Мета:
Навчальна: формування в учнів вміння застосовувати інтеграл до знаходження об’ємів фігур.
Розвиваюча: розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу, математичну грамотність.
Виховна: виховувати акуратність, наполегливість, інтерес до вивчення математики.
Тип уроку: комбінований.
Вид уроку: урок - практикум.
Конструктор уроку: І. Організаційна частина.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
• Іінтерактивна гра «Хто швидше»;
• інтерактивн гра «Математичне лото»; сигнальні картки; картки – завдання.
ІІІ. Актуалізація знань, умінь і навичок.
• Інтерактивна гра «Відповідність»; самостійна робота.
IV. Повідомлення теми, мети і плану уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
• «Інформаційна палітра запитань».
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
• Стратегія творчого пошуку «Перетворюючого мислення»; опорний конспект.
VІ. Перевірка знань учнями фактичного матеріалу.
• Стратегія творчого пошуку «Примусове поєднання»
VІІ. Підведення підсумків.
• Бліцопитування
VІІІ. Рефлексія.
• «Смайлики» (рефлексія викладача); «Квітка засвоєння» (рефлексія учнів).
IX. Домашнє завдання.
Обов’язковий мінімум; тренувальні завдання; творчі завдання.
(робота в групах, перевірка Д/з) Заповніть таблицю:
І рівень (1 бал) |
Обчисліть інтеграл: 2 3 a) xdx; b)x2dx; c)cos xdx. 0 0 2 |
Відповідь:
|
|
ІІ рівень (2 бали) |
Відомо, що Знайдіть : b a f xdx 4 f xdx a b |
Відповідь:
|
|
ІІІ рівень (3 бали) |
Обчисліть : 2 5x 2dx. 1 |
Відповідь:
|
відповідні сигнальні картки зворотною стороною.
xn |
1 x |
sinx |
cos x |
1 cos2 x |
1 sin2 x |
ех |
ах
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Що ми знаємо про інтеграл?
2. На практиці часто доводиться обчислювати об’єм фігур, за допомогою інтеграла. Як це зробити застосовуючи вже отримані знання про інтеграл?
Приклад 1 |
|
Обчисліть об’єм тіла, утвореного обертанням навколо осі абсцис фігури, обмеженої лініями y0, та y4x2.
|
|
Розв’язання |
Коментар |
1. Знайдемо абсциси точок перети- ну заданих ліній. 4x2 0,x2 2. Оскільки задана фігура — криво- лінійна трапеція, то об’єм тіла обер- тання дорівнює
3. 2 2 V 4 x22dx 168x2 x4dx 2 2 2 x3 x5 4 16x 8 3 5 2 76 5. |
1. Зобразимо задану фігуру і впевнимося, що вона є криволіній- ною трапецією. 2. У цьому випадку об’єм тіла обертання можна обчислювати за готовою формулою b b V f 2xdx f 2xdx a a 3. Щоб знайти межі інтегрування, достатньо знайти абсциси точок пе- ретину заданих ліній. 4. Як і для задач на обчислення площ, до відповіді записують число- ве значення об’єму, але можна під- креслити, що ми одержали саме ве- личину об’єму, і записати
відповідь: 764 5 куб. од. (тобто кубічних одиниць).
|
Групова робота по рядах
Знайдіть об’єм тіла, утвореного обертанням навколо осі абсцис криволінійної трапеції, обмеженої лініями: |
1 y x2 1 , y0,x0,x1 |
Виведіть формулу об’єму кульового сегмента радіусу R і висоти Н.
Бліцопитування
Укажіть формулу за допомогою якої можна обчислити об’єм фігури: |
||
|
|
Молодці! Я вами задоволена. |
|
50 X 50 |
|
Ви можете краще. |
Прикріпіть на дошці пелюстки квітки:
- Зелені – все зрозуміло;
- Сині – майже все зрозуміло;
- Жовті – зрозуміло наполовину;
- Оранжеві – дещо зрозуміло;
- Червоні – нічого не зрозуміло.
«Опорний конспект» на тему:
3. Об'єми тіл |
|||
|
|
||
Якщо тіло вміщене між двома перпендикулярними до осі Ох площинами, що проходять через точ- ки х = а і x = b, то
де S (x) — площа перерізу тіла пло- щиною, що проходить через точку х [a; b] і перпендикулярна до осі Ох. |
Якщо тіло одержане в результаті обертання навколо осі Ох криволінійної трапеції, яка обмежена графіком неперервної і невід’ємної на відрізку [a; b] функції у = f (x) і прямими х = а і x = b, то
|
||
Приклад |
|||
|
|