Мета:
Навчальна: поглибити й розширити знання учнів про інтеграл; відпрацювати навички знаходження інтегралів та їх застосування до розв’язування задач.
Розвиваюча: розвивати навики самостійного мислення,інтелектуальні навики(аналіз,синтез,порівняння,співставлення),увагу,пам’ять.
Виховна: виховувати вміння раціонально використовувати робочий час, акуратність, наполегливість, інтерес до вивчення математики. Тип уроку: узагальнення і систематизація навчального матеріалу.
Вид уроку: Наукова конференція.
Конструктор уроку: І. Організаційна частина.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
• Дослідницька робота.
ІІІ. Актуалізація знань, умінь і навичок.
• Термінологічний диктант («Теоретичний марафон»).
IV. Повідомлення теми, мети і плану уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
• «Самооцінка».
• «Шкала впевненості» (рефлексія учнів на початку уроку)
V. Узагальнення і систематизація матеріалу.
• Групова робота «Теоретиків»;
• групова робота «Практиків»;
• групова робота «Фізиків»;
• групова робота «Економістів»;
• дидактична гра «Вершина знань» (командна робота);
• картки – завдання; опорний конспект.
VІ. Підведення підсумків. Рефлексія.
• «Сніжна грудка»;
• «Шкала впевненості» (рефлексія учнів наприкінці уроку)
VІІ. Домашнє завдання.
• Обов’язковий мінімум; тренувальні завдання; творчі завдання.
«Теоретичний марафон»
(за кожну правильну відповідь – 0,5 бали)
Гетерогенні групи теоретиків, практиків, фізиків, економістів отримуєте текст, в який потрібно вписати пропущені слова, а потім здійснити взаємоперевірку між групами з подальшим зачитуванням правильних відповідей. b Формула Ньютона – Лейбніца f xdx..., де Fx...? a 1. Задачі, у яких використовуються математичні поняття, називають … 2. Рівняння x2y2R задає … із центром … , де R - … 3. Пряма, паралельна осі Ох, задається рівнянням у... 4. Шлях, пройдений тілом за інтервал часу t1;t2 , виражається через інтеграл так: s... 5. Роботу змінної сили Fx під час переміщення тіла із точки а в точку b можна знайти за формулоFxю А... 6. Електричний заряд, що проходить через поперечний переріз провідника за проміжок часу від t1 до t2 , можна знайти за формулою q... |
- Хто сьогодні готовий отримати найвищу оцінку?
- Хто добре готовий до уроку?
- Хто не готовий?
«Шкала впевненості» (рефлексія учнів на початку уроку)
Результати роботи – 100 – бальна шкала:
Оцінити власне почуття впевненості у знаннях 100-бальною шкалою.
1 - |
10 - |
20 - |
30 - |
40 - |
50 - |
60 - |
70 - |
80 - |
90 - |
100 - |
Зовсім не впевнений |
|
|
|
Абсолютно впевнений |
(удосконалення вмінь і навичок)
Об’єми тіл |
||||
|
|
|||
Якщо тіло вміщене між двома перпендикулярними до осі Ох площинами, що проходять через точки х = а і x = b, то , де S (x) — площа перерізу тіла площиною, що проходить через точку х [a; b] і перпендикулярна доосі Ох. |
Якщо тіло одержане в результаті обертання навколо осі Ох криволінійної трапеції, яка обмежена графіком неперервної і невід’ємної на відрізку [a; b] функції у = f (x) і прямими х = а і x = b, то |
|||
|
b V f 2xdx a |
|
(удосконалення вмінь і навичок)
1. Об’єм кулі |
|
2. Об’єм циліндра |
3. Об’єм конуса |
||||
x2 y2 R2, y2 R2 x2. Якщо y 0, то y R2 x2 . R V R2 x2dx R R x3 R2x 3 R 43
|
|
Циліндр – це тіло, отримане обертанням прямокутника ОАВС навколо осі Ох. Складемо рівняння твірної циліндра АВ. yR. H V R2dxR2x0H R2H 0 Таким чином, |
Трикутник ОАВ обертається навколо осі Ох. Складемо рівняння твірної конуса ОА: ykx, де k tg R . H H 2 2 x2 H 1 R R V H x dx H2 3 0 3 0
|
||||
|
V R2Н ц. |
|
|||||
R
(удосконалення вмінь і навичок)
Прикладна задача. Робота сили Fx під час переміщення тіла із точки а в b точку b дорівнює A Fxdx. Обчисліть роботу, яку треба виконати для a викачування води з ями завглибшки 10 м, яка має квадратний переріз зі стороною 4 м. Густина води 103кг/м3. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
Розв’язання: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(удосконалення вмінь і навичок) Високий рівень (3 бали)
Прикладна задача. Продуктивність праці робітника приблизно виражається формулою f t0,0033t20,089t20,96, де t робочий час (у годинах).
Обчисліть обсяг продукції, випущеної протягом місяця, вважаючи, що робочий день триває 8 годин, а на місяць припадає 22 робочі дні. Розв’язання:
Знайти первісну функцій, що задовольняють дану умову: |
||||||||||||||
1 x 1) f (x) sin 4cos4x, F() 3; 3 3 2) f (x) 3 x2 34x , F(1)0; 3) f (x) 2x81 , F(0,5) 7 . |
Розв’язання: |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Обчислити інтеграли: |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3 1) (x1)(x1)(x2)dx; 1 4 1 2x1 5x1 2) cos4x 4dx ; 3) 0 10x dx. 16 |
Розв’язання:
|
Обчислити площу фігури, обмеженої лініями: |
|||||||||||||||||||
1) ycosx, x=0, x= та віссю абсцис; 5 2) y 4x , y=0, x=5; 3) y , x+y=6. x |
Розв’язання: |
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Знайти об’єм тіла, утвореного обертанням навколо осі абсцис фігури, обмеженої: |
||||||||||||||
1. графіком функції y=4x та прямими х=9, у=0; 2. косинусоїдою y=cos x та прямими х=9, x , у=0; 6 3. прямими у=2х, х=0, у=5. |
Розв’язання: |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
«Шкала впевненості» (рефлексія учнів наприкінці уроку)
Результати роботи – 100 – бальна шкала:
1. Порівняти очікування з результатом 100-бальною шкалою.
2. Що сприяло успіху?
3. Що заважало?
4. В чому причина невдач?
1 - |
10 - |
20 - |
30 - |
40 - |
50 - |
60 - |
70 - |
80 - |
90 - |
100 - |
Зовсім не впевнений |
|
|
|
Абсолютно впевнений |
Домашнє завдання (диференційоване)
Домашня дослідницька робота:
Дослідити чи можна обчислити визначений інтеграл за допомогою підстановки
Щоб обчислити визначений інтеграл, застосовують підстановку. Але в цьому разі є одна особливість, на яку треба звернути увагу.
Як з’ясувалось метод підстановки полягає в тому, що для зведення заданого невизначеного інтеграла до табличного аргумент подають через нову змінну; потім знаходять невизначений інтеграл і результат подають через початкову змінну (аргумент). У випадку ж визначеного інтеграла немає потреби повертатися до початково заданої змінної.
Розглянемо приклад. Знайти 0 (1xdxx2)3 .
Розв’язання.
Покладемо 1x2 z; тоді 2xdxdz, звідки xdxdz .
2
Оскільки введена нова змінна, зв’язана з попередньою рівністю 1x2 z, то межі зміни змінної z, тобто межі інтегрування за змінною z, будуть вже іншими.
Їх можна знайти з рівності 1x2 z, змінюючи аргумент х його значеннями 0 і .
2
Зробивши цю заміну дістанемо: zн 101 (нижня границя) zв 11 3
2 4
(верхня границя)
1 3 dz 3 3 3 1
2 5xdx 4 5 4 dz 3dz 5z 2 4 5 1 4 5 9 1
0 (1 x2)3 1 z32 521 z3 21 z 2(2) 4 z2 416
1 1
516 1 35.
4 9 36
Відповідь: .
Висновок: Отже, при обчисленні визначеного інтеграла, іноді доцільно використовувати метод підстановки, це полегшує процес обчислення.