УРОК - СВЯТО
для учнів 3-го класу
«Українські вечорниці».
Мета:поглибити рівень знань учнів про історичні витоки народних свят, традиційних ритуалів та обрядів зимового циклу; вчити дітей віддавати шану минулому, брати все найкраще у наше сьогодення, відроджувати все найдорожче, що є в народі – традиції, історію, мову; вчити поважати досвід минулих поколінь та зберігати його;розвивати дикцію та акторські здібності; почуття гідності за свій народ, за свою Батьківщину; виховувати любов до рідного народу, його традицій, звичаїв.
Обладнання: святково прибрана світлиця,тематична виставка книг, вишиті рушники, серветки, скатерті, прядка, старовинні ужиткові речі, кераміка,глиняний посуд, на столах пироги, узвар, вареники, ТЗН, аудіозаписи українських пісень, ілюстрації вечорниць, на стінах портрети Т. Шевченка, Л.Українки, І. Франка. Діти одягнені в українські національні костюми.
Дійові особи: господиня, хлопці, дівчата.
Тип уроку. Урок - свято з використанням інтерактивних технологій
Хід уроку
Господиня:Так уже з давніх – давен повелося в Україні, коли закінчувалася робота в полі, зібраний урожай в коморі, збиралася по селах молодь на вечорниці. Упродовж багатьох віків українські вечорниці залишалися найбільш вдалою формою гуртування сільської молоді. Як і в сім'ї, тут призвичаювали молодь до праці та різних ремесел. Хай сьогоднішнє свято відкриє перед вами, шановні гості,мудрість, розум, щедрість нашого народу..А ось як це відбувалось -пропонуємо подивитись «Українські вечорниці у нашій світлиці»
Господиня:Уже й вечір, ані дівчат, ані хлопців немає.Як згадаю, як ми дівували:щойно зачуєш десь вечорниці, то аж тини тріщать... Не те, що зараз. Скоро вже треті півні заспівають, а вечорниці ще й не починалися. Ой-ой-ой! Куди все поділося? (Додаток № 1)
Господиня виглядає.
(Чути сміх. Заходять дівчата.)
Дівчина 1.
Добрий вечір вашій хаті,
Уклін господині.Є в Покрові у нас
Дружний і веселий клас.
В нашій школі вчиться
І проводить вечорниці.
Дівчина 2.
Всіх шановних гостей
Щиро ми вітаємо
І годину вечорниць
Вже розпочинаємо
Дівчинка 1. Добрий вечір гості дорогенькі
Чи веселі вечорниці в нашій Україні?
Добрий вечір, господине,
Чули, що у цій хатині будуть вечорниці?
Дівчикна 2.
Аби щастя було в хаті,
Щоб усі були багаті,
Аби було любо, мило,
Аби всі були щасливі.
Господиня:
Добрий вечір, любі дівчатонька!
Я вже Вас зачекалася.
І узвару наварила й пирогів напекла.
Прошу на вечорниці, розміщуйтеся зручно та сідайте за свої примусії.
Хто, що сьогодні приніс?
Дівчатка відповідають:
Валерія - я прялку, щоб пряжі на свитку напрясти;
Олександра- я пір’я дертиму
Всі інші: а ми рушники та серветки будемо вишивати.
Господиня: Добре ,голубоньки, погомоніть та до роботи, а я до печі подивлюся, може дров підкласти треба.Наше свято ми гортатимемо сторінка за сторінкою створюючи книгу. Отже перша сторінка- словник
Словникова сторінка (Додаток № 2)
Дівчинка:Ой ці вечорниці – чарівниці, свято обрядове молодь збирає восени та взимку, де робота з розвагами крокує із ночі до ранку.
Дівчинка:Такобряди в ногу з правилами йдуть, та за звичаєм народу,до громадського порядку молодь привчають і побутовим традиціям навчають.
Дівчинка:Вже так давно за традицією склалося, та від прабабусь передалося, що на вечорницях дівчатка досвіду набираються, та й до хлопців придивляються: щоб і чемний і працьовитий був.
Дівчинка:
Вже пройшли щедрівки і колядки
іВертеп вже відходив
і за звичаєм народним тепер чекаєм Великодня.
Сторінка -цикл зимових свят (Додаток № 3)
Дівчинка:
Так 29 січня на Петра Вериги закінчується цикл зимових свят.
Господиня:(Звіт про підготовлені сторінки)
Словник відкривають дівчатка.- Де ви відшукували значення цих слів? (Відповіді дівчат)
Господиня:Така багата, співуча,материнська наша моваукраїнська. Добре, помістимо сюди і цю сторінку.
Звучить пісня «Як служив я у пана»
Дівчинка:Чуєте хлопці йдуть?
Стук в дверіХлопці:Добрий вечір вам, дівчата,
Чи запросите у хату?
Разом поспіваємо,
В «калиту» пограємо.
Хлопці: Пустіть до хати! Бо мороз, аж тріщить.
Дівчатка всі: Гарненько попросіть.
Хлопчик: Дівчаточка, голуб’яточка, та ми ж прийшли не битися, та ми ж прийшли миритися!
Хлопчик: - І гостинці принесли: горішки, насіння, цукерки, яблука.
Дівчатка всі: Заходьте.
Хлопчик 1: Дякуємо!
Добрий вечір, добрим людям! (Знімають шапки, вклоняються, передають подарунки дівчині, а та на стіл).
Хлопчик 2: Добрий вечір щебетушки! Боже поможи!
Хлопчик 3: А які ж дівчатка гарні, мов писані!
Посиплю вам полови, щоб були чорноброві.Дівчинка 1:
Україночки - дівчата
Гарні та веселі.
Ми, як квіточки, зростаєм
У кожній оселі.
Хлопець 1:
А ми, хлопці – козачата,
Дужі та завзяті,
Підростемо й Батьківщину
Станем захищати.
Хлопчик 4: Та працюють як бджілочки.
Дівчинка:Бджілка маленька, а й та працює.
Хлопчик 5: А які тут рушники! То, мабуть дівчата вишивали, а їх мами научали!
Дівчинка:Так, яка мама — така сама, а розумну приємно й слухать.
Хлопчик 7: Такими рушниками Україна здавна славиться.
Дівчинка:Саме так-діла говорять голосніше, як слова
Господиня:У нас є 2 рушники та коврик , яким біля 100 років , їх вишивала прабабуся нашої учениці Войлової Арини. В народі кажуть : « Хата без рушників, що оселя без дітей» , або «Не лінуйся дівонько рушники вишивати- буде чим гостей шанувати».
Заходьте хлопці, розсідайтесь, бо я вже думала, що вечорниці без парубків будуть. А я йду далі поратися.
Господиня:Зібрались ми на вечорниці
Назвемо їх «жартівниці»
Будем разом розважатись,
Ще й вечерею пригощатись.
Сторінка-народні прикмети(Додаток № 4)
(Хлопці гомонять поміж собою)Гей на наших вечорницях,
Хто сумний - розвеселиться!
Співи й танці, небилиці
– Гарні будуть вечорниці!
Тож почнемо ,хлопці, дівчат розважати, прикмети зимові розповідати.
Хлопчик 1: Мороз і вночі буде– бачили як яскраво зоріє Чумацький шлях?
Хлопчик 2: Буде-буде, бо й ворони дзьоби під крила ховають.
Хлопчик3: Та і сніг сипле, мов крупа – чекай на тиждень морозу.
Хлопчик 4: А я ось ввечері корову напував, так багато води випила, як на мороз.
Хлопчик 5: І віконниці так рипіти почали, до морозу.
Хлопчик 6: Мама казали, що розсіл у діжці з капустою зменшився - на мороз.
Хлочик 7: Тяга в печі – гуготить,Мороз – аж тріщить.Бо на те й зима.
Хлопчик 8: Нічого, хлопці, хай морозить, бо земличка як не промерзне, то й врожаю доброго не дасть.
Ось наша група підготувала сторінку з народними прикметами.
Господиня:- Дякую, прикріпляємо її теж сюди?
Сторінка загадок(Додаток № 5)
Хлопчик 1: Дивіться хлопці, які спритні господарочки, голками вправно працюють, неначе долю на рушник стелять. То ж давайте їх розважимо.
Хлопчик 7:І кмітливі мабуть?
Хлопчик 2:А зараз ми перевіримо. Дівчатка слухайте та відповідайте згода?
Дівчатка:Згода.
1. Що дістане зубами потилицю?
2. Що за трава, що сліпий знає?
3. Ходить пані по майдані. Куди гляне – трава в’яне.
4. У лісі родилася, в майстерні родилася , нам співає?
5. Не говорить не співає, а коли хто йде, то господаря сповіщає.
6. У нашої бабусі
Сидить звір в кожусі,
Біля пічки гріється
Без водички миється.
Хто це?
7. Ходить птаха по подвір’ю:
Гребінець, борідка, пір’я
А як сяде у гніздечко –
Нам знесе вона яєчко.
Хто це?
8. Надувається, белькоче,
Наче щось сказати хоче.
Бігає туди – сюди,
Краще його обійди!
Хлопчик:Так кмітливі дівчатка.
Господиня: :Звіт про підготовлені сторінки
Перегартаємо ще одну сторінку з загадками.Де збирали матеріал? (відповіді дітей)
Сторінка скоромовок (Додаток № 6)
Хлопців попрошу показати свою красномовність та розважити дівчат. Придивляйтеся дівчатка: хто в скоромовках швидкий той і в роботі жвавий
Хлопці стають в коло та розповідають скоромовки передаючи гарбуз один одному.Ось і наступна сторінка перегорнута.
Де ви шукали ці скоромовки? (Звіт про підготовлену сторінку)
Сторінка ігор (Додаток № 7)
Хлопчик 2: А давайте пограємо в гру «Зайчик-чеберяйчик» (звучить пісня).
Хлопчик 3: Ох і весело, правду кажуть грати – не працювати.
Хлопчик 4: То давайте ще й в спритності позмагаємося та лантухами з добром потусаємося. (Гра «Лантухи з добром»)
Хлопчик 5: Правила пам’ятайте: бити нижче голови і та з кола не виходити.
(Звіт про підготовлену сторінку)
Сторінка пісень (Додаток № 8)
Дівчинка 1:Дівчата скінчай-мо роботу, та заспівуйте за мною:
Ой я молода на базар ходила;
Дівчинка:А тепер ви хлопці 1,2,3
Хлопці: - Ой смереко, чом ти так ростеш далеко? 1,2,3
Пісня (Дівчинка маленька)
(Звіт про підготовлені сторінки)
Сторінка про варенички (Додаток № 9)
Робота в малих групах
Господиня:За нашим звичаєм – це як годиться
Завжди вареники на вечорницях.
Стіл накритий рушниками,
Буде миска з пампушками...
Які ж вечорниці без вареників? Прийшов час їх ліпити.Добре, може котрась розповість , як тісто замісити?
Дівчинка: Ну звісно, ми ж вдома варимо!Слухайте паніматко.
Рецепт тіста на вареники
Беремо борошно, просіваємо гіркою та жменю добра додаємо;
далі в борошняній гірці робимо луночку та ллємо водичку і кладемо щастя частинку;
потім вбиваємо яйце, підсолюємо та м’якенько замісюємо та рушничком накриваємо. Трішечки даємо постояти, потім ліпимо.
Господиня:Бачу знаєш – молодець, добре мама навчала, ночей недосипала. А начинку, яку будемо готувати?
Дівчинка: Рецепт начинки на вареники.
Сьогодні варитимемо з картоплею. Начинку я готувала.
Зварила картопельки; а тим часом поки варилася
начистила цибулі та підсмажила на маслі до залотавого кольору,
щоб в достатку жити;
картоплю потовкла додавши молока гарячого.
Висипала зажарочку, ось начинка і готова.
Ліпимо, варимо, додаємо сметанки і смачного.
Ось Вас дівчатка (4 дівчинки) я попрошу наліпити вареників.
Хлопчик2:
Вже й варенички готові?
Ой, які вони чудові!
Варенички непогані,
Варенички у сметані!
Дівчинка 1:
Їжте, їжте, просим щиро
Вареники наші з сиром, їжте, ну їжте!
«Асоціативний кущ» до слова вечорниці
А Вас дівчатка (4 дівчинки) я попрошу на намальованих варениках з паперу написати, які асоціації виникають у вас від свята вечорниць. Дівчинка:Зачитує асоціації записані на варениках.
Заочна подорож по місту Києву (Додаток № 10)
(Національний музей народної архітектури та побуту
України в Пирогові).
Дівчинка:Вивчаючи народні традиції на уроках позакласного читання ми побували в заочній подорожі по Національному музею народної архітектури та побуту України в Пирогові.
Під час подорожі ми ознайомилися з історико-етнографічним районуванням України: Поділлям ,Поліссям , Наддніпрянщиною, Слобожанщиноюта півднем України.
Сторінка казок (Додаток№ 11)
З якої казки ця ілюстрація?
Який обряд тут показано? («Івасик-Телесик»- обряд народження; «Кобиляча голова» - весільний обряд)
Дівчинка:Вареничків наліпили то ввідаємо їх варити, а самі потанцюймо!
Хлопчик:
А чому б не танцювати?
Вечорниці - гарне свято!
В бубон буду бить гучніше,
Щоб танок був веселіше!
Дівчинка 1:
Танцюристи — черевики
Самі чують, де музики,
Самі в коло ідуть,
Наші ніжки несуть.
Дівчинка 2:
Черевики – танцюристи,
Чи дасте мені присісти?
Через вас, через вас
Я танцюю весь час!
(Танець «Українська полька»)
Дівчинка 1:
Ми гуляли, веселились.
Усім весело було.
Вечорниці завершились,
І, здається все пройшло.
Хлопчик2:
Ні, так просто не проходить –
В серці струночка бринить.
Про Андрія вечір–спогад.
В нашім серці буде жить.
Підсумок уроку.
Господиня: Сьогодні ми мали чудову нагоду погратися в ігри, в які грали наші дідусі та бабусі, а також поринути в минуле нашого народу, пов'язане з традиціями. Головне наше завдання полягає в тому, аби ці традиції не забулися, а примножувалися та продовжувалися, розвивалася наша солов’їна мова. Міцний наш рід, жива в ньому пам'ять про минуле. Тож бережіть цю прекрасну, багату скарбницю: в ній розум, кмітливість, гумор, надія і світло завтрашнього дня.
Нехай наша хата всім буде багата:
І хлібом, і сіллю, й великим добром,
Хорошими дітьми й міцненьким здоров’ям.
І піснею й сміхом, й сімейним теплом.
І ще вам бажаємо, щоб ви не хворіли
Душею і серцем були молоді.
До рідного краю любов'ю горіли,
І користь приносили рідній землі.
І в вас і в нас хай буде гаразд,
Щоб ви і ми щасливі були
Працюючи над проектом «Українські вечорниці у нашій світлиці» ми створили збірочку «Українські вечорниці», яку передаємо бібліотекарю та класному керівнику 2 класу, щоб вони продовжили цю традицію.
Шановні гості про українські традиції, звичаї та обряди Вам нагадають наші святкові букети,які ми виготовляли на уроках. Любі мої діточки, прийміть ці завершені буклети про вечорниці , в які ми разом вклали часточку душі. Можливо через багато років десь за кордоном чи вдома вони зігріють Вас спогадами про безтурботне дитинство і наше чарівне свято. Дякую Вам за співпрацю.
Використані джерела:
1. Пігович М.В «Позакласні заходи 1-4 класи». – Тернопіль: Мандрівець, 2006.
2. Березовський І. Українські народні загадки / Загадки. – Київ, 2000
3. Оніщенко І.В. «Чесноти класної спільноти 2 клас» 2019. Харків. «Основа» 4. Вірші та пісні з журналів «Розкажіть онуку», «Дошкільне виховання», «Початкове навчання та виховання», «Позакласний час»
5. Горіхова скриня. Українські народні ігри. Для дошкільного та молодшого шкільного віку. Упорядник В.Пена.-Київ: Веселка, 1993
6. Богуш А.М. Етичні бесіди у початкових класах. – Київ, 1998
7. Рудич О.В. Уроки етики в початкових класах. – Тернопіль: Мандрівець, 2006.