Урок усний журнал навчає учнів 9класу, об'єднавши їх у пошукові групи самостійно опрацьовувати різні документи науково – популярну і довідкову літературу, зіставляти інформацію з різних джерел, готувати стислу доповідь за планом і виступати з нею, щодо вивчення свого рідного краю Вінничини, а саме - с.Некрасове,
Некрасовська
загальноосвітня школа І – ІІІступенів
План – конспект
уроку
Тема:
Українські історичні землі.
Наш край. Особливості соціально-культурного та історичного розвитку мого села Некрасове, як дзеркало історії Поділля.
Історія України.
9клас
Підготувала учитель історії
Савченко Микола Григорович
с.Некрасове - 2017
навчальна : - навчити учнів встановлювати причинно - наслідкові зв’язки під час аналізу та оцінки історичних фактів та подій
- самостійно опрацьовувати різні документи . науково – популярну і довідкову літературу, зіставляти інформацію з різних джерел , готувати стислу доповідь за планом і виступати з нею;
виховна : - виховувати в учнів почуття патріотизму , любові до рідного краю;
розвиваюча : - розвивати пізнавальний інтерес в учнів до самостійного пошуку знань, формувати інтерес до географії, історії, літератури рідного краю.
Тип уроку : урок засвоєння нових знань у вигляді усного журналу.
Обладнання : - топографічна карта села
- грамзапис платівки з записом історичних пісень характерних для Поділля
Епіграф до уроку:
“ Найвище ставлю над всіма
краями,
Село маленьке з срібними
струмками. ”
Юліуш Словецький.
План уроку.
( Ремесло, торгівля, сільське господарство ).
М. . Рильський .
Хід уроку.
1. Повідомлення теми, мети уроку. Сьогодні ми попробуємо відійти від традиційного проведення подібних уроків, тобто не як звичайно ми вивчали тему « Українські історичні землі» вивчаючи особливості історичного розвитку в різних частинах української етнічної території та її поділ на історико – географічні землі, а саме на прикладі однієї території Поділля у різні часи, на прикладі нашого села показати загальні тенденції розвитку нашого краю ІІ половині ХІХ ст..
Урок пройде у вигляді усного журналу під назвою “ Наш край в ІІ пол. ХІХ ст.. Історія мого села, як дзеркало історії Поділля.” Епіграфом до уроку будуть слова Юліуша Словецького :
“ Найвище ставлю над всіма краями,
Село маленьке з срібними струмками. “
Всі учні класу були поділені на групи пошукові і отримали завдання представити свої сторінки в нашому усному журналі.
Слово надається першій групі , яка готувала сторінку про Поділля в ІІ пол. ХІХ ст.. тут ми хочемо почути про загальну характеристику суспільно – економічного становища Поділля.
Виступ однієї учениці , якій надано право від її пошукової групи захищати сторінку.
1 сторінка.
Поділля в ІІ пол. ХІХ ст..
(Загальна характеристика суспільно – економічного стану на Поділлі в ІІ Пол. ХІХст. )
Скасування панщини в т Російській імперії сприяло економічному і культурному розвитку Поділля. Поділля продовжувало залишатись сільськогосподарським краєм. Основними сільськогосподарськими культурами тут були зернові. Виробництво зернових у 80 рр. ХІХ ст. , у порівнянні з дореформеними , подвоїлись. Протягом ІІ половини ХІХ ст.. у Подільській губернії значно зросли посіви цукрових буряків. Губернія посідала ІІ місце після Київщини, за площею відведеною під цю культуру.
В зв’язку з піднесенням сільськогосподарського виробництва розвивалась переробна промисловість : борошномельна, пивоварна, лікерна. хоча за темпами промислового розвитку Подільська губернія відставала від інших губерній України, але і тут ми бачимо значне зростання . Якщо у 1862р. було 567 підприємств, то у 1901р. - їх уже 5197. Це були переважно невеликі підприємства , на яких працювало не більше 10 чоловік.
Провідну роль на Східному Поділлі відігравала цукрова промисловість . У 1861 р. тут працювало 82 цукрових заводи, у 1895 р. - їх уже 52. Другою важливою галуззю було ґуральництво ( невеликі спиртові заводи ) , на кінець сторіччя їх нараховувалось - 79. Після реформи число млинів у губернії зросло з 2000 – 2600 з них :
Розвивалася суконна промисловість . У пореформені часи ( роки ) зросла кількість кустарів - ремісників ( ткацьке, кожухарське, ковальське.) Їхнє виробництво славилось не тільки на території Подільської губернії.
Розвиток господарства викликав будівництво залізниць. В 1871р. було прокладено залізничну колію Жмеринка – Волочиськ, а 1860р. завершилося будівництво залізничної колії Росії з Європою.. Прокладання залізниць сприяло розвитку промисловості, пожвавленню торгівлі, вивезення за кордон пшениці. Всі згадані здобутки були плодами праці подолян.
Розвиток економіки вимагав більш освідчених людей , тому в ІІ пол. ХІХ ст.. почали відкриватись школи. Українська мова була заборонена.
2 сторінка (представлення 2групи)
З глибини віків. (Історія села з дня заснування до середини ХІХ століття. )
Наше село є одним з найстаріших населених пунктів Поділля. Вперше в писемних джерелах с. Некрасово згадується в листі великого литовського князя Свидригайла , одному із своїх підлеглих Карпові Микулинецькому , в якому затверджуються межі його володінь . лист датований 21 травня 1431р. Містить цікаві відомості про те , що Сілаші (перша назва села ), в 30 – ті роки ХІV ст.. не було приватним володінням , а виступало, як самостійна сільськогосподарська громада. Наявність 1431р. точно визначених меж Сілашський з сусідніми володіннями вказує , що Сілаші було засновано значно раніше.
Аналізуючи географічне положення , та та напрямки стародавніх колонізацій по р. Рів , дослідник Поділля Валентин Дмитрович Отамановський стверджує, що є всі підстави вважати., що село було засноване ще у ХІІІ ст.. Писемні джерела дають відповідь на походження назви Юзвин.
В географічному словнику королівства Польського , видано ще у 1882 р., сказано, що Вінницький староста Юзеф Часновський у 1758 р. взяв у поцесію ( аренду ) с. Сілаші. Надавши йому статус містечка назвавши його своїм іменем - Юзвин ( проіснувала ця назва до 1947 р.)..
Дерево міцне корінням, а людина трудовим горінням
( ремесло, торгівля, сільське господарство).
Перша половина ХІХ ст.. була не дуже сприятливою для економічного розвитку нашого села. Часті зміни арендарів, висока арендна плата гальмувала його розвиток, лише з 1833 р., коли містечко Юзвин перейшло у безпосереднє підпорядкування старості Вінницькому і особливо після реформи 1861 р. в царській Росії сприяло його швидкому соціально – економічному розвитку.
Уже 1870 р. ХІХ ст.. в нашому селі проживало майже 2 тисячі населення , містечко стає торговим і ремісничим центром на всю округу. В ремісничих майстернях містечка була налагоджена вичинка шкір , пошиття взуття та одягу, виробництво обіддя та виготовлення з нього коліс для возів. Вироби юзвинських колісників були відомі за межами села і високо цінувалися. Парня ( майстерня, для виготовлення обіддя для коліс ) належала місцевому жителю Арону Шикеру, а майстерня , де виготовлялась хромова та юхтова шкіра, овчина для пошиття кожухів - сім’ї Юкельсонів.
У 80 – 90 –х р. ХІХ ст.. відбувається подальший розвиток Юзвина. тут будуються 2 державних водяних млини, ґуральня, 2 постоялі двори. В 1900р. в містечку відкривається філіал всеросійського селянського банку.
Всі ці факти свідчать про те, що в ІІ половині ХІХ століття в селі відбувалися процеси , притаманні всьому Поділлю.
4 сторінка. (представлення 4групи)
Соціально – культурний розвиток села в ІІ пол. ХІХ ст..
(Освіта, література, усна народна творчість, побут).
а) освіта
Економічний та соціальний розвиток нашого села в ІІ Пол. ХІХ ст.. сприяв розвитку освіти. Так, у 1862 році на кошти громади в містечку Юзвин була відкрита перша школа на всю округу. до цього часу зберігся документ, який може стати доказом цього “ звіт Юзвинського старости ромова ” . Реформи, які у 60 –х р. провів уряд царської Росії про те, що Юзвин став центром одноіменної волості , було позитивним чинником для подальшого розвитку освіти в містечку, а саме, у 1875 р. на сході жителів села піднято питання про будівництво і відкриття в Юзвині державного училища, спираємось на документ “ Відповідь на запит про можливе будівництво і відкриття в містечку Юзвин школи. “
З державного бюджету царської Росії були видані відповідні кошти і вже у 1876 р. було відкрито “ Однорічне училище “. Крім цього, треба сказати, що поряд з названими навчальними закладами в Юзвині існувала школа для єврейських дітей. Створена вона була у 50 – х р. ХІХ ст.. за кошти Єврейської общини
б) література
Усна народна творчість стала підгрунтям , на якому зростали великі письменники і поети . Ми можемо гордитися тим, що з нашим селом пов’язано життя і діяльність великого поета Миколи Олексійовича Некрасова. До цих пір продовжуються суперечки про місце його народження. Все таки ми дотримуємось думки, що він народився саме в містечку Юзвин і доказом цього може служити те, що юзвинська земля стала батьківщиною для багатьох поетів і письменників . такими людьми є ліна Біленька, Микола Студецький, Любов Гайжевська , Василь Верти порох. Із останньої поетичної його збірки ми хочемо зачитати твір про наше село . ...
в) усна народна творчість
Невід’ємною частиною культури кожного народу є у4сна народна творчість. Кожен регіон села і області Поділля вносили щось своє оригінальне в цю творчість. Не виключинням було і наше село , про це свідчить пошукова робота наших попередників і нас по збору пісень, билин дуже характерної саме для нашої округи. В Цьому альбомі зібрані , записані пісні з уст саме жителів нашого села: Тарасюк Гафія Савівна 1914 р. народження , Бурковська Марія 1898 р. н., Тосьмук Надія Петрівна 1922 р. н. та інші. Хочемо теж зачитати один із творів характерних для тих часів у нашому селі. Крім цього у нас є можливість почути , як же насправді звучали ці пісні , думи у виконанні кобзарів. У нас є запис української думи “ Невільницький плач “ у виконанні бандуриста Федора Жарко.
г) побут
Характерними будівлями для нашого села - були хати – мазанки . Поскільки їх не збереглося, ми хочемо показати її на цій фотографії. Тут Ви також бачите і інші предмети побуту . Але у нас є можливість деякі з них показати : горщик , тяпка, рубель та ін.
Своє житло з давніх - давен наші українські люди намагалися прикрасити - біля кожного будинку, навіть самого біднішого завжди росли квіти , а в середині - це були рушники, килими. Це стосується таких буденних речей , як одяг. дані узори характерні для нашого села. Вишита калина на сорочці означає крапельки крові або про заснування світу, дуб - могутність, розсипані зорі по полотні означають - уявлення про Всесвіт.
Підсумок уроку.
Ну ось і завершився наш усний журнал на тему “Наш край Особливості соціально - культурного та історичного розвитку мого села, як дзеркало історії Поділля. ” , присвячений рідному краю.
Це давня земля землеробів і ремісників , козаків і поетів, художників і вчених, була відома світові з сивої давнини. Тут любили і страждали, ходили за плугом і боронили рідну край наші предки. Це земля наших батьків, мусимо дорожити нею і берегти її, бо дійсно, як написано на останній сторінці нашого усного журналу:
“ Хто не знає свого минулого,
той не вартий і майбутнього. ”
М. Рильський.
Усім дякую за урок..
1