Урок-подорож проводиться по чотирьох країнах: давньому Єгипту, Давньої Греції, Індії, Київської Русі.
Чотири команди вирушають в нелегку дорогу, в якій вони зустрінуться з мешканцями стародавнього світу. На цьому шляху їх підстерігають небезпечності, у вигляді різних питань з математики. До кожної задачі пропонують три варіанти відповідей. Команда протягом 2-3 хвилин вирішує, яку відповідь вибрати, причому можна підняти відповідь з буквою Н, що означає – ні одна з запропонованих відповідей не вірна. Якщо команда не вірно відповіла на запитання, знімають бали.
Для проведення подорожі формуються чотири команди – кожна обирає капітана, назву, девіз, емблему. Готує сценки з життя людей давнини.
Правила проведення:
Подорож проводиться по чотирьох країнах: давньому Єгипту, Давньої Греції, Індії, Київської Русі. Чотири команди вирушають в нелегку дорогу, в якій вони зустрінуться з мешканцями стародавнього світу. На цьому шляху їх підстерігають небезпечності, у вигляді різних питань з математики. До кожної задачі пропонують три варіанти відповідей. Команда протягом 2-3 хвилин вирішує, яку відповідь вибрати, причому можна підняти відповідь з буквою Н, що означає – ні одна з запропонованих відповідей не вірна. Якщо команда не вірно відповіла на запитання, знімають бали.
Хід подорожі.
Ведучий: Сьогодні ми вирушаємо в дорогу по різним країнам і континентам, на нас чекають цікаві місця, люди та країни. На цьому шляху, звичайно, нас зустрінуть різні перешкоди та небезпеки, але я вірю в те. Що всі команди повернуться додому з найменшими втратами. А сьогодні у подорож вирушають такі команди(оголошуються назви команд, представляють їх капітанів). Мені протягом подорожі будуть допомагати два помічника.
На дошці закріплені емблеми команд, де відмічаються їхні бали. Якщо команда дала п’ять невірних відповідей, то вона вибуває з подорожі. В кожному запитанні будуть запропоновані варіанти відповідей: А,В,С. після 2-3 хв по сигналу помічника необхідно підняти прапорець з відповіддю на запитання, або із буквою Н.
Якщо правила зрозумілі , «Доброго шляху, друзі!»
В Єгипет.
(Звучить музика, яка проводжає в дорогу кораблі і поступово переходить в єгипетські мотиви).
Заходять два будівельника.
1-й будівельник. О, мій юний друже, як мало ти знаєш! Але сподіваюсь, що ти добре засвоїв міри довжини.
2-й будівельник. Звичайно! Головна міра довжини – лікоть. В лікті 7 долоней, в долоні – 4 пальці.
1-й будівельник. Я повертаюся до питання, як визначити направлення схід-захід, знаючи південь-північ. Давай візьмемо мотузку. Відмір на ній спочатку п’ять долоней, потім чотири долоні, потім – три. Зв’яжемо на кінцях цих ділянок вузлики, а кінці акуратно з’єднаємо. Тепер вставимо в вузли кільки та як слід натягнемо – отримаємо трикутник з прямим кутом, який лежить напроти більшої сторони. Такий трикутник на честь нас назвали єгипетським.
2-й будівельник. Ось вже декілька місяців будуємо ми цю гробницю, але й кінця їй не видно.
(Виходять)
Помічник 1. Окрім чудових гробниць, храмів до нас дійшло багато записів й навіть великі рукописи, Деякі з них висічені на каменях, а більша частина з них написана чорнилами на папірусі – цупкому папері, який єгиптяни могли робити з тросика.
Помічник 2. Деякі зі знайдених вченими єгипетських папірусів спеціально присвячені математиці. Найдавніший математичний рукопис єгиптян написаний 4000 років тому.
Помічник 1. Інший математичний папірус, написаний на двісті літ пізніше, зберігається в Лондоні і називається « Про те, як досягти знання всіх таємничих речей, всіх таємниць, які ховають в собі речі…», або папірусом Архімеда. В ньому розв’язано 84 задачі на різні обчислення, які можуть знадобитися в житті.
Помічник 2. Ось одна з задач папірусу.
Задача 1.
В будинку 7 кішок, кожна кішка з’їдає 7 мишей, кожна миша – 7 колосків, кожний колос дає 7 рослин, на кожній рослині виростає 7 мір зерна. Скільки всіх в будинку разом?
А. 35 В. 16807 С. 78125
Помічник 1. Інша задача запропонована в знаменитому папірусі Рінда.
Задача 2.
Сто мір хліба необхідно поділити між п’ятьма людьми так, щоб другий отримав на стільки ж більше першого, на скільки третій отримає більше за другого, четвертий більше за третього, а п’ятий більше за четвертого. Окрім того, два перших повинні отримати в 7 разів менше трьох інших. Скільки необхідно дати хліба першому?
А. В. С. .
Помічник 2. Ми покидаємо цю благородну країну і вирушаємо в дорогу.
В Давній Греції.
(Звучать грецькі мотиви. Входять учень та Піфагор).
Учень. Скажи мені, Піфагоре, чому всі твої учні носять зображення піфагорійської зірки?
Піфагор. Ця пентаграма – символ здоров’я та наш знак, по якому піфагорійці пізнають один одного.
Учень. Я приймаю твій погляд на світ, Піфагоре, і наслідую твоїм правилам: «Біжи від усіляких хитрощів, в довільний спосіб відсікай від тіла хворобу, від душі – невігластво, від утроби – розкіш, від сім'ї – суперечку, від всього, що є - непомірність».
Піфагор. Я радий, що ти досяг початку істини. І кожний день, перш ніж встати від солодких снів, думкою розкинь, які справи тобі готує день.
Учень. Кожний ранок сонце приносить нову добу. В чому смисл кожної доби, смисл нового життя?
Піфагор. Смисл життя в розгадці світової гармонії. Ключ до цієї розгадки я бачу в математиці, в пізнанні кількісних відношень.
Учень. Піфагоре, вигляд твій такий звеличений, що мені іноді здається, ніби ти сам бог Аполлон говорить зі мною Що є початок всього, вчитель?
Піфагор. Початок начал - число. Всі речі – суть числа.
Учень. Скажи мені, знаменитий Піфагоре, скільки учнів відвідують твою школу та слухають твою лекцію?
Піфагор.
Задача 3.
Половина вивчає математику, четверта частина - музику, сьома частина мовчить, а окрім того є ще три жінки.
А. 28 В. 13 С. 56
Помічник 1. Наукою математика стала тільки у давніх греків. Це був талановитий народ, у якого навіть зараз, тисячі років потому, можна чомусь навчитися.
Помічник 2. Вони не просто заучували правила, але шукали причини: чому вірно зробити так, а не інакше. Кожне правило грецькі математики намагалися пояснити, довести що воно дійсно вірне. Для цього вони сперечалися один з одним, роздумували, намагалися знайти помилки в доведеннях.
Помічник 1. З правил складалися закони, з законів – наука математика.
Помічник 2.
Задача 4.
Між числами 5…4…6…3 поставили знаки +, - , , використавши їх по одному разу. В результаті отримали одне з чисел:
А. 9 В. 15 С. 19
Яке саме?
(Звучить індійська мелодія).
В Індії.
Помічник 1. В Індії математика зародилася приблизно тоді, коли й в Єгипті, - п’ять тисяч років тому. До початку нашої ери індійці вже були гарними математиками. В дечому вони обігнали навіть греків. Однак Індія була відірвана від інших країн, - на шляху лежали тисячі кілометрів та високі гори.
Помічник 2. Індійські вчені зробили одне з важливіших в математиці відкриттів. Вони винайшли позиційну систему зчислення – спосіб запису й читання чисел, якими тепер користується весь світ.
Помічник 1. Для того щоб назвати велике число. Індійцям доводилось говорити назву розряду. Це було громіздко і індійці стали робити інакше.
Помічник 2. Наприклад, число 278396 читали так: два, сім, вісім. Три, дев’ять, шість. А якщо в числі не було якогось розряду, як наприклад, в числі 206, то замість цифри говорили «пусто». Щоб не було плутанини, при записі на місці пустого розряду ставили крапку.
Помічник 1.
Задача 5.
Виконайте усно дію 123104.
А. 10123 В. 12692 С. 12792
(Звучить музика і входить володар з охранниками та слугою).
Володар. Я наказав тобі заготовити корм для 305 слонів на тиждень. Чому ж тоді корм завезли тільки вчора, а сьогодні вже нічого не залишилось?
Слуга. Я підрахував все вірно, мій володар. На одного слона на тиждень досить возу корму. В тижні сім діб. Я помножив 7 на 3, а потім на 5, отримав 245 возів. Ти сам вчив мене рахувати.
Володар. Чому ти помножив 35, а не 305?
Слуга. Як же можна помножити на пусте місце?!
Володар. За те, що ти погано вчився, я наказую висікти тебе, а за те, що мої слони залишились голодні, я наказую відрубати тобі голову.
(Охоронники беруть слугу та виводять, за ними виходить володар)
Помічник 1. Так, іноді траплялися і такі ситуації.
Помічник 2. А ще в Індії був розповсюджений такий вид спорту як привселюдне змагання по розв’язуванню головоломних задач. Задачі також нерідко приймали поетичну форму.
Помічник 1.
Задача 6.
Бджоли в числі, рівному кореню з половини всього рою, сіли на кущ жасмину, залишивши позаду себе рою. Й тільки одна бджілка з того ж рою кружляє поблизу лотоса, звернувши увагу, що одна з її подруг потрапила до западні так солодко пахучої квітки. Скільки всього було бджіл в рою?
А. 70 В. 22 С. 72
Ведучий. Ось ми з вами і завершуємо подорож.
( В цей час звучить музика і вбігають два пірати. Виконують танок і беруть в заручники ведучого).
1-й пірат. Ми припинимо вашу регату і заріжемо ведучого, якщо ви нам не допоможете.
2-й пірат. Чародій заховав скарб на далекому острові і сказав, що ми не знайдемо його до того часу, поки не знайдемо помилку в судженнях:
1=1
8:8 = 15 615
2(4:4) = 5(3:3)
2 = 5 ?!
Після успішного розв’язання цієї задачі команди потрапляють до рідного краю. Підводяться підсумки, нагороджуються переможці.