Урок- подорож (НУШ) "Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Зовнішня і внутрішня краса людини. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя"

Про матеріал

Мета: формувати предметну компетентність:

розвивати вміння характеризувати персонаж, роботу з текстом, узагальнювати прочитане, робити висновки, вміння розв'язувати проблемні питання, вчити розрізняти погляди на зовнішню і внутрішню красу, бачити гармонію навколо, розкрити значення материнської любові для кожної людини;

формувати ключові компетентності:

- спілкування державною мовою, комунікативну (формувати в учнів уміння висловлювати свої думки та почуття українською мовою);

- математична грамотність (викликати бажання застосовувати свої вміння для простих математичних обчислень);

- компетентності в природничих науках (виховувати допитливість, спостережливість, любов до природи);

- інформаційно-цифрова (формувати уміння користуватися джерелами інформації для пошуку додаткових відомостей про Уайльда та його творчість);

- уміння вчитися упродовж життя (формувати здатність до пошуку та засвоєння нових знань, зокрема, визначати навчальну мету уроку і оцінювати свою роботу на уроці, розвивати образно-асоціативне мислення, цінувати право вибору);

- соціальні і громадянські компетентності (виховувати любов до матері як визначної цінності життя, як основи духовної краси людини);

- обізнаність у сфері культури (сприяти формуванню естетичних смаків);

- екологічна грамотність і здоровий спосіб життя (виховувати бережливе ставлення до природи, формувати розуміння, що людина – її частина);

- духовно-моральна компетентність (вчити критично сприймати і порівнювати у контекстах духовних і моральних цінностей).

Наскрізні змістові лінії:

- громадянська відповідальність (формувати готовність до роботи в парі, групі, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок інших дітей);

- здоров'я і безпека (спонукати учнів вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище)

Обладнання: проєктор, презентація, малюнки, репродукція картини, текст казки О.Уайльда «Хлопчик-Зірка», портрет О.Уайльда, підручник, вирізані з паперу серця, зірочка, емодзі-стікери, роздатковий матеріал, відеоматеріал.

Тип уроку: урок формування компетентностей (урок поглибленої роботи над текстом)

Форма проведення уроку: урок-подорож.

Перегляд файлу

 

Тема. Оскар Уайльд «Хлопчик-Зірка». Зовнішня і внутрішня краса людини. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя (5клас, НУШ)

 

Мета: формувати предметну компетентність:

розвивати вміння характеризувати персонаж, роботу з текстом, узагальнювати прочитане, робити висновки, вміння розв’язувати проблемні питання, вчити розрізняти погляди на зовнішню і внутрішню красу, бачити гармонію навколо, розкрити значення материнської любові для кожної людини;

формувати ключові компетентності:

-         спілкування державною мовою, комунікативну (формувати в учнів уміння висловлювати свої думки та почуття українською мовою);

-         математична грамотність (викликати бажання застосовувати свої вміння для простих математичних обчислень);

-         компетентності в природничих науках (виховувати допитливість, спостережливість, любов до природи);

-         інформаційно-цифрова (формувати уміння користуватися джерелами інформації для пошуку додаткових відомостей про Уайльда та його творчість);

-         уміння вчитися упродовж життя (формувати здатність до пошуку та засвоєння нових знань, зокрема, визначати навчальну мету уроку і оцінювати свою роботу на уроці, розвивати образно-асоціативне мислення, цінувати право вибору);

-         соціальні і громадянські компетентності (виховувати любов до матері як визначної цінності життя, як основи духовної краси людини);

-         обізнаність у сфері культури (сприяти формуванню естетичних смаків);

-         екологічна грамотність і здоровий спосіб життя (виховувати бережливе ставлення до природи, формувати розуміння, що людина – її частина);

-         духовно-моральна компетентність (вчити критично сприймати і порівнювати у контекстах духовних і моральних цінностей).

Наскрізні змістові лінії:

-         громадянська відповідальність (формувати готовність до роботи в парі, групі, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок інших дітей);

-         здоров'я і безпека (спонукати учнів вести здоровий спосіб життя і формувати навколо себе безпечне життєве середовище)

Обладнання: проєктор, презентація, малюнки, репродукція картини, текст казки О.Уайльда «Хлопчик-Зірка», портрет О.Уайльда, підручник, вирізані з паперу серця, зірочка, емодзі-стікери, роздатковий матеріал, відеоматеріал.

Тип уроку: урок формування компетентностей (урок поглибленої роботи над текстом)

     Форма проведення уроку: урок-подорож.

 

 

                                               

 

 

 

Хід уроку

                                               

  Є багато людей  із красивою зовнішністю,

яким, однак, нічим похвалитися всередині

                                                                                 Джеймс Фенімор Купер

  

 

 

І. Організаційний момент

Учитель. Добрий день, діти! Сьогоднішній урок буде трішки незвичайний, але, сподіваюсь, цікавий. Для того, щоб він був саме таким, його треба звільнити від тривог, страху, невпевненості – ніхто нікого і нічого не боїться,  ми впевнені у собі, на уроці у нас панує атмосфера абсолютної довіри і доброзичливості. Для того, щоб впоратися із завданням, будьте уважними, думайте, відчувайте, фантазуйте і творіть. 

     II. Мотивація навчальної діяльності

     Учитель.  Сьогодні ми з вами відвідуємо Планету казок, на якій живе Хлопчик- Зірка. У вас на партах лежить зірочка, візьміть її та відчуйте, яка вона на дотик. Пофантазуйте.

 -Які відчуття у вас з’явились, коли ви торкались зірочки?

- Як ви думаєте, чому саме зірочка, а не інший предмет,  з’явилася у вас на парті?  

Так, дійсно, вона символізує образ зоряного хлопчика. А ще це чарівний ключик, за допомогою якого ми зможемо здійснити подорож і спостерігати за змінами, які відбувалися із хлопчиком, зблизька.

Так сталося, що в якийсь момент він втратив себе і пройшов тернистий шлях для того, щоб знову стати справжньою зіркою і повернутися.

- Як стати тією зіркою, яка яскраво світить в житті?  

 

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу

1. Оголошення теми уроку

                -Сьогодні на уроці ми спробуємо дати відповідь на це запитання.

І нашою метою буде: - з`ясувати, у чому ж велич людської краси та найголовніша  її  цінність – любов до матері.  

Тема сьогоднішнього уроку (у зошит записують дату, тему уроку) …

   - Як ви гадаєте, що саме ми будемо робити під час нашої подорожі?

- Які завдання ми перед собою поставимо? (відповідь дітей)

      Ми простежимо, як відбувається переродження головного героя, будемо розвивати творчу уяву, будемо вчитися висловлювати власну точку зору.

    Вміщуємось зручніше, беремо наші чарівні ключики, заплющуємо оченята і вирушаємо з вами у мандрівку. (Лунає музика)

  Ось ми і прибули на Планету казок. Але що це? Не так просто, виявляється, сюди потрапити.  

 Щоб продовжити подорож, нам потрібно виконати певні завдання. 

(зі скриньки дістаю завдання )   

   

    1. Пригадайте події, які відбувалися на сторінках казки.

- Як Хлопчик-Зірка з’явився на землі? Зачитайте.

-Хлопчик-Зірка  ріс й виховувався разом із дітьми Лісоруба, їв і пив з ними за одним столом і грався  з ними. Яким він став?

    Прочитайте епіграф до уроку - слова  американського письменника Д.Ф.Купера.  

    - Як ви розумієте ці слова слова?

- Чи відображає епіграф сутність Хлопчика-Зірки?

- Чи є такі люди, які красиві зовні, але ця краса поєднуються з пустотою в душі?

(записати епіграф у зошит)

 

2. Робота з текстом казки   

    -Зачитайте, як автор описує зовнішню красу героя. ( Кучері хлопчика схожі на пелюстки золотого нарциса; губи червоніли, мов квітка; оченята виблискували, наче фіалочки біля води; тіло було білосніжним).

    -Як одним словом описати зовнішність Хлопчика-Зірки? (Красивий, гарний, приємної зовнішності).

    -Чи можемо ми засуджувати хлопчика за те, що він красивий? (Ні).

 

3. Ми виконали завдання і брама Планети казок перед нами відчинилася!

 - Як же тут красиво і затишно, і стільки квітів навколо!  

 

    - А з якими квітами порівнює автор героя?  

 

    -Квітка – це символ краси. Троянда символізує любов, фіалка-ніжність, нарцис – гордість, самозакоханість.   

Кожна квітка має своє символічне значення. Тому О. Уайльд не випадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-Зірки образ Нарциса. Адже Нарцис – це символ самозакоханості.

 

Учитель. - А що це за будівля з’явилась перед нами? Може, це якийсь королівський палац?   Що там на вивісці написано? А, це ж картинна галерея! Давайте завітаємо сюди.

 

Зупинка 1. Вирушаємо із вами до картинної галереї

Перед нами картина відомого італійського живописця Мікеланджело «Караваджо», яка ілюструє міф про Нарциса, який нам розповість Роман Кушнір.

 

 

Повідомлення літератора про Нарциса 

    -Нарцис – син річкового бога Кефіса й німфи Ліріопи, вродливий юнак, улюбленець німф, мисливець. Нарцис нехтував усіма дівчатами, які в нього закохувалися. Німфа Ехо безтямно закохалася в нього й намагалася будь-що зробити, аби він зацікавився нею. Але Нарцис залишався байдужим до  її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулася до богів, благаючи змилосердитись і покарати юнака за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву. Нарцис був покараний за пиху. Якось на полюванні  він побачив  у джерельній воді своє відображення і так закохався в нього, що з любові помер. На могилі Нарциса виросли квіти - нарциси .

 

 -Чи вдало художник проілюстрував цей міф?

 

 Вчитель.

    -Хлопчик-Зірка  - самозакоханий, як Нарцис. Зовні він дуже гарний, а думки і справи його – лихі. За прекрасною зовнішністю  у героя ховається кам`яне серце.

    -Як ви розумієте вислів «кам`яне серце»? (Кам`яне серце – зло, ненависть, грубість, зневага до людей).  

 

    -Як, на вашу думку, бути нарцисом – це добре чи погано?

    -Чи можна вважати красивою людину, зовнішність якої прекрасна, а вчинки ганебні?   

 

-Користуючись текстом, виділіть словосполучення, що розповідають про вчинки героя. (Зневажав дітей лісоруба, став господарем над ними, називав слугами, кидав каміння та гнав з вулиці нужденних, знущався з тварин, любив себе, милувався…)

    -Порівняйте вчинки Хлопчика-Зірки та Нарциса. (Закоханий в себе, не бачить інших…)

 

    -Який найгірший вчинок скоїв Хлопчик-Зірка? (Відштовхнув матір)

 

Зупинка 2. А зараз пропоную завітати  до театру, де ми переглянемо уривок з казки, який показує цей вчинок нашого героя. 

 

Інсценізація «Зрада матері»

 

 Хлопчик:  - Що, де моя мати? Я тут нікого не бачу, крім цієї нікчемної жебрачки.

Мати— Я твоя мати.

Хлопчик: Ти божевільна, якщо таке кажеш, — (сердиться)

— Я не твій син, бо ти жебрачка, потворна й одягнена в лахміття. Тому вимітайся звідси, щоб я більше не бачив твого брудного обличчя.

Мати:— Ні, але ж ти, насправді, мій маленький син, якого я народила в лісі, — (плакала вона, і впала на коліна, і простягнула до нього руки)

— Грабіжники вкрали тебе в мене й залишили помирати.

  Але я впізнала тебе, коли лише побачила, і твої речі я також впізнала: золотий плащ і бурштиновий ланцюжок. Тому я прошу тебе піти зі мною, бо я блукала по всьому світу, шукаючи тебе. Ходімо зі мною, сину, адже мені потрібна твоя любов.

Хлопчик: — Якщо ти справді моя матір, —було б краще, якби ти трималася подалі, а не приходила сюди, щоб соромити мене. Зрозумій, я вважав себе сином зірки, а не жебрачки, як це ти мені зараз кажеш. Тому йди звідси, щоб я тебе більше не бачив.

Мати:— Сину мій!

-Ти навіть не поцілуєш мене перед тим, як я піду?! Я так багато страждала, щоб знайти тебе.

Хлопчик — Ні,

ти така огидна, що я б краще поцілував гадюку або жабу, ніж тебе.

(Тоді жінка гірко плачучи виходить

  Хлопчик-Зірка радіючи побіг.)

 

Бесіда за змістом казки  

 

Учитель. -Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, закам`яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.

 

- Чи правильно і гарно вчинив хлопчик із мамою?

- А як би ви вчинили на його місці ?

- Чи можемо ми засуджувати хлопчика?

Учитель. Діти, він вчинив помилку, але ж кожен із нас робить помилки у житті і, напевно,  у такій ситуації потрібно усвідомити та виправити її.

-Чи усвідомив хлопчик свою помилку, свій гріх перед матір’ю? Зачитайте  уривок з тексту. («Це, напевне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її»)

 

-Які були подальші  дії  героя? Що він вирішив зробити? (Відшукати свою матір)

-Чому в дорозі він не зустрів любові та милосердя? (З ним поводилися так само, як і він колись чинив з іншими)

-Перелічіть, що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері? (Пішов шукати матір, шукав довгих 3 роки, попросив пробачення у «Божих створінь», яких ображав, дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому).

-Хто першим допоміг Хлопчику-зірці у важкий час? Чому? (Зайченя, бо хлопчик тричі врятував його від мисливської пастки)

 

ВАЛЕОХВИЛИНКА для очей. Ви втомились, пропоную трішки відпочити.

 

ІV.  Закріплення знань, умінь, навичок

Зупинка 3. Редакція

    Ми з вами переглянули уривок з казки і пригадали, які події трапились з головним героєм. А зараз давайте спробуємо свої сили в рецензуванні твору.   

   Ми заходимо до редакції журналу «Наука і культура» і наше завдання допомогти головному редактору підготувати статтю-рецензію на казку «Хлопчик-Зірка». Для цього ми з вами зараз виконаємо завдання, працюючи у парах. 

 

    Розглянемо нашого героя в еволюції, тобто, які зміни сталися з ним.

 

Робота в парах

    Учитель. На столі у вас є роздатковий матеріал, візьміть його. Вам потрібно обрати та записати ті риси головного героя, які притаманні йому на початку казки до перетворення і у кінці казки після перетворення.

          (кожна характеристика коментується учнями та вчителем).

 


До перетворення:

 

-          егоїстичний;

-          жорстокий;

-          пихатий;

-          самозакоханий;

 грубий;

-          невдячний.

 

Після перетворення:

добрий;

-         милосердний;

-         витривалий;

-      справедливий;

-         терплячий;

              щирий

 



 

- То коли хлопчик був по-справжньому

красивим на початку чи в кінці казки,

 коли його по-справжньому  можна

називати Хлопчиком-Зіркою?

 

-         То як стати тією зіркою, яка яскраво світить в житті? 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 Отже, справжня краса людини полягає у її внутрішніх рисах.

-То давайте ж складемо  формулу краси людини (письмово у зошиті)

           …. + …. + …. + …. =  краса (учні зачитують свої формули)

 

(зразок : доброта+милосердя+любов+співчуття=краса)

 

Учитель. Наша подорож підходить до завершення, прийшла пора складати валізу з подарунками на згадку собі та домашнім. Подарунками будуть ті істини, які ми зрозуміли сьогодні на уроці.

      

У кожного у вас на парті є валізка. 

 

-Які 3 важливі істини нашого уроку  ви візьмете із собою, запишіть їх та прокоментуйте.

( Учитель коментує своє: я хочу взяти з собою…; учні…)

    Отже, валізка наша запакована і як би добре, і цікаво не було в подорожі, але найкраще – вдома! Прийшов час повертатися і нам. Беремо наш ключик-зірку, заплющуємо оченята і повертаємось до рідних стін гімназії (музика).  

 

VІІІ. Рефлексія

       Учитель. Ось ми і вдома!

 

     -А з ким саме у вас асоціюється рідна домівка? (з мамою)

      -А чи часто ви говорите своїм матусям про свої почуття до них?

 

-Я пропоную на червоних сердечках, які лежать у вас на парті, написати свої побажання матусям.  Вдома ви подаруєте їх ненькам і розкажете про свої почуття до них (під презентацію «Матусі» діти пишуть свої побажання).

 

 

У цей час учениці читають вірш напам’ять

 

Наші мами

Пам'ятаймо, милі діти,

Пам'ятаймо завжди з вами,

Що для нас у всьому світі

Найдорожчі — наші мами.

Нам — маленьким і дорослим —

Все дають вони з любов'ю:

Ніжне серце, світлий розум,

Сили нашому здоров'ю.

Ми в житті усі сказали

Своє перше слово — ма-ма!

Скільки б ми не підростали,

А любов у них та ж сама.

Як ставали ми на ноги,

Перший крок наш був — до мами.

Радість маєм чи тривогу —

Серце мами завжди з нами.

 

Де сини її та дочки —

Завжди там вона думками.

Пишем в класі ми на дошці —

Наше перше слово — мама!

Найдорожчі мамі діти.

Дітям мама їх — так само.

Треба вчитись і робити

Так, щоб радувати маму!

Пам'ятайте, діти, всюди

Вірну мамину науку.

У ясне життя і в люди

Мама вас веде за руку.

Матусям ми уклонімось
Бо життя вони подарували.
І неосяжна мамина любов
В усі часи дітей оберігала.

Молитва порятує від біди,
Благословення дасть і щастя, й долю.
Ми вдячні Вам, матусі, за труди,
Хай радості у Вас буде доволі.

 

-Тож хай кожного з вас зігріває материнська ласка і любов. 

 

ІХ. Підсумок уроку

-У чому ж найбільша цінність життя? (У добрих вчинках)

-Яка головна риса людини? (Любов до матері – одна з визначальних, найголовніших окрас людини. Вона возвеличує людей)

-Чи можна цуратися матері? (Цуратися матері - великий гріх)

 

 

Учитель. Дякую вам! Я пишаюсь вами, мені дуже приємно вчити таких розумних дітей. Оцінки за урок ви побачити в Мудлі.

 

Х. Домашнє завдання.

 

Написати лист-пораду Хлопчику-Зірці або складіть пам’ятку «Як стати справжнім сином або донькою?»      

 

   

Дякую за увагу!   


 

1

 

docx
Додано
5 листопада 2023
Переглядів
651
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку