Урок №2
Тема уроку. Логарифми та їх властивості.
Мета уроку. Вивчення основних властивостей логарифмів, формувати уміння умінь обчислення виразів із логарифмами; розвивати наполегливість, самостійність, пам'ять, увагу логічне мислення, пізнавальну активність; виховувати інтерес до предмету математики.
Тип уроку:: формування знань, вироблення вмінь.
Хід уроку
І. Перевірка домашнього завдання.
1. Три учні відтворюють розв'язування вправ № 19.3, 19.10, 19.12.
2. Усне розв'язування вправ на обчислення логарифмів з використанням таблиці для усних обчислень.
Таблиця
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
log28 |
log39 |
log464 |
log5l25 |
log636 |
2 |
log |
log |
log |
log42 |
log93 |
3 |
|
|
|
|
log813 |
4 |
|
|
|
– 1 |
|
5 |
|
|
|
|
|
3. Відповіді на запитання, що виникли в учнів під час виконання домашнього завдання.
II. Сприймання і усвідомлення основних властивостей логарифмів.
При виконанні перетворень виразів, які містять логарифми, при обчисленнях і при розв'язуванні рівнянь, нерівностей часто використовуються властивості логарифмів.
Для будь-яких а > 0, а ≠ 1 і будь-яких додатних х і у виконуються рівності:
l. logа l = 0; 2. logаa = 1; 3. logа xy = logа x + logа y; 4. logа = logа x – logа y; 5. logа х р = p logа x (р R); 6. = loga x (p R); 7. loga x = (b > 0, b ≠ 1). |
Доведемо рівності 3—7. За основною логарифмічною тотожністю
(І)
(II)
Перемноживши рівності (І) і (II), одержуємо:
ху = · = ,
звідси за означенням логарифма маємо
loga xy = loga x + loga y.
Отже, логарифм добутку дорівнює сумі логарифмів.
Розділивши рівності (І) і (II), одержуємо: = ,
звідси за означенням логарифма маємо: loga = loga х – loga у.
Отже, логарифм частки дорівнює різниці логарифмів.
Піднісши ліву і праву частини рівності (І) до степеня з показником р, маємо: (ІІІ)
звідси за означенням логарифма маємо: logа х р = p logа x.
Отже, логарифм степеня дорівнює добутку показника степеня на логарифм основи цього степеня.
З рівності (III) маємо: , звідси за означенням логарифма маємо:
, тоді p; .
Формула 7 називається формулою переходу від одної основи логарифма до другої основи. Доведемо її.
За правилом логарифмування степеня (формула 5) та основною логарифмічною тотожністю одержуємо:
,
звідси logb х = loga х · logb a
або loga = .
За допомогою формули 7 можна знаходити логарифми з довільною основою а, маючи таблиці логарифмів, складених для якої-небудь основи b. Найбільш вживаними є таблиці десяткових і натуральних логарифмів.
III. Осмислення основних властивостей логарифмів.
Розглянемо приклади використання формул 3-7. Обчислимо:
1) log6 18 + log6 2 = log6(18 – 2) = log6 36 = 2;
2) log12 48 – log12 4 = log6 = log12 12 = 1;
3) log6 = log6 = log6 3 = · 1 = ;
4) log125 5 = log125 5 = log5 5 = · 1 = ;
5) = log4 16 = log4 42 = 2 log4 4 = 2 · 1 = 2.
3. Виконання вправ № 19.13, 19.15,19.21.
«На замітку абітурієнту»
В цій рубриці представленні завдання, які були на ЗНО попередніх років:
Обчисліть
Правильна відповідь: 2 (вказівка: за властивістю логарифма)
ІV. Самостійна робота, навчального характеру (5 хвилин)
Варіант 1.
Знайдіть значення виразу:
Варіант 2.
Знайдіть значення виразу:
.
V. Підведення підсумків уроку.
Продовжіть властивості логарифмів.
VI. Домашнє завдання.