Урок №2 Тема. Динаміка образу Скруджа, причини його духовного переродження
Мета: - навчальна: допомогти учням зрозуміти причини деградації Скруджа, зацікавити ними, допомогти виділити ключові моменти сюжету;
-розвивальна: розвивати образне, критичне мислення, навички самостійної роботи з художнім текстом, уміння переказувати, виділяти ключові моменти, висловлювати свої оціночні судження почуття та враження;
-виховна:спонукати школярів замислитися над проблемами людського буття, формувати почуття милосердя, поваги до сімейних та загальнолюдських цінностей.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Страшна убогість тіла, матеріального стану; але ще страшніша убогість духу. Убога людина почуває себе самотньою серед людей,бонікого не любить, не цінує рідних і родинний затишок. Маючи багато грошей, вона відмовляє собі навіть в простих земних радощах. Духи Минулого та Теперішнього Різдва показують Скруджеві, щовін втрачає, який він має вигляд в очах інших, чим себе обділяє. Разом із героєм замислюємося над цим і ми.
ІІ. Актуалізація опорних знань
—Коротко розкажіть про життєвий шлях Діккенса.
— Головний герой повісті — Скрудж. Який він насправді? Як до нього ставляться інші персонажі? Чому саме так?
Відповідаючи на запитання, учні аргументують свою думку, підтверджують її цитатами з тексту. Відповіді схематично фіксуються у зошитах.
ІІІ. Сприйняття та осмислення нового матеріалу
«Подорож у минуле»:Різдвяне місто. У школі. У лавці Фіззіунга. Забуте кохання.
«Подорож у сучасне»:Різдвяний ранок; Свято у родині Боба Кретчита. Біля багаття, рудокопів. На маяку. У домі племінника.. У, бідняків.. Зустріч із Злиднем і Неосвіченістю.
«Подорож у майбутнє»:На біржі. Розмова перехожих. У лавці лахмітника. Біля ліжка небіжчика. У родині боржника. На цвинтарі. Благання про помилування.
(Аналіз першої та другої подорожей)
Колективне складання схеми:
«Ланцюжок помилок Скруджа»
ІV. Закріплення знань, умінь і навичок
Учитель: Чим більше грошей ставало у Скруджа, ти менше в його душі залишалось людяності, щедрості, доброти, милосердя. У нього були гроші, і він вважав, що більше нічого в житті не треба. Але автор вірив у добро. Вірив, що людина може змінитися, що паростки добра не загинули і можуть відродитися. Скрудж не залишається злим і жорстоким. Він перероджується.
Переродження – оновлення, зміна.
Переродитися - стати іншою людиною.
«Ланцюжок змін у характері головного героя під впливом подорожей з духами Минулого, Сьогодення та Майбутнього»
Гордість, пиха, жадібність, байдужість, страх жаль, сум каяття надія доброта, щедрість
Добрі справи Скруджа
V. Повідомлення домашнього завдання
Підготувати характеристику образу Скруджа
VІ. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Займи позицію»
—Я думаю, що в реальному житті зміни, що сталися зі Скруджем під впливом певних подій, спостережень, роздумів…
Заключне слово вчителя.
— Незвичайне, і казкове переродження Скруджа, з одного боку, справді є різдвяним дивом, а з другого – свідоцтвом того, що сам Ч. Діккенс завжди вірив у людей, у те, що навіть у найзліших, найчерствіших серцях можна відшукати, іскру добра, яка, розгорівшись яскравим полум'ям, розтопить їхні душі і вилікує від усього поганого, хотів показати нам, що завжди є надія і можливість змінитися. Варто лише захотіти.