Урок №3
Тема. Сюжет і композиція повісті. Значення образу Різдва у творі. Елементи фольклору
Мета: - навчальна: підсумувати й узагальнити вивчене учнями про твір, допомогти усвідомити його ідейно-художнє та виховне значення;
- розвивальна: розвивати образне, критичне мислення, навички узагальнення вивченого, виділення елементів композиції, сюжету та визначення їхньої ролі в розкритті теми та головної думки; вчити виділяти ключові моменти, висловлювати свої оціночні судження, почуття та враження;
- виховна: формувати почуття милосердя, повагу до сімейних та загальнолюдських цінностей.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Поруч із багатьма реальними та фантастичними образами твору Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі» постає величний узагальнений образ Різдва – свята, яке подарувало людям надію на спасіння душі, на її очищення та вдосконалення. Які моральні уроки подають нам, людям, цей світлий образ та інші, поміркуємо на уроці.
ІІ. Сприйняття та осмислення нового матеріалу
1. Яким було ім'я головного героя твору Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі»? (Ебенезер)
2.Яка головна риса характеру Скруджа? (Скнарість)
7.До кого ще навідався Скрудж разом з Духом Теперішнього Різдва? (До хворих, ув’язнених, знедолених)
9.Як реагували знайомі Скруджа на те, що його не стало (коли він разом із привидом побував в майбутньому)?(Раділи)
10.Що довго не наважувався зробити Скрудж у день Різдва?(Піднятися на ґанок і постукати до племінника)
11.Про що Скрудж благав духа майбутнього Різдва?(Стерти своє ім’я з могильної плити, щоб змінити своє життя)
12.У кого Скрудж уперше за доросле життя щасливо провів Різдво? (У племінника)
2. «Сонечко»
Охарактеризуйте образ Скруджа на початку та наприкінці твору.
3.Теорія літератури.
Експозиція – розповідь про Скруджа та його контору.
Зав’язка – поява привида Марлі.
Розвиток дії – подорож з Духами у часі та просторі.
Кульмінація – Скрудж, сповнений відчаю, біля власної могили.
Розв’язка – переродження героя.
4.Завдання пошуково-дослідницького характеру
Визначте реальне та фантастичне у творі Ч. Діккенса
Реальне |
Фантастичне |
Бідність людей, скнарість та бездушність багатіїв, доброзичливість та оптимізм добрих людей |
Привид, духи Різдва, мандрівка в часі та просторі, перетворення Скруджа |
V. Повідомлення домашнього завдання
Дати розгорнути відповідь на запитання «Які уроки я виніс із повісті Ч. Діккенса «Різдвяна пісня у прозі»?
VІ. Підбиття підсумків уроку
«Мікрофон»
— Головним у творі Ч. Діккенса «Різдвяна пісня в прозі», на мою думку,
є те, що...
Заключне слово.
— Прочитані останні рядки «Різдвяної пісні у прозі» Ч. Діккенса. Але диво Різдва – диво Добра і Любові до людей залишається у наших серцях, тому що «принцип Добра завжди перемагає, незважаючи на щонайневдячніші обставини і важкі перепони».