Календарне планування уроків зарубіжної літератури

Про матеріал
Календарне планування уроків зарубіжної літератури
Перегляд файлу
Календарно-тематичне  планування  уроків  зарубіжної  літератури

5  клас

 

 

Розділ,  тема  уроку

Дата

проведення

 

Вступ. Література і фольклор

 

 

1

 

Художня література — духовна скарбниця людства.

Скарби народної фантазії. Фольклор, його характерні ознаки. (прислів’я, приказки)

 

 

2

 

Фольклорні жанри різних народів (загадки, пісні).

Гуманістичні цінності, втілені у  фольклорних творах різних народів. Література і фольклор.

 

Казки народів світу

3

 

 

Різновиди казок (про тварин, чарівні, соціально-побутові та ін.), їх характерні ознаки. Автор, початкові поняття про оригінал і переклад.

 

 

 

4

 

Пригоди казкових тварин. Індійська народна казка «Фарбований шакал». Викриття в образах тварин негативних людських якостей. Філософський зміст казки.

 

 

 

 

5.

 

 

Порівняльна характеристика Чандарави (індійська казка «Фарбований шакал») та Лиса Микити (казка І. Франка «Фарбований Лис»).

 

 

 6.

 

 Чарівливий світ чарівної казки (будова). Мандрівні казкові сюжети.

 

7.

Японська народна казка «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик». Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості, ставлення до природи в  образі Іссумбосі. Національний колорит японських казок.

 

8.

 

Розвиток мовлення (усно)Характеристика образу Іссумбосі та складання плану.

 

 

9.

 

 

Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. ТЛ. Антитеза, алегорія.

 

 

 

10

 

Давні збірки народних казок

 

 

11

Арабська народна казка «Синдбад-Мореплавець» (третя подорож). Утвердження  жаги відкриття світу, мужності й людяності в казці.

ЛК. Національний колорит казок і засоби його створення.

 

12

Втілення в образі Синдбада-Мореплавця віри в перемогу людини над обставинами. 

ЛК. Казкові образи й сюжети у творах мистецтва (живопис, кіно, музика, мультиплікація  та ін.).

 

13

Контрольна робота за розділами: «Вступ. Казки народів світу». Тести

 

14

Позакласне читання Арабська казка «Про Аладдіна і чарівну лампу».

 

15

Брати Я. і В. Ґрімм. «Пані Метелиця». Значення діяльності братів . Ґрімм у збиранні й збереженні фольклору. Моральні цінності в казках. Характеристика образів персонажів. Антитези у пропонованих творах.

 

16

Розвиток мовлення (письмово)Письмовий переказ казки «Пані Метелиця» (навчальний). ЛК. Казкові образи й сюжети у творах мистецтва (живопис, кіно, музика, мультиплікація  та ін.).

 

17

Олександр Сергійович Пушкін (1799-1837). Вступ по поеми «Руслан і Людмила». Синтез фольклорних і літературних елементів у творчості О. Пушкіна. Система образів. Автор. 

ТЛ. Оригінал, переклад. Автор.

ЛК. Національний колорит казок і засоби його створення.

ЕК. Зіставлення оригіналу (фрагменту) твору Пушкіна з його українськими перекладами. 

О. С. Пушкін. Вступ по поеми «Руслан і Людмила». Вивчити   напам’ять.

 

18

Ганс Крістіан Андерсен (1805 -1875).  «Соловей». Протиставлення «справжнього» і «штучного» в казці «Соловей».

 

19

Соловей як втілення сили природи й мистецтва;

ЛК. Казкові образи й сюжети у творах мистецтва.

 

20

Оскар Уайльд (1854-1900).  «Хлопчик-зірка».  Основний конфлікт. Символічний зміст назви твору.

 

21

Казкові персонажі, їх характеристика.

ЛК. Казкові образи й сюжети у творах мистецтва (живопис, кіно, музика, мультиплікація  та ін.).

 

22

Еволюція образу головного героя.

 

23

Контрольна робота за розділом «Казки народів світу». Тести

 

Природа і людина

 

 

24

Джон Кітс (1795-1821). «Про коника та цвіркуна». Поетизація образу природи у вірші, його ідея («Поезія землі не вмре ніколи…»).

ТЛ. Початкове поняття про вірш. Пейзаж, тема, ідея.

УС. Майстерність українських перекладачів творів зарубіжних авторів  про природу.

 

25

Йоганн Вольфганг Ґете (1749-1832). «Нічна пісня  подорожнього».  Зображення  взаємозв’язку різних сфер природи й людини в поетичному творі. 

ТЛ. Епітет, метафора.

ЛК. Пейзаж у літературі й інших видах мистецтва.

Вивчити напам’ять «Нічна пісня  подорожнього». 

 

 

26

Генріх Гейне (1797-1856). «Задзвени із глибини…». Втілення краси весняної природи у вірші. Зв'язок із фольклором (пісня).

ТЛ. Пейзаж, тема, ідея, епітет, метафора.

ЕК. Елементи фольклору в літературних творах про природу.

Вивчити напам’ять «Задзвени із глибини…»

 

27

Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946). «Лобо». Авторські спостереження за світом природи. Робота з текстом твору.

ТЛ. Тема, ідея твору.

 

 

28

Зображення художніх образів, їх розкриття в  подіях твору «Лобо». 

 

 

29

Контрольна робота за розділом «Природа і людина». Тести

 

30

Позакласне читання Самуїл Маршак «Дванадцять місяців»

 

31

Українські переклади творів зарубіжних авторів  про природу. Пейзаж у літературі й інших видах мистецтва.

 

32

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за семестр.

 

 

 

Світ дитинства

33

Марк Твен (1835-1910). «Пригоди Тома Сойєра». Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.). ТЛ. Початкові поняття про сюжет, повість. УС. Українські перекладачі творів Марка Твена.

 

 

34

Світ дорослих і світ дітей у повісті.

 

35

Том Сойєр. ТЛ. Портрет.

 

36

Гекльберрі Фінн.

 

37

Розвиток мовлення (письмово) Порівняльна характеристика Тома та Гека за поданим планом. ЕК. Том Сойєр і Гекльберрі Фінн.

 

38

Ставлення автора до своїх героїв.

 

39

Провідні ідеї твору (дружба, кохання, людяність та ін.)

ЛК. Втілення сюжетів творів Марка Твена у кіно, живописі, графіці та інших видах мистецтва.

 

 

40

Елеанор Портер (1868-1920). «Полліанна».

ТЛ. Початкове поняття про роман, сюжет.

ЛК. Втілення сюжетів творів Е. Портер у  кіно, живописі, гра-фіці та інших видах мистецтва. Популярність образів улюблених книг серед дітей різних країн.

УС. Українські перекладачі творів Елеанор Портер.

 

41

Щирість, мужність і оптимізм героїні твору, її вплив на життя міста.

 

42

Полліанна та її друзі. ТЛ. Портрет.

 

43

Художні засоби розкриття образу Полліанни.

 

44

Ідея радості життя й відкриття світу у творі.

 

45

Розвиток мовлення (усно) Порівняльна характеристика образів Тома Сойєра і Полліанни (на рівні рис характеру).

 

46

Позакласне читання  Астрід Ліндґрен. «Пеппі Довгапанчоха».

Фільми за твором «Пеппі Довгапанчоха».

 

 

47

Контрольна робота за розділом «Світ дитинства» . Тести

 

Сила творчої уяви

48

Льюїс Керролл (1832-1898). «Аліса в Країні Див». Творча історія книги.

ТЛ. Початкові поняття про фантастику. Поглиблення понять про казку (літературну), повість.

 

 

49

Втілення сюжету повісті-казки Л. Керролла «Аліса в Країні Див» у різних видах мистецтва (кіно, мультиплікація, музика та ін.). Продовження книги («Аліса в Задзеркаллі»).

Переклади й видання книг Л. Керролла.

 ЕК. Спільні елементи зарубіжних казок (теми, образи, особливості будови).

 

50

Зв’язок книги «Аліса в Країні Див» із біографією письменника та життям Англії «вікторіанської» доби.

ЕК. Порівняння фрагментів оригіналу й перекладу повісті-казки Керролла «Аліса в Країні Див». Елементи казки у творі.

 

51

Світ уяви Аліси та її захопливі пригоди.

 

52

Образ Аліси. ТЛ. Портрет.

 

53

Персонажі, які оточують героїню.

 

54

Особливості художньої мови твору.

 

55

Марина Іванівна Цвєтаєва (1892-1941).

 

56

 «Книги в червоній палітурці». Чарівний світ літератури й мистецтва у вірші          М. І. Цвєтаєвої. Знайомі образи з прочитаних книг (Том Сойєр, Гекльберрі Фінн та ін.).

ТЛ.  Початкові поняття про фантастику. Поглиблення понять про казку (літературну), повість

 

57

Образ ліричної героїні, котра любить читати. Роль літературних і музичних асоціацій у творі.

 

58

Контрольна робота за розділом «Сила творчої уяви».  Тести

 

Сучасна література. У колі добрих героїв

 

59 

 Роальд Дал (1916-1990). «Чарлі і шоколадна фабрика».

ТЛ. Персонаж і герой літературного твору.

ЛК. Твори сучасного мистецтва (кіно, театр та ін.) для дітей і про дітей.

 

60

Цікаві пригоди хлопчика Чарлі та його друзів на казковій шоколадній фабриці містера Вонки. Робота з текстом твору.

 

61

Характеристика образу містера Вонки.

 

62

Зображення в повісті реального та фантастичного. Робота з текстом твору.

 

63

Доброта і щирість головного героя. Характеристика образу Чарлі Бакета.

 

64

Туве Янсон (1914-2001). «Капелюх чарівника».

 

65

Чарівність художнього світу твору.

 

66

Персонажі, втілення в них ідей доброти, щирості, сімейних цінностей.

 

67

 Інші пригоди Мумі-тролів

 

68

Контрольна робота за розділом «Сучасна література. У колі добрих героїв». Тести

 

69

Повторення вивченого матеріалу за 5клас  (КВК)

 

70

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за семестр. Ознайомлення зі списком рекомендованої літератури на 7-й клас.

 

 

 

Календарно-тематичне  планування  уроків  зарубіжної  літератури

7 клас

 

 

 

Розділ,  тема  уроку

Дата

проведення

Вступ

 

1.

Оригінал і переклад. Види перекладів, специфіка художнього перекладу.

 

 

2.

 

Переклад і переспів. Основні принципи аналізу та інтерпретації оригіналу й художнього перекладу. Переклад і переспів: схожість і відмінність. 

 

 

Билини і балади

 

3.

 

 

 

Билина як жанр давньоруської літератури. Поетичне відображення історії Київської Русі в билинах. Основні цикли билин (Київський, Новгородський).

Билина, гіпербола.

Історія і культура Київської Русі.

 

 

 

 

 

 

4.

 

«Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Робота з текстом. Реальність (історія, побут і звичаї) і художня вигадка в билинах.

 

 

5.

 

 

Ідеал воїна-захисника в билині «Ілля Муромець і Соловей-Розбійник». Елементи фольклору.

Зображення героїв билин у мистецтві (живописі, музиці, мультиплікації та ін.).

 

 

 

 

6.

 

Балада як жанр фольклору і літератури. Характерні ознаки балади. Балада. Фольклорні балади. «Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.

 

 

7.

 

«Як Робін Гуд став розбійником». Ідеї свободи і служіння народові. Образ народного захисника Робіна Гуда.

 

 

8.

 

Позакласне читання Лондон Джек «Біле Ікло»

 

 

9.

 

Літературні балади. Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759-1805). «Рукавичка». Випробування головного героя балади. Образ справжнього лицаря, його мужність, відвага, людська гідність.

 

 

 

10.

 

 

 

Адам Міцкевич (1798 -1855). «Світязь». Утвердження любові до батьківщини й героїзму в баладі А. Міцкевича. Символічні образи, елементи фольклору у творі. А. Міцкевич і Україна. Українські образи й мо тиви в баладі А. Міцкевича «Світязь».

 

 

 

 

11.

 

Роберт Льюїс Стівенсон (1850 -1894). «Балада про вересовий трунок». Основний конфлікт балади (батько і син — король, свобода — рабство). Утвердження духовної сили піктів,

їхнього героїзму в захисті національних цінностей.

 

 

 

 

12.

 

Розвиток мовлення (письмово). Стислий відгук на прочитану літературну баладу.

 

13

Контрольна робота за розділами «Вступ», «Билини і балади». Тести

 

Історичне минуле в літературі

14

 

Вальтер Скотт (1771–1832). «Айвенго». В. Скотт – засновник історичного роману. Історія і художній вимисел у романі «Айвенго».

 

15

Поглиблення понять про роман (історичний роман). Початкові поняття про художній час, художній простір. Висловлювання українських митців про В. Скотта, його вплив на розвиток історичного роману.  

 

 

16.

 Утілення  в  образі  Айвенго  кодексу  лицаря,  художні  засоби створення образу. Образи Ровени і Ребекки.

 

 

 

17.

Зіткнення добра, краси й справедливості із жорстокістю і підступністю. Образи Бріана де Буагильбера, принца Джона, Фрон де Бефа, Моріса де Брасі.

 

18.

Розвиток мовлення (усно)Порівняння образів персонажів (Бріан де Буагильбер і Айвенго, леді Ровена і Ребекка). Зіставлення літературних творів із їхніми втіленнями в інших видах мистецтва (кіно, театр, ілюстрації та ін.). 

 

 

19.

 

 

Друга світова війна у європейській поезії. К. І. Галчинський. «Лист із полону» Б. Ш. Окуджава. «До побачення, хлопчики…» (та інші – 2-3 твори за вибором учнів і вчителя).

 

 

20

 

Василь Володимирович Биков (1924–2003). «Альпійська балада». Особливості сюжету і композиції повісті.

 

 

21.

 

 Образи Івана Терешка і Джулії. Протиставлення сили дружби й кохання світу насильства.

 

22

Позакласне читання Льюїс К. С. «Хроніки Нарнії»

 

23

Культура проти війни (твори живопису, музики, кіно, у яких викривається війна). Гуманістичний зміст повісті. Символічність назви твору, риси жанру балади в ньому.

 

 

24

Контрольний твір  «Твої враження від прочитаного твору "Альпійська балада" В. Бикова»

 

 

25.

Контрольна робота за розділом «Історичне минуле в літературі». Тести

 

Духовне випробування людини

26.

 

Джеймс Олдрідж (нар. 1918). «Останній дюйм».  Проблема взаємин між батьками й дітьми. Символічність назви оповідання. Поглиблення понять про оповідання. Дж. Олдрідж і Україна. Українські переклади творів митця.

 

 

27.

Образи Бена і Деві, художні засоби їхнього створення. Віра у внутрішні можливості людини,  подолання нею життєвих випробувань, здатність до порозуміння. Утвердження сімейних цінностей.

 

 

 

 

 

28.

Редьярд Кіплінг (1865–1936). «Балада про Схід і Захід». «Якщо…». Протистояння і примирення Сходу й Заходу в «Баладі про Схід і Захід» Р. Кіплінга. Антитези у творі.

 

 

29.

 

Ідеї миру і  дружби. Динаміка образів головних героїв (Камаль, Полковничий син).   Поглиблення понять про баладу (літературну).

Вивчити напам’ять Кіплінг «Якщо…»

 

 

 

30.

 

 

 

 

Проблема духовного випробування людини та її моральної стійкості у вірші Р. Кіплінга «Якщо…». Сюжет і композиція вірша. Художні особливості твору, його провідна ідея (людина повинна залишатися собою у різних життєвих випробуваннях, зберігати вірність моральним принципам).

 

31.

Контрольна робота з теми: «Духовне випробування людини». Тести

 

32.

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за семестр

 

 

Дружба і кохання

33.

 

Олександр Сергійович Пушкін (1799–1837). «19 жовтня 1825 року». Дитинство і юність О. С. Пушкіна.

 

34.

Уславлення ліцейської дружби й вірності ідеалам у вірші О. С. Пушкіна «19 жовтня 1825 року». Авторські спогади й роздуми у творі.Поглиблення понять про вірш, образ автора. 

 

 

 

35.

Шолом-Алейхем «Пісня над піснями». Віхи життєвого і творчого шляху письменника. Відображення у його творах культури та долі єврейського народу.

 

 

 

36.

Тема кохання в повісті Шолом-Алейхема «Пісня над піснями». Еволюція героїв (Шимек і Бузя) у часі. Біблійні мотиви в повісті. Утвердження етичних цінностей.

 

 

 

 

37.

 

Вірші зарубіжних поетів про дружбу і кохання. Р. Бернс. «Любов». Г. Гейне. «Коли настав чудовий май…».

 

38.

 

 

К. М. Симонов. «Жди мене…» (та інші – 2-3 за вибором учнів і вчителя). Поетизація високого почуття, розкриття його сутності.

Вивчити напам’ять Р. Бернс. «Любов» (або Г. Гейне. «Коли настав чудовий май…», К. Симонов «Жди мене…»).

 

39.

Позакласне читання  Дюма О. «Три мушкетери»

 

40.

 

Контрольна робота за розділами «Дружба і кохання». Тести

 

Літературний детектив

 

41

Детектив як жанр літератури, характерні ознаки жанру. Жанрове розмаїття детективів.

 

 

 

42.

 

 

Едгар Аллан По (1809-1849). «Золотий жук». Е. А. По – засновник жанру детективу у світовій літературі. Захопливий сюжет повісті «Золотий жук».

 

 

43.

 

 

 

Особливості композиційної будови твору – «розповідь у розповіді», її художнє значення (поєднання різних точок зору, створення емоційної напруги, таємничої атмосфери та ін.). 

Образи Вільяма Леграна, Джупітера, оповідача. 

 

 

44.

 

 

 

 

Артур Конан Дойл (1859–1930). Оповідання про Шерлока Холмса «Пістрява стрічка».А. Конан Дойл – відомий автор детективних циклів,  популярність його героїв у різних країнах. Особливості сюжету і композиції оповідань про Шерлока Холмса.

 

 

45.

 

 

 

 

Шерлок Холмс як безпосередній учасник розв’язання сімейного конфлікту в оповіданні «Пістрява стрічка».Сутність «дедуктивного методу» Шерлока Холмса, утвердження в його образі сили інтелекту і моральних якостей. Доктор Ватсон як оповідач.

 

46

Розвиток мовлення (усно). Екранізації творів Е. А. По і А. Конана Дойла (1-2 за вибором). Втілення героїв детективів засобами кіномистецтва. Порівняння літературних детективів з екранізаціями

 

47

Контрольна робота за розділом «Літературний детектив». Тести

 

Світова новела

48

Новела як літературний жанр, її характерні ознаки, різновиди.

О. Генрі (1862–1910). «Дари волхвів», «Останній листок».  О. Генрі – майстер новели.

 

 

49

Моральні цінності в новелі «Дари волхвів». Біблійні мотиви у творі, художні деталі.Біблія («Поклоніння волхвів»).Новела та її різновиди.

 

50

Новела «Останній листок» – гімн людині, котра здатна на  самопожертву заради ближнього.

 

 

51

Специфіка розкриття образу Бермана (непримітна зовнішність, невдаха, найкращий «шедевр» митця).

 

52

Образи дівчат, їхня динаміка (Сью, Джонсі). Особливості художньої мови новели, розповідач.  Поглиблення понять про оповідача і розповідача.Порівняння образів героїв новели.

 

53

Розвиток мовлення (письмово). Твір-роздум «Чи здійснилася мрія старого Бермана?» (за новелою О. Генрі «Останній листок».

 

 

54

Герберт Джордж Уеллс (1866–1946). «Чарівна крамниця». Видатний англійський фантаст Г. Дж. Уеллс. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця».

 

55

Рюноске Акутаґава (1892–1927). «Павутинка». Майстер японської новели Р. Акутагава. Утілення ідеї про  моральну справедливість у новелі «Павутинка».

 

56

Філософський зміст твору. Підтекст.

Художні образи новели (Будда, Кандата). Біблія («Поклоніння волхвів»). Особливості вірувань  японців. 

 

 

57

Контрольний твір "Чому вчить новела Акутагави"Павутинка"

 

Сучасна література. Я і світ

58

Айзек Азімов (1920-1992). «Фах». Роздуми про майбутнє людини й людства.

 

59

Образ Джорджа Плейтена. Проблема духовної реалізації людини. Розуміння сутності культури й освіти, призначення людини в сучасному світі.

 

60

Утвердження сили людського інтелекту, самостійності мислення, творчої уяви, моральних цінностей.

 

61

Діана Вінн Джонс (1934-2011). «Мандрівний замок Хаула». Поєднання елементів казки і детективу у творі.

 

 

62

Образ Софі, світ її мрій, бажань, жахів. Значення художнього прийому чаклунства у творі.

 

63

Корнелія Функе (нар. 1958). «Чорнильне серце». Тема «оживлення» книги у творі. Образ Меґі – дівчинки, котра  любить читати. Її пригоди й духовне випробування. Поєднання уявного і реального світів.

 

64

Поглиблення понять про оповідача, розповідача роман, повість, фентезі.

 

65

 Поглиблення уявлень про категорію «художність» в оцінці творів масового мистецтва. Коло читання підлітків у  різних країнах.

 

66

Позакласне читання Воннегут К. «Брехня»

 

67

Зіставлення художнього твору з екранізацією («Клад». Фільм 2003 р. режисера Ендрю Девіса, знятий за романом «Ями» Л. Сашара)

 

 

68

 

Контрольна робота за розділами «Світова новела» та «Сучасна література». Тести

 

 

69

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за семестр

 

 

70

Ознайомлення зі списком рекомендованої літератури на 8-й клас

 

 

Календарно-тематичне  планування  уроків  зарубіжної  літератури

8 клас

Розділ,  тема  уроку

Дата

проведення

Вступ

1

Література і культура. Роди літератури (епос, лірика, драма), їхні характерні ознаки. Літературний процес.

 

2

Основні літературні епохи, напрями,  течії, специфіка їхнього розвитку в  різних країнах.

 

 Священні книги людства як пам'ятки культури і джерело літератури

3

Загальнокультурне значення священних книг народів світу, найвідоміші з них. Священні книги як вихідна основа світових релігій, етичних уявлень, мистецтва різних народів. Веди як пам’ятка індоєвропейської словесності ІІ–І тис. До н. е.(огляд)

 

4

Образи ведійської міфології (боги, напівбоги, герої, ворожі сили, символи та ін.). Космогонічні міфи вед.   

 

5

Біблія як основа двох релігій – юдейської та християнської.

Зв’язок Біблії з історією і міфологією.

Структура Біблії, її складники.

 

6

Біблія. Старий заповіт (створення світу. Каїн і Авель. 10 заповідей). Ключові ідеї та образи старого  заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. 

 

7

Новий заповіт (Євангеліє – 2–3 розділи за вибором учителя). Ключові ідеї та образи нового заповіту. Морально-філософський зміст біблійних сюжетів і образів. 

 

8

Коран – головна книга ісламу (огляд). Побудова Корану, охоплення в ньому різних сфер людського життя.  

 

9

Контрольна робота з теми. Вступ.  «Священні книги  людства як пам'ятки культури і джерело літератури». Тести

 

10

Позакласне читання.  Еврипід «Медея»

 

Античність

11

Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури.

Специфіка розвитку літератури в давній Греції і в давньому римі. Концепція людини і світу в античній літературі (ідея гармонії тілесного та духовного, любов до життя в усіх його проявах, відкриття світу, героїчне служіння, катарсис, поєднання реального і міфологічного та ін.).

 

12

Давньогрецька міфологія. Основні цикли давньогрецьких міфів. Міфологічна основа героїчного епосу.

Міфи троянського циклу. Облога Трої. Смерть Ахілла. Троянський кінь. Відображення історичних подій у міфах троянського циклу. Ключові образи циклу, їхній гуманістичний зміст. Міфологічні символи (яблуко розбрату, троянський кінь та ін.).

 

13

Гомер та його значення в історії розвитку європейських літератур. Міфологічна основа гомерівського епосу.

«Іліада» (огляд). Гуманістичний зміст «Іліади». Катарсис. 

 

14

«Двобій Ахілла і Гектора» (пісня 22, вірші 140–410), «Пріам у Ахілла» (пісня 24, вірші 470–670).  Образи Ахілла і Гектора.

 

15

Розвиток мовлення. (письмово) Порівняльна характеристика літературних героїв. Ахілл і Гектор

 

16

Види лірики в давній Греції й особливості їх розвитку.  

Тіртей (vii ст. До н. Е.). «добре вмирати тому…». Ідея захисту рідної країни в елегії. Античний ідеал героя. Авторська позиція. 

Сапфо (vii–vi ст. До н. Е.). «до Афродіти» («барвношатна владарко, Афродіто…). Звернення у вірші до Афродіти – богині кохання. Образ ліричної героїні, глибина її почуттів і переживань.

 

17

Давньогрецький театр, його характерні особливості, роль в античному суспільстві. Основні жанри давньогрецької  драми – трагедія і комедія. Значення творчості Есхіла для розвитку європейської драми і театру.

«Прометей закутий». Утілення міфу про Прометея у трагедії «Прометей закутий».

 

18

Контрольний твір основний конфлікт трагедії «Прометей закутий». «дари» прометея людству. Ідеї служіння, самопожертви,  свободи.

 

19

Публій Вергілій Марон (70–19 рр. До н. Е.). «Енеїда» (огляд, 1-2 уривки за вибором учителя). Зв’язок твору з гомерівським епосом, міфологією. Ідея громадського служіння, утвердження величі держави.

 

20

Образ Енея та його значення в композиції твору.

 

21

Квінт Горацій Флакк (65–8 рр. До н. Е.). «До Мельпомени» («мій пам’ятник стоїть…»).

Тема мистецтва і призначення митця у творі. Пам’ятник як символ вічності поезії. Розуміння автором значення свого доробку.

 

22

Публій Овідій Назон (43 р. До н. Е. – бл. 18 р. Н. Е.). «сумні елегії» («життя поета» (iv, 10)).

Життя та творчість поета. Міфологічний і філософський зміст поеми «метаморфози» (огляд). Конфлікт митця з владою, трагедія вигнання і сум за батьківщиною у «сумних елегіях».

Образ відторгненого поета. Любов до вітчизни як провідна ідея твору (в межах циклу «сумні елегії»).

 

23

Контрольна робота з теми «Античність». Тести

 

Середньовіччя

24

Середньовіччя як доба, її хронологічні межі та специфічні ознаки в історії європейських і східних літератур.

Вплив релігії, філософії на літературу і культуру в добу середньовіччя.

Основні жанри середньовічної літератури на заході та сході.

 

25

Особливості розвитку китайської лірики епохи Тан. 

Лі бо (701–762). «печаль на яшмовому ганку», «призахідне сонце навіює думки про гори», «сосна біля південної галереї» (1–2 за вибором учителя). Вплив даосизму на світогляд поета.

Основні теми і мотиви лірики митця. Своєрідність пейзажів лі бо, утілення в них краси природи і духовного життя.

 

26

Ду Фу (712–770). «пісня про хліб і шовк», «весняний краєвид». Зв’язок поезії Ду Фу з історичною реальністю. Вплив конфуціанства на світогляд поета. Національні образи,  символи в ліриці митця. Образ ліричного героя, його сприйняття життя і природи, почуття, мрії, ідеали, дума про батьківщину.

 

 

27

Золота доба Персько-таджицької лірики, її характерні особливості, видатні представники.

Омар Хайям (бл. 1048 – після 1122). Рубаї. Лаконізм і  місткість жанру рубаї. Основні теми й мотиви творчості омара Хайяма.

Вивчити напам’ять  Омар Хайям (2-3 рубаї за вибором учня)

 

 

28

Література  середньовічної Європи: основні тенденції та жанрово-тематичне розмаїття. «Пісня про Роланда» (x ст.) Історична основа твору, поетичне переосмислення в ньому реальних подій.

 

29

Розвиток мовлення (усно) Патріотичні ідеї в «пісні про Роланда». Елементи фольклору. Особливості поетичної мови твору.

 

30

Аліг’єрі Данте (1265–1321). Сонет 11 («в своїх очах вона несе кохання…»). Данте як ключова постать італійського середньовіччя і переходу до відродження. Загальна характеристика його творчості. Утілення в сонеті 11 Данте краси високого почуття кохання.

 

31

Контрольна робота з теми «Середньовіччя». Тести

 

32

Позакласне читання.   Бунін І. О. «Красуня»

 

Відродження

33

Епоха відродження (ренесансу) в Європі. Гуманізм. Культ античності. Характерні риси ренесансної культури і літератури.

 

34

Франческо Петрарка (1304–1374). Сонети № 61, 132. історія кохання в сонетах ф. Петрарки. Образ ліричного героя та героїні. Втілення гуманістичних ідеалів у поезії митця. Структура сонетів ф. Петрарки. Вивчити напам’ять  Ф. Петрарка (сонет за вибором учнів)

 

35

Вільям Шекспір (1564–1616). Сонети № 66, 116, 130. 

Виняткова роль в. Шекспіра в розвитку англійської національної літератури і світового мистецтва. Основні теми сонетів в. Шекспіра – кохання          до смаглявої леді, дружба. Відображення внутрішнього світу ренесансної людини (описи природи, змалювання сили почуттів та ін.). Художні особливості сонетів в. Шекспіра. Вивчити напам’ять  В. Шекспір (сонет за вибором учнів)

 

36

Виразне читання сонетів Петрарки і Шекспіра.

 

37

Трагедія «Ромео і Джульєтта» в. Шекспіра. Історія створення. Конфлікт справжнього почуття і забобонів.

 

38

Оспівування чистого пристрасного кохання Ромео і Джульєтти, вплив кохання на людську особистість (зміни в характерах головних героїв, їхня еволюція).

 

39

Проблема життя і смерті. Трактування фіналу.

 

40

Гуманістична цінність трагедії в. Шекспіра, її популярність. 

 

41

Розвиток мовлення (письмово) Твір-роздум на морально-етичну тему за трагедією В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта»

 

42

Мігель де Сервантес Сааведра (1547–1616). «Дон Кіхот»  i частина (огляд, 2-3 розділи за вибором учителя).

Історія створення роману, його зв’язок із лицарськими романами, пародійний характер. Особливості сюжету і композиції твору.

 

43

Конфлікт високих прагнень дон Кіхота і буденної дійсності, неможливості реалізації ідеалів героя. «донкіхотство».

 

44

Дон Кіхот і Санчо Панса – образи, у яких утілено високу мрію і прагматизм. Вічні образи. 

 

45

Синтез різних жанрових ознак у романі (героїчного епосу, лицарського, авантюрно-пригодницького, філософського роману, пародії). Широта філософського змісту твору, можливість його різних тлумачень.

 

46

Контрольна робота з теми «Відродження». Тести

 

 

47

Позакласне читання. В. Шекспір «Король Лір»

 

 

Бароко і класицизм

48

Бароко як доба і художній напрям у європейській літературі й мистецтві.

Видатні представники європейського бароко та їхні здобутки (огляд).

 

49

Із лірики європейського бароко.

Джон Донн (1572–1631). «священні сонети» (19-й сонет «щоб мучить мене…»).

Напруга почуттів ліричного героя. Символіка. Поетична мова. 

 

50

Історичні умови, філософське та естетичне підґрунтя класицизму. Характерні ознаки класицизму як художнього напряму.

 

51

Розвиток мовлення (усно)

 

52

Мольєр – майстер класицистичної комедії. Художнє новаторство Мольєра у драматургії, вплив його відкриттів на світове театральне мистецтво. Історія створення комедії «Міщанин-шляхтич».

 

53

«Міщанин-шляхтич». Тематика і проблематика твору, його загальнолюдське значення.

 

54

Основні образи комедії: пан Журден, пані Журден, граф Дорант, графиня Дорімена, Клеонт та ін.

 

55

Засоби комічного: гумор, іронія, сатира, сарказм.

 

 

56

Інсценізація уривків комедії «Міщанин-шляхтич»

 

57

Контрольна робота з теми «Бароко і класицизм». Тести

 

 

 

Література XX–XXI СТ. У пошуках себе і високого польоту

 

58

Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944). «Маленький принц». Людські стосунки, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц».

 

59

Художні образи  казки-притчі «Маленький принц».

 

 

60

Філософський зміст твору.

 

61

Контрольний твір за казкою-притчею «Маленький принц»

 

62

Річард Бах (нар. 1936). «Чайка джонатан Лівінгстон».  Сюжет твору р. Баха як філософська метафора людського буття.

 

63

Художній конфлікт і можливість його подолання. Ознаки притчі у творі.

 

64

Алегоричні образи повісті. Утілення прагнення до високої мети в образі чайки Джонатана

 

 

65

Барбара Космовська (нар. 1958). «Буба: мертвий сезон». Художній світ б. Космовської. Батьки – діти, діди – онуки.

 

 

66

Ідея поваги й любові до людини. Сімейні цінності у творі.«Буба: мертвий сезон».

 

67

Контрольна робота з теми «Література хх–хх ст. У пошуках себе і високого польоту». Тести

 

68

Позакласне читання. Чосер Дж. «Контерберійські оповідання»

 

69

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за семестр

 

70

Ознайомлення зі списком рекомендованої літератури на 9-й клас

 

Календарно-тематичне  планування  уроків  зарубіжної  літератури

9 клас

 

 

Розділ,  тема  уроку

Дата

проведення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

1.

 

 

Літературні жанри і стилі. Перехідні явища в літературі. Жанр, стиль. Жанри і стилі як органічні елементи культури. Загальне і національне в структурі жанрів і стилів.

 

 

2

Жанрово-стильові тенденції в українській та зарубіжних літературах на етапах літературного процесу. Специфіка жанрів у різних на-ціональних літературах (оповідання, роман, сонет та ін.). Розмаїття індивідуальних стилів митців. Українська література, художня культура

 

Просвітництво

3.

Історичні умови та провідні ідеї Просвітництва. Вплив філософії на літературу й культуру доби. Художні напрями (просвітницький класицизм, просвітницький реалізм, сентименталізм).

 

4.

 

Джонатан Свіфт (1667–1745). «Мандри Лемюеля Гуллівера» (1 частина). Історія написання твору. Просвітницькі ідеї у творі.

 

5.

Образ Гуллівера як втілення концепції но-вої людини. Жанрова своєрідність роману (поєднання реалістичних елементів і соціальної фантастики). Засоби комічно-го (гумор, іронія, сатира, сарказм). Езопова мова.

 

6.

Йоганн Вольфганг Ґете (1749–1832). Поезії «Вільшаний король», «Травнева пісня», «Прометей». Роль Й. В. Ґете в історії Просвітництва. Нове розуміння природи у ліриці

Й. В. Ґете. Міфологічний зміст образів вірша «Вільшаний король».

 

 

7.

 

Ідея кохання й щастя у «Травневій пісні», ознаки фольклору. Волелюбні мотиви та протистояння образів персонажів у «Прометеї». Образ Прометея.              

 

8.

 

 

Йоганн Крістоф Фрідріх Шиллер (1759–1805). «До радості». Просвіт-ницька ідея об’єднання людства в оді «До радості» Ф. Шиллера. Вивчити напам’ять              Ф. Шиллер. «До радості»

 

9.

 

 

Пафос твору, який став гімном Євросоюзу. Поглиблення понять про роман, оду. Композиція. Європейське мистецтво доби Просвітництва.

 

10.

Контрольна робота з теми «Просвітництво». Тести

 

11.

Позакласне читання По Е. «Ельдорадо»

 

Романтизм

 

 

12.

 

Історичні, естетичні, філософські чинники розвитку романтизму. Ос-новні ознаки романтизму як напряму в літературі й мистецтві. Романтизм у різних країнах.

 

 

13.

Генріх Гейне (1797–1856). «Книга пісень» («На півночі кедр одино-кий…», «Не знаю, що стало зо мною…», «Коли розлучаються двоє…»). Вивчити напам’ять Г. Гейне. «Не знаю, що стало зо мною…»

 

 

14.

 

Специфіка німецького романтизму і творчість Г. Гейне. «Книга пісень»: особливості композиції збірки, образ ліричного героя, фольклорні елементи (образи, мотиви, символи, жанрові ознаки пісні та ін.). Утілення високого почуття кохання у віршах митця. Особливості поетичної мови творів.

 

 

15.

Джордж Ноел Гордон Байрон (1788–1824). «Хотів би жити знов у горах…», «Мій дух як ніч…». Поема «Мазепа» або «Паломництво Чайльд Гарольда». Вплив творчості Дж. Байрона на розвиток романтизму в Європі. Проти-ставлення мрії і дійсності у ліриці поета. Фольклорні та біблійні мотиви у віршах Дж. Байрона.

 

 

 

16.

 

Українська тема в поемі «Мазепа». Специфіка зображення образу гетьмана у творі (монолог героя, романтичний пейзаж як засіб увиразнення образу, динаміка образу та ін.).

 

 

 

17.

 

Відображення духовного життя особистості та суспільства, історії та культури Європи в поемі «Паломництво Чайльд Гарольда». Герой і автор: схожість і відмінність. Особливості віршової організації поеми (спенсерова строфа).

 

 

18.

 

Розвиток мовлення  (усно). Герой і автор: схожість і відмінність у поемі «Мазепа»

 

 

19.

Контрольна робота з теми  «Романтизм». Тести

 

 

 

20.

Позакласне читання Меріме П. «Кармен»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Взаємодія романтизму і реалізму

21.

Олександр Сергійович Пушкін (1799–1837). Лірика («До А. П. Керн» («Я пам’ятаю мить чудову…»), «Я вас кохав…», «Я пам’ятник собі поставив незотлінний…»). «Євгеній Онєгін». Значення творчості О. С. Пушкіна для розвитку російської та світової літератури. Провідні мотиви його лірики. Тема кохання і призначення мистецтва у віршах митця. Вивчити напам’ять О. С. Пушкін (1 вірш за вибором учителя та учнів)

 

22.

 

Поглиблення понять про поему (романтична), роман (роман у віршах, філософсько-психологічний), віршовий розмір. Строфа (онєгінська). Взаємодія романтизму і реалізму в романі О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін». Реалістичне висвітлення романтичних тем (кохання, відчуження особистості, життя і смерті, розладу мрії та дійсності тощо) і образів (Онєгін — Тетяна, Ленський — Оль-га).

 

23.

Традиції світової літератури і куль-тури у творі (вплив Дж. Байрона та ін.). Дзеркальна композиція (лист Тетяни — відповідь Онєгіна — дуель — лист Онєгіна — відповідь Тетяни). Зображення різних сфер життя (історії і сучасності, столиці і провінції, народних звичаїв і кола культурних інтересів суспільства тощо).

 

 

 

24

 

Художнє новаторство О. С. Пушкіна (у жанрі, мові, авторській позиції, підході до зображення дійсності). Образ автора.

 

25.

Розвиток мовлення (письмово). Анкета роману «Євгеній Онєгін»

 

 

26.

 

Контрольний твір на тему «Роздуми над сторінками роману «Євгеній Онєгін»

 

 

27.

 

Михайло Юрійович Лермонтов (1814–1841). Лірика («Сосна», «І нудно і сумно…», «На дорогу йду я в самотині…»). «Герой нашого часу» (огляд, 3-4 уривки за вибором учителя). Мотиви світової скорботи у ліриці М. Ю. Лермонтова. Зв’язок творчості митця із традиціями європейсько-го романтизму (Дж. Байрона, Г. Гейне та ін.). Вивчити напам’ять М. Ю. Лермонтов. «На дорогу йду я в самотині…»

 

28.

 

Романтизм у різних видах мистецтва (живопис, музика та ін.).

Україна в житті й творчості зарубіжних митців. Порівняння віршів «На півночі кедр одинокий…» Г. Гейне й «Сосна» М. Ю. Лермон-това. Особливості розвитку сюжету й композиції в романі «Герой нашого часу». Зв’язок твору з історичною та духовною атмосферою доби.

 

 

 

 

 

29.

Складність образу Печоріна, його духовна трагедія. Новаторство М. Ю. Лермонтова в жанрі роману. Трансформація байронічних мотивів у творчості О. С. Пушкіна і М. Ю. Лермонтова.

 

30.

Порівняння образів Євгенія Онєгіна і Печоріна. Тема «пам’ятника» у творчості Горація, О. С. Пушкіна. Порівняння оригіналів, художніх перекладів, переспівів.

 

 

31

Контрольна робота з теми «Взаємодія романтизму і реалізму». Тести

 

 

32

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за семестр.

 

 

Реалізм

 

33.

Поняття про реалізм та історія його формування. Характерні ознаки реалізму як літературного напряму (зв’язок із дійсністю, аналітизм, ти-повість образів і ситуацій, розкриття впливу соціального середовища на людину, критичний пафос, дослідження життя суспільства, психологізм та ін.).

 

 

34.

Взаємодія реалізму з іншими напрямами XIX ст. (романтизмом, натуралізмом).

 

 

35.

 

 

Оноре де Бальзак (1799–1850). «Гобсек». Основні віхи творчості та особливості світогляду письменника. «Людська комедія»: історія написання, художня структура, тематика і проблематика, образи.

 

 

 

36.

Повість «Гобсек» у структурі «Людської комедії». Сюжетно-композиційні особливості твору («розповідь у розповіді»).

 

 

37.

 

 

Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення (портрет, психологічна деталь, монолог, вчинки, філософське ставлення до життя та ін.).

 

 

38.

Контрольний твір на тему: «Гобсек - філософ чи скнара?» за повістю Оноре де Бальзака «Гобсек».

 

 

39.

 

Микола Васильович Гоголь (1809–1852). Петербурзький етап життя і творчості письменника.

 

 

40.

 

 

«Ревізор». Творча історія п’єси. Об-рази чиновників. Образ Хлєстакова та його динаміка. Засоби комічного у творі. Специфіка художнього конфлікту й жанру п’єси.

 

 

41.

 

«Шинель». Цикл петербурзьких по-вістей: основні теми та проблеми. Побутовий, психологічний і філософський плани повісті «Шинель».

 

 

42.

 

Особливості сюжету й композиції. Образ Башмачкіна та засоби його створення. Образ столиці (як чужого й ворожого для людини простору).

 

 

43.

Трактування фіналу, значення елементів фантастики в реалістичному творі. Тема «маленької людини».

 

 

44.

 

Розвиток мовлення  (усно). Образи «маленьких людей» у російській літературі першої половини ХІХ століття. (Максима Максимовича та Акакія Акакійовича)

 

 

45.

Контрольна робота з теми «Реалізм». Тести

 

 

Нові тенденції у драматургії кінця XIX–початку XX ст

 

46.

«Стара» і «нова драма». Зміни в драматургії кінця XIX – початку XX ст. ) «Нова драма», ібсенізм.

 

 

47.

Генрік Ібсен (1828–1906). «Ляльковий дім». Роль Г. Ібсена в розвитку світової драматургії, його новаторство. «Ляльковий дім» як соціально-психологічна драма.

 

 

48.

Особливості драматичного конфлікту та розвиток сценічної дії (зовнішньої і внутрішньої). Композиція п’єси. Образна система. Підтекст. Символіка. Відкритість фіналу.

 

 

49.

Позакласне читання Гюго В. «Собор Паризької Богоматері»

 

 

50.

Бернард Шоу (1856–1950). «Пігмаліон». Особливості світогляду

Б. Шоу. Специфіка втілення античного міфу в п’єсі «Пігмаліон».

 

 

51.

Динаміка образу Елайзи Дулітл. Ідеї «одухотворення» людини й життя засобами мистецтва, збереження національної культури, розвитку мови.

 

 

52

Українські перекладачі творів зарубіжної літератури кінця XIX–початку XX ст. Порівняння особливостей «старої» та «нової драми», образів персонажів.

 

 

53

Контрольна робота з теми «Нові тенденції у драматургії кінця XIX–початку XX ст». Тести

 

 

Література XX–XXI ст. Життя, історія, культура

54

Шолом-Алейхем (1859–1916). «Тев’є-молочар». Тема історичного зламу, який пройшов крізь долю людини і народу на межі XIX–XX ст.

 

55

Образна система твору. Філософські проблеми. Народний гумор. Сучасні інтерпретації твору в театрі, кіно та інших видах мистецтва.

 

56

Позакласне читання  Кіно Майкл Морпурґо. «Бойовий кінь» (США, 2012, реж. Стівен Спілберґ)

 

57

Михайло Опанасович Булгаков. (1891–1940). «Собаче серце». Українські сторінки життя і творчості М. О. Булгакова. М. О. Булгаков і влада, трагедія митця.

 

58

«Собаче серце» як метафора соціальних експериментів революційної доби.

 

59

Конфлікт натовпу, масової свідомості та інтелекту, культури. Персонажі-«двійники» (Шаріков — Швондер).

 

60

Розвиток мовлення (письмово) «Тема дисгармонії, доведеної до абсурду через втручання людини в закони розвитку суспільства» за повістю «Собаче серце»

 

61

Рей Дуглас Бредбері (1920–2012). «451° за Фаренгейтом». Тривога за майбутнє суспільства в романі-антиутопії «451° за Фаренгейтом».

 

62

Тема знецінення культури. Провідні мотиви твору – книги (читання), пожежі, тотального контролю, інакомислення тощо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

63

Натовп і влада. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільстві.

 

 

64

Гарпер Лі (1926–2016). «Убити пересмішника».

 

65

Проблема входження молоді в дорослий світ, зіткнення із жорстокістю. Моральні ідеали у творі.

 

66

Ерік Вольф Сігел (1937–2010). «Історія одного кохання».

 

67

Розповідь про зворушливе і трагічне кохання студента, сина мільйонера, до дочки бідного італійського емігранта. Проблеми життя і смерті, любові й відданості у творі.

 

68

Контрольна робота з теми «Література XX–XXI ст. Життя, історія, культура». Тести

 

69

Підсумки. Узагальнення і систематизація навчального матеріалу за семестр

 

70

Ознайомлення зі списком рекомендованої літератури на 10-й клас

 

 

docx
Додано
16 грудня 2019
Переглядів
1971
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку