Розробила учитель Черкаської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №32
Урок № 24.
Тема: Побутовий жанр у народному мистецтві.
Мета уроку: формування ключових компетентностей:
загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями національної культури, вміння цінувати красу, створену руками народних умільців, повагу до культурної спадщини народу, традицій, праці людей, бережливе ставлення до творів народних майстрів;
міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до навколишнього світу, народної творчості, прагнення до особистої творчості;
вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, планувати свої дії, доводити роботу до логічного кінця;
предметних компетентностей: ознайомити з різновидами народного мистецтва в побутовому жанрі , особливостями побутового жанру у народному мистецтві;формувати знання учнів про різні види народного мистецтва;удосконалювати вміння планувати малюнок на площині аркуша паперу;розвивати відчуття композиційної рівноваги, колірної гармонії, естетичний смак, нестандартність мислення та фантазію.
Тип уроку: комбінований.
Методи і прийоми, використовувані вчителем на уроці: коментар,
демонстрування наочності, організація сприймання, пізнавальної та образотворчої діяльності учнів, активізація творчого потенціалу дітей, індивідуальне консультування, порівняльний аналіз.
Техніка виконання:довільна.
Оснащення уроку:
Навчальні предмети що інтегруються на уроці: українська та зарубіжна література, музичне мистецтво .
Інструменти та матеріали: аркуш паперу, гуашеві або акварельні фарби, олівець, гумка, пензлі або кольорові олівці
Форма організації: урок
Візуальний ряд:Фігурки українців з глини , посуд розмальований петраківським розписом .
План уроку
IVПовідомлення теми і мети уроку
V Вивчення нового матеріалу (4 хв)
VI Фізкультхвилинка.(1хв)
VII Практична робота (35 хв)
VIII Рефлексія (0,5 хв)
IXПідсумок уроку(1 хв)
XДомашнє завдання (0,5 хв)
Хід уроку
I. Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань.
- В якому жанрі образотворчого мистецтва ми працювали на минулому уроці?
- Що таке натюрморт?
III. Мотивація навчальної діяльності
-- Прослухавши народні пісні на початку уроку ви вже зрозуміли що тема нашого уроку буде присв’ячена народному мистецтву , народному мистецтву у побутовому жанрі.
IV. Повідомлення теми і мети уроку
1 |
а |
к |
в |
а |
р |
е |
л |
ь |
|||||||
ж |
ии |
вв |
оо |
п |
и |
с |
|||||||||
ее |
сс |
кк |
іі |
зз |
|||||||||||
кк |
оо |
нн |
тт |
рр |
аа |
с |
т |
||||||||
гг |
рр |
аа |
фф |
іі |
кк
|
а |
|
||||||||
- Щоб дізнатися що ми будемо сьогодні малювати, потрібно відгадати кросворд. А ключове слово в кросворді буде підказкою до теми нашого уроку.
1.Прозора фарба , що розводять водою?
2.Вид образотворчого мистецтва , основним засобом зображення якого є колір?
3.Попередній начерк , який фіксує задум роботи?
4.Назви французьке слово , що означає протилежність , різку відмінність
у чомусь?
5. Назвіть вид образотворчого мистецтва , роботи якого виконуються простим олівцем?
- Давайте прочитаємо ключове слово. Це козак , а ім’я його Мамай! Чому ? Тому що цього козака народні майстри зображували на полотні, на стінах будівель, віконцях, кахлях, скринях, посуді, вуликах і навіть на дверях яскравими, соковитими фарбами у побутовому жанрі мистецтва.
V.Вивчення нового матеріалу
- Народне мистецтво є однією з найдавніших галузей художньої діяльності людини, адже людство здавна оточувало себе виробами з кераміки, дерева, різноманітно прикрашеними побутовими речами. Саме їх художній рівень, образне начало зумовлювали розвиток цивілізації і рівень культури того чи іншого народу, були тісно пов’язані зі звичаями, національними та етнічними особливостями, їх естетична цінність залежить від конструктивних пластичних і фізичних можливостей матеріалу, різноманітностей та особливостей прийомів обробки, технологічних секретів.
Пам'ятки декоративно-прикладного мистецтва дійшли до нас з глибини віків. Майстри створювали предмети побуту з найрізноманітніших матеріалів: дерева, глини, пряжі, шкіри, металу, каменю тощо.
Упродовж століть формувалися різноманітні технічні прийоми обробки дерева, що передавалися з покоління в покоління. Використовуючи такі породи дерев, як липа, вільха, осика, сосна, народні майстри за допомогою сокири, ножа, долота, різця створювали справжні шедеври мистецтва і не рідко на цих творах зображувалося побутове життя селян.
Вироби з дерева оздоблювалися різьбленням або інкрустацією металом,
бісером, а ще — випалюванням. Високої майстерності у декоративному різьбленні досягли майстри Прикарпаття та Буковини. (Демонструються зразки виробів із дерева.)
Майжевиключно в побутовомужанріпрацювавмайстеррізьблення по дереву Антон Штепа. «Пряля», «Колядка», «Доярка», «Медсестра» - деякі з його творів. Яків Ремінецькиймайстерплетенняіз соломки і рогози, створив «Гончара «Коваля», композицію «На побачення» та ін.
Художнє ткацтво та килимарство здавна набуло великого поширення в народному декоративному мистецтві. Декоровані тканини (скатертини, рушники, покривала) виготовлялися на ткацьких верстатах. Раніше не було в Україні жодного села, де б жінки не ткали у себе вдома полотно з конопляної лляної пряжі, а також вовняні тканини для одягу, килими тощо. Але побутовий жанр був менш виражений , ніж в гончарстві.
Ще одним із найдавніших видів народного декоративно-прикладного мистецтва є гончарне виробництво. Мабуть, колись дуже давно людина помітила, що шматок глини, випадково опинившись у багатті, твердішає до міцності каменю. Це і стало поштовхом до подальшого бурхливого розвитку гончарства.
З глини виготовляли керамічний посуд (глечики, куманці, чашки, миски, макітри). Вироби з різних видів глини, випалені при високих температурах у спеціальних печах, називаються керамікою.
Плетіння — одне з найдавніших ремесел. Воно виникло, як і кераміка, раніше, ніж обробка дерева, металу, які потребували відповідних знарядь виробництва. Міцні та гнучкі саджанці горіха використовувалися для плетіння огорож, лоза — для виготовлення кошиків, бочок, меблів та ін. Із соломи виготовляли бочки для зерна, головні убори, а з рогози — килимки, полотна для решіт тощо.
Кошелі та кошики часто робили із лози з корою (так зване сіре
плетіння), а при виготовленні дитячих колясок, дачних меблів, іграшок кора знімалася (біле плетіння).
Кожний із цих видів має свої художні особливості. Лоза — найпоширеніший природний матеріал, який завдяки своїй міцності та зручності в роботі став основою для виготовлення різноманітних побутових виробів великих і малих форм.
Петриківський розпис – один із видів народного мистецтва
Виник він на Лівобережній Україні в с. Петриківка. Він зароджується як одне з найперших орнаментальних мистецтв, проте широкого поширення набув у ХІХ ст. Розпис зосереджувався на печі, комині, потім малюнок
переходив на стіну, продовжувався над вікнами, по кутках. Зображували переважно птахів, дерево життя з ними, хрести в полі, зигзаги, рослинні орнаменти.Побутове життя селян зображували петриківським розписом на глечиках, тарелях .До нього тут зверталисяНадіяБілокінь, Марфа Тимченко та іншімитці.
Малюнок Петриківки створювався без попередніх ескізів, без розподілу на етапи, здійснювався одразу, а найчастіше просто поновлювався.
Побутовий жанр також чітко виражений в живописі , зокрема зображення славетного козака Мамая.
У Лівобережній, а іноді й у ПравобережнійУкраїніще й досітрапляється по хатах старихзаможнихкозаків картина з написом “Козак
Мамай”.
Підібравшипід себе ноги, сидить на землімолодийкозак. Обличчя у
ньогогарне, вусадовгі, а з начисто голеноїголовиспускається за лівевухо тонкий, довгий “оселедець”. У багатомуодязі, що на ньому, коміррозхристаний, на ногах червонічоботи, в зубах люлька, в руках бандура; за плечима, а іноді на землічи на дереві, козацьказброя: лук, сагайдак, шабля, спис, рушниця, пістолі. Збоку, теж на землі, шапка, пляшка й чарка. Ззаду до списаприв’язанийкінь. Па картині внизу довгівірші. Є багато картин, на яких, окрімцього казана, намальованощекількакозаків; вони п’ють, танцюють, тягають один одного за чуба… і т. ін…
Малюнкицібулидужеулюблені: їх не тількичіпляли по стінах як картини, але й робили на дверях, шафах, скринях, вуликах, робили по всійУкраїнівід Дону до Карпат. Мамая можнапобачити, наприклад, і у Львовів
Національніммузеї, тількивірші на ньому написано латинськимилітерами, хоч і українськоюмовою.
(Робота з підручником ст. 125-137)
VI Фізкультхвилинка.
VII Практична робота
Створіть композицію Козак Мамай.
1Складання ескізу роботи разом з учителем,обговорення композиції та плановості зображення, вигляду головних героїв та другорядних деталей.
2.Виконання ескізу учнями. Допомога вчителя у зображенні людини,використання навчальних таблиць.
3.Робота над колірним вирішенням композиції. Виконання роботи акварельними фарбами з промальовуванням головного,потім великих деталей та дрібних елементів малюнка
4.Індивідуальні поради вчителя щодо виконання роботи.
VIII Рефлексія (0,5 хв)
IX Підсумок уроку
- Що нового дізналися на уроці?
- Про які види народного мистецтва у побутовому жанрі дізналися?
X. Домашнє завдання
Підготувати доповідь «Український національний одяг»