Тема: «Декоративний натюрморт»
Мета:
навчальна – навчитись виконувати натюрморт у декоративному стилі; розвивати аналітичне мислення, уміння та навички стилізації природних форм; виховувати ціннісне ставлення до навколишнього світу його різноманіття.
розвивальна – розвиток творчих здібностей дитини засобами художньої виразності декоративного мистецтва; вчити розрізняти звучання натюрморту в залежності від техніки виконання,
виховна – вміти милуватись мистецтвом.
Тип уроку. Комбінований
Обладнання: зоровий ряд репродукцій картин на якому зображений натюрморт, гофрований папір, клей, ножиці.
Словник:
Декор - означає прикраса.
Декоративність – це прояв краси, що підвищує емоційну виразність.
Стилізація – спрощення форм.
Умовність – відсутність перспективи.
Локальний колір – основний тон предмета.
Хід уроку:
І. Організаційна частина
- Доброго дня всім. Погляньте у віконце! Нехай сонечко усміхнеться вам, а ви в свою чергу усміхніться один одному.
- Чи всі готові творчо працювати?
Девіз уроку:
Хочу знати
Хочу вміти
Хочу створити
ІІ. Актуалізація опорних знань.
- Послухайте, будь ласка, вірш – загадку:
На стіл поставлю глечик,
Айстри принесу
Тарілки Петриківки
Юрбою всі складу.
Розведу яскраві фарби,
Майстерно придивлюсь,
Оберу локальний колір,
Радісно всміхнусь
Тож відгадайте, чого навчити я вас берусь.
- Цей акровірш наблизив нас до теми уроку. Якої?
ІІІ. Повідомлення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Натюрморт. І не просто натюрморт, а декоративний натюрморт.
(Знайомляться з її звичаями, традиціями, таємницями, вивчають мову)
Натюрморт – (з фран.) «мертва натура» (з голл.) «тиха натура» (з англ..) «мовчазна натура».
Слово вчителя:
Декоративний натюрморт – це спрощене зображення форм, предметів. Особливого поширення набув у 19 ст. початок 20 ст.
«Декоративний натюрморт» - явище порівняно нове, що з'явилося в кінці ХІХ початку ХХ століття, в епоху зародження хвилі найрізноманітніших напрямків. Це час художніх експериментів з кольором, формою, простором, захоплення пошуком різноманітних фактур.
Жанр натюрморт різноманітний і показовий в процесі освоєння прийомів декоративної стилізації. В декоративному натюрморті ключову роль грає здібність художника творчо інтепретувати оточуючу дійсність, знаходити крайню виразність кожного об’єкту і вносити до неї власне ставлення. Процес стилізації реалістичного зображення доволі специфічний та складний. Без знання натури неможливо вирішити завдання передачі ритму та пластики елементів натюрморту в його стилізованому вигляді.
Давайте переглянемо декоративні натюрморти видатних художників.
Перетворення реалістичного натюрморту в декоративний проходить в такій послідовності:
Декоративний натюрморт можна виконувати в різних техніках: (перегляд слайду) вітраж, батик, мозаїка, аплікація, розпис.
IV. Пояснення послідовності виконання завдання.
Робота носить творчий характер (натюрморт з уяви). Тож зберігаючи загальні правила побудови натюрморту, повторені на початку уроку, розглянемо найбільш важливі прийоми досягнення декоративної стилізації в натюрморті.
1. Будь-який об'єкт натюрморту може бути перероблений фантазією і здатністю помітити характерне; можна перебільшувати природну форму, довівши її до максимальної гостроти, наприклад, гранично округляти глечик, активно витягнути подовжену форму груші, підкресливши пластику предметів нанесенням декоративного малюнка. Важливо при цьому виходити з особливостей конкретного об'єкту, недоцільно, наприклад, круглу форму замінювати на квадратну і навпаки.
2. Можлива зміна співвідношень пропорцій, як усередині одного предмету, так і між декількома.
3. Допускаються різного роду умовності: предмети можна підвішувати в повітрі, заломлювати їх форму, згинаючи і нахиляючи в сторони, встановлюючи їх на уявній, умовній площині. Один і той же об'єкт в композиції може сприйматися з декількох точок зору, наприклад, основа глечика зображається фронтально, а шийка — розвернута, неначе на нього дивляться зверху, або блюдо з фруктами одночасно показане і збоку, і зверху, що дає можливість побачити лежачі на блюді фрукти.
4. Якщо необхідно показати перспективу в натюрморті, то робити це потрібно достатньо умовно. Уникаючи вихоплених з дійсності натуральних ракурсів потрібно перетворювати їх на виправдані, композиційно осмислені розвороти форми. Всі прийоми повинні працювати на виявлення виразності композиції і предметів в ній.
5. Можна пересувати предмети в композиції, міняти їх місцями, збільшувати або зменшувати їх кількість, вводити додаткові об'єкти, додавати драпіровки або фрукти для заповнення простору, але головне - зберегти суть і характер постановки.
6. До пошуку колірних варіантів слід підійти обдумано. Можна зберегти колірний колорит даної постановки повністю, міняючи при необхідності лише тональні відношення; можна також значно доповнити його новими поєднаннями. Недоцільно зовсім відмовлятися від кольорової гами, яка пропонуються, оскільки при складанні натюрморту предмети підбирають за кольором, і це потрібно враховувати.
При роботі над стилізованою композицією натюрморту важливо звертати увагу на пластику форм, їх виразність і декоративність, не забуваючи при цьому про основні принципи побудови та розміщення предметів на площині.
Вчитель демонструє зразки натюрмортів у декоративному стилі.
V. Практична діяльність
- Сьогодні ми створимо декоративний натюрморт із матеріалу, який все більш стає популярним – гофрованого паперу. Ця техніка є однією із модифікацій техніки пейп арт.
Техніка пейп - арт - це робота з паперовими серветками. Серветки добре поєднуються з будь-якими матеріалами: пластикою, яєчною шкарлупою, бісером.
Техніка Пейп-арт - це імітація інших, більш дорогих технік - філіграні, карбування. Вона досить молода: придумана вона в 2007 році художницею Тетяною Сорокіної та з тих пір виправдано заслужила популярність серед майстрів рукоділля. Техніка є декорування різних предметів паперовими серветками, проте вона зовсім не схожа на декупаж. Різні предмети декоруються візерунками зі скручених у нитка серветок - в цьому полягає техніка Пейп-арт
- Придумайте натюрморт, зробіть начерки. Щоб не витрачати час на створення образу натюрморту із білих серветок, а потім розфарбовувати, використовуємо одразу кольоровий гофропапір.
- На основі цього малюнка простилізуйте зображувані форми й олівцем нанесіть ескіз на кольоровий картон. Після того, всі елементи заповніть гофрованим папером.
- Властивості паперу вам відомі?
- Папір мнеться, гнеться, рветься, скручується.
- Пам’ятайте про правила безпечного користування ножицями.
- Запрошую до роботи. Бажаю вам творчого натхнення.
VІ Підведення підсумків уроку.