Урок 49. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Слухання-розумІння текстів різних стилів і типів мовлення

Про матеріал
Урок 49. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Слухання-розумІння текстів різних стилів і типів мовлення Мета: - навчальна: повторити і закріпити знання українського алфавіту, виробити навички розмежування понять «звук» і «буква»; розвивати навички правопису; - розвивальна: розвивати вміння працювати колективно та самостійно; логічне мислення; вдосконалювати мовленнєві навички; - виховна: виховування почуття гордості за свій народ, його мистецьке обдарування. Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, орфоепія. Міжпредметні зв'язки: мова, література, художня культура. Тип уроку: урок поглиблення й закріплення знань. ХІД УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ ► Відгадайте, яке слово має три склади, але 33 букви. III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Комунікативний практикум ► Дайте відповіді на запитання, т Що таке фонетика? - Як позначаються звуки мовлення на письмі? ▼ Скільки букв в українському алфавіті? Слово вчителя. Слово «алфавіт» прийшло до нас із грецької мови. Перша буква в цій мові має назву «альфа», друга — «віта». Так і з'явилося слово алфавіт. IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Гра-конкурс! ► Запишіть за алфавітом прізвища хлопчиків вашого класу (перемагає той, хто першим правильно виконає завдання). Робота з текстом ► Прослухайте уважно текст. Дайте йому заголовок, визначте тип мовлення, стиль. Народне мистецтво України — це шар української культури, пов'язаний з відтворенням світосприйняття українського народу, його етичних настанов і естетичних прагнень, що охоплює всі види народної творчості, традиційно притаманні Україні: музику, танці, пісні, фольклор, декоративно-ужиткове мистецтво, що розвиваються, як єдиний комплекс, і органічно входять у життя народу протягом усієї його історії. Розвиток образотворчого мистецтва в Україні веде відлік із прадавніх часів. Знахідки археологів, зокрема, періоду трипільської та скіфської культур, вирізняються майстерною технікою виконання і засвідчують високий мистецький рівень витворів предків сучасних українців. Дійшли до нас зразки мистецтва Київської Русі, яке розвивалося в загальному річищі середньовічної європейської культури і було пов'язане з церквою і християнською вірою. Провідні жанри образотворчого мистецтва Києво-Руської держави — мозаїка, фреска, іконопис і книжкова мініатюра (3 енциклопедії). ► Запишіть назви видів мистецтва, що зустрічаються в тексті, за алфавітним порядком. ► Виконайте синтаксичний розбір останнього речення тексту. ► Зробіть звуковий запис слів мозаїка, століття. Бесіда за змістом твору - Яка інформація, запропонована в тексті, була для вас цікавою? - Що ви знаєте про народне мистецтво України? Робота з текстом ► Прослухайте уважно текст. Визначте його основну думку, тип мовлення, стиль. Вишивка — один із давніх і найбільш поширених видів народного декоративно-ужиткового мистецтва. Вона виникла дуже давно і передавалася від покоління до покоління. Вишивкою займалися з дитинства і всюди. Це було обумовлено бажанням прикрасити свій побут, свідчило про багатство внутрішнього світу людини і його вічне прагнення до прекрасного. Вишиванки (вишиті речі) є духовним символом українського народу, рідного краю, батьківської оселі, тепла материнських рук. «І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала, і рушник вишиваний на щастя, на долю дала». Ці рядки відомої пісні на вірші українського поета Андрія Малишка засвідчують, що на манівцях життя постійною нашою супутницею є вишивка. Хрестик чи гладь, мережання чи вирізування на лляних, конопляних, бавовняних тканинах здавна милують наше око, радують душу, дають працю рукам і думці (З журналу). Завдання 1 ► Випишіть із останнього абзацу: I варіант — слова, у яких звуків більше, ніж букв. II варіант — слова, у яких букв більше, ніж звуків. Завдання 2 ► Із першого та другого абзаців випишіть слова, що починаються на літеру в, розставте їх відповідно до алфавіту. Бесіда за змістом твору - Як ви вважаєте, чому українська вишивка є духовним символом народу? - Згадайте рядки пісні А. Малишка. Кому присвячена ця пісня? - Чи є у вас речі з вишивкою? Чим вони вам подобаються? Робота в парах ► Запишіть за алфавітом назви областей України. Харківська, Одеська, Запорізька, Дніпропетровська, Миколаївська, Полтавська, Сумська, Луганська, Львівська, Закарпатська, Київська, Чернігівська, Рівненська, Черкаська, Луганська, Херсонська. V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК Творча робота ► Складіть за вказаним початком казку про алфавіт. У царстві Української Мови жили букви. Не було в них порядку, нічим вони не займалися, навіть засумували від такого життя. Одного разу ... Рефлексія ► Уявіть, що ви мудрий чарівник і розкажіть своїм однокласникам про значення алфавіту. VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ) ► Виконайте вправу за підручником. ► Допишіть лінгвістичну казку. ► Напишіть в алфавітному порядку імена і прізвища своїх улюблених письменників. ► Підготуйте розповідь про традиції української вишивки.
Перегляд файлу

Урок 49. Позначення звуків мовлення на письмі. Алфавіт. Співвідношення звуків і букв. Слухання-розумІння текстів різних стилів і типів мовлення

Мета:

- навчальна: повторити і закріпити знання українського алфавіту, виробити навички розмежування понять «звук» і «буква»; розвивати навички правопису;

- розвивальна: розвивати вміння працювати колективно та самостійно;

логічне мислення; вдосконалювати мовленнєві навички;

- виховна: виховування почуття гордості за свій народ, його мистецьке обдарування. Внутрішньопредметні зв'язки: орфографія, орфоепія. Міжпредметні зв'язки: мова, література, художня культура.

Тип уроку: урок поглиблення й закріплення знань.

 

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

► Відгадайте, яке слово має три склади, але 33 букви.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Комунікативний практикум

► Дайте відповіді на запитання, т Що таке фонетика?

- Як позначаються звуки мовлення на письмі?

▼ Скільки букв в українському алфавіті? Слово вчителя. Слово «алфавіт» прийшло до нас із грецької мови. Перша буква в цій мові має назву «альфа», друга — «віта». Так і з'явилося слово алфавіт.

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Гра-конкурс!

► Запишіть за алфавітом прізвища хлопчиків вашого класу (перемагає той, хто першим правильно виконає завдання).

Робота з текстом

► Прослухайте уважно текст. Дайте йому заголовок, визначте тип мовлення, стиль.

Народне мистецтво України — це шар української культури, пов'язаний з відтворенням світосприйняття українського народу, його етичних настанов і естетичних прагнень, що охоплює всі види народної творчості, традиційно притаманні Україні: музику, танці, пісні, фольклор, декоративно-ужиткове мистецтво, що розвиваються, як єдиний комплекс, і органічно входять у життя народу протягом усієї його історії.

Розвиток образотворчого мистецтва в Україні веде відлік із прадавніх часів. Знахідки археологів, зокрема, періоду трипільської та скіфської культур, вирізняються майстерною технікою виконання і засвідчують високий мистецький рівень витворів предків сучасних українців.

Дійшли до нас зразки мистецтва Київської Русі, яке розвивалося в загальному річищі середньовічної європейської культури і було пов'язане з церквою і християнською вірою. Провідні жанри образотворчого мистецтва Києво-Руської держави — мозаїка, фреска, іконопис і книжкова мініатюра (3 енциклопедії).

► Запишіть назви видів мистецтва, що зустрічаються в тексті, за алфавітним порядком.

► Виконайте синтаксичний розбір останнього речення тексту.

► Зробіть звуковий запис слів мозаїка, століття.

Бесіда за змістом твору

- Яка інформація, запропонована в тексті, була для вас цікавою? - Що ви знаєте про народне мистецтво України?

Робота з текстом

► Прослухайте уважно текст. Визначте його основну думку, тип мовлення, стиль.

Вишивка — один із давніх і найбільш поширених видів народного декоративно-ужиткового мистецтва. Вона виникла дуже давно і передавалася від покоління до покоління. Вишивкою займалися з дитинства і всюди. Це було обумовлено бажанням прикрасити свій побут, свідчило про багатство внутрішнього світу людини і його вічне прагнення до прекрасного.

Вишиванки (вишиті речі) є духовним символом українського народу, рідного краю, батьківської оселі, тепла материнських рук.

«І в дорогу далеку ти мене на зорі проводжала, і рушник вишиваний на щастя, на долю дала».

Ці рядки відомої пісні на вірші українського поета Андрія Малишка засвідчують, що на манівцях життя постійною нашою супутницею є вишивка. Хрестик чи гладь, мережання чи вирізування на лляних, конопляних, бавовняних тканинах здавна милують наше око, радують душу, дають працю рукам і думці (З журналу).

Завдання 1

► Випишіть із останнього абзацу:

I варіант — слова, у яких звуків більше, ніж букв.

II варіант — слова, у яких букв більше, ніж звуків.

Завдання 2

► Із першого та другого абзаців випишіть слова, що починаються на літеру в, розставте їх відповідно до алфавіту.

Бесіда за змістом твору

- Як ви вважаєте, чому українська вишивка є духовним символом народу? - Згадайте рядки пісні А. Малишка. Кому присвячена ця пісня? - Чи є у вас речі з вишивкою? Чим вони вам подобаються?

Робота в парах

► Запишіть за алфавітом назви областей України. Харківська, Одеська, Запорізька, Дніпропетровська, Миколаївська, Полтавська, Сумська, Луганська, Львівська, Закарпатська, Київська, Чернігівська, Рівненська, Черкаська, Луганська, Херсонська.

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Творча робота

► Складіть за вказаним початком казку про алфавіт.

У царстві Української Мови жили букви. Не було в них порядку, нічим вони не займалися, навіть засумували від такого життя. Одного разу ...

Рефлексія

► Уявіть, що ви мудрий чарівник і розкажіть своїм однокласникам про значення алфавіту.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (ЗА ВИБОРОМ)

► Виконайте вправу за підручником.

► Допишіть лінгвістичну казку.

► Напишіть в алфавітному порядку імена і прізвища своїх улюблених письменників.

► Підготуйте розповідь про традиції української вишивки.

 

doc
Додав(-ла)
Салій Зоя
Додано
19 січня 2023
Переглядів
237
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку