Урок 5. Сила Ампера.

Про матеріал
5 урок з теми "Магнітне поле" у 9 класі з фізики за новою програмою по підручнику В.Г.Бар'яхтар та ін. Тип уроку- комбінований.
Перегляд файлу

9 клас. т. Магнітне поле. Урок №5

 

Тема уроку: Сила Ампера.

 

Мета уроку: сформувати уяву про силу Ампера; удосконалювати знання учнів про електромагнітні явища, закріпити вміння визначати напрям магнітного поля; розвивати вміння аналізувати, порівнювати; формувати практичні навички по визначенню напрямку дії сили Ампера, вектору магнітної індукції; виховувати уважність, кмітливість, допитливість.

 

Обладнання: постійні магніти, джерело живлення, штатив з закріпленим лінійним дротом, лампа розжарювання.

 

Тип уроку: комбінований.

 

Методи навчання: - діалогічний;

  •     демонстративний;
  •     пояснювальний.

 

Форми навчання:    - фронтальна;

  •     групова;
  •     індивідуальна;
  •     диференційована.

 

Засоби навчання: - картки;

  •     підручники;
  •     записи на дошці;
  •     дослід.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

  • перевірка готовності класу до уроку;
  • запис дати в зошиті.

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Повідомлення теми і мети уроку (запис у зошитах)
  2. Перевірка сформованості знань з попередньої теми.
    1.        Групова робота з класом.
  • індивідуальні запитання (3 учні працюють з питаннями на картках, 2 учнів відповідають письмово на теоретичні питання, з подальшим поясненням в класі);

Завдання для учнів, що працюють за партою:

В-1

  1. Що називають магнітним полем?
  2. Як можна виявити магнітне поле?
  3. Що є силовою характеристикою магнітного поля?
  4. Сполучи назви величин з одиницями їх вимірювання

А) магнітна індукція   1) Ньютон

Б) електричний заряд  2) Тесла

В) сила    3) Кулон    

     4) Ампер                        

5. Вкажи напрям магнітного поля в точці М                           М

 

В-2

  1. Що називають магнітним полем?
  2. Як можна створити магнітне поле?
  3. Що називають магнітною індукцією поля?
  4. Сполучи назви величин з їхніми позначеннями.

А) магнітна індукція  1) F

Б) сила    2) В

В) електричний заряд  3) q  

4) І                                          

5. Вкажи напрям магнітного поля в точці М                 М 

В-3

  1. Що називають магнітним полем?
  2. Який напрям має магнітне поле?
  3. Як взаємодіють провідники зі струмом, що протікає в одному напрямі?
  4. Як визначається напрям магнітного поля.    І
  5. Вкажи напрям магнітного поля навколо провідника.

Теоретичні питання:

В-1 Перерахувати основні властивості магнітного поля. (3 хв.)

В-2 Вкажіть способи визначення напряму магнітного поля. (3 хв.)

  • учні І і ІІ ряду працюють над завданнями з дошки (за рівнями складності), по одному учневі біля дошки;

(розв’язання якісних задач на визначення напряму вектора магнітної індукції).

  • учні ІІІ ряду працюють з вчителем

Фронтальна бесіда по запитанням:

  1. Що називають магнітним полем?
  2. Як можна виявити магнітне поле?
  3. Як можна створити магнітне поле?
  4. Правило свердлика.
  5. Яке поле називають вихровим?

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Пригадайте з математики, що називають модулем числа?
  2. Пригадайте, що називають синусом ?
  3. Якщо тіло рухається, то що є причиною руху тіла? (сила)
  4. Демонстрація досліду Ампера.
  5. Демонстрація досліду з провідником в магнітному полі.
  6. Демонстрація досліду взаємодії магніту і котушки зі струмом.

ІV. Основна частина. Вивчення нового матеріалу.

Постановка проблемного питання класу:

  • Чому провідник рухається в магнітному полі? (діє сила)
  • Чому виникає сила? Чи причетний електричний струм до цього явища?
  • Якщо збільшити силу струму в колі, як відреагує провідник? (демонстрація досліду)

Учні замальовують досліди в зошити.

Вчитель робить перші підсумки досліду.

  1. На провідник, що знаходиться в магнітному полі, діє сила з боку цього поля, вона залежить від силу струму в провіднику (учні записують висновок в зошити).
  2. А чи зміниться реакція провідника при зміні магнітного поля? (демонстрація досліду)

Висновок: сила, що діє на провідник, залежить від магнітного поля.

  1. Розповідь вчителя: залежність сили, що діє на провідник зі струмом, встановив Ампер Андре.

Формула:  F = I B l sin - закон Ампера:

Сила Ампера дорівнює добуту вектора магнітної індукції, силі струму, довжині провіднику та синусу кута між вектора магнітної індукції та провідником.

  1. Розповідь про А.Ампера (завдання було дано учню додому: підготувати коротку доповідь про Ампера).
  2. Напрям дії сили Ампера. (Пояснення вчителя  на прикладах на дошці правила Лівої руки)

Учні замальовують приклади та записують правило Лівої руки в зошит.

Додаткова інформації.

Сила взаємодії провідників зі струмом. Коротка доповідь учня на цю тему (завдання було дано на першому уроці з теми)

   0I1I2L

F =    ,   0  = 4 10 -7 H/A2

   2 R

V. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Розв’язування задач (два приклада на дошці)     а)

 

б)

 

 

Для більш стійкого закріплення пропонується ще 3-5 малюнків на визначення сили Ампера.

Кількісна задача:

Визначити силу, яка діє на провідник довжиною 80см, що розміщений під кутом 30 до ліній магнітного поля з індукцією 60мТл. Якщо по ньому протікає струм в 2 А.

(За бажанням учні розв’язують задачі з карток самостійно, всі інші колективно з дошки)

Приблизні завдання для карток по рівням:

В-1    Д рівень

Визначити:

А) напрям сили Ампера  Б) напрям струму в провіднику

        F 

 

В) визначити величину сили Ампера, що діє на провідник довжиною 50см, розташований перпендикулярно до магнітного поля з індукцією 600мТл, якщо по ньому протікає струм 4А.

 

В-1В    В рівень

1.По горизонтально розташованому провіднику довжиною 20см і масою 4 г протікає струм 10А. Визначити індукцію магнітного поля, в яке потрібно помістити цей провідник, щоб сила тяжіння була урівноважена силою Ампера.

 

VI. Підсумок уроку.

  1. Робота над визначенням опорних понять.

Завдання: "Доповни розповідь словами" (В цей час учні записують опорні слова, які вчитель не читає, а зупиняється на певний час. Учні повинні самостійно здогадатися, що це за слова і записати собі в зошит.  Ці слова виділені в тексті темним кольором)

Сьогодні на уроці ми вивчили тему: сила Ампера. Експериментально довели, що сила Ампера залежить від сили струму, вектора магнітної індукції, довжини провідника. Сила ампера визначається формулою

F = BIL sin. Цей вираз називається законом Ампера. Напрям сили Ампера визначається правилом лівої руки.

VII. Домашнє завдання: параграф 4, повтор. 3. Вправа 4. №1-4 Підготувати розповідь за опорними поняттями. Продовжити виконання завдань на картках.

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 9 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 9 клас (Бар'яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Кирюхіна О.О. (за редакцією Баряхтара В.Г., Довгого С.О.))
Додано
24 лютого
Переглядів
1151
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку