Сформувати поняття про односкладні називні речення, способи вираження головного члена; - поглибити знання учнів про повні і неповні речення, розвивати вміння користуватися цими видами синтаксичних одиниць в усному й писемному мовленні.
Урок 5
Тема. Називні речення. Повні й неповні речення. Тире в неповних реченнях.
Мета: - сформувати поняття про односкладні називні речення, способи вираження головного члена; - поглибити знання учнів про повні і неповні речення, розвивати вміння користуватися цими видами синтаксичних одиниць в усному й писемному мовленні, удосконалювати навички вживання тире в неповних реченнях; - складати та розігрувати діалог - розпитування або домовляння (телефонної розмови) з використанням неповних та односкладних речень; - розвивати соціальну та громадянську компетентності: на основі мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу засвоїти доцільні стратегії вирішення різних ситуацій, формувати вміння оцінювати свій емоційний стан та застосовувати прийоми для самозаспокоєння;- розвивати в учнів мотивацію для аналізу власних вчинків, ціннісне ставлення до себе, людей, природи; - пропагувати здоровий спосіб життя.
Учні знатимуть: - яке значення мають називні речення, про їх стилістичні особливості та способи вираження головних членів речення; - чим неповні речення відрізняються від повних та коли в неповних реченнях ставимо тире.
Учні вмітимуть: - використовувати в творах називні речення ; - доречно вживати неповні речення в діалозі, а також у складних реченнях для уникнення невиправданих повторів.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: музичний запис пісні «Думка» у виконанні Олекси Керекеші, гурту "Фата Морґана», картки з текстами, таблиця, відеоролик « Правила телефонної розмови», підручник.
Методи, прийоми, види, форми роботи: бесіда, сенкан, робота в парах, індивідуальна робота, діалог, ,,Письмовий звіт’’, “Незакінчене речення “, “ПРЕС”, робота за підручником.
Хід уроку
- Які картини ви уявили, слухаючи пісню?
- Які почуття викликає цей музичний твір?
- Яка ваша думка, чому ми розпочали урок саме з цього музичного твору?
- Чи варто людині «піддаватися» життєвим першкодам?
Тарас Шевченко. Поет.
Бідний, розумний. Геніальний, талановитий.
Читав, писав, складав. Писав, малював, гравіював.
Був закоханий у рідну природу. Вірив у щасливу долю народу
Кобзар. Пророк.
Висновок. У називних реченнях головний член здебільшого виражається іменником у називному відмінку або іменним словосполученням.
Учні на основі вправи складають очікувані результати від уроку:
«Я знаю»: Яке значення мають називні речення, яку стилістичну функцію виконують; - чим неповні речення відрізняються від повних, та коли ставимо тире.
«Я вмію»: складати міні – твори з використанням називних речень; у неповних реченнях, де потрібно ставити тире; - користуватися правилами етикету при телефонній розмові.
III. Опрацювання навчального матеріалу.
Виконання вправи 189. Прочитати вірш. Виписати з тексту односкладні називні речення.
( Вечір. Темні важкі хмари. Соняшники в задумі. Раптом сильний вітер. Цвіт соняшника і листя на землі. Туга. Неспокій. Нестерпний страх).
Творча розминка. Складіть до слів «вітер» і «соняшник» сенкан.
Вітер. Соняшник.
Сильний, холодний. Могутній, незламний.
Дме, завіває, зриває. Хилиться,страждає, виживає.
Все навколо знищує. Чекає щасливого дня.
Ураган. Воїн.
«Поетична хвилинка». Хай пронизує простори час,
де не знає ніхто, краще нас,
що життя на планеті триває.
Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу за підручником § 20. Повні та неповні речення. Допишіть цілі уроку з цієї теми.
Усна розповідь. Робота біля дошки. Приклади речень записують в зошитах.
- Як часто ви дзвоните своїм друзям? родичам?
- Скільки хвилин триває розмова?
Запишіть коротко правила, якими повинні користуватися.
Правила спілкування по телефону.
1. На початку розмови назвіть себе.
2. Коли дзвониш, не можна запитувати, хто говорить.
3. Говорити слід коротко і ясно.
4. Дзвонити слід у зручний для співрозмовника час.
« До подруги дізнатися, яке домашнє завдання було. Телефон взяла мама».
«До каси кінотеатру».
« До класного керівника».
« До лікарні, де лікується бабуся».
Висновок. У ситуативних неповних реченнях пропущений член відновлюємо з мовленнєвої ситуації. Причиною пропуску є те, що учасники розмови знають, про що йдеться.
IY. Рефлексійно – оцінювальний етап.
• Бесіда
Ви сьогодні зрозуміли, що настрій не повинен впливати на ваше життя, на спілкування, на здоров’я. Щоб не страждати, не падати у відчай, ви повинні самі «перезавантажитися». Сьогодні ви послухали музику, почитали вірші, творили, спілкувалися. Ще потрібно частіше говорити одне одному приємні слова. Це покращує настрій людини та її самопочуття. Іноді виникають ситуації, коли, змінивши свою поведінку, можна змінити на краще й розвиток подій і себе.
- Я зрозуміла, що…
- Щоб створити гарний настрій, треба…
- Чи досягли ми поставлених цілей уроку?
- Які подальші дії ми будемо робити, щоб стати успішними, здоровими, щасливими?
Y. Домашнє завдання
Повторити теоретичний матеріал в підручнику §19 -20, впр.208
На вибір: