Закріпити вивчений матеріал про види односкладних, повних та неповних речень; - розвивати вміння аналізувати ці речення з позиції будови та вираження головного члена; - формулювати висновки про значення односкладних речень в поетичних текстах, щоденникових записах та уривках з листування.
Урок
Тема: «Односкладне речення як частина складного речення. Аудіювання поетичних текстів, щоденникових записів та уривків з листування відомих людей», аналіз ролі односкладних і неповних речень у них.
Мета: - закріпити вивчений матеріал про види односкладних, повних та неповних речень; - розвивати вміння аналізувати ці речення з позиції будови та вираження головного члена; - формулювати висновки про значення односкладних речень в поетичних текстах, щоденникових записах та уривках з листування; - розвивати соціальну та громадянську компетентності: виховувати громадян - патріотів своєї землі, здатних творити себе і своє життя, відповідати за власні дії і вчинки; - залучати до вивчення творів, які розкривають питання культурних надбань нації та людства; суспільно – політичні події, актуальні суспільні проблеми та шляхи їх вирішення; - стимулювати прагнення до самовиховання, самореалізації.
Учні знатимуть:- види односкладних речень, пояснюватимуть будову односкладних речень кожного з типів; - пояснюватимуть розділові знаки; - види епістолярного стилю.
Учні вмітимуть: - конструювати односкладні речення вивчених видів, а також неповні речення, правильно використовувати їх у мовленні; - знаходити і виправляти пунктуаційні помилки на вивчені правила; оцінювати й осмислювати ситуацію спілкування; розуміти свої індивідуальні особливості, свої уподобання, уміння та навички; - критично оцінювати навчальну інформацію.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизація знань, усний журнал.
Обладнання: портрет Д.Яворницького, М.Рильського, І.Сірка, гетьманів, книжкова виставка, епіграфи, картки – листи, картки з текстами, тест, картка – схема, картина І.Рєпіна «Запорожці».
Методи, прийоми, види, форми роботи: бесіда – мотиватор, робота з картками, виразне читання, «поради нащадкам», робота в парах..
Хід уроку
«Душу свою віддай, а трудись, працюй». (Д.Яворницький).
Жити життям других,
Своє життя навік забути.
Це й єсть та заповідь свята:
Усім слугою бути…(Д.Яворницький)
Зверніть увагу на оформлення нашого класу, дошки. Сьогодні ми з вами завітаємо до віртуального Історичного музею, де більш докладніше познайомимось із видатними постатями нашого краю, з людьми, які внесли вагомий внесок у розбудову держави. Сьогодні ми перевіримо, як закріпили знання про види односкладних речень. На матеріалах уроку продовжимо працювати над синтаксичним розбором односкладних речень, сприймати на слух, розвивати вміння будувати висловлювання та звернемо увагу на роль односкладних речень в текстах епістолярного стилю.
Спочатку пригадаємо види односкладних речень.
III Опрацювання навчального матеріалу.
1. Односкладним безособовим є речення.
А.Дорогих гостей ласкаво запрошують до столів.
Б. Навколо запахло чебрецем і м’ятою.
В. Вигострю, виточу зброю іскристу, скільки достане снаги мені й хисту.
2. Односкладним називним є речення.
А. Потемніло, завітрило, закрутила курява.
Б . Вузенька вуличка. Стіна, повита хмелем.
В. Доброго не бійся, а поганого не роби.
3. Односкладним означено-особовим є речення
А. Бережи честь змолоду.
Б. Над сивим Дніпром струнка береза розпустила віти - коси.
В. Назриваю в гаю запашного зілля, запашного зілля, вибуялих трав.
4. Односкладним неозначено-особовим є речення
А. Батьків не вибирають.
Б. А он розпинають вдову за подушне.
В. Правди не сховаєш.
Г. Коней на переправі не міняють.
5. Односкладним узагальнено-особовим є речення
А. День народження святкуватиму пізніше.
Б. Правда неправду перетягне.
В. Немає пісні без любові.
6. До якого виду належить речення: Настав пекучий полудень?
А. Означено-особове речення.
Б. Неозначено-особове речення.
В. Узагальнено-особове речення.
Г. Двоскладне речення.
7. До якого виду належить речення: Безлюдний, похмурий край?
А Неозначено-особове речення.
Б Узагальнено-особове речення.
В Безособове речення.
Г Називне речення.
8.До якого виду належить речення : З моря повіяло легеньким вітерцем.
А. Безособове речення.
Б. Неозначено-особове речення.
В. Узагальнено-особове речення.
Г. Означено-особове речення.
9.Неповним є речення.
А. Сідай. Спочинь з дороги.
Б. Нам вічно треба з небом жить.
В. Над білим світом білий світ.
Г. Мело, крутило, скаженіло, огортаючи присмерком увесь край.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
Б |
Б |
В |
Б |
Б |
Г |
Г |
А |
В |
Перевірка : - Чи всі справились із завданням?
В 5 класі ми вже говорили про цей стиль. Писали листи рідним, друзям, героям казок. Епістолярний стиль - це стильовий різновид мови, який втілюється в таких проявах як листи та епістолярна творчість. Сфера використання епістолярного стилю мови не має чітко окреслених меж - це побут, інтимне життя, виробництво, політика, наука, мистецтво. Все листування поділяється на два типи: офіційне (службове) та неофіційне (приватне). Крім листів до епістолярного стилю відносять щоденники, мемуари, записники, нотатки, календарі. Мета нашого уроку показати на прикладах листування, які види односкладних речень вживаються у листах.
Саме в приватному листуванні найбільш повно і всебічно відкривається людина, її внутрішній стан, почуття, думки і переживання. Листи – це «автобіографія душі», найбільш живе джерело виявлення життя й творчості особистості. Дмитро Іванович Яворницький увійшов в історію української науки, культури, літератури як видатний історик, фольклорист, етнограф, археолог, лексикограф, краєзнавець, письменник, громадський діяч. Різнобічний талант, природна обдарованість і неймовірна працелюбність вченого вражали сучасників.
1). Моїм правилом у житті було: працюй, працюй, не задивляйся уперед і не озирайся назад; працюй, не сподіваючись нізвідки й ні від кого ні нагороди, ні похвали, працюй до тих пір, поки не відмовлять руки й доки б’ється живе серце у твоїх грудях, працюй на користь твого народу й на благо Батьківщини, яка дорога тобі. ..
2). Я зійду вбік зі свого шляху, щоб дати дорогу молодій силі , коли вона забажає продовжити любу моєму серцю справу. Тоді я скажу так: ще не вмерла козацька сила, ще не згинуло козацтво…
« Із записника» . Робота в парах. Прочитайте. Які найбільш уживані односкладні речення? Що автор хотів передати? Випишіть ці речення.
Картка1
Запоріжжя, запорожці. Дніпро, пороги. Степ! Скільки в цих простих, мало складних словах полягає для мене чарівного, живого захоплювального сенсу! Якби міг я вмістити в своїх грудях широкий і далекий степ, якби міг я солодким поцілунком злитися зі своїм Дніпром, ніякої іншої насолоди не хотів би на землі. Вище, глибше цього щастя для мене не існувало б.
Картка 2.
Яворницький Дмитро Іванович – історик, археолог, етнограф, фольклорист, письменник.
Дмитро Іванович Яворницький... Це ім'я овіяне легендами. З ним пов'язані малоймовірні, на перший погляд, пригоди при розшуках залишків козацької старовини. Кропіткий збирач народних переказів і спогадів, він сам став героєм багатьох з них. Щоб краще уявити собі т місця,де запорожцям випадало побувати під час морських походів та під лиху годину, опинившись у турецькій неволі, Яворницький їздив у Туреччину, Іран та Палестину.
Слово вчителя. «Запорізький характерник» - таким постає Дмитро Яворницький у спогадах українського поета Максима Тадейовича Рильського.
«Спогади». Картка 1. Прочитайте. Коротко перекажіть. Запишіть односкладними реченнями або неповними. Чи змінився зміст прочитаного?
Картка 2
IY. Рефлексійно – оцінювальний етап.
• Бесіда
Висновок: Ці речення урізноманітнюють і збагачують мовлення. Ними можна передати думки, почуття, відтінки, які неможливо передати двоскладними реченнями. Вони допомагають уникнути небажаного повтору, створюють лаконічність, динамічність розповіді.
- Яку нову інформацію ви отримали на уроці?
- Якою хотів бачити Україну Д.Яворницький?
- Чому нас вчить заповіт нащадкам: « Я зійду вбік зі свого шляху, щоб дати дорогу молодій силі, коли вона забажає продовжити любу моєму серцю справу. Тоді я скажу так: ще не вмерла козацька сила, ще не згинуло козацтво! Воно розвинеться пишним квітом по землі, воно розіллється широкою повінню по всьому світу й буде жити, буде гріти серце наших дітей, поки стоятиме жива земля, поки блищатимуть чисті зорі, поки світитиме у небі ясний місяць.»
- Чи потрібно вивчати культуру інших народів? (Усвідомлення того, що всі культури у взаємодії складають спільну спадщину людства.)
Y. Домашнє завдання
Повторити теоретичний матеріал в підручнику §21, впр.221
За бажанням: «Уявна зустріч з героєм». Підготувати міні – твір на тему «Видатні українці», « Воїни АТО», використовуючи односкладні речення.