Мета: усвідомити поняття про неповні речення, навчитися вживати тире в неповних реченнях, сформувати вміння розрізняти речення повні й неповні, встановлювати опущений у неповному реченні член речення, обгрунтовувати вживання простих неповних речень у складі складних речень та в діалогах, пояснювати вживання і невживання тире в неповних реченнях, правильно інтонувати неповні речення; виховувати повагу до образного слова; розвивати увагу, уяву, логічне мислення, пам’ять. Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Номер слайду 3
Коментоване письмо. Його побачили давно. Поганому виду нема стиду. Довіряй, але перевіряй. Мною надто піклуються. Не діли шкуру невбитого ведмедя. Неозора краса. Спершу треба розсудити, а тоді робити. Пахне спечений хліб. Визначити тип односкладного речення. Проаналізувати другорядні члени речення.
Номер слайду 4
ПОЯСНЮВАЛЬНИЙ ДИКТАНТ Три явори посадила сестра при долині... А дівчина заручена – червону калину. На горі пишається калина. Під горою піснею – луна. Дощ укрив бульками став. Дощ – за комір, за рукав. На горизонті – обрис корабля. Вода про щось одвічне розмовля. Я з династії хлібороба. Наше хлібне коріння міцне. Каменярам підкорюється камінь. А хліборобам – просторінь землі. Люди орють землю. Літа – душу. Вказати речення повні й неповні. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.
Номер слайду 5
ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛРечення, у яких є всі члени, необхідні для певного структурного типу, називаються повними. Двоскладні Українська пісня може кожне серце полонить. ОдноскладніНі в кого з українців не було такої сім'їРечення, в котрому пропущено якийсь член (головний чи другорядний), називається неповним. Птиця створена до літання. Людина — до праці. Пропущені члени неповних речень є обов'язковими для певного структурного типу.
Номер слайду 6
ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛНЕПОВНІ РЕЧЕННЯтакі неповні речення, опущені члени яких легко поновлюються з попереднього тексту. Наприклад: Навколо безкрая рівнина моря. Інколи з'являється земля. Але то не рідна, а чужа. КонтекстуальніСитуативнітакі неповні речення, відсутні члени яких не поновлюються, їх не можна поновити, бо вони в тексті ніде не названі словами, а домислюються із ситуації мовлення, тобто їх зміст розкривається поза мовними обставинами Хлопець несміло підходить до каси аерофлоту. Касирка дивиться йому в вічі і запитує: «Тобі куди?». Еліптичні (двоскладні)за структурою є неповними, а за змістом — повними. Наявних членів речення без дієслова цілком достатньо для вираження завершеної думки. Тому поновлювати відсутнє дієслово немає потреби. Кругом широколисті тополі, а там і ліс, і поле, і сині гори за Дніпром.
Номер слайду 7
РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМВправа 200 стор. 90 Вправа 293 стор.135 Вправа 201 стор.90 (усно)Академічний
Номер слайду 8
Небо дасть дощу, а земля - зерна. На Стрітення повертається птиця до гнізда, а хлібороб – до плуга. Гарний соловей голосом, а нива – колосом.ІІ. Голий думає про одяг, голодний – про кашу. Умілий майстер голодним буває лише до обіду, а невмілий – до вечора. Залізо їсть іржа, а чоловіка – хвороба. Заєць від куща стрибає, а жаба – від зайця. ПОПЕРЕДЖУВАЛЬНИЙ ДИКТАНТУ кожному з речень підкреслити граматичну основу. Вказати частини складних речень, що є неповними простими реченнями.
Номер слайду 9
У стороні моїй чудові сосни, клени і дуби. Над річкою в вуалі вже вербичка. Веселка в літа на брові. Скрізь тишина безкрая. У саду і жоржини, і рожі. ПОЯСНЮВАЛЬНИЙ ДИКТАНТУ кожному з речень підкреслити граматичну основу. Проаналізувати речення за головними членами і усіма членами речення.
Номер слайду 10
Степ навкруги. В траві стежина біла. Безмежна тиша. Мирна далина. Лужок. Дві яблуні та хатка. Вечірній промінь на вікні. Село. Дитинства дальні дні. За тином поле неозоре. Рід наш – з кореня верби. Не шукай древніше знаті. Заорано. Рілля переді мною. Камінь. Пісок. Жарота. На плацу – рота. ВИБІРКОВИЙ ДИКТАНТВказати речення односкладні та неповні. Пояснити різницю між ними.
Номер слайду 11
Ми зупинилися од несподіванки. Капітан перестав говорити. Старий лейтенант махнув нам рукою.— Звідки ви їдете? — запитав лейтенант різко.— Ми їдемо із станції,— відповів я.— Ви втекли з поїзда?— Поїзд розбомбили вчора.— А чого ви тут шляєтесь?— Ми ідемо додому в село.— А де знаходиться ваше село?— Наше село називається Кущівка,— озвався Сашко і показав рукою на північний захід.— Це туди...— РЕДАГУВАННЯВідредагуйте діалог, надавши йому властивих розмовному стилю невимушеності й лаконізму, вживаючи неповні речення.
Номер слайду 12
Зимою бійся вовка, а влітку бійся мухи. Струмок загатити легше, ніж потім загатити річку. Медок солодок, а патока солодка й поготів. Влітку роблять сани, а взимку роблять віз. КОНСТРУЮВАННЯПеребудувати речення з метою уникнення повторів слів. Вказати прості неповні речення та прості неповні речення у складі складних речень.
Номер слайду 13
Складіть і запишіть діалог (розповідь) на тему «Цікава подорож (екскурсія) використовуючи односкладні та неповні речення. Вказати вид. ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ