Урок "Повні та неповні речення"

Про матеріал

Урок засвоєння нових знань про повне і неповне речення.

Метою уроку є усвідомити поняття про неповні речення, сформувати вміння

вживати тире в неповних реченнях, а також

вміння розрізняти речення повні й неповні.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Повні і неповні речення

Номер слайду 2

Мета: усвідомити поняття про неповні речення, навчитися вживати тире в неповних реченнях, сформувати вміння розрізняти речення повні й неповні, встановлювати опущений у неповному реченні член речення, обгрунтовувати вживання простих неповних речень у складі складних речень та в діалогах, пояснювати вживання і невживання тире в неповних реченнях, правильно інтонувати неповні речення;  виховувати повагу до образного слова; розвивати увагу, уяву, логічне мислення, пам’ять. Тип уроку:  урок вивчення нового матеріалу.

Номер слайду 3

Коментоване письмо. Його побачили давно. Поганому виду нема стиду. Довіряй, але перевіряй. Мною надто піклуються. Не діли шкуру невбитого ведмедя. Неозора краса. Спершу треба розсудити, а тоді робити. Пахне спечений хліб. Визначити тип односкладного речення. Проаналізувати другорядні члени речення.

Номер слайду 4

ПОЯСНЮВАЛЬНИЙ ДИКТАНТ Три явори посадила сестра при долині... А дівчина заручена – червону калину. На горі пишається калина. Під горою піснею – луна. Дощ укрив бульками став. Дощ – за комір, за рукав. На горизонті – обрис корабля. Вода про щось одвічне розмовля. Я з династії хлібороба.  Наше хлібне коріння міцне. Каменярам підкорюється камінь. А  хліборобам – просторінь землі. Люди орють землю. Літа – душу.  Вказати речення повні й неповні. Прочитати речення, правильно їх інтонуючи.

Номер слайду 5

ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛРечення, у яких є всі члени, необхідні для певного структурного типу, називаються повними. Двоскладні Українська пісня може кожне серце полонить. ОдноскладніНі в кого з українців не було такої сім'їРечення, в котрому пропущено якийсь член (головний чи другорядний), називається неповним. Птиця створена до літання. Людина — до праці. Пропущені члени неповних речень є обов'язковими для певного структурного типу.

Номер слайду 6

ТЕОРЕТИЧНИЙ МАТЕРІАЛНЕПОВНІ РЕЧЕННЯтакі неповні речення, опущені члени яких легко поновлюються з попереднього тексту. Наприклад: Навколо безкрая рівнина моря. Інколи з'являється земля. Але то не рідна, а чужа. КонтекстуальніСитуативнітакі неповні речення, відсутні члени яких не поновлюються, їх не можна поновити, бо вони в тексті ніде не названі словами, а домислюються із ситуації мовлення, тобто їх зміст розкривається поза мовними обставинами Хлопець несміло підходить до каси аерофлоту. Касирка дивиться йому в вічі і запитує: «Тобі куди?». Еліптичні (двоскладні)за структурою є неповними, а за змістом — повними. Наявних членів речення без дієслова цілком достатньо для вираження завершеної думки. Тому поновлювати відсутнє дієслово немає потреби. Кругом широколисті тополі, а там і ліс, і поле, і сині гори за Дніпром.

Номер слайду 7

РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМВправа 200 стор. 90 Вправа 293 стор.135 Вправа 201 стор.90 (усно)Академічний

Номер слайду 8

 Небо дасть дощу, а земля -  зерна. На Стрітення повертається птиця до гнізда, а хлібороб – до плуга. Гарний соловей голосом, а нива – колосом.ІІ. Голий думає про одяг, голодний – про кашу. Умілий майстер голодним буває лише до обіду, а невмілий – до вечора. Залізо їсть іржа, а чоловіка – хвороба. Заєць від куща стрибає, а жаба – від зайця. ПОПЕРЕДЖУВАЛЬНИЙ ДИКТАНТУ кожному з речень підкреслити граматичну основу. Вказати частини складних речень, що є неповними простими реченнями.

Номер слайду 9

 У стороні моїй чудові сосни, клени і дуби. Над річкою в вуалі вже вербичка. Веселка в літа на брові. Скрізь тишина безкрая. У саду і жоржини, і рожі. ПОЯСНЮВАЛЬНИЙ ДИКТАНТУ кожному з речень підкреслити граматичну основу. Проаналізувати речення за головними членами і усіма членами речення.

Номер слайду 10

 Степ навкруги. В траві стежина біла. Безмежна тиша. Мирна далина. Лужок. Дві яблуні та хатка. Вечірній промінь на вікні. Село. Дитинства дальні дні. За тином поле неозоре.  Рід наш – з кореня верби. Не шукай древніше знаті. Заорано. Рілля переді мною. Камінь. Пісок. Жарота. На плацу – рота. ВИБІРКОВИЙ ДИКТАНТВказати  речення односкладні та неповні. Пояснити різницю між ними.

Номер слайду 11

Ми зупинилися од несподіванки. Капітан перестав говорити. Старий лейтенант махнув нам рукою.— Звідки ви їдете? — запитав лейтенант різко.— Ми їдемо із станції,— відповів я.— Ви втекли з поїзда?— Поїзд розбомбили вчора.— А чого ви тут шляєтесь?— Ми ідемо додому в село.— А де знаходиться ваше село?— Наше село називається Кущівка,— озвався Сашко і показав рукою на північний захід.— Це туди...— РЕДАГУВАННЯВідредагуйте діалог, надавши йому властивих розмовному стилю невимушеності й лаконізму, вживаючи неповні речення.

Номер слайду 12

Зимою бійся вовка, а влітку бійся мухи. Струмок загатити легше, ніж потім загатити річку. Медок солодок, а патока солодка й поготів. Влітку роблять сани, а взимку роблять віз. КОНСТРУЮВАННЯПеребудувати речення з метою уникнення повторів слів. Вказати прості неповні речення та прості неповні речення у складі складних речень. 

Номер слайду 13

Складіть і запишіть діалог (розповідь) на тему «Цікава подорож (екскурсія) використовуючи односкладні та неповні речення. Вказати вид. ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ

Номер слайду 14

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯВивчити правила (довідник + 89). Вправа 203 стор. 91 + вказати у дужках (тип другорядних членів). Вправа 208 стор.93 +1 речення синтаксичний аналіз. Академічний

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дубинська Тетяна Анатоліївна,
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
24 липня 2018
Переглядів
12460
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку