Урок. 7 клас. «Дієслово: лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль»

Про матеріал
Методична розробка уроку української мови в 7 класі на тему: «Дієслово: лексичне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль». Мета: дати учням основні відомості про дієслово як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні, формувати уміння учнів розрізняти дієслова, знаходити їх в тексті; розвивати пам'ять, логічне мислення, культуру усного та писемного мовлення; виховувати любов до рідної мови, повагу до звичаїв та традицій українців, високі моральні якості; сприяти збагаченню мовлення учнів.
Перегляд файлу

Підготувала:

вчитель української мови та літератури

КЗ «ННВК № 15»

Біла Оксана Федорівна

Методична розробка уроку української мови

 в 7 класі на тему:

«Дієслово: лексичне значення,

морфологічні ознаки, синтаксична роль»

 

Навчальний предмет: українська мова

 7 клас

Розділ  «Морфологія. Орфографія»

Тема уроку: Дієслово: лексичне значення, морфологічні ознаки,       синтаксична роль

Тип уроку:  урок формування вмінь і навичок

Автор: Біла Оксана Федорівна, вчитель української мови та літератури КЗ «ННВК № 15» 

Мета: дати учням основні відомості про дієслово як частину мови, його морфологічні ознаки та синтаксичну роль у реченні, формувати уміння учнів розрізняти дієслова, знаходити їх в тексті; розвивати пам'ять, логічне мислення, культуру усного та писемного мовлення; виховувати любов до рідної мови, повагу до звичаїв та традицій українців, високі моральні якості; сприяти збагаченню мовлення учнів.

Обладнання: дидактичний матеріал, плакати, стенди, малюнки.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

       

Слово вчителя: Покажіть долоньки. Візьміть уважність, творчість, наполегливість і покладіть на одну долоню. На другу я подарую вам любов, терпіння і гарний настрій. А тепер обміняймося подарунками (торкаються долоньками).

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

- Діти, ми з вами давно вже мандруємо по країні Морфології, тому побували в різних її областях. Давайте згадаємо, де ж ми побували, які краї відвідали.

(Учні називають: іменник, прикметник, числівник, займенник)

- Ці частини мови ми називаємо самостійними, чому?

(Відповіді учнів)

- Які частини мови вам відомі іще?

- Чому прийменник, сполучник  частку ми називаємо службовими?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  • Діти, а без якої частини мови  не можна виконати жодної дії?
  • Правильно, без дієслова.
  • Опрацюємо вірш, назвемо дієслова:

Хто в нас завжди в дії, в русі,

Не лінуєтьс ніколи,

Працьовиті в нього друзі?

- Це, звичайно, Дієслово.

На зорі розбудить Сонце

І росою Землю вмиє,

У будинках всі віконця

з радістю навстіж відкриє.

З вами зробить він зарядку

і скопає землі грядку,

І посіє й заскородить,

Виросте і щедро вродить.

Він з людьми життю радіє

і планує й забавляє.

На питання: "Що робити?"

Завжди всім відповідає.

Шиє, вяже, одягає,

пече, варить і годує,

розуму усіх навчає,

з діточками сам зростає.

Пропонує, вибирає,

Передбачує й все знає.

Все замітить, все побачить,

І підтримає, й пробачить.

Приголубить, усміхнеться,

У коханні всім клянеться.

З Успіхом вмить повінчає

"Що зробив ти?" - все ж спитає.

Слово вчителя:

Дієслово – незвичайна частина мови. Хоча б у тому, що вона означає дію. Адже споконвіку український народ не мислив свого життя без дії: працювати, робити добро, співчувати, мріяти, вірити, навчатись. І сьогодні ми повинні не тільки вживати ці дієслова у власному мовленні, а й втілювати їх у життя. Дієслово на другому місці по вживанню у мові після іменника, тому треба знати цю частину мови й вміти користуватися нею в усному та писемному мовленні.

- Отже, що означає дієслово, ми вияснили. А тепер нам потрібно поставити  нові завдання для розширення наших знань.

 

ІV.  Вивчення нового матеріалу

Оголошення теми та мети уроку

- Нам треба дізнатися про морфологічні ознаки, синтаксичну роль дієслова, вміти розпізнавати його серед інших частин мови.

- Всі ви знаєте, що нічого не можна створити без дії. А зараз ми розділимося на 3 команди. Кожна із команд повинна підготувати опис  якоїсь праці, використовуючи тільки дієслова, записати їх собі у зошит, а завдання інших команд – відгадати, який вид діяльності описаний.

(Наприклад: почистити, помити, порізати, вкинути, посолити,їсти)

- А зараз нове завдання групам:

  1. група – підібрати дієслова, якими можна описати дії, які виконували вранці;
  2.  група – підібрати дієслова, якими можна описати дії, які виконуєте зараз;
  3. група – підібрати дієслова, якими можна описати дії, які виконуватимете увечері.

- Що ми можемо визначити у цих дієсловах?

 (Діти називають: час, число, особу, рід, дієвідміна)

 Гронування

Учні записують на дошці морфологічні ознаки дієслова. Вчитель розповідає про невідомі граматичні значення дієслова.

- А тепер давайте розподілимо морфологічні ознаки дієслова у задану нам таблицю з використанням узагальнювальної таблиці про дієслово як частину мови (робота з підручником)

Постійні

Змінні

вид

(доконаний, недоконаний)

спосіб

(дійсний, умовний, наказовий)

дієвідміни ( І, ІІ)

час

перехідність,

неперехідність.

число

 

особа

 

рід

 

 

.     Робота з опорною схемою

Давайте складемо зв’язне повідомлення про дієслово як частину мови  за допомогою опорної схеми.

   Розташуйте в правильному порядку ознаки дієслова

Правильна відповідь. Дієслово – самостійна частина мови, що вказує на дію предмета або стан, відповідає на питання що роботи? Що зробити?, має початкову форму – інфінітив, має постійні та змінні ознаки, форми дієслова, виконує синтаксичну роль присудка, рідше будь-якого члена.

 

Вказує на дію предмета або стан

 

 

Питання що робити? Що зробити?

 

 

Дієслово

 

 

Змінні ознаки: спосіб, час, особа, число, рід (у мин.ч.)

 

 

Постійні ознаки: вид, перехідність, дієвідміна

 

 

Самостійна частина мови

 

 

Форми дієслова: інфінітив, особове дієслово, дієприкметник, дієприслівник, безособова форма на  -но, -то

 

 

Початкова форма: інфінітив

 

 

Синтаксична роль: Присудок, рідше будь-який член речення

 

Визначення та пояснення граматичних категорій дієслова, які ми знаємо.

Граматичні категорії

Приклади

Вид (доконаний,недоконаний)

Стрибнути, стрибати

Перехідність/неперехідність

Грати етюди,   іти дорогою

Спосіб (дійсний, умовний наказовий)

Іду, йшов; ішов би: йди

Час (теперішній, минулий, майбутній)

Іду – йшов – ітиму, буду іти

Особа (1,2,3 однини і множини)

Ллю-ллєш-ллє-ллємо-ллєте

 

 

Стан (активний, пасивний)

Пишу листа, лист пишеться

Рід (чоловічий, жіночий, середній)

Зіграв-зіграла,зіграло

Відмінок (для дієприкметників)

Виграна, виграної виграній

Дієвідмін (І та ІІ)

Пишуть, співають, бачать, люблять

 

Форми дієслова

     Робота з таблицею підручника для 7 класу.  Усно вправа 32,ст. 17

   Синтаксична роль дієслова

(робота на дошці і в зошитах)

Особові дієслова - присудки

Верби зеленіють. З вогнем не жартуй. Він жив би інакше

Інфінітив – будь-який член речення

Язиком плескати (підмет) – не ціпом махати (присудок). Вас просили почекати (додаток). Лунає команда рушати (означення). Зайшов до бібліотеки з’ясувати. (обставина мети)

Безособові дієслова – головний член у безособових реченнях.

Смеркало. Йому таланило в усьому

Дієприкметники – як прикметники

Знайдений (означення) щойно рукопис ще не був надрукований (присудок)

Дієприслівники – як прислівники (обставини)

Спіткнувшись, не впади

Робота з підручником

Виконати вправу 34, ст. 18

Завдання:

вибрати серед поданих дієслів і записати в дві колонки дієприкметники та  дієприслівники. Зіставити свої записи.

Намалювавши, розмальований, позеленілий, підписавшись, роздумуючи, сяючий, пройшовши, піднятий, збудований, оглядаючи.

Коло думок. Чи можна назвати дієслово «найсильнішою» частиною мови? Обґрунтуйте свою думку.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 37, ст. 18 (Українська мова О.В. Заболотний, В.В. Заболотний).

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                    

 

 

 

docx
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
3284
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку