Урок "Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті та одиничному дієприслівникові. Тренувальні вправи".

Про матеріал
Урок відповідає моделі компетентнісно зорієнтованого. Підібрані завдання спонукають здобувачів освіти до активної діяльності на уроці. Чільне місце відведено роботі з текстом (про матір Терезу та принцесу Діану), що забезпечує формування соціокультурної компетентності. Текст має цікавий пізнавальний зміст, на якому вивчається мовна тема, реалізовуються комунікативні завдання. Сучасні прийоми: гра "Мікрофон", "Незакінчене речення", "Робота в парах", "У творчій майстерні", компетентнісні завдання. Усі етапи уроку витримані, урок логічно заверешений.
Перегляд файлу

Тема. Дієприслівниковий зворот. Розділові знаки при дієприслівниковому звороті та одиничному дієприслівникові. Тренувальні вправи.

Мета:

  • формувати предметні компетентності: на основі вивченого матеріалу поглибити знання учнів про дієприслівниковий зворот, домогтися засвоєння правил утворення, розпізнавання дієприслівникового звороту, знаходження дієслова-присудка, яке він пояснює, навчити правильно розставляти розділові знаки при звороті та одиничному дієприслівнику, формувати вміння користуватися цими правилами на практиці;
  • формувати ключові компетентності:

спілкування державною мовою: викликати пізнавальний інтерес до вивчення української мови, формувати вміння володіти всіма видами мовленнєвої діяльності;

  • комунікативну: виробити в учнів уміння комунікативно виправдано користуватися засобами мови в різних життєвих ситуаціях, удосконалювати ці вміння й навички в усіх видах мовленнєвої діяльності;
  • уміння навчатися впродовж життя: стимулювати до самостійного здобування знань, формувати індивідуальний досвід участі школяра в навчальному процесі, уміння, бажання організовувати свою працю для успішного результату, оволодіння вміннями саморозвитку та самоконтролю;
  • інформаційну: виробити вміння, робити висновки та узагальнення, складати алгоритм, вчити працювати з підручниками;
  • соціальну й громадянську: прилучити учнів через мову до культурних надбань народу, формувати любов до мистецтва слова, привчати їх критично оцінювати вчинки людей, формувати загальнолюдські цінності.

Тип року: урок формування практичних умінь і навичок.

Методи й прийоми: робота в парах, інтерактивна гра «Незакінчене речення», ситуативний метод, метод дослідження, «Мікрофон», розв’язання компетентнісних завдань.

Обладнання: підручник, картки, роздавальний матеріал, портрет матері Терези та принцеси Діани.

 

Епіграф

Добро творити – значить мудро жить!

                                         Н. Красоткіна

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Етап організаційний (емоційне сприйняття уроку)

Діти, я сьогодні зранку дарую вам усмішку. Усміхніться й ви один одному, розтопіть у своїх серцях крижинки зла, позбавте їх байдужості - і світ навколо стане кращим.

Робота з епіграфом.

  • Як ви розумієте слова Н.Красоткіної?

Слово вчителя.

Високу моральну цінність добра, яке ми робимо сторонній людині, розуміли ще в сиву давнину. У Вавилоні був такий звичай: недужих виносили на майдан чи на дорогу. Кожен, хто йшов повз них, підходив, розпитував; коли знав якийсь засіб лікування, радив його нещасним. Робити людям добро – святий обов’язок кожного.

ІІ. Етап актуалізації опорних знань

Прийом «Незакінчене речення»

  • Дієприслівниковий зворот – це…
  • Дієприслівниковий зворот виділяється комами…
  • Якщо дієприслівниковий зворот – фразеологізм…
  • Одиничний дієприслівник не виділяється комами…

ІІІ. Етап цілепокладання (оголошення теми уроку його завдання)

ІV. Етап цілереалізації

  1. Пояснювальний диктант. Записати речення, розставити розділові знаки, пояснити їх.

Життя – це дарунок долі, яким людина має мудро та розважливо розпорядитися. Треба жити, сіячи добро в людських душах. Допомагаючи, людина стає кращою, чистішою. Доброчинність збільшує особистість, піднімає її самооцінку.

  • Яка орфограма в словах сіячи, допомагаючи?
  1. «Третє зайве»
  1. Сяючи на небі, блукаючи в місті, падаючі зорі.
  2. Плаваючі листочки, тремтячи від холоду, стоячі води.
  1. Робота з текстом
  • Прочитайте текст. Сформулюйте проблему, яка порушується в ньому.
  • Поясніть значення слів «місіонерка», «хоспіс», «лепрозорій».
  • Доберіть синонім до слова «багатоликі».
  • Випишіть речення з дієприслівником зворотом та одиничним прислівником. Поясніть поставлені розділові знаки.
  • Знайдіть речення з дієприкметниковим зворотом. Зробіть його синтаксичний розбір.

  Папа Іван Павло ІІ назвав її «маленькою великою жінкою». Хто ж вона?  Це мати  Тереза – одна з найвідоміших черниць у всьому світі Вона прожила майже століття зробивши за життя величезну, кількість добрих справ. ЇЇ  справжнє ім’я –  Годже Бояджіу, що в перекладі на албанську мову означає  квітка. Агнеса               народилася в багатій  сім’ї а допомагала все життя бідним.

   У 12 років прийняла обітницю черниці. Переймаючись бідністю голодом стражданнями й смертю людей вона вирішила стати місіонеркою. У 1952 році мати Тереза відкрила перший притулок для людей, що помирали. Пізніше – притулок для тих, хто страждає на хворобу проказа, Дитячий будинок непорочного серця, хоспіс, лепрозорій. За доброчинну діяльність мати Тереза отримала понад 120 нагород, серед яких Нобелівська премія миру.. «Життя таке чудове – не змарнуй його!» - повчала мати Тереза.

   Мати Тереза й принцеса Діана дружили. Під час останньої зустрічі в 1997 році вони разом молилися. Тримаючись за руки ішли вулицями Нью-Йорка. Ці дві жінки займалися благодійністю даруючи любов людям. Принцеса Діана допомагала хворим на СНІД, онкохворим, особисто брала участь в операції із розмінування Анголи, вела активну діяльність щодо заборони протипіхотних мін.

Доброта і милосердя - багатоликі. Потреба в них повсякчасна. Тепло й душевна доброта віддані людям обов’язково повернуться до вас. Ми, люди послані на землю, щоб примножувати добро й красу, творити земний рай.

  1. Творче конструювання речень з елементами аналізу (усно).
  • Перебудувати речення з однорідними членами речення на речення з дієприслівниковим зворотом, замінивши підкреслені дієслова дієприслівниками.

Климко жив не для себе, жертвував собою не заради вигоди. Хлопчик обійшов тітчину хату, повисмикував старий цупкий бур’ян, промів стежку. Климко видлубав з кишені тридцятку, поклав бабусі в пелену.

  • З якого твору ці речення?
  • Яка риса характеру притаманна Климкові?
  1. «Скринька народної мудрості»
  • Поясніть значення фразеологізмів.

Голову під сокиру покласти.

Покласти зуби на полицю.

Покласти під сукно.

  1. Я – редактор

Побачивши матір, у мене забилося серце.

Визирнувши у вікно, на вулиці йшов сніг.

  1. Ситуативне завдання

Він ріс у нашому дворі між каштанами й кленами. Чи його посадив хто, чи сам по­сіявся — ніхто того не знав. Стояв високий, стрункий, із розлогими вітами, на яких з-поміж пахучого листя визирали ще дрібні кульки горіхів.

Раптом я побачив, як до горіха, злодійкувато оглядаючись, підійшов хлопець і здоровен­ною палицею заходився гамселити по гіллю. Таким чином розбишака намагався збити недозрілі плоди. Дерево шелестіло, сипалося листя... Мені здавалося, шо воно тихо стогне від болю й незахищеності.

Хлопець був старший за мене, та я вже не думав про це. Швидко кинувся до нього й вихопив із його рук палицю.

  • Ти навіщо дерево нівечиш? - закричав я. - Невже не видно, що горіхи зелені? Поглянь, скільки гілок пооббивав...
  • А ти хто такий?.. - витріщив очі бешкет­ник. - Воно що - твоє?...        

                                                                                     (за В. Заблоцьким)

Комунікативні завдання до тексту

  1. З’ясуйте, у чому по­лягає суть проблеми?
  2. Назвіть учасників, охарактеризуйте їх.
  3. Сформулюйте наміри кожного з учасників.
  4. Визначте ціннісні орієнтири співрозмовників.
  5. Проаналізуйте мовні засоби, що виражають наміри співрозмовників.
  6. Чи можна уникнути конфлікту у цій ситуації?
  7. Запропонуйте свою модель безконфлік­тного спілкування хлопців.

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

  • Чим корисний був для вас урок?
  • Які завдання сподобалися найбільше?
  • Що на уроці було складним?
  • Над чим ще потрібно попрацювати?

VІ. Домашнє завдання.

Написати твір за рядками «Нехай людина добро приносить,

Бо світ навколо любові просить».

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
12 лютого 2021
Переглядів
2981
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку