Урок. 7 клас. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієслово».

Про матеріал
Розробка уроку узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієслово» з використанням інтерактивних методів навчання. Метою уроку є: узагальнити і систематизувати вивчені учнями відомості про дієслово, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль; навчитися здійснювати морфологічний розбір дієслова; формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні; сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу; розвивати творчі здібності учнів; виховувати в учнів любов до рідної мови, гордість за її милозвучність та багатство.
Перегляд файлу

Урок розробила:

вчитель української мови та літератури

КЗ «ННВК № 15»

       Біла Оксана Федорівна

7 клас

Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Дієслово».

Мета: 

  • узагальнити і систематизувати вивчені учнями відомості про дієслово, його граматичні й морфологічні ознаки, лексичне значення, правопис, синтаксичну роль; навчитися здійснювати морфологічний розбір дієслова;
  • формувати в учнів навички практичного застосування теоретичних знань, правильного використання в усному й писемному мовленні; сприяти розвиткові логічного мислення учнів, збагаченню їх лексичного запасу; розвивати творчі здібності учнів;
  • виховувати в учнів любов до рідної мови, гордість за її милозвучність та багатство.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

Форма проведення уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

Міжпредметні зв’язки: українська література, образотворче мистецтво.

Обладнання: презентація до теми «Дієслово», підручник, картки із завданнями, QR коди.

      

Хід уроку

 

        Епіграф:

Ну, що б, здавалося, слова...

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!...

                                          Т.Шевченко

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

На уроці ми повторимо усе, що знаємо про дієслово, ще й матимемо змогу переконатися у багатстві нашої мови, різноманітності її відтінків, станемо своєрідними майстрами слова.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація діяльності учнів.

Дієслово – слово діє

Ходить, робить, носить, сіє,

Слово плаче і радіє,

Усміхається і мріє.

Дієслово – слово діє:

Вірить, любить і жаліє,

Не злословить, не лукавить,

Серце ближнього не ранить.

Дієслово – слово діє:

Народилось і зоріє,

Розвивається і квітне,

Слово любе, слово рідне!

Л.Лужецька

А тепер перевіримо, які ви були уважні. Запишіть у зошити всі дієслова з прослуханого вірша, які ви запам’ятали. Що вони позначають? (Дію предмета)

      Дієслово посідає друге місце після іменника за частотою вживання.

Проблемне питання

Як вам здається, чи могла б наша мова обійтися без дієслів? Чому?

Чи потрібно нам приділити належну увагу вивченню такої частини мови як дієслово? Чи потрібно нам грамотно використовувати дієслова в нашому усному й писемному мовленні?

Слово вчителя

Звернімо увагу на епіграф до нашого уроку.  Як ви його розумієте? 

Мова – багатство народу, її треба вивчати і берегти, щоб передати цей скарб далі, новим поколінням, бо без мови немає народу. Зникає мова – зникає й народ.

Дієслова – це просто слова. Але мова без них обійтися не може. Адже рідне слово відкриває красу світу, змушує захоплюватися, дивуватися, милуватися. Воно викликає різні емоції, будить фантазію, розвиває уяву.

Тож давайте сьогодні й подивимося, як ми з вами опанували цю частину мови. Сподіваюся, що під час сьогоднішньої роботи ми не загубимося в часі, не спіткнемося через дієвідміни, упораємося з будь-яким видом, і для нас не стане перешкодою спосіб. І взагалі, робота з дією буде корисною, цікавою, а ви з нею легко впораєтеся.

 

ІV. Узагальнення і систематизація знань, умінь, навичок.

 У нас з вами сьогодні урок узагальнення й систематизації вивченого.

(Діти записують в зошити дату та тему уроку)

 Лінгвістично-художній проект «Якби існувало містечко Дієслівне, яким би воно було?». (Перевірка домашнього завдання).

 Учні презентують підготовані вдома проекти (Потрібно було зобразити карту уявного містечка, що носить назву Дієслівне і підготувати презентацію зображеного).

Робота з опорною схемою

Давайте складемо зв’язне повідомлення про дієслово як частину мови  за допомогою опорної схеми.

   Розташуйте в правильному порядку ознаки дієслова

Правильна відповідь. Дієслово – самостійна частина мови, що вказує на дію предмета або стан, відповідає на питання що роботи? Що зробити?, має початкову форму – інфінітив, має постійні та змінні ознаки, форми дієслова, виконує синтаксичну роль присудка, рідше будь-якого члена.

 

Вказує на дію предмета або стан

 

 

Питання що робити? Що зробити?

 

 

Дієслово

 

 

Змінні ознаки: спосіб, час, особа, число, рід (у м. ч.)

 

 

Постійні ознаки: вид, перехідність, дієвідміна

 

 

Самостійна частина мови

 

 

Форми дієслова: інфінітив, особове дієслово, дієприкметник, дієприслівник, безособова форма на  -но, -то

 

 

Початкова форма: інфінітив

 

 

Синтаксична роль: Присудок, рідше будь-який член речення

 

Робота з таблицею підручника для 7 класу ст. 17

   Усно вправа 32

Гра «Хто швидше»

Від поданих дієслів утворити всі дієслівні форми. Записати їх. Визначити форму дієслова.

Зразок. Писати (інфінітив) – пишучи (дієприслівник), написаний (дієприкметник), написано (безособова форма), написала б (особове дієслово)

Надумати, нагріти, замовити, прочитати, створити, здійснити  (по варіантах).

 

Гра «Познайомся з дієсловом» (робота на дошці і в зошитах)

(Слово,    питання,     вид,      час,     дієвідміна,    число,    рід)

 Працював, люблять, зраділа, сміється, напишуть, сказали (по варіантах).

 

Творче конструювання

Учитель демонструє картинки або слайди. До них  потрібно дібрати якнайбільше дієслів

     Дощ  - іде, шумить, ллє ,починається, припиняється, крапає..

     Листя – виростає,зеленіє, жовтіє,опадає, шурхотить..

   Двері  - скриплять,відчиняються,зачиняються, ламаються…

     Пшениця – росте, достигає, жовтіє, колоситься шумить, хилиться…

Визначте число.

 

Продовжіть речення (робота в парах, картки із завданнями):

Слово – зброя. Як і усяку зброю,…

Ніколи не можуть схвилювати світ. (Б.Шоу)

Чудова думка втрачає свою цінність, ..

Його треба чистити й доглядати. (М.Рильський)

Не можна ходити по рідній землі,..

Коли вона погано висловлена. (Вольтер)

Ні мертва мова, ні мертва цивілізація…

Не чаруючись виплеканою народом у віках рідною мовою. (Ю.Мушкетик)

 

Завдання:

      пояснити значення фразеологізмів, до складу яких входить дієслово (перевіряємо за допомогою QR кодів)

Фразеологізми:

 

ПЕКТИ РАКІВ – ЧЕРВОНІТИ

НАКИВАТИ ПЯТАМИ – ВТЕКТИ

ПАСТИ ЗАДНІХ – ВІДСТАВАТИ

ЯК ВОДИ В РОТ НАБРАТИ – МОВЧАТИ

ВЗЯТИ ГОРУ – ПЕРЕМАГАТИ

ВОДИТИ ЗА НОСА – ОБМАНЮВАТИ   

Гра:

«Третє зайве»

      Знайдіть третє зайве з погляду:

  1. Категорії виду: сісти, забігти, стояти.
  2. Дієвідмінювання: бачиш, стоїш, зеленієш.
  3. Дієслівних форм: лягти, читаю, дивимось.
  4. Способу дієслів: підняв би,напиши, розгляньмо.
  5. Категорії часу: заснули, закричить, заспівав.

(Індивідуальна робота. Гра «Я редактор». Обмінятися зошитами для перевірки завдання).

Завдання:

 визначити синтаксичну роль дієслів у реченнях (робота біля дошки):

  1. Дружити – значить правду говорити.
  2. Команда шикуватися вивела його з важкого забуття.
  3. Денис виніс собаці їсти.
  4. Хлопці присіли спочити.

 

Робота з підручником.

 Виконати вправу 60, ст. 25

 

Завдання :

скласти міні-твір, який складатиметься тільки з дієслів (індивідуальна робота)

Приклад:

      Мій сьогоднішній день

Задзвенів. Прокинулася. Умилася. Почистила. Розбудила. Погодувала. Поснідала. Допомогла зібратися. Одяглася. Взулася. Вийшла. Пішла. Прийшла. Проводжу. Стою. Посміхаюся.

 

Завдання :

Гра «Крокодил»

Показати без слів як можна більше дієслів.

Поміхатися

Читати

Плавати

Стрибати

Говорити

Писати

Бігати

Дивитися

Співати

Пити

Танцювати

Відкривати

Завдання : морфологічний розбір дієслова.

  1. Робота з підручником (ст. 54-55). Учні опрацьовують алгоритм розбору дієслова як частини мови.
  2. Кожен учень отримує картку із завданням, що полягає в морфологічному розборі дієслова.
  3. Один учень розбирає дієслово на дошці. Інші - у зошитах.
  4. Вчитель перевіряє роботу на дошці, оцінює.

 

Алгоритм морфологічного розбору дієслова

 

1. Частина мови, його загальне значення, питання.

2. Початкова форма (інфінітив).

3. Вид (доконаний, недоконаний).

4. Дієвідміна (І, ІІ).

5. Спосіб (дійсний, умовний, наказовий).

6. Час (якщо є).

7. Число (якщо є).

8. Особа (якщо є).

9. Рід (якщо є).

10. Синтаксична роль.

 

Речення на картках:

Як швидко плине час!

Плине – дієслово, означає дію; що робить?;  поч. ф. - плинути, недоконаний вид, І дієвідміна, дійсний спосіб, теперішній час, 3-я особа, однина, присудок.

 

Щире слово, добре діло душу й серце обігріло.

Обігріло – дієслово, означає дію; що зробило?; поч.ф. – обігріти; доконаний вид, перехідне, І дієвідміна, дійсний спосіб, минулий час, однина, середній рід, присудок.

 

V. Підсумок уроку.

Враження від уроку

         Що на сьогоднішньому уроці вам сподобалося найбільше?

 Слово вчителя. Давайте повернемося до нашого проблемного питання:

Як вам здається, чи могла б наша мова обійтися без дієслів? Чи потрібно нам приділити належну увагу вивченню такої частини мови як дієслово?

Звернімося до епіграфу

   Діти, дуже хотілося, щоб сьогодні, вийшовши з цього уроку, ви не просто винесли знання про дієслово, а й оту любов до слова, до мови.  

Як сказав Т.Г.Шевченко:

Ну що б , здавалося, слова

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється, ожива,

Як їх почує.

   І нехай ваші серця завмирають, коли ви чуєте рідне слово, рідну мову, державну мову великого, могутнього, українського народу.

Оцінювання.

 

VІ. Оголошення й пояснення домашнього завдання.

Написати міні-твір на тему: «Навіщо нам потрібні дієслова?» (4-6 речень). Зробити морфологічний розбір 2-х дієслів з твору.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
6690
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку