Урок № 7. Початок українського національного відродження

Про матеріал
Наприкінці XVIII ст. в українському русі на Лівобережжі провідні позиції посідали дворяни-автономісти. Найвагомішим їхнім досягненням стало сприяння пробудженню в тогочасному українському суспільстві зацікавленості до мови, культури та історії свого народу. Саме з дворян-автономістів вийшли ті, хто започаткував українське національне відродження на Лівобережжі.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

9 клас Андріївська ЗОШ І-ІІІ ст. Урок № 7. Початок українського національного відродження

Номер слайду 2

Завдання уроку: охарактеризувати початок національного відродження в Наддніпрянській Україні наприкінці XVIII — на початку XIX ст.;проаналізувати розгортання суспільно-політичного руху та заходи щодо відновлення автономії України;розвивати в учнів уміння працювати з історичними джерелами, схемами, таблицями, аналізувати й систематизувати матеріал, виділяти головне, висловлювати власну думку.

Номер слайду 3

План вивчення: З якими подіями та історичними діячами пов'язують початок українського національного відродження. Новгород-Сіверський автономістський гурток. Чому Харків називають колискою національного відродження Наддніпрянської України. Кирило-Мефодіївське товариство

Номер слайду 4

Опорні дати:

Номер слайду 5

Основні поняття, терміни, назви:національне відродження, національна ідея, історична пам'ять, національна самосвідомість, автономісти, Кирило-Мефодіївське братство, «Історія Русів», «Енеїда».

Номер слайду 6

Персоналії: В. Капніст, О. Рігельман, Я. Маркович, Д. Бантиш-Каменський, Д. Цертелєв, І. Котляревський, М. Максимович, П. Гулак-Артемовський, Г. Квітка-Основ'яненко, А. Метлинський, В. Каразін, Є. Гребінка, М. Костомаров, В. Білозерський, П. Куліш, Т. Шевченко.

Номер слайду 7

Актуалізація опорних знань Тестова перевірка домашнього завдання Фронтальне опитування

Номер слайду 8

Робота з картою:

Номер слайду 9

Вивчення нового матеріалу З якими подіями та історичними діячами пов'язують початок українського національного відродження

Номер слайду 10

Іван Котляревський (1769-1838)

Номер слайду 11

Георгій Нарбут. Еней та його військо. 1919. Ілюстрація до «Енеїди» І. Котляревського

Номер слайду 12

Титульні аркуші збірок народних пісень. Михайло Максим. Ович (1804-1873)

Номер слайду 13

Вивчення нового матеріалу2. Новгород-Сіверський автономістський гурток

Номер слайду 14

Василь Капніст (1758-1823) - полтавський поміщик, поет. Титульний аркуш «Історії русів»

Номер слайду 15

Вивчення нового матеріалу3. Чому Харків називають колискою національного відродження Наддніпрянської України

Номер слайду 16

Словник: Романтизм - ідейний, літературний та мистецький напрям, що панував у Європі з 90-х рр. 18 ст. до середини 19 ст. Для нього характерні народження нового історичного мислення, ідеалізація історичної минувшини, захоплення фольклором, етнографією, народним побутом тощо.

Номер слайду 17

Ізмаїл Срезневський (1812-1880)

Номер слайду 18

Вивчення нового матеріалу4. Кирило-Мефодіївське товариство

Номер слайду 19

Сторінка слідчої справи про Кирило-Мефодіївське товариство та участь Т. Шевченка в ньому. 1847

Номер слайду 20

Микола Костомаров (1817-1885)

Номер слайду 21

Закріплення нових знань. Складіть хронологічну таблицю подій першого етапу українського національного відродження в підросійській Україні.

Номер слайду 22

Закріплення нових знань2. Складіть речення, використавши поняття і терміни: «національне відродження», «національна самосвідомість», «збирання спадщини», «романтизм», «автономістський гурток».

Номер слайду 23

Закріплення нових знань3. Про які книжки, що прислужилися справі початку національного відродження, йдеться в уривках з документів?«Бувають в історії народів дати, які немовби розривають надвоє їхнє життя й кладуть межу високу посеред рівного шляху історичних подій... Ми маємо таку історичну дату, – це пам’ятний в історії України рік 1798-й. Того року прилетіла перша ластівка українського національного відродження – невеличка книжка, од якої не тільки початок нового українського письменства рахуємо, а й новий етап позначаємо в історії українського народу» (С. Єфремов). «Давно вже малоросіяни бажали бачити її надрукованою... Маючи кілька списків цієї історії, я вибрав кращий з них, підвів до нього із решти різнословія і потім запропонував Імператорському Товариству історії і старожитностей Російсь ких видати його, що й виконується нині... Пора вже, давно пора не приховувати подібного роду багатств під спудом і тим, наскільки можливо, полегшити вивчення і піз нання історії Південних Русів для всіх і кожного, особливо ж самих Руських» (О. Бодянський).

Номер слайду 24

Закріплення нових знань4. Доберіть до імен історичних постатей першого етапу національного відродження їхні стислі характеристики: а) Т. Шевченко; б) М. Костомаров; в) І. Котляревський; г) М. Максимович; д) І. Срезневський. Учений-енциклопедист, визнаний фахівець у царині історії, філології, етнографії, ботаніки, перший ректор Київського університету. 2. Один із засновників та ідейний натхненник харківського гуртка романтиків, видавав «Запорозьку старину». 3. Український поет і художник, якому судилося стати символом українського національного руху, його поетичний доробок визначають як геніальний. 4. Перший класик нової української літератури, автор «Енеїди». 5. Випускник історико-філологічного факультету Харківського університету, згодом професор Київського університету, визначний історик, один із засновників та ідейний провідник Кирило-Мефодіївського товариства.

Номер слайду 25

Закріплення нових знань5. Хто є автором/упорядником перелічених нижче творів, які започаткували національне відродження в підросійській Україні? а) поема «Енеїда»; б) збірки народних пісень: «Малоросійські пісні» (1827), «Україн ські народні пісні» (1834), «Збірник українських пісень» (1849); в) чотиритомна «Історія Малої Росії»; г) поетична збірка «Кобзар»; д) збірка «Спроба зібрання старовинних малоросійських пісень»; е) «Граматика малоросійського наріччя»

Номер слайду 26

Закріплення нових знань6. Поміркуйте, чому Харків називають колискою національного відродження. Відповідь аргументуйте конкретними прикладами. Які факти свідчать, що національний рух у 40-х рр. 19 ст. перемістився до Києва?

Номер слайду 27

Закріплення нових знань7. Поміркуйте, що дає підстави для поданого нижче висновку. Наведіть кілька аргументів на підтвердження або спростування думки.«Романтичні погляди на народну творчість відкривали нові перспективи для національного розвитку. “Приспані” і “змертвілі” нації треба було “пробуджувати” і “відроджувати” (хоча насправді перші національні будителі-романтики не так відроджували “старі”, як будували цілком “нові” нації) (Я. Грицак).

Номер слайду 28

Підсумок уроку: Наприкінці XVIII ст. в українському русі на Лівобережжі провідні позиції посідали дворяни-автономісти. Найвагомішим їхнім досягненням стало сприяння пробудженню в тогочасному українському суспільстві зацікавленості до мови, культури та історії свого народу. Саме з дворян-автономістів вийшли ті, хто започаткував українське національне відродження на Лівобережжі. Центром відродження став Харків. Завдяки діяльності університету Харків зі звичайного провінційного міста перетворився, за висловом істориків, на «першу столицю відродження» Наддніпрянської України. В 20—40-х рр. XIX ст. в українському національному русі відбувся перехід від першого, фольклорно-етнографічного етапу збирання матеріалів з історії, звичаїв і культури українців до наступного, літературного — боротьби за поширення сфери вжитку української мови й набуття нею ознак літературної. Значний вплив на подальший розвиток українського національного руху мала діяльність Кирило-Мефодіївського братства, члени якого першими розробили політичну програму, що стала прикладом для нащадків.

Номер слайду 29

Домашнє завдання: Підручник

pptx
До підручника
Історія України 9 клас (Власов В.С.)
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
7437
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку