План-конспект уроку №8 інтегрованого курсу "Мистецтво" для 5 класу. Матеріал для художньо-творчої діяльності може варіюватися на погляд учителя. Матеріал для сприймання музичного мистецтва з аудіо-записів я часто заміняю відео-записами, так як учні завзятіше сприймають інформацію. Відеоматеріали вибираю з інтернетресурсів. Часто застосовую відеозаписи з власного архіву періоду студентства, педагогічних практик, іншої музичної діяльності, з попередніх років роботи в ЗОШ.
Клас |
5-а |
5-б |
5-в |
5-г |
Дата |
|
|
|
|
Сімаковська Т.В.
учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»
(музичне мистецтво)
Кам’янець-Подільського НВК №14
Урок 8.
Тема: Музичні та графічні інтонації. Вокальна музика.
Мета: формування ключових компетентностей:
загальнокультурна компетентність: оволодіння досягненнями культури, особливості національної і загальнолюдської культури в побутовій і культурно дозвіллєвій сфері;
міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтв;
компетентність з ІКТ: здатність учня орієнтуватися в інформаційному просторі, володіти і оперувати інформацією;
Обладнання: фортепіано, комп’ютер, мультимедійна презентація, аудіо- та відеозаписи, ілюстрації.
Тип уроку: урок введення в тему.
І. Вхід учнів під звучання пісні Г.Струве «Шкільний корабель».
Музичне вітання.
Перевірка присутніх.
Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
(Намалювати малюнок на тему «Шкільний корабель».)
Учні презентують свої малюнки.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Запитання до учнів:
-Пригадайте, що ми робили з вами на минулому уроці?
-Що таке арабеска?
-Де ми їх можемо побачити?
-Хто написав музичний твір «Арабески»?
-Яку пісню почали розучувати на минулому уроці?
-Хто її автор?
V. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогоднішня тема нашого уроку заглибить нас у світ вокальної музики. Ця тема дуже велика і охоплює величезні простори інтернету. Кожен з нас з нею пов’язаний з самого народження, адже наші мами співали нам колискові, а це також вокальна музика.
VI. Розповідь-бесіда про вокальну музику.
Між музичним і образотворчим мистецтвом можна знайти різноманітні зв’язки. Адже твори мистецтва — кожний своєю мовою — відображають навколишній світ, настрої, емоції. Почуття й переживання людина може виявляти через спів. Музика, що виконується голосом, називається вокальною.
Вона ніби "малює з натури", передаючи характерні мовленнєві інтонації: питальні, окличні тощо. Між словесною і музичною мовами існує багато спільного. Саме завдяки інтонації ми передаємо різні емоційні стани. Емоції можна також відображати мімікою, жестами й рухами, як, наприклад, артисти в театрі, танцівники у балеті. Хоча музичну мову можна збагнути тільки завдяки інтонації, яка становить основу будь-якої мелодії, визначає її неповторний характер.
-Яка музика виконується (героїчна, сатирична, лірична)?
У вокальній музиці твори зазвичай пишуть на віршовані тексти, але можуть співатися без слів, протягуючи голосний звук або склад. Спів без слів називається вокалізом.
-Висловте будь-яку фразу з різними інтонаціями (журба, сумнів, незадоволення).
-Створіть відповідні музичні інтонації. Рухами, жестами передайте різні емоційні стани.
Як і в образотворчому мистецтві, музичний твір має неповторний мелодійний і ритмічний рисунок. Мелодія, ніби лінія в малюнку, буває різною: хвилястою, ламаною, орнаментально прикрашеною. Від плавного, крокуючого чи стрибкоподібного руху залежить характер музики: грайливий чи рішучий.
А капелла – це спів без музики.
VІІІ. Музичне сприймання. Р.Глієр. Концерт для голосу з оркестром (фрагмент)
Гліє́р Ре́йнгольд (Ерне́ст) Мо́ріцевич (30 грудня 1874 (11 січня 1875), Київ, Російська імперія — 23 червня 1956, Москва, РРФСР, СРСР) — український і російський композитор, диригент, педагог, музично-громадський діяч німецько-польського походження.
Слухання фрагменту музичного твору.
Запитання до учнів:
- Які образи виникають у вашій уяві?
- Охарактеризуйте мелодію твору, добираючи відповідні слова:
бурхлива, трепетна, енергійна, плавна, зворушлива, впевнена, стрімка,стримана, вольова, граціозна, маршова, співуча.
Це був "Концерт для голосу з оркестром" Р.Глієра.
ХІ. Домашнє завдання. Спробуйте передати рисунок мелодії своєї улюбленої пісні за допомогою ліній відповідного характеру (товсті-тонкі, плавні-ламані, довгі-короткі)
ХІІ. Вихід з класу під звучання Концерту для голосу з оркестром Р.Глієра.