Урок №9, 5 клас, "Краса в різноманітті. Співочі голоси."

Про матеріал

План-конспект уроку №9 інтегрованого курсу "Мистецтво" для 5 класу. Матеріал для художньо-творчої діяльності може варіюватися на погляд учителя. Матеріал для сприймання музичного мистецтва з аудіо-записів я часто заміняю відео-записами, так як учні завзятіше сприймають інформацію. Відеоматеріали вибираю з інтернетресурсів. Часто застосовую відеозаписи з власного архіву періоду студентства, педагогічних практик, іншої музичної діяльності, з попередніх років роботи в ЗОШ.

Перегляд файлу

 

Клас

5-а

5-б

5-в

5-г

Дата

 

 

 

 

Сімаковська Т.В.

учитель інтегрованого курсу «Мистецтво»

(музичне мистецтво)

Кам’янець-Подільського НВК №14

Урок 9

Тема: Краса в різноманітті. Співочі голоси.

Мета: формування ключових компетентностей:

загальнокультурна  компетентність: оволодіння особливостями національної і загальнолюдської культури в побутовій і культурно дозвіллєвій сфері;

міжпредметна естетична компетентність: оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтв;

предметних компетентностей:

- поглибити знання дітей про класифікацію співочих голосів; дати визначення понять речитатив, а капелла; ознайомити учнів із видами штрихів легато, стакато, нон легато;

- розвивати вміння учнів інтерпретувати та виразно виконувати пісні;

- виховувати ціннісне ставлення до вокальної музики, моральні якості творчої особистості.

Обладнання: фортепіано, ноутбук, аудіо- та відеозаписи, мультимедійна презентація, портрети відомих вокалістів, картки понять, роздатковий матеріал для ігор і опитувань.

Тип уроку: урок поглиблення теми.

 

Хід уроку

 

І. Вхід учнів під звучання пісні Г.Струве «Шкільний корабель»

 

ІІ. Організація класу до уроку.

Музичне вітання.

Перевірка присутніх.

Повідомлення теми і мети уроку.

 

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

Д/з минулого уроку – Спробуйте передати рисунок мелодії своєї улюбленої пісні за допомогою ліній відповідного характеру (товсті-тонкі, плавні-ламані, довгі-короткі)

 

ІV. Актуалізація опорних знань.

Запитання до учнів:

-Що таке вокальна музика?

-Що таке вокаліз?

-Що таке а капела?

 

V. Мотивація навчальної діяльності.

Кожен з нас чув спів і не один раз виконував пісні сам. Спів є всюди і він нас не залишає: радіо, телевізор, інтернет – всюди музика і спів. Сьогоднішній урок подовжує частково попередній – з вокальної музики ми переходимо на співочі голоси. Які ж вони є і чим відрізняються дізнаємося зараз!

 

VІ.Розповідь про класифікацію співочих голосів.

Під час слухання вокальної музики ми сприймаємо одночасно красу поетичного слова, вокальної мелодії та її інструментального супроводу (акомпанементу). Проте саме забарвлення людського голосу надає вокальній музиці неповторності й чарівності.

За висотою співочі голоси розподіляють на високі, середні та низькі.

Серед чоловічих — це тенор, баритон і бас. Серед жіночих — сопрано,мецо- сопрано і контральто. Високий дитячий голос називають дискант. Висота, сила, забарвлення голосу мають важливе значення для створення музичних образів. Тендітність і ніжність краще передає сопрано, а мужність і рішучість — бас або баритон.

Усесвітньо відомими співаками були Енріко Карузо (тенор), Федір Шаляпін (бас), Марія Каллас (сопрано), серед українських співаків — Соломія Крушельницька (сопрано), Анатолій Солов’яненко (тенор) та багато інших.

 

VІІ. Музичне сприймання.

Пропоную переглянути відео або послухати твори у виконанні цих співаків.

  1.           С. Крушельницька. «Через сад-виноград» (ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО)

Соломі́я Амвро́сіївна Крушельни́цька гербу Сас (23 вересня 1872, с. Білявинці, нині Бучацький районТернопільської області, Україна  16 листопада 1952, м. Львів)  українська оперна співачка, педагог.

За життя Соломію Крушельницьку визнали найвидатнішою співачкою світу. Серед її численних нагород та відзнак, зокрема, звання «Вагнерівська примадонна» XX століття. Співати з нею на одній сцені вважали за честь Енріко Карузо, Тітта Руффо, Федір Шаляпін. Італійський композитор Джакомо Пуччіні подарував співачці свій портрет з написом «Найпрекраснішій і найчарівнішій Баттерфляй».

В сучасній українській традиції входить до переліку найвідоміших жінок давньої та сучасної України.

http://history1.ucoz.ua/index/solomija_krushelnicka/0-333

  1.           Тім Стормс найнижчий бас світу. (ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО)

Тим Стормс (англ. Tim Storms; род. 1972) — американский певец и композитор. Дважды внесён в Книгу рекордов Гиннесса за «Самая низкая нота, произведенная человеком» и «Самый широкий вокальный диапазон».

  1.           М.Каллас. Хабанера з опери «Кармен» (ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО)

Марі́я Ка́ллас (грец. Μαρία Κάλλας; *2 грудня 1923, Нью-Йорк — †16 вересня 1977, Париж) — грецька співачка (сопрано), яка прославилася у період після Другої світової війни.

  1.           А. Солов’яненко. «Ніч яка місячна» (ПЕРЕГЛЯД ВІДЕО)

Солов'я́ненко Анато́лій Бори́сович (25 вересня 1932, Сталіно  29 липня 1999, Козин)  Герой України (2008, посмертно), всесвітньо відомий український співак (лірико-драматичний тенор) та громадський діяч.

- Порівняйте співочі голоси (регістр, сила, дзвінкість, м’якість).

- Який із них підходить до створення образів: «воїн – переможець», «фея весни»?

 

VІІІ. Завдання 1. 

Учням пропонуються таблички з визначеннями для їх пояснення. (Тенор, баритон, бас, сопрано, мецо- сопрано, контральто, дискант.)

Завдання 2.

Робота в групах. Співвіднести визначеннями з поняттями. 4 групи.

ІХ. Творче завдання.

У вокальній музиці використовують різні способи співу. В одних творах мелодія проспівується плавно, в інших — уподібнюється до розмовної мови.

Таке виконання називають речитативом.

Прочитайте вірш німецького поета XVIII ст. Людвіга Уланда. Ви, напевне, відчуєте особливу піднесеність змісту. Уявіть себе на сцені в концертному костюмі і виконайте вірш речитативом.

Старий веде по струнах, і від його руки

Знялась прекрасна пісня, літає навкруги.

Вступив юнацький голос, то Бог його повів,

Благословенна мрія чудових голосів.

Способи виконання музики композитори вказують за допомогою штрихів:

легато, стакато, нон легато.

 

Х. Вокально- хорова робота.

1. Розспівування.

2. Робота над виконанням пісні Г.Струве «Шкільний корабель».

Розучування 3 куплету пісні. Робота над чистотою інтонування мелодії, над артикуляцією, художнім виконанням пісні.

 

ХІ. Узагальнення. Рефлексія.

- Назвіть співочі голоси.

- Які основні музичні штрихи ви знаєте?

- Який співочий голос має Соломія Крушельницька?

- Поясніть, як ви розумієте слово «речитатив»?

 

 

ХІІ. Домашнє завдання.

Створіть вокальні образи героїв казки "Колобок" доберіть відповідні голоси, регістри.

 

ХІІІ. Вихід з класу під звучання «Херувимської» Д.Бортнянського.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Гарус Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Бойко Олеся
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Галицкая Людмила
    Дуже дякую. Ваш материал цікавий.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Мистецтво (інтегрований курс) 5 клас (Масол Л.М.)
Додано
28 жовтня 2018
Переглядів
4664
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку