Урок "Африка. Географічне положення. Дослідження та освоєння"

Про матеріал

Урок "Африка. Географічне положення. Дослідження та освоєння"

Під час вивчення даного уроку учні сформують загальні уявлення про зміст та структуру розділу «Материки»; познайомляться з планами вивчення материків щодо їхнього розташування також зможуть використати практичні навички роботи з контурними картами. Данний урок допоможе сформувати розуміння особливостей географічного положення Африки та оцінювати його вплив на ознаки природи, а також характеризувати основні етапи дослідження континенту.

Перегляд файлу

 

 

Урок географії у 7 класі за темою:

ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ.

ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ АФРИКИ.

ПРАКТИЧНА РОБОТА №2. ВИЗНАЧЕННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ

КООРДИНАТ КРАЙНІХ ТОЧОК ТА ПРОТЯЖНОСТІ МАТЕРИКА

З ПІВНОЧІ НА ПІВДЕНЬ ТА ІЗ ЗАХОДУ НА СХІД.

 

Підготувала: учитель геогрфії Солов'янова Катерина Володимирівна

 

Навчальний заклад: Парасковіївська ЗОШ І-ІІІ ст.

 


7 клас           Дата:_______

Урок №13

ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ.

ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ОСВОЄННЯ АФРИКИ.

ПРАКТИЧНА РОБОТА №2. ВИЗНАЧЕННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ

КООРДИНАТ КРАЙНІХ ТОЧОК ТА ПРОТЯЖНОСТІ МАТЕРИКА

З ПІВНОЧІ НА ПІВДЕНЬ ТА ІЗ ЗАХОДУ НА СХІД.

 

Мета: сформувати загальні уявлення про зміст та структуру розділу «Материки»; ознайомити з планами вивчення материків та їхнього географічного положення; закріпити практичні навички роботи з контурними картами; сформувати розуміння особливостей географічного положення Африки та оцінювати його вплив на ознаки природи; характеризувати основні етапи дослідження материка; розвивати в учнів самостійність, прагнення самостійно здобувати знання, вміння долати труднощі в навчанні; оцінювати правильність виконання завдань; виховувати  цікавість до предмету, культуру праці.

 

Обладнання: фізична карта світу, фізична карта Африки, атласи, підручники, контурні карти.

Тип уроку: комбінований.

Очікувані результати: учні зможуть називати характерні ознаки географічного положення та дослідників материка; знаходити та показувати на карті об’єкти географічної номенклатури.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель знайомить учнів зі змістом, обсягом і завданнями розділу II «Материки тропічних широт» , із місцем і роллю теми «Африка» в структурі курсу.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ

Бесіда за запитаннями

1. Як називається курс географії, який ви вивчаєте в 7 класі?

2. Згадайте на які частини розколовся давній материк Пангея? (Гондвана і Лавразія).

3. Про які головні особливості природи материків ви дізналися на попередніх уроках?

4. Що вам відомо про Африку?

Прийом «Картографічна розминка»

Учитель показує на карті материки та частини світу, учні називають їх.

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Прийом «Приваблива мета»

Як вам уже відомо, що материки це ділянки суходолу, які оточені з усіх боків водою. Раніше існував тільки один материк – Пангея, який потім розколовся на два материки, з яких потім сформувалися уже 6 нині існуючих материків нашої планети. Кожний із них має свої природні особливості.

Африка – другий за розмірами материк світу. Її називають улюбленицею Сонця. Справді, крім вулканічного масиву Кіліманджаро, там ніде немає багаторічних снігів і льодовиків. Через центральну частину материка проходить екватор. Тут Сонце протягом року знаходиться близько до зеніту, щодня йдуть дощі. На південь та північ від екватора, в районі тропіків, лежать пустелі, де іноді роками не випадають дощі. Пісок нагрівається так, що в ньому можна пекти яйця.

Про Африку можна казати як про материк най-най. Тут живуть: найбільша тварина суходолу - африканський слон, найвища тварина світу – жираф, чемпіон з бігу серед тварин – гепард, найбільший на Землі птах африканський страус, найшвидша зміяафриканська мамба тощо.

До Африки взимку відлітають птахи України  - лелеки, ластівки, журавлі тощо.

Саме Африка – батьківщина таких цінних культур, як буряки, цибуля, капуста, кавуни,що поширилися по всьому світу.

Отака вона – казкова і загадкова частина нашої планети!

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.Виникнення назви материка

Вперше Африка назву отримала, за однією з версій, у другому столітті до нашої ери під час Пунічних воєн. Тоді римська армія після розгрому Карфагена встановила панування на туніських землях, де і була за їхнім наказом побудована колонія Африка. Так що дане слово на той час означало не весь континент, а тільки зазначену територію. Багато вчених, переконані, що походження назви Африка мало початок саме так.

 

2.Ознайомлення з планом характеристики географічного положення Африки

Прийом «Проблемне питання»

Чому знання географічного положення об’єкту є дуже важливим для його подальшого вивчення?

Висновок 1. Дуже важливим є не лише опанувати всі складові географічного положення, а й зрозуміти, які ознаки природи материка вони визначають.

 

3.Характеристика географічного положення материка

Робота з фізичною картою Африки, планом.

 

План характеристики

Складові географічного положення

Площа

30,3 млн. км2 з островами (II місце у світі)

Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль

Африка має своєрідне розташування. Вона – єдиний материк, що майже посередині перетинається екватором. Отже Африка лежить в обох півкулях Землі. Пори року в різних частинах материка протилежні: коли в Північній півкулі літо, то в Південній – зима. Майже повністю Африка розташована між двома тропіками в жаркому поясі – в екваторіальному, субекваторіальних і тропічних кліматичних поясах. Тому Африка – найспекотніший материк на Землі. Відносно нульового меридіану вона майже повністю лежить у Східній півкулі, лише невелика її частина – у Західній.

 

Крайні точки

Практична робота 2 (визначення географічних координат крайніх точок)

Північна — мис Рас — Енгела (37° пн. ш.;10° сх. д.),

південна — мис Агульяс (Голковий, 35° пд. ш.;20° сх. д.),

західна-мис Альмаді (15° пн. ш. 18° зх. д.),

східна — мис Рас-Гафун (10° пн. ш.; 51° сх. д.)

Протяжність материка у градусах і кілометрах із півночі на південь,із заходу на схід

Робота в групах (продовження П. р. 2)

1) за меридіаном 20° сх. д.: 35° + 32° = 67°

67 х 111,3 = 7 457 км,

2) за північним тропіком: 16° + 37° = 53°

53° х 102,5 = 5432,5 км,

3) за південним тропіком: 35° – 15°= 20°

20° х 102, 5 = 2050 км

Океани й моря, що омивають материк,особливості берегової лінії

Африка омивається водами Атлантичного та Індійського окенів.. Від Європи Африку відділяє Середземне море і вузька Гібралтарська протока (14 км). З Азією Африка з’єднується вузькою смужкою суходолу – Суецьким перешийком завширшки 120 км. У ХІХ ст. там було прорито Суецький канал. Від Азії Африку відділяє Червоне море і Баб-ель-Мандебська протока. Моря і океани, що омивають материк, здійснюють суттєвий вплив на його природу. Поблизу африканських берегів проходять важливі світові торгові шляхи.

Берегова лінія Африки слабо розчленована. Найбільшими затоками є Аденська та Гвінейська, яка широко відкрита у бік океану. На сході виступає єдиний великий півострів Сомалі. Найбільший острів Мадагаскар від материка відділяється Мозамбікською протокою. До Африки також належать невеликі острови Канарські, Сейшельські та ін. Береги материка дуже обривисті, з крутими уступами, мають мало зручних бухт.

 

Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними

Африка наближена до Євразії, з якою сполучена Суецьким перешийком, через який побудований Суецький канал. Червоним морем та Баб-ель-Мандебською протокою Африка відділена від Азії. Від Європи Африку відокремлюють Середземне море й Ґібралтарська протока

 

Висновок 2. Африка має унікальне географічне положення: вона майже посередині перетинається екватором, лежить у всіх чотирьох півкулях Землі. Більша частина Африки розташована в спекотному тепловому поясі, який визначає особливості її природних умов.

 

4. Дослідження та освоєння Африки

Пригадайте, хто з мореплавців здійснював плавання уздовж берегів Африки.

Виступи учнів, які мали випереджальне завдання, з повідомленнями про дослідників Африки.

Висновок 3. Незважаючи на наближеність Африки до Євразії, її внутрішні райони тривалий час залишалися недослідженими.

Значний внесок у дослідження материка внесли англійські вчені Д. Лівінґстон, Г. Стенлі, Є. Ковалевський.

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Гра «Вірю — не вірю»

  1.                Вона лежить у всіх півкулях? (Вірю)
  2.                Її омивають три океани? (Не вірю)
  3.                На півночі її омиває Червоне море? (Не вірю)
  4.                Гвінейська затока – найбільша у світі? (Вірю)
  5.                Африку називають улюбленицею Сонця? (Вірю)
  6.                Мозамбікська затока – найбільша у світі? (Вірю)
  7.                В Африці не зустрічаються багаторічні сніги і льодовики? (Не вірю)
  8.                Велика частина Африки розташована у східній півкулі? (Вірю)
  9.                Африка прилягає до Америки? (Невірю)
  10.            Африка – «це колиска людства»? (Вірю)
  11.            Ми живемо на материку Африка? (Не вірю)

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ, РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Мікрофон»

Що нового ви дізналися та чого навчилися сьогодні на уроці?

Які завдання викликали утруднення?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний параграф підручника.

2. Повторити поняття літосферна плита, платформа, плита, щит.

3. Скласти в зошитах розповідь «Уявна подорож навколо Африки»

 


ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ

 

План характеристики материка

1. Географічне положення (площа; розташування щодо екватора та нульового меридіана, тропіків, півкуль та географічних поясів;крайні точки; протяжність у градусах і кілометрах із півночі на південь, із заходу на схід; океани та моря, характер течій, що омивають материк; найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними).

2. Історія відкриття та дослідження.

3. Геологічна будова, рельєф, корисні копалини.

4. Клімат (загальні ознаки, кліматичні пояси і типи клімату).

5. Води суходолу.

6. Природні зони. Висотна поясність.

7. Зміни природи материка людиною. Сучасні екологічні проблеми. Об’єкти, занесені до Списку природної і культурної спадщини.

8. Населення та держави. Зв’язки України з державами материка.

 

План характеристики географічного положення материка

1. Площа материка;

2. Розташування щодо екватора, нульового меридіана, тропіків, півкуль та географічних поясів;

3. Крайні точки; протяжність материка у градусах і кілометрах із півночі на південь, із заходу на схід;

4. Особливості берегової лінії; океани та моря, характер течій, що омивають материк;

5. Найближчі за розташуванням материки та шляхи сполучення з ними.

 

Ґібралтарська протока — морські ворота, які з’єднують Атлантичний океан із його внутрішніми морями. Ширина протоки в найвужчій частині — 14 км, а в найширшій — 44. Уздовж Ґібралтарської протоки проходить морський кордон між Африкою і Європою.

На північному сході Африка мала сухопутний зв’язок із Європою,але 1869 р. через вузький Суецький перешийок був побудований Суецький канал завширшки від 120 до 318 м, який значно скоротив морський шлях із Європи в Південну і Східну Азію.

Назва Баб-ель-Мандебської протоки в перекладі з арабської означає «ворота нещасть». Протока була так названа арабами тому, що численні острівці та коралові рифи утрудняють проходження через протоку.

1

docx
До підручника
Географія 7 клас (Топузов О.М., Надтока О.Ф., Назаренко Т.Г., Вішнікіна Л.П., Шуканова А.А., Самойленко В.М.)
Додано
11 червня 2018
Переглядів
1066
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку