Урок "Активна і пасивна лексика української мови: застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми"

Про матеріал
Матеріал містить розробку уроку 6 класу з української мови на тему: "Активна і пасивна лексика української мови: застарілі слова (архаїзми й історизми), неологізми"
Перегляд файлу

(Розробку уроку підготувала вчитель  української мови та літератури

НВК « Сінненська ЗОШ I-II ступенів – ДНЗ » Якимчук Алла Василівна)

Тема. Активна і пасивна лексика української мови: застарілі слова           (архаїзми й історизми), неологізми

Мета: ознайомити учнів із застарілими словами і неологізмами, формувати вміння  розпізнавати і аналізувати ці слова, пояснювати їх значення; розвивати мислення, мовлення учнів, пам’ять; виховувати повагу до рідної мови.

Очікувані результати: учні уміють визначати в реченнях застарілі слова та

неологізми, розпізнають та аналізують їх, пояснюють значення цих слів.

Обладнання: підручник, роздатковий матеріал, мультимедійні засоби навчання.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Перебіг уроку

  1.                Організаційний момент

1. Слово вчителя                      (слайд 1)

  •              У нас сьогодні незвичайний У Р О К. спробуємо розшифрувати кожну його літеру. Він принесе нам  Успіх і Радість, а показати  ми на ньому повинні Обдарованість і Кмітливість.
  1.            Актуалізація опорних знань

1. Розподільний диктант        (слайд 2)

  •              Записати подані слова у дві колонки. У ліву – з літерою і, в праву – з літерою и.

Д..ректор, ц..ферблат, с..стема, ш..фр, р..тм, ж..рафа, ..нкубатор, ..нститут, ..спанія, рад..ус, міт..нг, д..зель, пон.. .

  1.        Мотивація навчальної діяльності 

1. Слово вчителя

Ми з вами лексику вивчаєм,

У цю країну завітаєм,

Проникнемо у глиб віків,

Зустрінемо багато слів,

Знайомих вам і незнайомих,  

Нових, ще зовсім невідомих,

Уживаних давно й забутих,

З таємних надр життя добутих.

  •              А ви помітили, що деякі слова зустрічаються дуже рідко в нашому мовленні, а інші ми використовуємо частіше? Як ви гадаєте, з чим це може бути пов’язано?

2. Оголошення теми, мети уроку   (слайди 3,4)

  1.         Сприйняття й засвоєння нового навчального матеріалу

1. Пояснення вчителя                       (слайд 5)

  •              З плином часу деякі речі виходять з ужитку, тому зникають і слова, які їх позначають  (наприклад, вельможа, князь, кольчуга). Такі слова називаються застарілими і вони становлять пасивну лексику людини. До до застарілих слів відносять  архаїзми та історизми     (розгляд схеми)     

Словничок незрозумілих слів:

Активний – енергійний, діяльний , завзятий.

Пасивний – бездіяльний.

  •              І навпаки – із розвитком науки, техніки, мистецтва з’являються нові слова, предмети,явища,  які вимагають відповідних назв (скажімо, комп’ютер, плеєр, дискета, смс.) Таким чином виникають нові слова – неологізми, які згодом стають загальновживаними.

 2. Робота з підручником

 Опрацювання теоретичного матеріалу підручника на ст.

  1.             Закріплення вивченого матеріалу

1. Вибірково-тлумачний диктант

  •              Виписати застарілі слова, з’ясувати їхнє значення, розмежувати архаїзми та історизми.

1. Устами дитини глаголить істина.

2. Сивий оселедець розсипався козакові перед очима.

3. Цю корогву прислали козакам за мужність у бранях з татарами.

4. На валах стояли гармати і гаківниці, щоб відбивати наглі напади ворогів.

5. На голові Кайдашихи був високий очіпок.

6. Ось підвелася одна молодиця, підперезана червоною китайкою.

7. Легка біла газова намітка вкривала її голову з темно-русявим волоссям.

 2. Робота з підручником

          1)  Вправа    (усно)

  •              Визначити застарілі слова. Які з них є історизмами, які – архаїзмами. Свою думку обґрунтуйте.

          2) Вправа

  •              Перепишіть, уставляючи пропущені літери. Визначте авторські неологізми.

       3. Графічний диктант

  •              У дужках після неологізмів позначте, як вони утворені.

1. Пив я воду, пив холодну із криниці – срібнодзвонну, срібноплинно проліскову. (Б Олійник)

2. І оживе чорних скель гряда, і ніч тремтить під небом світлозоро.

3. І мріє чорногільний березень про молоде своє зело.

4. Я знаю добре: все повториться, заквітне спалахом бруньок, високе небо запрозориться, зажебонить в снігу струмок. (Із творів С. Жуковсього)

5.Одвересніло. Сніг. Морози.(М. Ільницький) 

       4. Фізкультхвилинка

 Ми учились, ми трудились,

 І, напевно, вже стомились.

 То ж давайте для розрядки

 Зробим кілька вправ зарядки.

 Раз – підняли руки вгору,

 Два – нагнулися додолу.

 Три – повернулись вправо, вліво.

 На чотири – враз присіли,

 Похитали головою, ще й притопнули ногою.

   5. Малюнковий диктант           (слайд 6, 7, 8)

  •              Розподіліть назви побачених на екрані предметів  на 2 колонки – застарілі слова та неологізми.

Комп’ютер, кольчуга, щит, тостер, меч, плеєр, дискета, веретено, мікрохвильова піч, серп, шолом, мобільний телефон.

6. Творча робота

  •              Доберіть і запишіть 5 неологізмів, пов’язаних із використанням комп’ютера. Складіть із ними речення.
  1.         Підсумки уроку

1. «Незакінчене речення»       (слайд 9)

  •              Продовжити думку: «Сьогодні на уроці я почув, зрозумів…»

2. Оцінювання учнів             

  1.     Домашнє завдання                 (слайд 10)

1. Опрацювати теоретичний матеріал на ст.

2. Виконати вправу

3. Складіть і запишіть висловлювання на тему «Моя мандрівка в козацьку давнину». Використайте застарілі слова, підкресліть їх*

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. фертак наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
12 квітня 2020
Переглядів
1697
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку