Урок "Актуальне членування тексту"

Про матеріал

Актуальне членування тексту поглиблює знання учнів про текст та його основні ознаки, а також удосконалює вміння й навички школярів виділяти у висловлюванні компоненти актуального членування: відоме й нове, тему й мікротеми, тематичні речення; ділити текст на абзаци; розвиває творчі вміння працювати над зв'язним висловлюванням та його структурою, складати тексти різних типів і стилів у власному усному й писемному мовленні.

Перегляд файлу

Тема. Актуальне членування тексту.

 

Кожен текст можна поділити на «дане» і «нове». «Дане» (тема, відоме) — це певні назви, дії, значення яких одразу зрозумілі; «нове» (повідомлюване, рема) — це особливості «даного», які виділені саме в цьому тексті.

Розподіл речення на дане і нове (актуальне членування) не має прямого зв'язку з поділом його на члени речення: до нового можуть входити підмет і другорядні члени речення.

Речень без нового немає, а без даного є, тобто все речення може бути новим. Наприклад: Іде дощ становить лише нове, бо є нерозчленованим цілим, хоч і його можна розподілити на дане і нове: Дощ іде.

 

  1. Робота з текстом.
  • Прочитайте текст, визначте в ньому «дане» і «нове».

 

В садку лежав глибокий сніг. Якимові ноги, узуті в здорові чоботи, глибоко поринали в сніг і лишали за собою цілу низку ямок. Василько то стрибав у ті ямки, то розгортав ногами білий пухнастий сніг. Чорні голі дерева стояли в снігу, настовбурчившись замерзлими гілочками, і, наче мертві, не ворушилися од вітру. Під деревами, на білому, як цукор, снігу, сіткою лягла тінь. (М. Коцюбинський)

 

  1. Творче завдання.

    Визначте, чим відрізняються уривки один від одного.

1) Осінь. Сумні та холодні дні. Журливими ключами від­літають лелеки.

2) Прийшла золотокоса осінь. Потяглися дов­гою чередою сумні та холодні дні. Високо в небі, попрощавшись з рідною землею, журливо відлітають лелеки.

3) Був той незви­чайно-тужливий час, коли на землі панувала золотокоса осінь. Сумні та хмурні дні, часто пересипані холодними дощами, огорта­ли все навкруги. І лише зрідка крізь сірі хмари долинало тривож­не курликання вічних мандрівників — лелек; це вони прощалися з рідною домівкою, відлітаючи у далекий вирій.

 

  1. Робота біля дошки та в зошитах.

• Прочитайте текст, визначте в ньому «дане», поширте текст «новим», запишіть.

Приходила весна. Сніг почав танути. З'являється трава. Повертаються з вирію птахи. Сонце пригріває. Земля оживає.

 

 

4. Практична робота.

• Прочитайте науковий текст. Визначте, яким видом зв'язку поєднані речення в ССЦ.

 

Яловець високий

Вічнозелене дерево заввишки до 12 м. Листя лусковидне, жі­ночі шишки фіалково-чорні. Вид, чисельність та ареал якого ско­рочується. Кавказько-малоазійський вид. Росте в Україні лише в Криму — від Балаклави до Карадагу. На Південному березі Криму, передовсім у Сімеїзі, Форосі, мисі Ай-Тодор та найповні­ше на мисі Мартьян, збереглися залишки ялівцевих лісів Криму. Зрідка трапляються дуже старі, віком понад 1000 років екземпля­ри (поблизу Судака).

Росте на кам'янистих місцях, на відкритих теплих схилах. Цвіте у квітні. Повільне зростання та дуже погане поновлен­ня у природі є однією з причин прогресуючого скорочення його ареалу. Цінний для науки вид. Занесений до «Червоної книги України». Культивується у Нікітському ботанічному саду з 1813 року.

(Із календаря)

Додаткове завдання

— Трансформуйте науковий текст у художній і запишіть його. Чи змінився при цьому вид зв'язку між реченнями?

 

 

 

docx
Додано
5 липня 2018
Переглядів
4013
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку