Актуальне членування тексту поглиблює знання учнів про текст та його основні ознаки, а також удосконалює вміння й навички школярів виділяти у висловлюванні компоненти актуального членування: відоме й нове, тему й мікротеми, тематичні речення; ділити текст на абзаци; розвиває творчі вміння працювати над зв'язним висловлюванням та його структурою, складати тексти різних типів і стилів у власному усному й писемному мовленні.
Тема. Актуальне членування тексту.
Кожен текст можна поділити на «дане» і «нове». «Дане» (тема, відоме) — це певні назви, дії, значення яких одразу зрозумілі; «нове» (повідомлюване, рема) — це особливості «даного», які виділені саме в цьому тексті.
Розподіл речення на дане і нове (актуальне членування) не має прямого зв'язку з поділом його на члени речення: до нового можуть входити підмет і другорядні члени речення.
Речень без нового немає, а без даного є, тобто все речення може бути новим. Наприклад: Іде дощ становить лише нове, бо є нерозчленованим цілим, хоч і його можна розподілити на дане і нове: Дощ іде.
В садку лежав глибокий сніг. Якимові ноги, узуті в здорові чоботи, глибоко поринали в сніг і лишали за собою цілу низку ямок. Василько то стрибав у ті ямки, то розгортав ногами білий пухнастий сніг. Чорні голі дерева стояли в снігу, настовбурчившись замерзлими гілочками, і, наче мертві, не ворушилися од вітру. Під деревами, на білому, як цукор, снігу, сіткою лягла тінь. (М. Коцюбинський)
Визначте, чим відрізняються уривки один від одного.
1) Осінь. Сумні та холодні дні. Журливими ключами відлітають лелеки.
2) Прийшла золотокоса осінь. Потяглися довгою чередою сумні та холодні дні. Високо в небі, попрощавшись з рідною землею, журливо відлітають лелеки.
3) Був той незвичайно-тужливий час, коли на землі панувала золотокоса осінь. Сумні та хмурні дні, часто пересипані холодними дощами, огортали все навкруги. І лише зрідка крізь сірі хмари долинало тривожне курликання вічних мандрівників — лелек; це вони прощалися з рідною домівкою, відлітаючи у далекий вирій.
• Прочитайте текст, визначте в ньому «дане», поширте текст «новим», запишіть.
Приходила весна. Сніг почав танути. З'являється трава. Повертаються з вирію птахи. Сонце пригріває. Земля оживає.
4. Практична робота.
• Прочитайте науковий текст. Визначте, яким видом зв'язку поєднані речення в ССЦ.
Яловець високий
Вічнозелене дерево заввишки до 12 м. Листя лусковидне, жіночі шишки фіалково-чорні. Вид, чисельність та ареал якого скорочується. Кавказько-малоазійський вид. Росте в Україні лише в Криму — від Балаклави до Карадагу. На Південному березі Криму, передовсім у Сімеїзі, Форосі, мисі Ай-Тодор та найповніше на мисі Мартьян, збереглися залишки ялівцевих лісів Криму. Зрідка трапляються дуже старі, віком понад 1000 років екземпляри (поблизу Судака).
Росте на кам'янистих місцях, на відкритих теплих схилах. Цвіте у квітні. Повільне зростання та дуже погане поновлення у природі є однією з причин прогресуючого скорочення його ареалу. Цінний для науки вид. Занесений до «Червоної книги України». Культивується у Нікітському ботанічному саду з 1813 року.
(Із календаря)
Додаткове завдання
— Трансформуйте науковий текст у художній і запишіть його. Чи змінився при цьому вид зв'язку між реченнями?