Урок на тему: "Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку (тренувальні вправи)

Про матеріал

Урок має на меті поглибити в учнів поняття про складне речення з різними видами зв'язку, основні ознаки і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних синтаксичних конструкцій, складати схеми; формувати творчі вміння моделювати, відновлювати й конструювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями синтаксичного багатства художнього поетичного й прозового мовлення, виховувати в учнів любов до рідної землі, мови.

Перегляд файлу

Тема: Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку (тренувальні вправи)

 Мета: поглибити в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку, основні ознаки і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних синтаксичних конструкцій, складати схеми; формувати творчі вміння моделювати, відновлювати й конструювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями синтаксичного багатства художнього поетичного й прозового мовлення, виховувати в учнів любов до рідної землі, мови.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів (афоризмів) у формі складних речень з різними видами зв’язку.

Культура мовлення і стилістика: інтонація складних речень з різними видами зв’язку.

Текст (риторичний аспект): складні речення з різними видами зв’язку в текстах художнього стилю.

Міжпредметні зв’язки: використання складних синтаксичних конструкцій у прозових та віршованих творах (література).

Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок.

Обладнання: проектор, текстовий роздатковий матеріал, електронний підручник.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми та мети уроку

Епіграф: Навчання – це благородна справа, яка робить людину грамотною, корисною суспільству.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання (на проекторі, електронний підручник)

 Заболотний, впр. 221 (5-6реч.)

ІV. Актуалізація опорних знань учнів.

Дослідження-аналіз з усним обґрунтуванням


  Дослідити синтаксичну організацію поетичних рядків. Визначити  складне  речення,  у  якому наявні  всі  типи  зв’язку:  безсполучниковий,  сурядний  і підрядний.

Людське життя  не заміліє,
Зробіть  лиш те, що попрошу:
Усі, хто про безсмертя мріє,
Хай  схиляться до  споришу.
                         М. Руденко
 

 

V.  Виконання системи проблемно-пошукових завдань

Вступне завдання (взаємоперевірка)

 Записати речення, розставити розділові знаки, накресліть схему речення, поясніть розділові знаки (на проекторі записані речення, пізніше подаються схеми)

 

  1. Світ падав на бризки білої хвилі  що лилася по камінні  й хвиля блищала у густій зеленій тіні  як блищали снопи срібла та кришталю (І.Нечуй-Левицький).

 

  1.  Збулись твої (Шевченкові) слова пророчі  і час оновлення настав і темні просвітились очі, вчорашній раб Всесильним став.
    (М.Рильський)

 

Дослідження-моделювання

Змоделювати й записати афоризми, поєднавши частини їх з правого й лівого стовпчиків. Довести, що вислови сформульовано у формі складних синтаксичних конструкцій. Накреслити лінійні схеми.

 

1. Хто шукає, той знаходить,

2. Коли будеш у Римі, живи римським звичаєм;

3. Поки щасливо живеш, то й рахунку не матимеш друзям,

 

 

А.…а спохмурніє твій день — бути самотнім тобі.

Б …коли будеш в іншому місці, живи, як там живуть.

В…а хто стукає,тому відчинять.

 

 (Зі словника афоризмів)

 

 

Дослідження-відновлення

Відновити складні синтаксичні конструкції, розташувавши частини їх у відповідній послідовності, розставити потрібні розділові знаки (2 учні біля дошки).

1. Коли народилася ця по-дитячому наївна істота. Ви тільки уявіть собі. Художниці було майже сімдесят років (М. Шинкарук).

2.На Івана Купала дівчата ворожать на воді. Вогонь дуже часто виступає в поєднанні з водою. Щоб дізнатися про свою подальшу долю (В. Завадська).

 

Дослідження-переклад (на картках)

Перекласти речення українською мовою, накреслити схеми.

Комната, в которую мы вошли, была разделена барьером, и я ничего  не видел: с кем  говорила и кому кланялась моя мать.

 

Лінгвістична задача (на пректорі)

 Чи відповідає схема реченню?

 

Торік Харитя була ще маленька, маленькими рученятами вона не могла вдержати серпа, а тепер вже виросла, набралася сил, і руки побільшали.

 

[  ], [  ][  ][  ].

БСР        ССР     ССР

 

Тестові завдання

1. Складне речення з різними видами зв’язку називається
а) складним синтаксичним цілим;
б) складною синтаксичною конструкцією;
в) складнопідрядним реченням.
2. Складне речення з сурядним і безсполучниковим зв’язком – це
а) Загуркотіло у хмарах, і знову те гуркотіння здалося якимось залізним; хтось там залізні бочки перекочує в небі (О. Гончар);
б) Невибагливою була верба, яка полюбляла вологі місця, через що побутувала прикмета: “Де верба – там вода” (З посібн.);
в) Барвінок був символом дівочої честі, любові; його влітали у вінки, якими прикрашали голови молодих на весіллі (В. Супруненко).
3. Складне речення з підрядним і безсполучниковим зв’язком – це
а) Козак живе з бідою, як риба з водою, але водночас із ним поруч привілля і необмежена воля, тому ніколи не стерпить він приниженості і залежності (За В. Супруненком);
б) Коли поговориш з людиною по душах, воно одразу щось там і зворухнеться: серце не кам’яне! (О. Гончар);
в) Хоробрих у бою і вірних у товаристві козаків нагороджували звучними прізвиськами, котрі багато до чого зобов’язували, і носили такі прізвиська з честю ( З посібн.).
4. Складне речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком – це
а) Він відчинив балкон навстіж, свіжістю вітру війнуло в обличчя, і це зовсім зняло з душі очманіння (О Гончар);
б) Вагончик, у якому вони сиділи, виявився зручним для житла: не тісно, затишно, і під ногами почувається палуба (О. Гончар);
в) Настрій помітно покращав: зникла ота внутрішня пригніченість, яку не приховаєш від людей (О. Гончар).

5. Схемі [ ] : [ ] – [ ] , і [ ] . відповідає така складна синтаксична конструкція:
а) Виявляється коли їм скрута птахи просто горнуться до людини вони зовсім довіряються їй (О. Гончар);
б) Маківці легше грунт відволог запалахкотіли цвіту пелюстки і п’є стебло трохи не луска соки землі (М. Самійленко);
в) Важко знайти переліт-траву бо вона весь час перелітає з місця на місце зате того хто її зірвав щастя вже не залишить (З посібн).
6.Схемі[ ], і [ ] : [ ] відповідає така складна синтаксична конструкція:
а) Глибоку повагу відчували люди до землі яка “парує та хліб готує” і повага ця часто доходила до обожнювання (В. Супруненко);
б) Уява хлібороба витворила божества які на його думку опікувалися родючістю землі у низках міфів та легенд проповідувалися моральні норми ставлення до неї землю не можна було паплюжити ні дією ні словом (З підр.);
в) Біля Дніпра на камені гарячім заснув і сон мені приснивсь горю край шляху полум’ям вербовим (В. Самійленко).
 

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

На сайті (підр. Заболотного, впр. 232). Списати речення, поставити розділові знаки, накреслити схеми.

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Pysanchyn Nadiya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
5 липня 2018
Переглядів
11773
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку