Урок має на меті поглибити в учнів поняття про складне речення з різними видами зв'язку, основні ознаки і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних синтаксичних конструкцій, складати схеми; формувати творчі вміння моделювати, відновлювати й конструювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями синтаксичного багатства художнього поетичного й прозового мовлення, виховувати в учнів любов до рідної землі, мови.
Тема: Складні речення з різними видами сполучникового і безсполучникового зв’язку (тренувальні вправи)
Мета: поглибити в учнів поняття про складне речення з різними видами зв’язку, основні ознаки і структуру їх; розвивати вміння визначати вид складних синтаксичних конструкцій, складати схеми; формувати творчі вміння моделювати, відновлювати й конструювати складні синтаксичні конструкції відповідно до комунікативного завдання; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню учнями синтаксичного багатства художнього поетичного й прозового мовлення, виховувати в учнів любов до рідної землі, мови.
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів (афоризмів) у формі складних речень з різними видами зв’язку.
Культура мовлення і стилістика: інтонація складних речень з різними видами зв’язку.
Текст (риторичний аспект): складні речення з різними видами зв’язку в текстах художнього стилю.
Міжпредметні зв’язки: використання складних синтаксичних конструкцій у прозових та віршованих творах (література).
Тип уроку: урок формування та вдосконалення вмінь і навичок.
Обладнання: проектор, текстовий роздатковий матеріал, електронний підручник.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми та мети уроку
Епіграф: Навчання – це благородна справа, яка робить людину грамотною, корисною суспільству.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання (на проекторі, електронний підручник)
Заболотний, впр. 221 (5-6реч.)
ІV. Актуалізація опорних знань учнів.
Дослідження-аналіз з усним обґрунтуванням
Дослідити синтаксичну організацію поетичних рядків. Визначити складне речення, у якому наявні всі типи зв’язку: безсполучниковий, сурядний і підрядний.
Людське життя не заміліє,
Зробіть лиш те, що попрошу:
Усі, хто про безсмертя мріє,
Хай схиляться до споришу.
М. Руденко
V. Виконання системи проблемно-пошукових завдань
Вступне завдання (взаємоперевірка)
Записати речення, розставити розділові знаки, накресліть схему речення, поясніть розділові знаки (на проекторі записані речення, пізніше подаються схеми)
Дослідження-моделювання
Змоделювати й записати афоризми, поєднавши частини їх з правого й лівого стовпчиків. Довести, що вислови сформульовано у формі складних синтаксичних конструкцій. Накреслити лінійні схеми.
1. Хто шукає, той знаходить, 2. Коли будеш у Римі, живи римським звичаєм; 3. Поки щасливо живеш, то й рахунку не матимеш друзям,
|
А.…а спохмурніє твій день — бути самотнім тобі. Б …коли будеш в іншому місці, живи, як там живуть. В…а хто стукає,тому відчинять.
(Зі словника афоризмів)
|
Дослідження-відновлення
Відновити складні синтаксичні конструкції, розташувавши частини їх у відповідній послідовності, розставити потрібні розділові знаки (2 учні біля дошки).
1. Коли народилася ця по-дитячому наївна істота. Ви тільки уявіть собі. Художниці було майже сімдесят років (М. Шинкарук).
2.На Івана Купала дівчата ворожать на воді. Вогонь дуже часто виступає в поєднанні з водою. Щоб дізнатися про свою подальшу долю (В. Завадська).
Дослідження-переклад (на картках)
Перекласти речення українською мовою, накреслити схеми.
Комната, в которую мы вошли, была разделена барьером, и я ничего не видел: с кем говорила и кому кланялась моя мать.
Лінгвістична задача (на пректорі)
Чи відповідає схема реченню?
Торік Харитя була ще маленька, маленькими рученятами вона не могла вдержати серпа, а тепер вже виросла, набралася сил, і руки побільшали.
[ ], [ ],а [ ],і [ ].
БСР ССР ССР
Тестові завдання
1. Складне речення з різними видами зв’язку називається
а) складним синтаксичним цілим;
б) складною синтаксичною конструкцією;
в) складнопідрядним реченням.
2. Складне речення з сурядним і безсполучниковим зв’язком – це
а) Загуркотіло у хмарах, і знову те гуркотіння здалося якимось залізним; хтось там залізні бочки перекочує в небі (О. Гончар);
б) Невибагливою була верба, яка полюбляла вологі місця, через що побутувала прикмета: “Де верба – там вода” (З посібн.);
в) Барвінок був символом дівочої честі, любові; його влітали у вінки, якими прикрашали голови молодих на весіллі (В. Супруненко).
3. Складне речення з підрядним і безсполучниковим зв’язком – це
а) Козак живе з бідою, як риба з водою, але водночас із ним поруч привілля і необмежена воля, тому ніколи не стерпить він приниженості і залежності (За В. Супруненком);
б) Коли поговориш з людиною по душах, воно одразу щось там і зворухнеться: серце не кам’яне! (О. Гончар);
в) Хоробрих у бою і вірних у товаристві козаків нагороджували звучними прізвиськами, котрі багато до чого зобов’язували, і носили такі прізвиська з честю ( З посібн.).
4. Складне речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком – це
а) Він відчинив балкон навстіж, свіжістю вітру війнуло в обличчя, і це зовсім зняло з душі очманіння (О Гончар);
б) Вагончик, у якому вони сиділи, виявився зручним для житла: не тісно, затишно, і під ногами почувається палуба (О. Гончар);
в) Настрій помітно покращав: зникла ота внутрішня пригніченість, яку не приховаєш від людей (О. Гончар).
5. Схемі [ ] : [ ] – [ ] , і [ ] . відповідає така складна синтаксична конструкція:
а) Виявляється коли їм скрута птахи просто горнуться до людини вони зовсім довіряються їй (О. Гончар);
б) Маківці легше грунт відволог запалахкотіли цвіту пелюстки і п’є стебло трохи не луска соки землі (М. Самійленко);
в) Важко знайти переліт-траву бо вона весь час перелітає з місця на місце зате того хто її зірвав щастя вже не залишить (З посібн).
6.Схемі[ ], і [ ] : [ ] відповідає така складна синтаксична конструкція:
а) Глибоку повагу відчували люди до землі яка “парує та хліб готує” і повага ця часто доходила до обожнювання (В. Супруненко);
б) Уява хлібороба витворила божества які на його думку опікувалися родючістю землі у низках міфів та легенд проповідувалися моральні норми ставлення до неї землю не можна було паплюжити ні дією ні словом (З підр.);
в) Біля Дніпра на камені гарячім заснув і сон мені приснивсь горю край шляху полум’ям вербовим (В. Самійленко).
V. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання
На сайті (підр. Заболотного, впр. 232). Списати речення, поставити розділові знаки, накреслити схеми.