Метою даної розробки є -узагальнення і систематизація умінь та навичок розв'язувати задачі на використання фізичного та геометричного змісту похідної,розвивати в учнів навички систематичної роботи, опрацьовувати додаткову літературу, вміння проводити аналогію, робити узагальнення, висновки.
Тема уроку. Похідна. Фізичний і геометричний зміст похідної.
Мета уроку.
Розв’язувати задачі на використання фізичного та геометричного змісту похідної;
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності. Формулювання цілей та завдань уроку.
В умовах комп’ютеризації професійної діяльності, найважливіше завдання, розв’язанню якого сприяє поєднання курсу інформатики і інших дисциплін, зокрема математики-це формування свідомого й раціонального використання комп’ютерної технології в навчанні. На даному уроці мультимедійний пристрій допоможе нам раціонально провести узагальнення і систематизацію знань з даної теми.
Учні, які працювали в мікро групах презентують свої проекти, запропонують для розв’язання ряд нестандартних задач з даної теми.
Основна ціль нашого уроку – використання теоретичних знань при розв’язанні нестандартних практичних задач. Ключова ціль –впевнено себе почувати під час ЗНО де досить прості в розв’язанні задачі мають достатньо нестандартний зміст.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
На дошку спроектовано слайд, який показує за якою схемою проходило вивчення даної теми.
Усне опитування:
Знайти похідні функцій:
1.у(х)=cos2x;
2.у(х)=;
3.у(х)=;
4.у(х)=;
5.у(х)=;
6.у(х)=;
7.у(х)=;
8.у(х)=;
9.у(х)=;
10.у(х)=2sinxcosx.
ІІІ. Виконання тестів.
Тести в 4-х варіантах додаються. Перевірка тестів на наступному уроці даної пари (в комп’ютерному вигляді).
ІV. Творче перенесення знань та навичок у нові умови.
а) «Фізичний зміст похідної» (теоретична частина ),слайд 3-8 .
б) «Використання похідної в фізиці»,слайд 9-16.(учні пропонують задачі із збірника конкурсних задач під редакцією М.І.Сканаві (15.120,15.121).
учням класу даною групою для розв’язання пропонується задача:
- Тіло масою 2кг рухається прямолінійно за законом S(t)=t+t+1. S(t) вимірюється в сантиметрах, час t – в секундах. Знайти:
а) діючу силу;
б) кінетичну енергію тіла через 2с після початку руху.
Розв’язання
V(t)=S(t), V(t)=2t+1.
При t=2c, V(t)=2*2+1=5см/с.
а(t)=V(t), а(t)=(2t+1)=2см/с=0,02м/с.
F = ma, F=0,02м/с*2кг=0,04Н.
E=, E==0,0025Дж
а) «Геометричний зміст похідної» (теоретична частина), слайд 17-19
б) «Застосування геометричного змісту похідної»,слайд 20-26
Група учнів пропонує класу завдання на використання геометричного змісту похідної з ЗНО. Задачу№5 розв’язуємо на дошці.
Знайдіть, при яких значеннях параметра а дотична до графіка функції у= х+аху точці з абсцисою х=-1 проходить через точку М(3;4).
Розв’язання
у=f(x)+f(x)(x-x)
f(x)=-1+а,
f(x)=3x+2ax,
f(-1)=3-2а,
у=-1+а+(3-2а)(х+1);
у=(3-2а)х-а+2;
т. М є у, то 4=(3-2а)3-а+2;
а=1.
в) «Застосування геометричного змісту похідної», слайд 27-36
група учнів пропонує класу завдання на застосування геометричного змісту похідної з використанням додаткових умов (умова паралельності і умова перпендикулярності прямих).
Учням класу для розв’язання пропонуються задачі.
Задача 3.
При яких значеннях параметра а дотичні до графіка функції у(х)=х- ах проведені через точки з абсцисами х=0 і х=а перпендикулярні?
Розв’язання
у(0)=-а;
у(а)=2а;
дотична в точці з абсцисою х=0: у= -а(х-0)=-ах;
дотична в точці з абсцисою х= а: у= а-а+2а(х- а);
у=2ах-2а.
-а2а=-1, 2а=1, а=0,5 ; а=
Задача 4.
Парабола у= а х+ в х+ с дотикається до прямої у=2х у точці з абсцисою х=-1 і проходить через точку з координатами (1;0). Знайти значення а, в,с.
Розв’язання
а+в+с=0;
а-в+с=-2;
-2а+с=2; 2в=2, в=1, тоа=-0,5; с=-1+0,5=-0,5.
Отже у=-0,5х+х-0,5.
V. Підсумок уроку.
Учитель узагальнює всю виконану роботу, характеризує відповіді окремих учнів, повідомляє оцінки. На думку вчителя такі уроки сприяють підвищенню успішності учнів, розвитку їх творчих здібностей, самостійності в здобутті знань. Пропонується учням висловити свої думки щодо проведення таких уроків.