Урок алгебри в 10 класі. "Похідна. Фізичний і геометричний зміст похідної".

Про матеріал

Метою даної розробки є -узагальнення і систематизація умінь та навичок розв'язувати задачі на використання фізичного та геометричного змісту похідної,розвивати в учнів навички систематичної роботи, опрацьовувати додаткову літературу, вміння проводити аналогію, робити узагальнення, висновки.


Перегляд файлу

Тема уроку. Похідна. Фізичний і геометричний зміст похідної.

Мета уроку.

  • Узагальнити і систематизувати в учнів уміння та навички

Розв’язувати задачі на використання фізичного та геометричного змісту похідної;

  • формувати навички прикладного програмованого          
  • забезпечення для розв’язування поставлених завдань;
  • розвивати в учнів навички систематичної роботи, опрацьовувати додаткову літературу; вміння проводити аналогію, робити узагальнення, висновки;
  • виховувати самостійність, математичну культуру.

 

 

             Хід уроку

 

І. Мотивація навчальної діяльності. Формулювання цілей та завдань уроку.

 

В умовах комп’ютеризації професійної діяльності, найважливіше завдання, розв’язанню якого сприяє поєднання курсу інформатики і інших дисциплін, зокрема математики-це формування свідомого й раціонального використання комп’ютерної технології в навчанні. На даному уроці мультимедійний пристрій допоможе нам раціонально провести узагальнення і систематизацію знань з даної теми.

Учні, які працювали в мікро групах презентують свої проекти, запропонують для розв’язання ряд нестандартних задач з даної теми.

Основна ціль нашого уроку – використання теоретичних знань при розв’язанні нестандартних практичних задач. Ключова ціль –впевнено себе почувати під час ЗНО де досить прості в розв’язанні задачі мають достатньо нестандартний зміст.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

На дошку спроектовано слайд, який показує за якою схемою проходило вивчення даної теми.

Усне опитування:

  • означення похідної;
  • правила диференціювання;
  • усне виконання завдань.

Знайти похідні функцій:

1.у(х)=cos2x;

2.у(х)=;

3.у(х)=;

4.у(х)=;

5.у(х)=;

6.у(х)=;

7.у(х)=;

8.у(х)=;

9.у(х)=;

10.у(х)=2sinxcosx.

 

ІІІ. Виконання тестів.

 

Тести в 4-х варіантах додаються. Перевірка тестів на наступному уроці даної пари (в комп’ютерному вигляді).

 

ІV. Творче перенесення знань та навичок у нові умови.

 

  1. Презентація учнями проекту:

а) «Фізичний зміст похідної» (теоретична частина ),слайд 3-8 .

б) «Використання похідної в фізиці»,слайд 9-16.(учні пропонують задачі із збірника конкурсних задач під редакцією М.І.Сканаві (15.120,15.121).

учням класу даною групою для розв’язання пропонується задача:

- Тіло масою 2кг рухається прямолінійно за законом S(t)=t+t+1. S(t) вимірюється в сантиметрах, час t – в секундах. Знайти:

а) діючу силу;

б) кінетичну енергію тіла через 2с після початку руху.

                                         Розв’язання

V(t)=S(t), V(t)=2t+1.

При  t=2c, V(t)=2*2+1=5см/с.

а(t)=V(t), а(t)=(2t+1)=2см/с=0,02м/с.

F = ma, F=0,02м/с*2кг=0,04Н.

E=, E==0,0025Дж

  1. Презентація учнями проекту:

    а) «Геометричний зміст похідної» (теоретична частина), слайд 17-19

    б) «Застосування геометричного змісту похідної»,слайд 20-26

Група учнів пропонує класу завдання на використання геометричного                змісту похідної з ЗНО. Задачу№5 розв’язуємо на дошці.

Знайдіть, при яких значеннях параметра а дотична до графіка функції     у= х+аху точці з абсцисою х=-1 проходить через точку М(3;4).

                                           Розв’язання

у=f(x)+f(x)(x-x)

f(x)=-1+а,

f(x)=3x+2ax,

f(-1)=3-2а,

у=-1+а+(3-2а)(х+1);

у=(3-2а)х-а+2;

т. М є у, то 4=(3-2а)3-а+2;

а=1.

   в) «Застосування геометричного змісту похідної», слайд 27-36

група учнів пропонує класу завдання на застосування геометричного змісту похідної з використанням додаткових умов (умова паралельності і умова перпендикулярності прямих).

Учням класу для розв’язання пропонуються задачі.

Задача 3.

При яких значеннях параметра а дотичні до графіка функції у(х)=х- ах проведені через точки з абсцисами х=0 і х=а перпендикулярні?

                                 Розв’язання

  1. у(х)=3х;

 у(0)=-а;

у(а)=2а;

дотична в точці з абсцисою х=0:  у= -а(х-0)=-ах;

дотична в точці з абсцисою х= а:  у= а+2а(х- а);

                                                        у=2ах-2а.

  1. kk=-1-умова перпендикулярності прямих, отже маємо:

=-1,  =1,  а=0,5 ;  а=

Задача 4.

 Парабола у= а х+ в х+ с дотикається до прямої у=2х у точці з абсцисою      х=-1 і проходить через точку з координатами (1;0). Знайти значення а,    в,с.

 

 

                            Розв’язання

 

  1. Парабола у= ах+вх +с проходить через точку А(1;0), то а+в+с=1.
  2. у(х)=-2, то парабола проходить через точку В(-1;-2), то а-в+с=-2.
  3. k=у(-1), k=2, у(х)=2ах+в, у(-1)=-2а+в, то -2а+в=2.
  4. Складаємо систему рівнянь:

а+в+с=0;

а-в+с=-2;

-2а+с=2;        2в=2,  в=1, тоа=-0,5; с=-1+0,5=-0,5.

Отже у=-0,5х+х-0,5.

 

V. Підсумок уроку.

Учитель узагальнює всю виконану роботу, характеризує відповіді окремих учнів, повідомляє оцінки. На думку вчителя такі уроки сприяють підвищенню успішності учнів, розвитку їх творчих здібностей, самостійності в здобутті знань. Пропонується учням висловити свої думки щодо проведення таких уроків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
1240
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку