Тема уроку. Анімалістичний жанр. Періоди популярності анімалістичного жанру в різні часи. Створення начерків тварин
Мета уроку:
- навчальна розширювати знання учнів про графіку як вид мистецтва, ознайомлювати учнів із матеріалами та інструментами художника-графіка; закріплювати навички роботи з графічними матеріалами; збагачувати та закріплювати в дітей уміння сприймати, розрізняти та аналізувати характерні особливості форми тіла тварин; закріплювати навички основних видів рисунку, передавати форму та будову тварин
- розвивальна розвивати дрібну моторику руки, композиційні вміння відтворювати рівновагу, цілісність, знаходити ритм; розвивати інтерес до творчості художників-анімалістів
- виховна виховувати в учнів естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості; виховувати екологічну культуру.
Тип уроку. Комбінований
Техніка виконання. Графіка
Методи навчання:інформаційно-рецептивний (пояснювально-ілюстративний), репродуктивний(відтворюючий), розповідь з елементами бесіди
Форма організації: урок,
виконання вправ та творчої роботи : кооперативно-групова та індивідуально-групова робота.
Обладнання:
для вчителя — таблиці зображення поетапного малюнку тварин, репродукції та фотографії творів художників і скульпторів-анімалістів;;
для учнів — альбом, простий олівець, гумка, кольорові олівці.
Візуальний ряд: репродукції творів художників-анімалістів, схеми поетапності роботи.
Міжпредметні зв’язки: математика, природознавство.
Хід уроку
І. Організація класу (1 хв.)
- Доброго дня, діти! Мені дуже приємно зустрітися з вами.
ІІ. Актуалізація опорних знань (2 хв.)
Бесіда-опитування на виявлення знань учнів про види та жанри образотворчого мистецтва і про анімалістку як вид образотворчого мистецтва, які учні засвоїли у попередніх роках навчання
ІІІ Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя. Сьогодні ми познайомимось з одним дуже різноманітним жанром образотворчого мистецтва — анімалістичним і творчістю художників і скульпторів-анімалістів й самі спробуємо свої сили в ролі художника-анімаліста.
ІV. Повідомлення теми і мети уроку. 1хв.
Анімалістичний жанр. Періоди популярності анімалістичного жанру в різні часи. Творче завдання :створення начерків тварин
V. Вивчення нового матеріалу 10хв.
Розповідь учителя з елементами бесіди.
Анімалістичний жанр — це різновид образотворчого мистецтва, що зображує тварин. Митців, які спеціалізуються в цьому жанрі, називають анімалістами.
Відомі імена багатьох художників і скульпторів-анімалістів: О. Барщ, О. Лаптєв, П. Чистяков, Н. Кардовський, П. Клодт, Є. Лансере, В. Ватагін, Є. Чарушин. (Учитель демонструє репродукції та фотографії їхніх творів.) В ілюстраціях до казок, байок тварин часто «олюднюють», тобто наділяють людськими рисами, зображують у костюмах. (Учитель демонструє репродукції творів Є. Рачева,Ю. Васнєцова.)
Художники-анімалісти завжди намагалися не тільки зобразити тварину реалістично (для цього вивчали її анатомію), а й передати її внутрішній світ.
Зображення тварин -- одна з головних тем в мистецтві первісної людини. З часом виділився особливий жанр зображення тварин -- анімалістичний. Це вид мистецтва, в якому провідним мотивом є зображення тварин. "Анімалізм є особливою, самостійною спеціальністю, вибраною художником за схильностями та інтересами, пристрастю до зображення тварин. Тварина є головною темою, «героєм» твору, його зображення є основною метою художника...".
Анімалізм - це жанр образотворчого мистецтва, що поєднує природничо-наукове і художнє начала і ґрунтується на пошані, благоговінні і любові художника до тварин. Проте анімалізм - не тільки напрям в мистецтві, пов'язаний з описом тваринного світу, а, напевно, все-таки щось більше. Звичайно, є переконливий контраргумент - величезна кількість творів, в основі яких - саме безвідносний опис тваринного світу. На жаль, але для розробки авторської художньої концепції таких досліджень недостатньо. Сучасне мистецтво вимагає глибших підстав для свого існування, тому - точніше і практично корисно прийняти анімалізм як один з динамічних методів життєвого циклу художньої філософії.
Анімалістичний жанр - зображення тварин в живописі, скульптурі і графіці - є, мабуть, найдавнішим. Саме із зображення тварини в палеоліті (цей період продовжувався з часу виникнення людини до X тисячоліття до н. е.), по суті, і починається історія образотворчого мистецтва. І вже тоді виникла якщо не головна суперечність, то принаймні головна особливість цього жанру - поєднання природничо-наукового і художнього начал.
У різних культур ця межа виявляється по-різному. Досить пригадати магічне декоративне мистецтво скіфів (I тис. до н.е.), що отримало назву «Звіриного стилю» із-за великої кількості образів тварин; мистецтво Стародавнього Китаю, де кожна тварина ніби живе і рухається, немов схоплена легкими штрихами або мазками пензля. Відомі чудові перуанські керамічні судини, як, наприклад, судина у вигляді ягуара, що нагадує малюнок тигра Євгенія Чарушина.
На контрасті з перуанським мистецтво ацтеків вражає зловісним, страхітливим характером: уступи величезних пірамід-храмів прикрашають страшні голови надзвичайних зміїв. Керамічні судини із зображенням скорпіонів, павуків і крабів неначе навмисно провокують своїми підкреслено відштовхуючими формами
Староєгипетське мистецтво, що створило образи людиноподібних богів з головами птахів і звірів, що зберігають і поширюють навколо себе мудрий спокій, піднімає анімалістичний жанр на нову висоту.
Словом, кожна культура по-своєму вирішувала питання про співвідношення реального (натуралістичного) і художнього в образі тварини. Але немає жодної культури в світі, де б анімалістичний жанр ніяк себе не проявив.
Анімалістичне мистецтво існувало впродовж тисячоліть, у кожного народу і в різні епохи. Воно складає цікаві сторінки творчості народних майстрів і архітекторів Стародавньої Русі. Починаючи з XIX сторіччя анімалістична тематика привертає увагу професійних художників, серед яких першим був П.К.Клодт, знавець коней, неперевершений в цій області скульптор
VІ. Практична робота. 20 хв.
Один із найвідоміших художників-анімалістів Василь Олексійович Ватагін вважав, що недостатньо передати зовнішню схожість зображуваної тварини з натурою, необхідно пізнати всю складність характеру тварини. Спостережлива людина помітить «пихатість» гордовитого лева, «благородність» вірного собаки.
Художники-анімалісти вивчають тварин із записником і олівцем у руках, роблять дуже багато начерків. Це розвиває спостережливість і гостроту зору, уважність, швидкість рук, уміння точно схоплювати головне і відкидати свідомо другорядне.
1.Виконання тренувальних вправ. Творче завдання.
Пригадайте будласка які геометричні фігури ви знаєте. (трикутник, коло, квадрат, ромб, прямокутник.
Розділіть аркуш свого паперу в альбомах на чотири частини. А тепер ми намалюємо чотири тваринки використовуючи тільки геометричні фігури які ми згадали.
Що зорієнтуватися яку тваринку намалювати варто відгадати загадку.
Відповідь: мишка (У першому квадратику зображуємо мишку)
Відповідь: песик (У другому квадраті малюємо песика)
Відповідь: гусінь (у третьому квадратику малюємо гусінь).
Відповідь: Котик (у четвертому квадратику малюємо котика).
2. Використовуючи свої уміння та фантазію зобразіть буть яку вашу улюблену тваринку.
VІІ. Підсумок уроку. (5 хв)
1. Перегляд дитячих малюнків
2. Демонстрування дитячих робіт
3. Діти по черзі кажуть що було цікавого на уроці. Чого вони навчилися?
VІ. Висновок. Завершення уроку
Ось ми з вами і потрапили в мальовничу країну «Фантазія». Навчились працювати у цікавих техніках. Чи згодні ви, що такими техніками значно цікавіше працювати ніж просто пензликом чи олівцями?
Домашнє завдання: Пофантазуйте та намалюйте малюнок використовуючи одну або декілька вивчених сьогодні технік малювання. Тема за власним бажанням.
Додатки
Василь Олексійович Ватагін
Василь Олексійович Ватагін - російський графік, скульптор, один з кращих художників-анімалістів XX століття. Основоположник московської анімалістичної школи, народний художник РРФСР (1957), професор (з 1965). Автор численних книжкових ілюстрацій і станкових творів.
Василь Ватагін народився в Москві. Природа, тварини, птахи цікавили його з дитинства, а улюбленим заняттям було малювання. «Будинки і в гостях, отримавши папір і олівці, я міг малювати годинами не нудьгуючи. Малював я звірів і птахів і тільки екзотичних ».
За освітою Василь Олексійович Ватагін - біолог. Він закінчив природничий факультет Московського університету. Однак основною стала для нього професія художника.
«З тих пір, як я пам'ятаю себе, моїм улюбленим заняттям було малювання», - згадує Ватагін у своїх автобіографічних замітках. Слід додати, що в цьому малюванні головна роль була відведена тваринам і можна тільки дивуватися разючою вірності Ватагіна своєму дитячому пристрасті, так як усе життя художника була віддана вивченню та зображення світу тварин.
Незважаючи на настільки явне пристрасть до малювання, після закінчення гімназії хлопець вступив на відділення природничих наук фізико-математичного факультету Московського Університету (1902-1907). Як він сам згадував, тому, «що в тому колі, де я виріс, вважалося необхідним отримання вищої університетської освіти Іл. В. Ватагіна до книги Ч. Роберта.
Навчаючись на другому курсі Університету, Ватагін став відвідувати (1904-1906) студію художника К. Ф. Юона. Там він навчався малювати «людську фігуру», вивчав різні техніки малювання, теорію малюнка і живопису.
Саме в ці роки перед Василем Олексійовичем постало питання, вирішенню якого він присвятив усе життя. «Я вже самостійно малював кольорові композиції птахів у натуральну величину (кречетів) на пейзажі як ілюстрації для зоологічних робіт професора М. А. Мензбіра.
У 1898 році Ватагін надходить до студії художника-аквареліста Н. А. Мартинова. Педагогічна система Мартинова полягала у відсутності будь-якої системи. Він ставив перед учнем опудало якого-небудь звіра і надавав того діяти, як він уміє, вимагаючи лише «закінченості» малюнка. Провчившись таким чином кілька років, Ватагін, як згадує він сам, «придбав звичку доводити малюнок до кінця, передавати подробиці, часто нудні, і сумлінно виконувати роботи мало цікаві».
У 1903році, будучи студентом другого курсу університету, Ватагін надходить в художню школу К. Ф. Юона. Яке ж було його здивування, коли, показуючи роботи вчителю, він почув запитання: «А де ж мистецтво?» Вперше дізнається про існування принципів техніки, про характер кольору, лінії, форми, про закони композиції. З цього часу починається «боротьба» науки і мистецтва у творчості Ватагіна. Це було тим більше важко, що протягом всього життя Ватагін працював в області наукової ілюстрації, що вимагала від нього якраз точного «наукового» малювання. Вчений-зоолог і художник-анімаліст насилу уживалися в одній людині. Сліди цієї боротьби помітні на багатьох творах художника.
Стиль робіт Ватагіна початку 1900-х років складався під впливом його численних подорожей по Росії і за кордоном. Він об'їздив північ і південь Росії, протягом кількох років малював в зоопарках Європи, збираючи матеріал про екзотичних тварин для Московського університету, відвідав Грецію, Сицилію, Константинополь. Сторінки його альбомів заповнені малюнками звірів упереміж з начерками руїн Акрополя, Олімпії, Мікен, акварельними краєвидами Палермо, Неаполя, Помпеї. Він залишив кілька десятків грубезних папок з малюнками і акварелями, по них можна простежити всю складну і різноманітну «географію» його життя.
Весь вільний час Ватагін проводив у музеях, вивчаючи в оригіналах найбільші твори світового мистецтва. У Афінському музеї його вразила єгипетська скульптура. Відтепер мистецтво Єгипту з його повними значущості образами тварин, лаконізмом форми, вишуканістю силуету надовго підпорядкує собі уява художника.
Перші скульптурні досліди Ватагіна відносяться до 1908 року і носять сліди наслідування єгипетському мистецтву - це рельєфи «Кондор», «Бізон», «Мавпа», (додаток 2) кругла скульптура в дереві та камені. Одна з кращих робіт цього періоду - «Голова білого ведмедя» (1911, дерево). Потужна, виразна, вирубана конкретно і сміливо, - скульптура створює образ, повний «звіриного гідності». Звернення до єгипетського мистецтва і до дерева як матеріалу, що вимагає більш умовного рішення форми, було частиною свідомої боротьби художника з подолання властивою йому схильності до натуралізму.
Подальші зусилля художника спрямовані до створення емоційного і живого образу звіра, його характерних жестів, звичок, пластики, до досягнення «простоти і зрозумілості зображення». Він працює серйозно і поглиблено, намагаючись вийти за межі зоологічної трактування образу. Поступово він виробляє мову простий і ясний. Його «палітра» збагачується, крім дерева, він працює в мармурі, фаянсі, теракоті, майоліці, ріже по кістці. Він досконало вивчив можливості різних матеріалів і навчився ними користуватися.
Почуття невичерпної любові до тваринного світу, захват і захоплення його вражаючим розмаїттям і досконалістю, - лежали в основі творчості Ватагіна. Він часто звертається до жанру звіриного портрета: «Голова орангутангу», «Голова горили», «Голова левиці» та ін. (додаток 3) У них він допитливо і доброзичливо проникає у внутрішній світ звіра. В жанрових скульптурах він вміє тактовно і неясно передати прояви звіриної ласки, дружби, любові. Такі його «Гравці пантери», «Гравці ведмеді», «Мавпа з дитинчам» і багато інших. Ватагін мав «почуттям звіра», як говорив він сам, що допомагає йому любити і творчо осмислювати світ живої природи.
Пробував Ватагін працювати і в жанрі декоративної паркової скульптури. Так, у 1931-1932 роках він оформив вхід на нову територію Московського зоопарку, а в 1935 році за 12 днів виліпив три величні фігури левів, що прикрашають спуск до моря в одному з кримських санаторіїв. Багато займався керамікою, створюючи як унікальні роботи, так і твори для масового виробництва. Добре відома його серія «Промислові звірі СРСР».
Як вже згадувалося, Ватагін все життя займався науковою ілюстрацією. Він ілюстрував підручники, зоологічні таблиці, путівники по зоосаду. Багато років працював для Дарвінівського і Зоологічного музеїв, створивши більше 400 живописних панно і близько 100 скульптур і скульптурних груп на мотиви первісної культури. Не можна сказати, щоб ця робота гнітила митця. Вона була близька Ватагіну-вченому. До того ж Ватагін наділив наукову ілюстрацію тією часткою художності і жвавості, яка в той час була їй недоступна.
Ще в 1910 році, будучи в Берліні, Ватагін вивчав техніку літографії в майстерні відомого німецького графіка Капштейна. У цій техніці виконані багато роботи Ватагіна: альбом «Індія», що з'явився після його поїздки до Індії в 1913 році, альбом «Малюнки» - за матеріалами замальовок у Московському зоопарку, серія кавказьких пейзажів за враженнями експедиції 1929 року. У 1938 році Ватагін випускає дві серії: «Звірі» та «Викопні», а в 1944 році серію «Звірине і пташине дитинство і материнство». І, звичайно, найвідоміша графічна робота Ватагіна - ілюстрації до його улюблену книгу «Мауглі». (додаток 4)У ній об'єдналися його глибоке знання тваринного світу й фантастичні спогади подорожі художника Індії.
Крім «Мауглі» Ватагін проілюстрував велика кількість дитячих книг з творами А. Чехова, Л. Толстого, Джека Лондона, Сетон-Томпсона і інших.
Багато років свого життя присвятив Ватагін науково-дослідній роботі. Їм створили працю «Образ тварини в мистецтві», в якому його цікавили роль і значення анімалізму в різні епохи розвитку мистецтва.
Все життя В. А. Ватагін малював, ліпив, вирізав з дерева і тесав з каменю звірів. Професійний біолог (він закінчив відділення природничих наук фізико-математичного факультету Московського університету в 1907 р.), мистецтву Ватагін навчався в приватних студіях Н. А. Мартинова (1894-1902) і К. Ф. Юона (1904-06) в Москві, К. Капштейна в Берліні (1910), де вивчав техніку автолітографії.
Дві професії об'єдналися в одній справі: художник малював зоогеографічні атласи, складені відомим зоологом М. Мензбіра, ілюстрував суто наукові видання, робив скульптури для зоологічних музеїв. Він багато подорожував по Росії і за її межами, малював тварин у різних зоопарках світу. Але так само невтомно все життя замальовував анімалістичні зображення - від первісних, що збереглися в древніх печерах, до кістяних фігурок, вирізаних сучасними ескімосами, від давньоєгипетських священних статуеток до російських народних дерев'яних і глиняних іграшок. Його хвилювала таємниця перетворення реального звіра в далекий від подібності натурі, але яскравий і живий образ. Все-таки у власній творчості біолог, знавець анатомії та повадок звірів весь час боровся з художником, готовим побачити у тваринному свого "молодшого брата". Скульптури Ватагіна анатомічно правильні, але це не наукові посібники, вони узагальнено, пластично виразні, образні. Художник працював у твердих матеріалах - камені, дереві, знав і умів використовувати їх природні властивості. Серед його творів, виконаних у дереві, - "Сидяча мавпа" (1912), "Орел" (1913), "Рись" (1918), "Кенгуру" (1921), "Пантери" (1923), "Гепард" (1963) та ін.; в мармурі - "Удав" (1911), "Тапір" (1912); в металі - "Кабан" (1921), "Сім'я бегемотів" (1954), "Той, хто йде зубр" (1955); в кераміці - "Кречет" (1936), "Панда" (1964) та ін.
Крім наукових видань, художник ілюстрував та дитячі книги. Його приваблювали твори Е. Сетона-Томпсона (1922), Р. Кіплінга (1920-50-е), І. С. Тургенєва (1926), Дж. Лондона (1926), Л. М. Толстого (1933, 1940), В. В. Біанкі (1941) та інших письменників. Ілюстрації його були часом сухуваті, як в атласі, але в кращих роботах він уміло підпорядковував зоологічно бездоганно намальованого звіра течією літературного, навіть казкового сюжету. Більше всього це вдалося йому в багато разів перевидано "Мауглі" Р. Кіплінга (1926).
Ватагін ілюстрував і власну книгу - "Зображення тварини. Записки анімаліста", яка була вперше опублікована в 1957 р. У ній він розповідає про обрану професію, ділиться секретами майстерності.
Ватагін був прекрасним педагогом, він викладав у Москві в 1-х ГСХМ (1919), у ВХУТЕМАСе (1921), МВХПУ (1963-69, з 1965 професор).
Безкорислива відданість Ватагіна справи свого життя, вимогливість до себе, здатність вчитися до кінця своїх днів зробили його однією з видатних фігур в анімалістичному жанрі. Його можна назвати основоположником московської анімалістичної школи.
Василь Олексійович Ватагін був великим трудівником - вражає величезна кількість робіт, що залишилися після нього. Твори Ватагіна зберігаються в багатьох музеях країни, в тому числі в Третьяковській галереї і в Російському музеї.
Помер Ватагін в Москві 31 травня 1969.
Євген Іванович Чарушин
Євген Іванович Чарушин - російський графік, письменник, заслужений діяч мистецтв РРФСР (1945). Оформив кілька десятків книжок для дітей. Ілюстрував власні розповіді. Його книжки виходили в Англії, США, Японії, Індії, Болгарії, інших країнах; їх загальний тираж перевищує шістдесят мільйонів примірників...
Чарушин Є. І. - один із самих улюблених дітьми художників світу тварин. Він був найкращим художником-анімалістом. Рівних йому не було. Але Євген Чарушин був і одним з тих добрих і гуманних дитячих письменників, які зберегли безпосередність і свіжість дитячого погляду на світ тварин і дитячого сприйняття життя, які зуміли по-доброму і з ясною простотою донести цей погляд до дитячої свідомості. Мистецтво Євгена Чарушина, добре, людяне, радує вже не одне покоління маленьких читачів і вчить їх любити чарівний світ звірів і птахів.
У Чарушина все було дивно. Починаючи з прізвища. Здавалося б, етимологія прізвища «Чарушин» сходить до слів «Чара», «чарівник», «чарувати». Це дуже спокуслива версія, адже сам художник і письменник Чарушин Є. І. зачарував кілька поколінь дітей своїми добрими, гуманними розповідями і малюнками про життя тварин. Насправді ж прізвище Чарушина пов'язана з іменником Чаруші. Так в діалектних говорах Уралу називали форму для випічки здобного тіста. Прізвисько Чаруші, від якого і сталася прізвище, одержувала людина пишнотілої, огрядний.
Сім'я губернського архітектора Івана Аполлоновича Чарушина жила широко і дуже дружно. У будинку збиралися музиканти, художники, а сам будинок був наповнений незвичайними речами, привезеними дядьком маленького Жені з Китаю, В'єтнаму, Японії, з Сахаліну.
Любов до природи батьки прищеплювали сина з дитинства. Мати, Любов Олександрівна (уроджена Тихомирова), навчала дитину «дивитися і дивуватися силі і красі природи і всьому її різноманітності та пишністю...». Батьківський будинок з величезним, зарослим садом був густо населений тваринами: поросятами, індичатами, кроликами, курчатами, чижами, омелюхи, щигля, подстрелкамі різних птахів, яких виходжували й лікували.
Улюбленим читанням для нього були книжки Сетона-Томпсона, Лонга, Біара, але особливо, подарунок батька - сім томів Брема, які Євген Іванович зберігав і перечитував все життя.
Закінчивши середню школу у В'ятці (1918), де він навчався разом із Юрієм Васнєцовим, Чарушин пішов в армію, служив помічником декоратора в Культпросвіт Політвідділу штабу Червоної Армії Східного фронту. Лише в 1922 році він повернувся до мирного життя. Взимку навчався в декоративних майстерень В'ятського губвоенкомата, а восени того ж року вступив на живописний факультет в Петербурзьку Академію мистецтв (ВХУТЕІН).
Після закінчення навчання (1926) і короткострокової служби в лавах Червоної Армії, Чарушин прийшов до Дитячого відділ Держвидаву, яким завідував Володимир Лебедєв. У ті роки перед художниками ставилося завдання створити принципово нові книги для маленьких громадян радянської держави, книги високохудожні і, в той же час, інформативні та пізнавальні.
Перша ж книга з ілюстраціями Євгена Івановича - розповідь В. Біанкі «Мурзук» (1928) - привернула увагу не тільки маленьких читачів, але і знавців книжкової графіки, а малюнок з неї був придбаний Державної Третьяковської галереєю. (додаток 5)
У 1929 році Чарушин зробив кілька книг: «Дикі звірі», «Різні звірі», «Вільні птахи», «Як ведмедик великим ведмедем став».
У 1930 році Чарушин спробував писати невеликі оповідання. Вже в першому його оповіданні - «Щур» (1930) - виявилося не тільки знання звіриних характерів, а й гарне почуття гумору. До війни Євген Іванович створив близько двох десятків книг: «Пташенята» (1930), «вовчика та інші» (1931), «Облава» (1931), «курчачі місто» (1931), «" Джунглі "- пташиний рай» (1931), «Тварини жарких країн» (1935), а також продовжував ілюструвати інших авторів, серед яких С.Я. Маршак, М.М. Пришвін, В.В. Біанкі, А.І. Введенський...
Окрім роботи у видавництвах, Євген Іванович активно співпрацював з дитячими журналами - «Мурзилка» (з 1924 р.), «їжаком» (1928-1935 рр..) Та «Чижем» (1930-1941 рр..); Робив настінні естампи для дітей, інколи працюючи без авансів і гонорарів.
Під час війни Чарушин виїхав з Ленінграда на батьківщину, у Кіров (В'ятку). Він малював плакати для «Вікон ТАРС», писав картини на партизанську тему, оформляв спектаклі в Кіровському театрі драми, розписував приміщення дитячого саду одного з заводів і фойє будинку піонерів і школярів. І - займався з дітьми малюванням.
У 1945 році художник повернувся до Ленінграда. Останньою книгою Чарушина стали «Дітки в клітці» С.Я. Маршака. А в 1965 році йому посмертно була присуджена золота медаль на міжнародній виставці дитячої книги в Лейпцигу.
Творчість Євгена Івановича Чарушина емоційно і багатозначно. Воно зворушливо і чудово, як усмішка дитини. Художник і письменник, він дарує дитині з ранніх років його життя неповторне відчуття краси рідної природи, рідного краю, Батьківщини. Воно живе у пам'яті, зверненої до перших років життя, першим враженням, і причетна до всього земного, що оточує людину з моменту народження. Тому творчість Чарушина близько не тільки дітям, а й дорослим. Воно не дозволяє забути, що всі дорослі «родом з дитинства», а дітям дає зрозуміти, який прекрасний світ.
В автобіографічній замітці «Моя робота» письменник докладно розповідає про захоплення дитинства - розведенні птахів і кроликів, пристрої «пташиного раю», дресирування собак, приручення диких птахів. «Переповненість до країв спостереженнями дитинства», за словами самого Чарушина, викликала потреба викласти свої враження на папері, поділитися ними з читачами. Розповіді - при всій різноманітності тематики - споріднює щось загальне: образ самого автора, що стоїть як би за рядками творів. І читач, вільно чи мимоволі, починає «бачити» перед собою співака землі російської.
На сторінках його оповідань не зустрічаються моралі і вказівки, але, прочитавши або прослухавши їх, дитина починає розуміти, що доброта і любов повинні правити світом, що краса - це, перш за все відсутність егоїзму, що збереження життя і дбайливе ставлення до всього живого - - перший показник моральності людини. Твори Чарушина сильні тим, що, як би поволі, вчать добру, відповідальності і причетності людини до всього, що його оточує. Вони близькі російському фольклору для маленьких.
Саме тому, як і у фольклорі, «між рядків» і в підтексті читається більше, ніж у самому творі. Не випадково дослідники-лінгвісти вважають, що Чарушин широко користується казковою манерою оповіді. Як і у фольклорі, так і в творах майстра кожен відкриває для себе стільки, скільки може пропустити через своє серце, розум і почуття. Сказане дозволяє помітити: при видимій простоті викладу твору Чарушина вимагають особливої педагогічної культури піднесення їх дітям. Стикаючись з творчістю Чарушина, педагог повинен вміти підтримати авторську думку і подати твір співзвучно їй. Останнє вимагає від нього тонкого сприйняття світу. Іншими словами, дорослий повинен пропустити через себе почуття автора, зрозуміти його основну думку і в точності донести до свідомості дитини.
Тільки він, дорослий, цілеспрямовано організовуючи навколишній предметний світ дитини, розкриє в своїх діях і відносинах його сутність: він як би одушевить цю навколишнє середовище, зробить її для малюка зрозумілою і доступною.
В останні десятиліття деякі вітчизняні та зарубіжні психологи по-новому інтерпретують раннє і дошкільне дитинство. Вважається, що дитина не пасивний споглядач світу, а навпаки, його активний учасник.
І ось що, мабуть, найголовніше: з раннього дитинства малюк як би «йде» назустріч дорослому, який представляється йому не тільки самим інформативним об'єктом, але і найбажанішим. Саме він, дорослий, емоційно наповнює і розцвічує його життя. Пізнаючи ставлення дорослого до світу предметів, матеріальної і духовної культури, до природи і суспільства, дитина, наслідуючи, вчиться жити в суспільстві, засвоює його ціннісні орієнтації. Він ніби «виглядає» в дорослого як у дзеркало, засвоюючи, що добре, а що погано. Соціальне середовище, таким чином, виконує виховує функцію: дитина буде таким, яким зробить його найближче оточення. У зв'язку з цим слід говорити про гуманізацію виховного процесу в цілому, і культурі виховання зокрема. Що це означає? Те, що ми, дорослі, власним прикладом, способом життя, своїми почуттями, словами та справами формуємо у дитини морально-етичні норми поведінки; симпатії та емпатії, толерантність і альтруїзм, доброту і турботу, дбайливе і любовне ставлення до всього живого, що його оточує. Саме тому гуманізація виховного процесу виступає як принцип сучасної педагогіки, що припускає виховання красою і добротою. Доброта не може бути некрасивою. Не випадково Федір Михайлович Достоєвський стверджував: «Краса врятує світ». Малюка ми, дорослі, зобов'язані вчити помічати цю красу, творити її, виховувати побожне ставлення до неї. Адже дитина так само сприйнятливий і чуйний до світу, як і ми, дорослі. Просто він інший і по-іншому реагує.
Цю особливість дитини знав і враховував Євген Іванович Чарушин, в творчості своєму тонкий педагог і чуйний психолог. Гуманізм його творів, написаних півстоліття тому, прекрасно «проектується» на принципи сучасної психології та педагогіки, вони як би Передбачаючи автором ще багато років тому. Ось чому творчість майстра не втратило своєї актуальності. Воно співзвучно часу.
Техніка письма, манера передачі образу у Чарушина дійсно відповідають реалістичної спрямованості, прагненню передати і рух, і настрій тварини, якого так і тягне погладити. Вдивіться в його по-дитячому розгубленого, безпорадного, самотнього ведмедика - «героя» оповідання Ніни Смирнової «Як ведмедик великим ведмедем став», що залишився без мами-ведмедиці. Так і хочеться його пошкодувати, захистити. Ще один наочний приклад - ілюстрації до книги Самуїла Яковича Маршака «Дітки в клітці». Дивовижне злиття віршованого тексту та ілюстрацій. Дитинчата тварин на обкладинці книги, на першому розвороті... Як живі! І два ведмедика, з усіх ніг тікають від маленької зебри; та левеня, яка дивиться прямо на читача, як би хто запитує нас про щось. На розвороті всі зайняті своєю справою - бігають, граються, з цікавістю дивляться один на одного, але у кожного свій характер, свої звички, захоплення. Кожен живе своїм дитячим життям. І немає сумніву, яке захоплення вони викликають у дітей - почуття радості, добра і... прагнення захистити малюка. Зверніть увагу, як реалістичні звірі в змалюванні. Так, колірна гамма ілюстрацій досить скупа, проте дивно виразна - тонко поєднуються чорні, коричневі, жовті, білі мазки, плями, іноді жовтий колір стає золотисто-охристим; дуже точні деталі зображень.
Зовсім інші відтінки проглядаються в книзі «Пташенята». І текст, і ілюстрації рудо-коричневі, жовті, сині, чорного кольору зовсім небагато - тільки для того, щоб підкреслити окремі пір'їнки, виділити дзьобик, лапки пташенят. Особливо запам'ятовується ілюстрація на розвороті (Чарушин взагалі майстер композиції в розвороті), третя частина якого - товстий кремезний стовбур. Ліву частину займає позначене чорно-рудими штрихами гніздо і в ньому - кричали воронята.
Дуже скупі, але мальовничі пейзажні зображення. Не полінуйтеся, знайдіть ілюстрації Євгена Чарушина до розповіді М. Смірнової «Ведмедик один» (з книги «Як ведмедик великим ведмедем став»). По діагоналі через білу сторінку (сніг) - тонке деревце, на якому сидить ведмедик. Або ведмедик у весняному лісі: у середині білої сторінки сам ведмедик, а навколо нього ліс - дві ялинки, позначені кількома штрихами, кущик і чотири лаконічних квітки. І все подано чорним кольором на білому снігу. Цей пейзаж: і обмеженість колірного рішення як не можна більш виразно підкреслюють тугу самотності маленького ведмедика...(додаток 6)
Згадуючи сьогодні Євгена Івановича Чарушина - талановитого майстра пензля і слова, ми не можемо не відзначити ще один бік його таланту - педагогічну. Художник-педагог, безпосередньо працював з дошкільнятами, надавав великого значення керівництву дитячою творчістю, пропонуючи дорослому направляти утримання дитячого малюнка, надавати допомогу у формуванні образу, в пошуках засобів виразності. Особливу турботу становила техніка роботи дітей олівцями і фарбами. Технічну легкість процесу малювання Чарушин вважав одним із збудників створення образу. У статті «Мій метод малювання з дітьми», опублікованій у другому номері журналу «Дошкільне виховання» за 1943 рік, він писав: «Якщо дитина неправильно тримає олівець і пензель (в кулаці, скорченими пальцями), то рука швидко стомлюється, процес зображення не може, і дитина позбавляється радості творчості ».
З тієї пори пройшли роки... Однак художній дар чарівника слова і графіки, чудового педагога і до цього дня бачимо і для дітей, і для дорослих.
Усі історії, про які повідав нам Є.І. Чарушин, будь то смішні або сумні, кумедні або героїчні, завжди мають велике виховне значення. Воно полягає в тому, що викликає у дитини добрі почуття: чуйність, бажання піклуватися про слабких, захищати беззахисних. Звертаючись до юних читачів і глядачів, Є. І. Чарушин пише: «Подивився картинки? Прочитав цю книжку? Дізнався, як звірі й птахи своїх хлопців навчають їжу добувати, себе рятувати? А ти - людина - господар всієї природи, тобі все знати потрібно. Заходь у світ природи! Заходь уважним і допитливим, добрим і сміливим. Більше дізнавайся, більше вмій. Для цього ми й існуємо, щоб ти виріс вмілим і добрим, щоб вся природа обернулася для тебе великою Батьківщиною »
Живої натури для юного художника цілком вистачало. Вона була всюди. По-перше, сам батьківський будинок з величезним зарослим садом був густо населений всілякої живністю. Це був справжній домашній зоопарк - кудахчущій, хрюкають, ржущих, нявкаючий і гавкаючий. У дворі жили поросята, індичат, кролики, курчата, кошенята і всіляка птах - чижі, омелюхи, щиглики, різні підстрелені ким-то на полюванні птиці, яких виходжували й лікували. У самому будинку жили кішки, на вікнах висіли клітки з птахами, стояли акваріуми і банки з рибками, а ще в будинку жив хтось Бобка.
Це був пес про трьох лапах, добрий друг маленького Жені Чарушина. Цей пес «лежав завжди на сходах. Все про нього спотикалися і лаялись. Я ж пестив його і часто розповідав йому про свої дитячі прикрощі ». По-друге, крім всього цього рухається і ворушилося достатку натури завжди можна було збігати в майстерню чучельника, що знаходилася в двох кроках від будинку Чарушина. Там звірів можна було розглянути у стані спокою.
Улюбленим читанням Жені Чарушина були книги про життя тварин. Сетон-Томпсон, Лонг, Біар - ось його улюблені автори. Але одного разу батько подарував йому на день народження 7 важких фоліантів. Це була книга А. Е. Брема «Життя тварин». Таке вже це був збіг, що Чарушин народився в день смерті великого німецького зоолога Альфреда Едмунда Брема. Його фундаментальна праця в семи томах була найдорожча для Євген Іванович Чарушина книга. Її він берег і перечитував все життя. «Я читав його запоєм, - згадував Чарушин, - і ніякі« Нат Пінкертони »і« Нік Картери »не могли зрівнятися з Бремом». І те, що малював художник-початківець все більше звірів та птахів, в цьому теж чимала частка впливу Брема.
Після закінчення в 1918 році середньої школи, де він навчався разом із Юрієм Васнєцовим, Чарушин був призваний в Червону Армію. Там його використовували «за фахом», і він був призначений помічником декоратора в Культпросвіт Політвідділу штабу Червоної Армії Східного фронту. Відслуживши 4 роки, практично всю громадянську війну, він повернувся додому і вирішив вчитися на професійного художника. У В'ятці можна було вчитися тільки в декоративних майстерень В'ятського губвоенкомата Але це було не серйозно, справжньої школи малювання губвоенкомат дати не міг. Юний Чарушин це розумів, і восени того ж року він виїхав до Петербурга. Заповітна мета будь-якого художника-початківця - це Академія. І Євген Чарушин вступив на живописний факультет в Петербурзьку Академію мистецтв (ВХУТЕІН), де займався п'ять років, с1922 по 1927 рік, у А. Карева, А. Савінова, М. Матюшина, О. Рилова.
Після закінчення навчання Чарушин прийшов зі своїми напрацюваннями в Дитячий відділ Держвидаву, яким завідував в тоді знаменитий художник Володимир Лебедєв. У ті роки влада перед художниками завдання - створити принципово нові книги спеціально для маленьких громадян радянської держави. Книги повинні були бути високохудожніми і, в той же час, інформативними і цікаво-пізнавальними. Чарушінські малюнки зі світу тварин сподобалися Лебедєву, і він підтримав молодого художника в його розвідках і творчості. Перша книга, ілюстрована Євгеном Івановичем, була розповідь В. Біанкі «Мурзук». Вона привернула увагу не тільки маленьких читачів, але і знавців книжкової графіки, а малюнок з неї був придбаний Державної Третьяковської галереєю.
У 1930 році, «сповнений до країв спостереженнями дитинства та мисливськими враженнями я став, при гарячому участі та допомоги С. Я. Маршака, писати сам». Чарушин Є. спробував писати невеликі оповідання для дітей про життя тварин. Дуже тепло про оповіданнях автора-озвався Максим Горький. Але це виявилося важкою справою в його житті, так як за його власним визнанням, ілюструвати чужі тексти йому було набагато простіше, ніж свої власні. У своїх текстах дуже часто виникали суперечки між Чарушином-письменником і Чарушином-художником.
До війни Євген Іванович Чарушин створив близько двох десятків книг: «Пташенята», «вовчика та інші», «Облава», «курчачі місто», «Джунглі - пташиний рай», «Тварини жарких країн». Продовжував він ілюструвати інших авторів - С. Я. Маршака, М. М. Пришвіна, В. В. Біанкі.
Під час війни Чарушина евакуювали з Ленінграда на батьківщину, у Кіров (Вятку). Він малював плакати для «Вікон ТАРС», писав картини на партизанську тему, оформляв спектаклі в Кіровському театрі драми, розписував приміщення дитячого саду одного з заводів і фойє будинку піонерів і школярів. І займався з дітьми малюванням.
У 1945 році художник повернувся до Ленінграда. Крім роботи над книгами, він створив серію естампів із зображеннями тварин. Ще до війни він захопився скульптурою, розписував чайні сервізи, а в повоєнні роки робив з порцеляни фігурки тварин і цілі декоративні групи.
Останньою книгою Чарушина стали «Дітки в клітці» С. Я. Маршака. А в 1965 році йому посмертно була присуджена золота медаль на міжнародній виставці дитячої книги в Лейпцигу.
На все життя художник і письменник Чарушин зберіг дитяче світовідчуття і якийсь дитячий захват перед красою світу природи. Він сам розповідав про себе: «Я дуже вдячний моїм рідним за моє дитинство, тому що всі враження його залишилися для мене і зараз найбільш сильними, цікавими і чудовими. І якщо я зараз художник і письменник, то тільки завдяки моєму дитинству...
Світ тварин посеред первозданної природи - його батьківщина. Він все життя розповідав про неї і малював цей чудовий зниклий світ, намагаючись зберегти і передати дітям його душу.
Є. І. Чарушин проілюстрував багато книг В. Біанкі, М. Пришвіна, С. Маршака, а також свої власні книги про тварин. І вже в перших малюнках проявився особливий почерк художника-анімаліста. Розмивами туші, акварелі Є. Чарушин по-особливому передає пухнасте хутро звірів.
Точно обрана поза, вираз очей, руху так виразні, що малюнки відразу полонять дітей.
Білизна нефарбованого листа імітує нескінченність сніжного простору. Два легких торкання кисті - ось тобі і хвойні гілочки. Художник навмисно спрощує малюнок, так як розуміє, що головне - розповісти про свого героя. Він зосереджує увагу дитини на образі і тому опускає зайві деталі. Дуже своєрідна манера письма художника: кольоровими плямами створювати враження силуету та об'єму. Для своїх малюнків Чарушин використовує всього 3-4 фарби. Але це не заважає йому домагатися відчуття колірного багатства хутра, оперення. Герої його немов живі. Тому вони такі близькі і зрозумілі дитині-дошкільника.
У своїх ілюстраціях до казки «Горобчик» М. Горького художник знайомить нас з героями цього твору: горобиної сім'єю та кішкою. Як дивно точно передав Чарушин позу кішки: ось-ось схопить вона маленького горобця пудиків.
«Я хочу зрозуміти тварина, передати його звичку, характер руху. Мене цікавить його хутро. Коли дитина хоче помацати мого звірятка - я радий. Мені хочеться передати настрій тварини, переляк, радість, сон і т.п. Все це треба спостерігати і відчути », - так писав про себе Є.І. Чарушин.
Є.І. Чарушин - прозаїк, дитячий письменник. Протягом багатьох років ілюстрував книги Чуковського, Маршака, Пришвіна, Біанкі і ін. дитячих письменників. У 1930-і роки став одним з кращих художників дитячої книги, дизайн якої в той час вже остаточно склався в особливий напрямок у російській мистецтві. У 1930 був надрукований перший його оповідання для дітей. З тих пір письменник і художник Є. І. Чарушин опублікував багато ілюстрованих книжок для дітей молодшого шкільного віку про звірів, птахів, про полювання, про дітей. У пройнятих теплим гумором, виконаних в манері вільного акварельного малюнка анімалістичні ілюстрації Чарушина до своїх власних книг («вовчика та інші», 1931; «Микитка та його друзі», 1938; «Про Томка», 1957) і творів інших авторів («Дітки в клітці »С. Я. Маршака, вид. в 1935) для дітей молодшого віку пізнавальні цілі органічно поєднуються із завданнями виховання етичної свідомості та любові до природи. Його ілюстрації, естампи, порцеляновий скульптура, книги експонувалися на багатьох міжнародних виставках в Софії, Лондоні, Парижі.
В ілюстраціях Е І. Чарушина, художника-анімаліста, світ звірів розкрито в яскравих образах, з великою теплотою і гуманністю. У нього свої прийоми передачі форми, кольору і фактури. Його герої реалістичні, і казкові одночасно. Він прагне лаконічними засобами виразити характер кожного звіра, передати радість спілкування з живим.
Є.І. Чарушин докладно і конкретно вивчив тварин, що, створюючи свої малюнки, міг не думати про точність передачі форми або пропорції, так що це малося на увазі вже саме собою. Такий підхід допомагав зосередитися на створенні образів. Кожна ілюстрація не схожа на іншу, в кожної свій власний емоційний образ - певний характер в певному стані.
Герої Е І. Чарушина ласкаві, чарівні. Вони легко входять в казковий світ. Художник любив зображати звіриних дитинчат - пухнастих, м'яких і ще зовсім безпомічних.
Е І Чарушин виробив свій метод ілюстрування - суто мальовничий. Він малює не контурно, а, можна сказати антіконтурно, надзвичайно майстерно, плямами і штрихами. Звір може бути зображений просто "кошлатим" плямою, але в цьому плямі відчувається і настороженість пози, і характерність руху, і особливість фактури - пружність піднятою дибки довгою і жорсткої вовни разом з пуховою м'якістю густого підшерстя.
"Я привчався з дитинства розуміти тварину - розуміти його рухи і міміку. Мені зараз навіть якось дивно бачити, що деякі люди зовсім не розуміють тварина".
Висновки
Розглядаючи питання анімалістичного мистецтва, художники-анімалісти зупиняються на його природу і межі самостійного побутування. Треба сказати, що в радянському мистецтві склалася точка зору на анімалістичний жанр як другорядний, призвела до помилкової думки про його відносній легкості. Намалювати звіринку вважалося дрібницею. Багато художників і глядачі, визнаючи специфіку пейзажної, жанрової або портретного живопису, заперечують таку специфіку в анімалістичному мистецтві. Подібно іншим жанрам, анімалістика має багаті можливості для зйомки вигляду тварини у всіх видах образотворчого мистецтва: монументальному, декоративному, станковому. Узагальнені, лаконічні форми і строгість пропорцій тваринного органічно вписуються в дію монументальних і станкових композицій, гармонійна відповідність, ритмічність форм відповідає законам декоративного мистецтва. Причому тварина для анімаліста, як самостійний об'єкт, цікаво перш за все в якості рухомого істоти, як жива виразна індивідуальність. Воно завжди мінливе, сприймається в швидкоплинних позах, у виразах різних емоцій. Можна порівняно легко замалювати метеликів або жуків з колекції, красиві раковини, заспиртованих риб, опудала звірів і птахів. Але все це будуть вираження мертвих тварин-писав В. Ватагін.
Любов і знання є головними критеріями підходу до зображення тварини у анімалістів. Саме ці якості, що містять у собі особливий інтерес до світу звірів, породжують почуття тварини. Без цього почуття художник-анімаліст важко підійти до створення образу тваринного як моделі живий, одухотвореної природи. Красота-любов-знання - така, може бути, кілька умовна схема, яка випливає з діяльності художника-анімаліста, за родом своєї професії покликаного обертатися в складному і різноманітному природному світі. Любовний, зацікавлене ставлення художника до своєї моделі збагатить думка, розкриє шляху образної інтерпретації. Безумовно, ці якості важливі в роботі майстрів інших жанрів. Проте не обов'язково любити модель, скажімо портретованого, до того ж якщо мова йде про репрезентативному портреті. Інша річ - анімалістичний образ. Тут необхідно природне почуття, яке є не у кожного. Тварина в даному випадку є складним об'єктом, робота з яким вимагає великого уміння і самих різноманітних навичок. Малюнок з живої натури постає найважливішим і відповідальним етапом роботи художника-анімаліста. Саме від нього залежить подальший успіх та ступінь проявленого майстерності.
1