Урок "Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц»."

Про матеріал

Розробка уроку із зарубіжної літератури для учнів 8 класу на тему "Антуан де Сент-Екзюпері (1900–1944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц"", за новою програмою.

Перегляд файлу

Тема: Антуан де Сент-Екзюпері (19001944). «Маленький принц». Людські взаємини, моральні цінності в казці-притчі «Маленький принц».

Мета: познайомити учнів із життям і творчістю А. де Сент-Екзюпері; допомогти засвоїти  поняття «філософська казка-притча», зрозуміти ідейно-художній та філософський зміст твору «Маленький принц», його  гуманістичну спрямованість; сприяти формуванню соціальних і комунікативних компетентностей; сприяти морально-етичному вихованню учнів.

Обладнання: мультимедійний пристрій, комп'ютер, виставка книг письменника, тексти казки-притчі «Маленький принц», словник літературознавчих термінів.

Хід уроку

 Найскладніший політ -  

                            це політ над собою. 

                                               А. де Сент - Екзюпері 

І.  Оголошення теми, мети та завдань уроку 

II. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Слово вчителя

   Протягом життя людина розвивається фізично, інтелектуально, духовно. Проте   внутрішнє «Я» за різних обставин може уповільнюватися в розвитку, і тоді людина перестає розвиватися духовно, втрачає кращі риси – доброту, дружелюбність, а отже, взаєморозуміння, повагу.

  Мабуть, усвідомлюючи це, автор «Маленького принца» зізнається: «Я боюся стати таким, як дорослі».

  Всесвітньо відомий письменник, філософ, льотчик, і винахідник Антуан де Сент-Екзюпері часто писав, що він «був створений, щоб стати садівником...».

  Чи це не парадокс? Ні! Філософи, письменники часто мислять символами і                 висловлюються символічно. Все велике виростає з маленького — з насіння, з паростків, з дитини. Тож письменник бачив своїм завданим леліяти й доглядати добре насіння, полоти бур'ян на планеті Земля, як дбайливий садівник, бо відчував себе відповідальним за все людство.

  Хто ж він, льотчик-герой і винахідник мильних бульок для дітей, автор «Маленькою принца», філософський зміст якого й до цього часу розшифровують десятки вчених? Про це — наша розмова на уроці.             

 2. Робота з епіграфом. Бесіда. 

            1) Як ви розумієте слова французького письменника? 

            2) Якою ви уявляєте людину, що висловила таку думку? 

            3) Чи кожна людина здатна на політ над собою? 

 3. Слово вчителя.                                                                                            

  - Сьогодні, дорогі друзі, до нас прийшов сам Антуан де Сент-Екзюпері.     4. Інтерв'ю з письменником. (Журналіст і письменник - підготовлені учні)

 

                

 

- Ж. Де і коли ви народилися?

- Я, Антуан Мари Жан-Батіст Рожер де Сент-Екзюпері, народився у 1900р. у

м. Ліоні у сім'ї збіднілих аристократів. Батько мій був страховим інспектором, мати - талановитою художницею, людиною високої культури. Саме мати розкривала чарівний світ життя, навчала сприймати душею його красу, Вона уміла створити таку атмосферу, яка допомогла розвинути розумові й творчі здібності дітей. Дитячі роки залишили в душі такий глибокий слід, що навіть, зараз, у зрілому віці завжди кажу «Я родом із Дитинства».

- Ж. Де ви навчалися?

- Коли почалася Перша світова війна, мати пішла працювати в госпіталь сестрою-жалібницею, а двох синів — мене і Франсуа — віддала в закриту школу. Але ми, які зростали зовсім в іншій атмосфері, там просто не витримали. Тоді мати, незважаючи на непосильні витрати, відправила нас на навчання до Швейцарії, щотижня відвідуючи, хоч доводилося їздити за 500 кілометрів. Мати ніколи не скаржилася на труднощі «саме вона сприяла розвиткові почуття людської гідності, справедливості, чесності, шляхетності духу й любові до краси.

- Ж. Розкажіть, будь ласка, про свої захоплення.

- Я був мрійником, писав вірші, малював, грав на скрипці, хоча захоплювався і технікою. А ще я марив небом.

-Ж. Чи вдалося вам здійснити давню мрію - літати?

- У 13 років я уперше здійснив політ на літакові, й у мене з'явилася мрія стати льотчиком. Заради неба я кинув, навіть, улюблену архітектуру. Я став пілотом. Закінчивши коледж, поїхав до Парижа, мріючи вчитися на військового моряка. Але провалився... на творі!

- Ж. Чому ви покидаєте навчання в Академії Мистецтв?

- Навчання в Академії Мистецтв не здалося мені цікавим і гідним заняттям, тому я добровільно йду в армію. І там знову захопила мрія літати.

Довелося подолати чимало перешкод, щоб стати льотчиком. 1922 р. мрія здійснилася. Та незабаром трапилася авіакатастрофа і я був тяжкопоранений. - Ж. Чим ви займалися після одужання?

- Цивільні професії конторника, комівояжера, якими довелося оволодівати після одужання, були не до душі, адже любов і мрія — авіація. Пробую писати, хоч не зовсім вдало, а при нагоді знову повертаюся до літака, служу на поштово-повітряній лінії, що з'єднувала Францію з Північною Африкою.  - Ж. Як ідуть справи будучи льотчиком?

- Ремесло льотчика стало й джерелом поетичного натхнення.

- Ж. Дякуємо вам, шановний Антуане, за цю щиру розмову. Нам було дуже приємно зустрітися з вами сьогодні і почути вашу цікаву історію життя. До побачення!          

(Журналіст і письменник виходять з класу).

5. Розповідь вчителя про життя і творчість А. де Сент-Екзюпері, звертаючись до презентації.

                       Приблизний план презентації     

 1.«Я родом із Дитинства». Дитячі роки письменника (Замок Ла-Молль, в якому Сент-Екзюпері провів свої дитячі роки)

 

Описание: Пов’язане зображення

 

2. Мрії про небо. Пілот Сент-Екс

Описание: Результат пошуку зображень за запитом "фото екзюпері"

 

  1. Творчий шлях Антуана де Сент-Екзюпері

                    Описание: Результат пошуку зображень за запитом "фото екзюпері"

  1. Історія створення казки-притчі «Маленький принц»

Описание: Результат пошуку зображень за запитом "фото екзюпері замок Ла-Молль"

 

  1. Доля людини у часи Другої світової війни.

 

Описание: Результат пошуку зображень за запитом "фото екзюпері замок Ла-Молль"

 

6. Вічний політ великого мрійника. Трагічна загибель льотчика Сент-

Екса.

Описание: Пов’язане зображення

 

  1. Словникова робота.
  • Випишіть у зошит із підручника, що таке притча та казка.
  • Знайдіть риси казки і притчі у творі.

7.    Слово вчителя.

- Останній закінчений твір Екзюпері - мудра і щира казка «Маленький принц», написана 1942 р. в Нью-Йорку і там же видана вперше.

   Сьогодні ми познайомимося з найулюбленішим героєм автора. Людина, яка створила такий світлий, образ, сама повинна бути чистою душею, думками. Яким же є Маленький принц, ми дізнаємося під нас знайомства з ним ближче.

8. В клас заходить учень, переодягнений у костюм Маленького принца.

- Добрий день, жителі великої і прекрасної планети Земля. Мене звати Маленький принц. Я народився і жив на далекому астероїді В-612. Ця планета зовсім маленька, трішки більша за мене, але я її дуже люблю. Кожного ранку я прибираю її, викорчовую баобаби, які так небезпечні для такої маленької планети, як моя. Більш за все я люблю дивитися на захід сонця — це так красиво!

   Моєю найулюбленішою істотою в цілому світі є троянда. Вона така прекрасна, але така беззахисна. Але зараз я починаю розуміти, що вона також мене любить, бо відпустила мене у цю далеку мандрівку. Мандруючи космосом, я познайомився з дивними людьми: Пияком, Ділком, Королем, Честолюбцем, Ліхтарником, Географом. Які дивні люди ці дорослі! Я сподіваюся, що жителі планети Земля розумніші за людей, яких я зустрів…

А ви, любі діти, допоможіть мені розібратися в земному житті. Добре?

 

Вчитель запрошує Маленького принца прийняти участь у обговоренні твору.

ІІІ. Закріплення матеріалу.

  1. Робота в групах

І група.     Кому присвячена ця казка? Як ви розумієте слова у присвячені «коли він був дитиною»? Кому, за вашим розумінням, адресована казка: дітям чи дорослим?

II група.    Які цінності людського життя захищає автор в своєму творі?

III група.   У чому полягає гуманістичний зміст твору?

IV група.   Пригадайте, в які часи була написана ця казка? Чи пов'язаний зміст казки із тими подіями, які відбувалися в світі за тих часів?

2.   Слово вчителя.

-  Сьогодні ми зустрілися із самим Антуаном де Сент-Екзюпері, дізналися про багато фактів зі його життя, побачили найулюбленішого героя. Я сподіваюся, що ви, дорогі діти, не забудете наш урок і збережете у серці таку цікаву і добру людину - Антуана де Сент-Екзюпері!

   Тож закінчимо нашу зустріч рядками вірша Ю. Друніної «Пілот Сент-Екс, поет Екзюпері»

Учень(читає вірш Ю. Друніної «Пілот Сент-Екс, поет Екзюпері»)

           Влюбленный в землю,

           Он любил и небо,

           Да так, что без него

           Прожить не мог.

           Но этот гений,

           Этот полубог,

           По мненью многих,

           Мудрым вовсе не был.

           И то сказать –

           Творил бы в тишине,

           Своим лишь, кровным

           Занимаясь делом…

           Пилот Сент-Экс

           На грянувшей войне

           Был горячо

           И леденяще смелым.

           Он в небесах

           Остался навсегда…

           Гори в угрюмом космосе,

           Гори,

           Безумная и мудрая звезда –

           Пилот Сент-Экс,

           Поэт Экзюпери!

  3.  Слово вчителя.

  Так само, як назавжди залишився у небі пілот Сент-Екс, назад у небо полинув і герой його казки-притчі Маленький принц , який прилітав на землю, щоб змусити нас замислитися над життям , стати добрішими,  милосерднішими ,  навчити  людей  сприймати  світ серцем.

IV. Домашнє завдання.

Дібрати матеріал про подорожі Маленького принца; намалювати карту-  схему мандрівки Маленького принца до Землі; виписати вислови Маленького принца про сенс життя.


 

docx
Додано
18 квітня 2018
Переглядів
11477
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку