6 клас. Конспект уроку-акціону.
Тема уроку: Римська республіка.
Мета уроку: Оцінити навчальні досягнення школярів у ході вивчення теми шляхом проведення уроку-аукціону, підвищити пізнавальну активність шестикласників у вивченні історії стародавнього світу. Розширити кругозір, набути навичок застосування знань, отриманих під час уроків і роботи з додатковою літературою, у нетрадиційних обставинах.
Удосконалювати вміння працювати в команді; підвищити пізнавальний інтерес в оволодінні історичними знаннями.
Тип уроку: контроль знань, закріплення умінь і навичок.
Форма уроку: урок-аукціон.
Обладнання: карта; реквізити аукціону: гонг, деревяний молоток, картка лотів.
Підготовка до уроку здійснюється за два тижні. Призначаються чотири "купці", які готують лоти, а також "банкір", який відповідає за підготовку аудиторії та зведеної таблиці результатів аукціону. Інші учні утворюють "акціонерні товариства" (АТ) по 6-7 учнів у кожному. Товариства обирають своїх "президентів".
Підготовка класу: столи розташувати у вигляді літери "Т", за якими будуть сидіти члени "акціонерних товариств". По середині класу ставиться стіл, за яким сидять "купці", перед кожним з них ставиться табличка з прізвищем. З боку сидить "банкір", перед ним аркуш паперу І таблиця для підведення підсумків. На столі гонг і деревянний молоток.
Хід уроку
О, Риме стародавній, місто вічне! Краса і гордість італійської держави На пагорбах семи стоїш велично, Здобувши у віках собі пошани й слави. Твій Пантеон і Колізей і Арки Тріумфальної— Це місто між давниною і сьогоденням.
Вступне слово.
Ми з вами вивчили тему "Римська республіка" і сьогодні наш підсумковий урок проведемо у формі "аукціону" ( торгів ). Адже саме в Стародавньому Римі зародились аукціони на яких продавалось право збору з населення провінцій. Зараз я представлю вам учасників нашого "аукціону": " купці" (називаю кожного ), "банкір" ( називаю прізвище) та представляю 4 "акціонерні товариства" і називаю їх "президентів". Вони представляють свої назви, емблеми та гасла.
"Купці" оцінюють готовність АТ до уроку і результати передають "банкіру", котрий вписує їх в таблицю результатів аукціону.
Початок аукціону.
АТ представляють свої назви та гасла:
АТ 1 "Тріумф"
"Поділяй і володарюй"
АТ 2 "Тріарії"
"Ми переможемо всіх і кожного".
АТ 3 "Спартак"
"Краще смерть від заліза, ніж з голоду"
АТ 4 "Гладіатори"
"Краще померти в боротьбі за свободу, ніж вбивати один одного для забави римлян".
"Купці" оцінюють готовність АТ до аукціону.
(Учитель-ведучий ударяє в гонг.)
Ми розпочинаємо наш "аукціон". Слово надається першому "купцеві", який представляє перший лот. (дод.1). Після цього "купці" підводять підсумок і результати передають "банкіру", котрий заносить їх в таблицю "аукціону". Так, по черзі надається слово іншим "купцям", котрі представляють свої лоти. (дод.2,3,4). Кожний лот передбачає ускладнення завдань відповідно до чотирьох рівнів навчальних досягнень учнів з теми "Римська республіка". В ході уроку передбачений і сюрприз "чорна скринька". Потрібно відгадати, що у скриньці знаходиться. Вчитель-ведучий пропонує підказки, (дод.5).
( Ведучий ударяє в гонг). Наш аукціон закінчився. Всі товари продані. На таблиці ми бачимо "платоспроможність" наступних АТ. ( Далі вчитель виставляє бали "купцям", "банкірам" і "членам АТ" за активну участь в "аукціоні" та дякує учням за цікавий урок).
Домашнє завдання. Підготувати кросворди до цієї теми.
Додаток 1. Лот № 1.
Пропонується 10 запитань, на які треба дати відповідь " так" чи "ні". Члени АТ на відповідь "так" піднімають руки, на відповідь "ні" - не піднімають. (3 бали).
1. Давня Римська держава була розташована на Апеннінському півострові. (Так).
2. З усіх боків півострів омивають хвилі Чорного моря. ( Ні ).
3. 3 півночі Апеннінський півострів відділяють від Європи гори Альпи. (Так).
4. На півдні розташований великий острів Сіцілія з вулканом Везувій. (Ні).
5. Місто Рим заснували племена латинів. (Так ).
6. Базарний майдан в Римі називався агора. (Ні).
7. Римською державою управляв Сенат, що складався з плебеїв. (Ні).
8. В Римі правило 7 етруських царів. (Так).
9. Назва "Італія" перекладається як "країна телят". (Так).
10. Управління державою без царів римляни назвали словом "республіка". (Так).
Додаток 2 Лот № 2.
Завдання 1. Дайте визначення понять і термінів:
Консул - Народний трибун-
Гладіатор - Плебеї-
Диктатор - Патриції –
Республіка - Тріумф -
Кожному АТ пропонується конверт з двома термінами. АТ обговорюють терміни, які потім оцінюються по 2 бали за кожну правильну відповідь.
Завдання 2. Закінчити речення. (2 бали)
Додаток. З Лот № 3.
Завдання 1. Перевірка знань історичної хронології. Кожному АТ дається по 3 історичні дати, до яких потрібно вказати подію, а також звернути увагу на правильність запису дат, якщо є помилки у записі, то їх потрібно виправити. ( Дати написані на папері у формі рибки і після правильної відповіді їх отримують в якості улову. Одна правильна відповідь - один бал.)
1. 241-264рр. до н.е.; 509р. до н.е.; 133р. до н.е.
2. 2901-218рр. до н.е.; 753р. до н.е.; 123р. до н.е.
3. 146-149рр. до н.е.; 216р. до н.е.; 107р. до н.е.
4. 71-74рр. до н.е.; 146р. до н.е.; 202р .до н.е.
Завдання 2. Пояснити крилаті вислови. ( За правильну відповідь З бали).
1. " Гуси Рим Врятували".
2. " Горе переможеним".
3. " Ганнібал біля воріт".
4. " Мементо морі ".
Завдання 3. Визначіть особу (1 бал ) та складіть свій опис особи ( 5 балів).
1. Видатний полководець провів реформу армії, внаслідок якої вона стала професійною. (Марій).
2. Він був людиною з великою фізичною силою і відвагою, перевершив усіх своїм розумом та швидше був схожий на освіченого грека, а не на фракійця. (Спартак).
3. Це полководець ще в дитинстві разом з братом поклявся помотатися римлянам і 16 років вів війну в Італії, але перемогти Рим не зміг. Щоб уникнути ганебного полону прийняв отруту. (Ганнібал).
4. Видатний політичний діяч і полководець, який усе своє життя воював з Римом. Знав 22 мови, писав наукові трактати. Центром його держави було місто Пантікапей. (Мітридат VI Євпатор). Після цього кожне АТ складає свій опис особи.
Додаток 4. Лот № 4.
Завдання 1. Викресліть зайве і назвіть одним словом. ( 2 бали ).
1. Катапульта, таран, каліги, баліста, ворон.
2. Легіон, когорта, легат, центурія, маніпула.
3. Веліти, гастати, принципи, тріарії, квінксри.
4. Латини, етруски, умбри, іллірійці, самніти.
Завдання 2. " Чиє слово довше".
Скласти ланцюжок слів, кожне наступне слово довше від попереднього на одну літеру. Кількість слів відповідає кількості балів.
Завдання 3. " Історичний бій".
Кожне АТ готує запитання іншому АТ і називає того, хто має відповідати. Правильна відповідь - 2 бали.
Завдання 4, " Гість з минулого". Складання творчих розповідей у нестандартних ситуаціях. (5 балів).
Додаток 5.
«Чорна скринька».
Пропонуються картинки і АТ повинні визначити, що знаходиться у "чорній скриньці". Даються підказки.
1