Урок "Багатошарове бісероплетіння"

Про матеріал
Мета уроку: ознайомлення з особливостями візерунків багатошарового плетіння інших народів, навчання учнів технічним прийомам багатошарового бісероплетіння, співвідношенню образів багатошарового плетіння з певними природними формами (пелюстки, листочки, ягідки тощо); ознайомлення учнів з виражальними можливостями бісероплетіння; • формування практичних навичок багатошарового плетіння • виховування любові до рідної культури
Перегляд файлу

Трудове навчання

 

Клас: 4 (5, 6)

Тема: Етнічні культури в бісероплетінні. Візерунки, орнаменти. Багатошарове плетіння

Мета уроку:

  • прилучення учнів до національній культурі рідного краю; ознайомлення з особливостями візерунків багатошарового плетіння інших народів;
  • навчити учнів технічним прийомам бісероплетіння;
  • навчити учнів співвідносити образи багатошарового плетіння з певними природними формами (пелюстки, листочки, ягідки тощо);
  • ознайомити учнів з виражальними можливостями бісероплетіння;
  • формування практичних навичок багатошарового плетіння та творчої активності;
  • розвивати композиційні уміння та навички учнів;
  • створити творчу атмосферу для дітей;
  • розвиток естетичного смаку учнів;
  • виховувати любов к культурі, вчити ретельності при роботі з бісером.

Обладнання:

  1. Матеріали та інструменти для учнів: бісер, намистини, камені, голки для бісеру №11, №10, ліска, нитки поліестерові.
  2. Репродукції творів майстрів бісероплетіння, дитячі роботи з бісеру, роботи майстрів бісероплетіння, кольорові приклади візерунків для багатошарового бісероплетіння.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

 

Учитель: Добрий день, діти! На минулому занятті ми з вами познайомилися з основними прийомами в бісероплетінні.

Давайте поговоримо тепер про багатокольорове плетіння бісером. Розмову пропоную почати з невеликої словарної роботи.

Сьогодні      взяла на себе роль лінгвіста, вона познайомить нас з тим, як трактує Словар російської мови Ожегова таке поняття як «візерунок».

Учень: Словар розтлумачує слово «візерунок» таким чином:

Малюнок, який являє поєднання ліній, фарб, тканин. Наприклад: чудернацький візерунок. Я хочу напам’ятати усім, що слово «орнамент» означає «живописні, графічні або скульптурні прикраси із поєднання геометричних, рослинних чи тваринних елементів.

Учитель: Що розуміємо ми під словом «візерунок», коли займаємося бісероплетінням? Сьогодні в ролі теоретиків виступлять     та   … , які підготували індивідуальні завдання.

Учень: Візерунок – це лінії, форми, фарби, їх поєднання, які в цілому створюють декоративний ефект. Декор – прикраси, в сучасному значенні «дизайн». В свою чергу сукупність повторних  візерунків називається орнаментом. Відтворюючи орнамент, треба намагатися його цільності, щоб по призначенню він підходив до оздоблюючого предмету. Іноді візерунок має головний елемент – композиційний центр, який виділяють розміром, кольором або тоном. Але частіше орнамент будується на рівності усіх елементів, які в нього входять. Самий найпростіший приклад такого орнаменту – візерунок, який складається з двох чергуючи мотивів. Коли елементи чергуються через нерівні інтервали, створюється нерівний ритм. Застосовуються різні види ритмів – лінійні, кольорові, тонові. Елементи, які створюють візерунок, мають відтворювати реальний мир, але бути стилізованими, узагальнюватися та спрощуватися до значка. Наприклад, якщо ми бажаємо зобразити птаху – ми не будемо копіювати та виплітати кожне перо, а спростим птаху до значка.

Учень: Ще з стародавніх літ люди навчились узагальнювати зображення та застосовувати умовні знаки – символи. Наприклад, пряма горизонтальна лінія означала поверхню землі, хвиляста (ломана) лінія – вода, трикутник – гора, хрест – вогонь, сонце, джерело життя зображували у вигляді кулі, квадрата, ромба. Стародавні візерунки не тільки оздоблювали одяг, але і повинні були охороняти, захищати від злих духів та приносити щастя. Тому їх називали «оберегами». Найбільш поширені прикраси-обереги – це амулети, браслети, пояса.

Учитель: А чи існують якісь особливості у візерунках різних народів?  Я просила вас до заняття узнати особливості, провести своє невелике розслідування. Давайте познайомимося з його результатами. Слово вам, мистецтвознавці.

Учень: Стародавні єгипетські мотиви відрізнялись наявністю стилізованих листочків та квіток лотоса. В Стародавній Греції віддавали перевагу плетінню геометричного орнаменту у вигляді кривої лінії із завитками. Арабське плетіння характеризувалося  наявністю арабесків. З цим словом багато учнів вже знайомі. Арабески – це складний візерунковий орнаментів геометричних фігур, стилізованих листочків та т.п. первісно в дусі арабського стилю. Основою таких бісерних прикрас є складне поєднання геометричних фігур та стилізованих зображень листочків та квітів. Іноді арабески включають в себе ще і надписи.

Учень: Наша школа глибоко вивчає традиції давньоруської культури, тому я подбала знайти матеріал про особливості словянського бісероплетіння. Я узнала, що в словянському народі з образом птахи повязані уяви про світло та тепло, часто на їх головах зображували хрестики, тризубці, маленькі кулі – це знаки вогню та сонця. Золото в стародавньому мистецтві символізувало «світло». Тварини в свідомості народу повязані з культом сонця, адже ж вони – «служителі» світила.

Дуже часто в народних орнаментах зустрічається зображення жіночої постаті, це – богиня – берегиня, Мати-сира земля. Руський орнамент відрізняється від других тим, що він частіше  будувався по принципу симетрії, включаючи в себе геометричні, рослинні, тваринні та людські мотиви; часто в ньому зустрічається «плетиво» - візерунок із переплетених між собою стрічок, ременів, стеблів квіток.

Учитель: Спасибі, молодці! А тепер наша традиційна сторінка «запитання – відповідь». Отже, ліва половина класу задає запитання правій половині.

Учень: Як ви думаєте, які орнаменти частіше використовуються в бісе плетінні?

Учень: Частіше використовуються геометричні та рослинні орнаменти.

Учитель: Будь ласка, права половина, Ваше запитання.

Учень : Чим відрізняється геометричний малюнок?

Учень: Геометричний – найбільш легкий у виконанні та не відрізняється великим різноманіттям. Основні елементи – прямі та ламані лінії, це чергування окремих постатей та їх рядів, розташованих вертикально, горизонтально або по діагоналі. В них переважають ромби, квадрати, прямокутники, прямі та ламані лінії.

Учитель: Слово Вам, ліва половина.

Учень: Я хочу запитати, чим відрізняється рослинний орнамент?

Учень: Рослинний орнамент може бути різноманітним, але основна увага приділяється стилізації. Він наближується до геометричного орнаменту.

Учитель: відповідьте тепер на мої запитання.

Запитання лівій половині класу: Якими можуть бути орнаменти за розміром?

Учень: Орнаменті можуть бути великими та нескладними або дрібними та густими.

Учитель: Запитання правій половині класу: Де може створюватиметься найскладніший візерунок?

Учень: Найскладніші композиції в бісероплетінні можуть створюватиметься в тканих виробах. Отже, чим дрібніше бісер, тим більше оздоблювальна поверхня і тим більш реалістичним можливо створити орнамент.

 

ІІ. Пояснення нової теми.

 

Учитель: Добре, спасибі. Тепер ми приступимо до нашої основної роботи. Ми будемо на практиці займатися вивченням такого виду орнаменту як багатошарове бісероплетіння. На минулому занятті ми підготували основу для браслету – бісерну сітку, чарунки якій складаються з трьох бісерин. Ціль нашої роботи – декорування виробів, - ми будемо прикрашати бісерну сітку.

Я пропоную спочатку кожному з вас придумати орнамент: це можуть бути трикутники, квадрати, ромби, хрестики, лінії, дрібні квітки «ромашки». Після цього візьміть візерунок  та нанесіть його фломастерами або гелійовими ручками на схему.

Новий етап нашої роботи складається в тому, що ви голками з нитками потрібного кольору будете наплітати цей орнамент на бісерну сітку, закріплюючи набрані бісерини до загальних поєднувальних бісерин свого готового браслету (його основи). Класти ряди можна в одному напряму, або, коли спеціально задумано, - в різних (наприклад, горизонтально або вертикально). Подивіться, як потрібно це робити.

Допоможе настроїтися на роботу наша поетична сторинка. Слово … .

Учень:     Нитку бисера плетём, тихо о любви поём

К земле вечной и родной, в дружбе, где живём с тобой.

Красоту земли своей мы вплетаем без затей,

Только неба синеву, только зелени траву,

Мы вплетаем светлый взгляд русских девушек, ребят,

Хороводы те, кто водит, поутру к ключу кто ходит…

Бисер всё передаёт. Теплом душу обдаёт.

Он чарует, он манит, о любви он говорит.

 

ІІІ. Практична робота учнів.

 

Учитель:  Спасибі. Приступайте до роботи. Допоможе нам поринути до роботи музика (учитель включає тиху мелодію).

(Через 15-20 хвилин): Очі, безумовно, стомилися. Давайте трохи відпочинемо та проведемо гімнастику для очей.

 

IV. Актуалізація набутих знань.

 

Скажіть, будь ласка, діти! Де крім браслету  можна використовувати багатошарове плетіння? Правильно, можна плести пояси, ремені, салфетки.

 

V. Підсумок уроку.

 

Учитель:  Діти! Скажіть, що нове ви узнали?

Учень: Вивчаючи чудові зразки народного бісероплетіння, які є національною гордістю руського народу, ми узнали, що характерною ознакою їх є вигадливість, , красота. Сучасні художні вироби із бісеру відрізняє простота форм, найбільша виразність орнаменту та кольору.

Учень: Ми познайомилися з багатошаровим бісероплетінням, а також з особливостями руського орнаменту.

Учитель:  Чому навчилися?

Учень : Навчилися декорувати бісерну сітку.

Учитель:  Який настрій у вас?

Учень : Зявилося бажання подарувати свій виріб друзям, близьким.

Учитель:  Спасибі. Дома я пропоную вам продовжити виконання цієї роботи. Нагадую, що ми виконуємо вироби, які будуть показуватися на щорічній шкільній церемонії «Сузір’я талантів».

Закінчити наше заняття хочу порадою: запам’ятайте, що плести бісер можна тільки тоді, коли серце просякнуте любов’ю, бо бісероплетіння - це робота від серця, вона відображає душу митця, вона певна змінюватись та розвиватись.

  • розвивати композиційні уміння та навички учнів;
  • створити творчу атмосферу для дітей;
  • розвиток естетичного смаку учнів;
  • виховувати любов к культурі, вчити ретельності при роботі з бісером.

Обладнання:

  1. Матеріали та інструменти для учнів: бісер, намистини, камені, голки для бісеру №11, №10, ліска, нитки поліестерові.
  2. Репродукції творів майстрів бісероплетіння, дитячі роботи з бісеру, роботи майстрів бісероплетіння, кольорові приклади візерунків для багатошарового бісероплетіння.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

 

Учитель: Добрий день, діти! На минулому занятті ми з вами познайомилися з основними прийомами в бісероплетінні.

Давайте поговоримо тепер про багатокольорове плетіння бісером. Розмову пропоную почати з невеликої словарної роботи.

Сьогодні      взяла на себе роль лінгвіста, вона познайомить нас з тим, як трактує Словар російської мови Ожегова таке поняття як «візерунок».

Учень: Словар розтлумачує слово «візерунок» таким чином:

Малюнок, який являє поєднання ліній, фарб, тканин. Наприклад: чудернацький візерунок. Я хочу напам’ятати усім, що слово «орнамент» означає «живописні, графічні або скульптурні прикраси із поєднання геометричних, рослинних чи тваринних елементів.

Учитель: Що розуміємо ми під словом «візерунок», коли займаємося бісероплетінням? Сьогодні в ролі теоретиків виступлять     та   … , які підготували індивідуальні завдання.

Учень: Візерунок – це лінії, форми, фарби, їх поєднання, які в цілому створюють декоративний ефект. Декор – прикраси, в сучасному значенні «дизайн». В свою чергу сукупність повторних  візерунків називається орнаментом. Відтворюючи орнамент, треба намагатися його цільності, щоб по призначенню він підходив до оздоблюючого предмету. Іноді візерунок має головний елемент – композиційний центр, який виділяють розміром, кольором або тоном. Але частіше орнамент будується на рівності усіх елементів, які в нього входять. Самий найпростіший приклад такого орнаменту – візерунок, який складається з двох чергуючи мотивів. Коли елементи чергуються через нерівні інтервали, створюється нерівний ритм. Застосовуються різні види ритмів – лінійні, кольорові, тонові. Елементи, які створюють візерунок, мають відтворювати реальний мир, але бути стилізованими, узагальнюватися та спрощуватися до значка. Наприклад, якщо ми бажаємо зобразити птаху – ми не будемо копіювати та виплітати кожне перо, а спростим птаху до значка.

Учень: Ще з стародавніх літ люди навчились узагальнювати зображення та застосовувати умовні знаки – символи. Наприклад, пряма горизонтальна лінія означала поверхню землі, хвиляста (ломана) лінія – вода, трикутник – гора, хрест – вогонь, сонце, джерело життя зображували у вигляді кулі, квадрата, ромба. Стародавні візерунки не тільки оздоблювали одяг, але і повинні були охороняти, захищати від злих духів та приносити щастя. Тому їх називали «оберегами». Найбільш поширені прикраси-обереги – це амулети, браслети, пояса.

Учитель: А чи існують якісь особливості у візерунках різних народів?  Я просила вас до заняття узнати особливості, провести своє невелике розслідування. Давайте познайомимося з його результатами. Слово вам, мистецтвознавці.

Учень: Стародавні єгипетські мотиви відрізнялись наявністю стилізованих листочків та квіток лотоса. В Стародавній Греції віддавали перевагу плетінню геометричного орнаменту у вигляді кривої лінії із завитками. Арабське плетіння характеризувалося  наявністю арабесків. З цим словом багато учнів вже знайомі. Арабески – це складний візерунковий орнаментів геометричних фігур, стилізованих листочків та т.п. первісно в дусі арабського стилю. Основою таких бісерних прикрас є складне поєднання геометричних фігур та стилізованих зображень листочків та квітів. Іноді арабески включають в себе ще і надписи.

Учень: Наша школа глибоко вивчає традиції давньоруської культури, тому я подбала знайти матеріал про особливості словянського бісероплетіння. Я узнала, що в словянському народі з образом птахи повязані уяви про світло та тепло, часто на їх головах зображували хрестики, тризубці, маленькі кулі – це знаки вогню та сонця. Золото в стародавньому мистецтві символізувало «світло». Тварини в свідомості народу повязані з культом сонця, адже ж вони – «служителі» світила.

Дуже часто в народних орнаментах зустрічається зображення жіночої постаті, це – богиня – берегиня, Мати-сира земля. Руський орнамент відрізняється від других тим, що він частіше  будувався по принципу симетрії, включаючи в себе геометричні, рослинні, тваринні та людські мотиви; часто в ньому зустрічається «плетиво» - візерунок із переплетених між собою стрічок, ременів, стеблів квіток.

Учитель: Спасибі, молодці! А тепер наша традиційна сторінка «запитання – відповідь». Отже, ліва половина класу задає запитання правій половині.

Учень: Як ви думаєте, які орнаменти частіше використовуються в бісе плетінні?

Учень: Частіше використовуються геометричні та рослинні орнаменти.

Учитель: Будь ласка, права половина, Ваше запитання.

Учень : Чим відрізняється геометричний малюнок?

Учень: Геометричний – найбільш легкий у виконанні та не відрізняється великим різноманіттям. Основні елементи – прямі та ламані лінії, це чергування окремих постатей та їх рядів, розташованих вертикально, горизонтально або по діагоналі. В них переважають ромби, квадрати, прямокутники, прямі та ламані лінії.

Учитель: Слово Вам, ліва половина.

Учень: Я хочу запитати, чим відрізняється рослинний орнамент?

Учень: Рослинний орнамент може бути різноманітним, але основна увага приділяється стилізації. Він наближується до геометричного орнаменту.

Учитель: відповідьте тепер на мої запитання.

Запитання лівій половині класу: Якими можуть бути орнаменти за розміром?

Учень: Орнаменті можуть бути великими та нескладними або дрібними та густими.

Учитель: Запитання правій половині класу: Де може створюватиметься найскладніший візерунок?

Учень: Найскладніші композиції в бісероплетінні можуть створюватиметься в тканих виробах. Отже, чим дрібніше бісер, тим більше оздоблювальна поверхня і тим більш реалістичним можливо створити орнамент.

 

ІІ. Пояснення нової теми.

 

Учитель: Добре, спасибі. Тепер ми приступимо до нашої основної роботи. Ми будемо на практиці займатися вивченням такого виду орнаменту як багатошарове бісероплетіння. На минулому занятті ми підготували основу для браслету – бісерну сітку, чарунки якій складаються з трьох бісерин. Ціль нашої роботи – декорування виробів, - ми будемо прикрашати бісерну сітку.

Я пропоную спочатку кожному з вас придумати орнамент: це можуть бути трикутники, квадрати, ромби, хрестики, лінії, дрібні квітки «ромашки». Після цього візьміть візерунок  та нанесіть його фломастерами або гелійовими ручками на схему.

Новий етап нашої роботи складається в тому, що ви голками з нитками потрібного кольору будете наплітати цей орнамент на бісерну сітку, закріплюючи набрані бісерини до загальних поєднувальних бісерин свого готового браслету (його основи). Класти ряди можна в одному напряму, або, коли спеціально задумано, - в різних (наприклад, горизонтально або вертикально). Подивіться, як потрібно це робити.

Допоможе настроїтися на роботу наша поетична сторинка. Слово … .

Учень:     Нитку бисера плетём, тихо о любви поём

К земле вечной и родной, в дружбе, где живём с тобой.

Красоту земли своей мы вплетаем без затей,

Только неба синеву, только зелени траву,

Мы вплетаем светлый взгляд русских девушек, ребят,

Хороводы те, кто водит, поутру к ключу кто ходит…

Бисер всё передаёт. Теплом душу обдаёт.

Он чарует, он манит, о любви он говорит.

 

ІІІ. Практична робота учнів.

 

Учитель:  Спасибі. Приступайте до роботи. Допоможе нам поринути до роботи музика (учитель включає тиху мелодію).

(Через 15-20 хвилин): Очі, безумовно, стомилися. Давайте трохи відпочинемо та проведемо гімнастику для очей.

 

IV. Актуалізація набутих знань.

 

Скажіть, будь ласка, діти! Де крім браслету  можна використовувати багатошарове плетіння? Правильно, можна плести пояси, ремені, салфетки.

 

V. Підсумок уроку.

 

Учитель:  Діти! Скажіть, що нове ви узнали?

Учень: Вивчаючи чудові зразки народного бісероплетіння, які є національною гордістю руського народу, ми узнали, що характерною ознакою їх є вигадливість, , красота. Сучасні художні вироби із бісеру відрізняє простота форм, найбільша виразність орнаменту та кольору.

Учень: Ми познайомилися з багатошаровим бісероплетінням, а також з особливостями руського орнаменту.

Учитель:  Чому навчилися?

Учень : Навчилися декорувати бісерну сітку.

Учитель:  Який настрій у вас?

Учень : Зявилося бажання подарувати свій виріб друзям, близьким.

Учитель:  Спасибі. Дома я пропоную вам продовжити виконання цієї роботи. Нагадую, що ми виконуємо вироби, які будуть показуватися на щорічній шкільній церемонії «Сузір’я талантів».

Закінчити наше заняття хочу порадою: запам’ятайте, що плести бісер можна тільки тоді, коли серце просякнуте любов’ю, бо бісероплетіння - це робота від серця, вона відображає душу митця, вона певна змінюватись та розвиватись.

docx
Додано
12 березня 2020
Переглядів
742
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку