ознайомити учнів із безособовими дієслівними формами ;
формувати загальнопізнавальні вміння знаходити ці дієслівні форми в текстах, уміння розрізняти особові й безособові дієслова, визначати їх морфологічні ознаки;
розвивати творчі вміння використання дієслівних форм на –но, -то у висловлюваннях;
виховувати повагудо матеріальної й духовної культури східних слов'ян.
Мета:
ознайомити учнів із безособовими дієслівними формами ;
формувати загальнопізнавальні вміння знаходити ці дієслівні форми в текстах, уміння розрізняти особові й безособові дієслова, визначати їх морфологічні ознаки;
розвивати творчі вміння використання дієслівних форм на –но, -то у висловлюваннях;
виховувати повагу до матеріальної й духовної культури східних слов’ян.
Внутрішньопредметні зв’язки:
лексикологія і фразеологія: засвоєння крилатих висловів,до складу яких входять дієслівні форми;
текст (риторичний аспект):створення текстів із уживанням дієслівних форм;
культура мовлення і стилістика: правильне вживання безособових дієслівних форм у власному мовленні .
Міжпредметні зв’язки: використання безособових форм у наукових текстах.
Тип уроку:урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).
Обдаднання: дошка, картки,програвач.
Хід уроку
І. Визначення елементів настрою.
Повернулися один до одного обличчям, узялися за руки, посміхнулися, побажали успіху.
ІІ.Оголошення концепту теми. Мотивація навчальної діяльності.
Тема нашого уроку: «Безособові дієслова»
Запишіть на окремому листочку, що ви очікуєте від уроку за такими напрямами:
Я очікую від себе…
…від однокласників…
…від учителя…
(Діти записують)
Записали число, класна робота, тему уроку.
ІІІ. Оголошення цілей уроку(записані на дошці)
Цілі нашого уроку:
визначати в реченнях безособові форми дієслів; перебудовувати речення так, щоб дієслова в них набули безособового значення; складати тексти – описи, тексти - розповіді, використовуючи безособові дієслова.
ІV. Актуалізація опорних знань.
1.Бесіда.
Які форми дієслова ви знаєте?(Неозначна, особова, безособова форми на –но, -то, дієприкметник, дієприслівник).
Наведіть приклади безособових форм дієслів на –но, -то(читано,здійснено).
Прочитати текст, визначити його тему й основну думку. Знайти й назвати дієслова,які не пов’язані з будь- якою особою. Визначити, що вони виражають.
Звертаючись до багатьох надбань народної медицини, ми здебільшого використовуємо дикорослі рослини. Поміж тим незвичайні цілющі властивості мають і культурні представники зеленого світу.
Доведено, що споживання, наприклад, варених бульб сприяє лікуванню виразки шлунка, знижує артеріальний тиск. При кашлю та цукровому діабеті рекомендовано відпочивати не тільки у сосновому лісі чи горіховому гаю, а й на плантаціях білокачанної. Доведено, що при серцево – судинних захворюваннях слід уживати персики і суниці. Абрикоси посилюють зір.
(Тема: розповідь про надбання народної медицини, про цілющі властивості бульби, капусти, персиків, суниць. Основна думка: наголошується на незвичайних властивостях культурних представників зеленого світу. Дієслова, які не пов’язані з будь – якою особою: доведено, рекомендовано. Вони виражають дію без вказівки на діяча.)
3.Робота з підручником.
Впр. 144
V. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.
1. Опрацювання правила (ст.50 підручника)
Отже, ми поступово підійшли до опрацювання правила. Читає…
2.Робота в парах.
Ви прочитали правило. Повернулися один до одного, поставили запитання за змістом правила. Один учень ставить запитання, а інший – відповідає.
3.Виконання вправ. Робота біля дошки й у зошитах.
Впр.145,ст.50.
(Явища: Роздощилося,щоденно квасить і квасить.. Влітку світає дуже рано.
Не дрімалось у партизанському загоні – думалось про наступний день. Під цим високим зоряним небом думається про все одразу. У хаті не сидиться. Тягне в садок, на свіжу прохолоду. : роздощилось, квасить,світає, не дрімалось, думалось, думається, не сидиться, тягне. Підмета немає тому,що не вказується на особу чи предмет в реченні.)
(Звечора всі вулиці засипало листям. Назарові(-у) не сидиться на місці. З моря повіяло холодком. У садку пахне свіжоскошеною травою. Теплом війнуло в розчинене вікно. Уже третій день дощить. Піском позаносило молоді посадки. Громом струсонуло землю. Не хочеться мені кави. Слова,що були підметами, виступатимуть додатками. Дієслова виступають присудками.)
Розтлумачити стійкі сполучення слів, знайти в них дієслівні форми на -но, -то. Увести 2 фразеологічні звороти (на вибір) у прості речення.
Спіймано на гарячому; не думано не гадано; шито й крито; жереб кинуто. (Довідка: викрито на місці негідного вчинку; несподівано; усе залишилося таємним; прийнято остаточне рішення. Не думано не гадано нагрянули гості. Мене спіймано на гарячому, коли я писав контрольну роботу.)
І група. Склати і записати текст – опис за поданою картиною (5-7 речень), використавши безособові дієслова,що означають явища природи.
ІІ група. Складіть і запишіть невелику розповідь за поданою картиною, використавши безособові дієслова.
ІІІ група. Описати сьогоднішній день за допомогою безособових дієслів.
Розгадати кросворд. У горизонтальні рядки вписати дієслова, що вживаються тільки в безособовому значенні у формі однини теперішнього або минулого часу.
Ключ:
1.Світає. 2. Щастить. 3. Вечоріє. 4.Віриться. 5.Похолодало. 6.Розвидняється. 7.Поталанить. 8. Живеться. 9. Смеркає. 10. Спиться.11.Дощить.
1 |
|
|
|
|
|
||||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||||
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
9 |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||
10 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
11 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
VІ. Систематизація й узагальнення знань із теми. Бесіда.
Які дієслова називають безособовими?
Чи може при безособових дієсловах стояти підмет?
Що виражають безособові дієслова?
VІІ. Рефлексія.1.Перевірка поставлених цілей.
Чи досягли ми цілей, поставлених на уроці?
Діти зачитують і відзначають, чи справдилися їх очікування.
Впр. 149; підготувати повідомлення в науковому стилі на тему «Безособові дієслова». Оцінювання.