Урок "Безсполучникове складне речення: смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення. Тренувальні вправи"

Про матеріал

Безсполучникове складне речення: смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення. Тренувальні вправи (мовний диктант, вибіркова робота, пояснювальний диктант, робота з текстом)


.

Перегляд файлу

 

Урок

Тема: Безсполучникове складне речення: смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення

Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвивати вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них; виховувати любов до природи та до творчості українських поетів.

Тип уроку: комбінований.

                                                                ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення з темою й метою уроку. Оголошення епіграфа уроку

Сипле, сипле, сипле сніг

 З неба сірої безодні,

 Міріадами летять

 Ті метелики холодні.

І. Франко

     На сьогоднішньому уроці ми будемо поглиблювати знання про безсполучникове складне речення; познайомимося  з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвиватимемо вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них; а також згадаємо творчість українських поетів про зиму.

ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми

  1. Перевірка дом.письмового завдання
  2. Мовний диктант
  • Як називається речення, у якому є 2 і більше граматичні основи?
  • Вкажіть види сполучникового речення.
  • Як називається  складне речення, частини якого рівноправні за змістом і зв’язані сурядними сполучниками?
  • Які існують типи зв’язків між частинами складносурядного речення?
  • Як називається складне  речення, частини якого нерівноправні за змістом і з’єднані підрядними сполучниками та сполучними словами?
  • Вкажіть види складнопідрядного речення з підрядними обставинними частинами

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми

Повернемось до епіграфа уроку.

Вкажіть вид цього речення.

Сипле, сипле, сипле сніг

 З неба сірої безодні,

 Міріадами летять

 Ті метелики холодні.

І. Франко

Складне речення, частини якого поєднані між собою лише за допомогою інтонації — без сполучників і сполучних слів, називається складним безсполучниковим.

  1. Вибіркова робота

Виписати спочатку безсполучникові складні речення з двома частинами, потім — безсполучникові складні речення, що складаються з трьох і більше частин. Накреслити схеми речень.

1. Сонце ще не зійшло, над очеретами й водою стояв попелястий туман. 2. Час минав, спливало надвечір’я, небо супилося, затягуючись хмарами. 3. Дедалі меншало туману по річкових видноколах, туман розсіювався й підносився догори, далеч понад ранковим Дніпром глибшала й прозорішала, вода все помітніше міняла відтінки. 4. Розвиднялося, сонце зводилося з-за обрію неймовірно велике, розжарене, з мученицькою усмішкою на виду (З тв. Є. Гуцала). 5. Над Антарктидою формуються потужні повітряні течії, від її берегів починають свій шлях крижані мандрівники — айсберги, надра материка приховують величезні поклади корисних копалин (С. Косар). 6. До землі тулилась осінь, далекі вітри віщували негоду, все принишкло, замовкло (О. Лупій).

З’ясувати, що виступає засобом зв’язку в безсполучникових складних реченнях.

  1. Пояснювальний диктант. Визначити смислові відношення (одночасність, послідовність, зіставлення, пояснення, умову, причину, час, наслідок) між  простими реченнями у складних безсполучникових. Накреслити схеми перших  двох речень.

 Застеліть скатертиною стіл під гарячий округ короваю, я пахучого хліба накраю! (Є.Гончаренко.) Чаклує над діжею господиня – вже тісто піднялося до країв. (К.Лесьєв-Лесь.) В печі зникає біле чудо,  гарячі пахощі пливуть. Хлібина свіжа в хаті буде – її до столу радо ждуть. (С.Мордач.) Затишно в хаті, тепло і чисто, мову про хліб я заводжу навмисне. (Ю.Кравченко.) Примарилось: річки круті береги. (Л.Воловець.) Крізь темноту самотньо горить одинокая зірка ясная, її промінь так гордо горить, не страшна їй темнота нічная! (Леся Українка.)

  1. Робота з текстом

Переписати, вставляючи пропущені букви. Вказати складні безсполучникові речення, що складаються з однорідних простих речень, та складні безсполучникові, що складаються з  неоднорідних простих речень. Чи належить до безсполучникових складних речень конструкція з прямою мовою? Прочитати записане, правильно інтонуючи речення.

Пер..пілка бігла по ст..рні, воїн мчався полем на коні. Він копитом – прямо на кр..ло, заскр..піло рем..нем сідло. Взяв солдат поран..не пташа: не ч..рства була його душа. І в цю мить догнали вороги – задзв..ніли  шаблі навкруги. Він усіх пятьох пер..рубав, тільки й сам посічений упав. До грудей тулилося пташа, мов кв..ліло: “Ой, яка душа!” (П.Воронько.)

V  Закріплення вивченого

Доповніть безсполучникові складні речення пропущеними частинами

  1. Ранок видався тихий та ясний: …  
  2. Лягла на землю снігова ковдра, …
  3. Сніжне поле навкруги, …

VІ. Підсумок уроку

  • Які речення називаються безсполучниковими?
  • На які дві групи поділяються безсполучникові складні  речення за характером смислових відношень між частинами?
  • Які смислові відношення мають складні безсполучникові речення з однорідними частинами?
  • Які смислові відношення мають складні безсполучникові речення з неоднорідними частинами?
  • З якою інтонацією вимовляються складні безсполучникові речення?
  • Наведіть приклад складного безсполучникового речення.

VІ. Домашнє завдання

  1. Вправа
  2. Підготуватись до сам.роб.

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
378
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку