Безсполучникове складне речення: смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення. Тренувальні вправи (мовний диктант, вибіркова робота, пояснювальний диктант, робота з текстом)
.
Урок
Тема: Безсполучникове складне речення: смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення
Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвивати вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них; виховувати любов до природи та до творчості українських поетів.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Ознайомлення з темою й метою уроку. Оголошення епіграфа уроку
Сипле, сипле, сипле сніг
З неба сірої безодні,
Міріадами летять
Ті метелики холодні.
І. Франко
На сьогоднішньому уроці ми будемо поглиблювати знання про безсполучникове складне речення; познайомимося з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвиватимемо вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них; а також згадаємо творчість українських поетів про зиму.
ІІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми
ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми
Повернемось до епіграфа уроку.
Вкажіть вид цього речення.
Сипле, сипле, сипле сніг
З неба сірої безодні,
Міріадами летять
Ті метелики холодні.
І. Франко
Складне речення, частини якого поєднані між собою лише за допомогою інтонації — без сполучників і сполучних слів, називається складним безсполучниковим.
Виписати спочатку безсполучникові складні речення з двома частинами, потім — безсполучникові складні речення, що складаються з трьох і більше частин. Накреслити схеми речень.
1. Сонце ще не зійшло, над очеретами й водою стояв попелястий туман. 2. Час минав, спливало надвечір’я, небо супилося, затягуючись хмарами. 3. Дедалі меншало туману по річкових видноколах, туман розсіювався й підносився догори, далеч понад ранковим Дніпром глибшала й прозорішала, вода все помітніше міняла відтінки. 4. Розвиднялося, сонце зводилося з-за обрію неймовірно велике, розжарене, з мученицькою усмішкою на виду (З тв. Є. Гуцала). 5. Над Антарктидою формуються потужні повітряні течії, від її берегів починають свій шлях крижані мандрівники — айсберги, надра материка приховують величезні поклади корисних копалин (С. Косар). 6. До землі тулилась осінь, далекі вітри віщували негоду, все принишкло, замовкло (О. Лупій).
З’ясувати, що виступає засобом зв’язку в безсполучникових складних реченнях.
Застеліть скатертиною стіл під гарячий округ короваю, я пахучого хліба накраю! (Є.Гончаренко.) Чаклує над діжею господиня – вже тісто піднялося до країв. (К.Лесьєв-Лесь.) В печі зникає біле чудо, гарячі пахощі пливуть. Хлібина свіжа в хаті буде – її до столу радо ждуть. (С.Мордач.) Затишно в хаті, тепло і чисто, мову про хліб я заводжу навмисне. (Ю.Кравченко.) Примарилось: річки круті береги. (Л.Воловець.) Крізь темноту самотньо горить одинокая зірка ясная, її промінь так гордо горить, не страшна їй темнота нічная! (Леся Українка.)
Переписати, вставляючи пропущені букви. Вказати складні безсполучникові речення, що складаються з однорідних простих речень, та складні безсполучникові, що складаються з неоднорідних простих речень. Чи належить до безсполучникових складних речень конструкція з прямою мовою? Прочитати записане, правильно інтонуючи речення.
Пер..пілка бігла по ст..рні, воїн мчався полем на коні. Він копитом – прямо на кр..ло, заскр..піло рем..нем сідло. Взяв солдат поран..не пташа: не ч..рства була його душа. І в цю мить догнали вороги – задзв..ніли шаблі навкруги. Він усіх п’ятьох пер..рубав, тільки й сам посічений упав. До грудей тулилося пташа, мов кв..ліло: “Ой, яка душа!” (П.Воронько.)
V Закріплення вивченого
Доповніть безсполучникові складні речення пропущеними частинами
VІ. Підсумок уроку
VІ. Домашнє завдання