Урок "Кома та крапка з комою у БСР (тренувальні вправи)"

Про матеріал

Кома та крапка з комою у БСР(тренувальні вправи). (Словниковий диктант, мовознавча вікторина, пунктуаційний практикум (самоперевірка), творча робота)

Перегляд файлу

Урок

Тема: Кома та крапка з комою у БСР  (тренувальні вправи)

Мета: удосконалити в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати безсполучникові складні речення з різними смисловими відношеннями, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням коми та крапки з комою; сформувати вміння визначати доцільність уживання відповідного розділового знака між частинами безсполучникового складного речення;

розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями відповідно комунікативного завдання; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу формувати моральну

культуру дев’ятикласників.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами узагальнення.

Обладнання: підручник

                                                              Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Ознайомлення девятикласників з темою, метою й завданнями уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Словниковий диктант.

      Тополька, тополенька, вишенька, вишеньці, тонюсінький, тонни, галченя, сьомий, синього, медальйон, Усольє, Тьолкін, Верьовкін, Алфьоров, Ареф'єв, Ананьїн, Гур'їн, Ільюшин, Афанасьєв, сім'я, львів'янин, безмир'я, порядок, пір'їна, моряк, з'ясування, Ізяслав, роззява, В'ячеслав, Святослав, безголів'я, поцвяхований

  1. Перевірка домашнього завдання.
  2. Мовознавча вікторина.

Дати відповіді на запитання:

1) Яке складне речення називається безсполучниковим?Як поєднуються в такому реченні його частини? (Безсполучниковим називається таке речення, в якому прості речення об’єднуються за змістом та інтонацією без допомоги сполучників чи сполучних слів).

2) На які дві групи поділяються безсполучникові складні речення за характером синтаксичних і смислових зв’язків між простими реченнями? (З однорідними частинами та з неоднорідними частинами).

3) Які смислові відношення властиві безсполучниковому реченню з однорідними частинами? (Одночасність дій, явищ; часова послідовність дій, явищ).

4) З якою інтонацією вимовляють прості речення в складному безсполучниковому з однорідними частинами? (З інтонацією переліку)

5) Які розділові знаки ставляться в реченнях з однорідними частинами? (Кома та крапка з комою)

6) Поясніть вживання двокрапки у складному безсполучниковому реченні.

(Двокрапка ставиться, якщо:

а) друга частина виражає причину того, про що говориться в першій (можна поставити питання чому? і перед другою частиною вжити сполучник бо); [ ]: [причина].

б) друга частина доповнює або розкриває зміст першої частини (можна поставити питання а що? а який? а як? і що побачив?)

ІV. Виконання системи практичних завдань, спрямованих на формування пунктуаційних умінь і навичок.

  1. Пунктуаційний практикум (самоперевірка)

Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в простому і складному реченні.

Прислів’я і приказки стислі крилаті вислови в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки  охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на світ суспільні  явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть

«Посієш вчасно збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу.

Перевірити написане з ключем.

Ключ. Прислів’я і приказки — стислі крилаті вислови: у них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм  мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я  і приказки охоплюють усі аспекти життя людини: її погляди на світ, суспільні явища, громадські та родинні стосунки, побут  тощо. Люди кажуть: «Посієш вчасно — збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш: тут сконцентровано багатовіковий  досвід народу.

  1. Тренувальна вправа

Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Поясніть їхнє вживання.

  1. Хмара виплакала сльози, ними врила гаї. ( послідовність дій)
  2. Стоїть явір над водою, на воду схилився; сидить козак у неволі , тяжко зажурився. (далекі за змістом)
  3. Небо було синіше од моря, море було синіше од неба. (одночасність дій і тісно мов’язані між собою)
  4. Росла, росла дівчинонька та й на порі стала; ждала, ждала козаченька та й плакати стала. ( далекі за змістом, мають свої розділові знаки)

3.Робота біля дошки.      Зробіть синтаксичний розбір речення.

Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами над степами верби зеленіють.

(Речення розповідне, неокличне, стверджувальне, складне, безсполучникове (3 речення), одночасність дій, коми.

І частина – речення просте, двоскладне, поширене, повне, неускладнене

ІІ частина – речення двоскладне, непоширене, повне, ускладнене однорідними підметами

ІІІ частина – речення двоскладне, поширене, повне, неускладнене.

[  ],  [  ], [  ].

VІ. Закріплення вивченого матеріалу

1. Творча робота.

Складіть і запишіть речення за схемами.

1) [ ] — [порівняння].

2) [ ], [ ], [ ], [ ].

3) [ ]: [доповнення].

4) [ ] — [наслідок].

VІІ. Підбиття підсумків уроку

VІІІ. Домашнє завдання.

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
677
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку