23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок "БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ: СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ МІЖ ЙОГО ЧАСТИНАМИ"

Про матеріал

БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ: СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ МІЖ ЙОГО ЧАСТИНАМИ ( Словниковий диктант, дослідження-аналіз з елементами зіставлення, вибіркова робота, творче спостереження з елементами зіставлення)

Перегляд файлу

Урок

Тема: БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ: СМИСЛОВІ ВІДНОШЕННЯ МІЖ ЙОГО ЧАСТИНАМИ

Мета: поглибити в учнів знання про безсполучникове складне речення; ознайомити з основними ознаками, смисловими відношеннями між частинами безсполучникових складних речень; розвити вміння знаходити ці синтаксичні конструкції у висловлюваннях, правильно інтонувати їх, аналізувати будову безсполучникових складних речень, смислові відношення в них; на основі мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття поваги й любові до рідної землі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної компетенції).

                                                                   ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Ознайомлення дев’ятикласників з темою, метою й завданнями уроку. Оголошення епіграфа уроку

Сповнюєшся високістю простору,
що облягає тебе, і відчуваєш,
що ти не в силі не любити
цей рідний куточок землі.
Є. Гуцало

ІІІ. Актуалізація досвіду учнів

  1. Словниковий диктант

Святвечір, жар-птиця, отож-то, тільки-но, важко-таки, мало-помалу, повік-віки, видимо-невидимо, не сьогодні-завтра, таки так, Дніпро-ріка, ріка Дніпро.

  1. Бесіда

- Яка різниця між простими і складними реченнями?

- Назвіть типи складних речень.

- Перечисліть типи складносурядних і складнопідрядних речень

- В чому особливості безсполучникових складних речень порівняно з сполучниковими?

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми

  1. Дослідження-аналіз з елементами зіставлення

Проаналізувати будову безсполучникових складних речень. Зробити висновок щодо структури їх. Свої міркування зіставити з теоретичним матеріалом підручника.

Жайворонки дзвенять у синьому небі, пшениця колосом шумить на полях від Полісся до Приазов’я (А. Малишко).

Тихо шелестіло листя верболозу; сичала під ногами гостролеза осока; щуча хлюпнуло, закрутивши смерчем воду; бабисько зелене витріщило очі; джмелі та бджоли дзвеніли біля квітів… (Ю. Збанацький).

  1. Вибіркова робота

Виписати спочатку безсполучникові складні речення з двома частинами, потім — безсполучникові складні речення, що складаються з трьох і більше частин. Накреслити схеми речень.

1. Сонце ще не зійшло, над очеретами й водою стояв попелястий туман.

2. Час минав, спливало надвечір’я, небо супилося, затягуючись хмарами.

3. Дедалі меншало туману по річкових видноколах, туман розсіювався й підносився догори, далеч понад ранковим Дніпром глибшала й прозорішала, вода все помітніше міняла відтінки.

4. Розвиднялося, сонце зводилося з-за обрію неймовірно велике, розжарене, з мученицькою усмішкою на виду (З тв. Є. Гуцала).

5. Над Антарктидою формуються потужні повітряні течії, від її берегів починають свій шлях крижані мандрівники — айсберги, надра материка приховують величезні поклади корисних копалин (С. Косар).

6. До землі тулилась осінь, далекі вітри віщували негоду, все принишкло, замовкло (О. Лупій).

 

З’ясувати, що виступає засобом зв’язку в безсполучникових складних реченнях.

Методичний коментар. Основним засобом зв’язку в безсполучниковому складному реченні є інтонація, яка не тільки об’єднує частини речення, а й виражає смислові відношення.

  1. Колективне опрацювання опорної схеми

Розглянути схему. Яка інформація про безсполучникове складне речення є для вас новою? Зробити висновок, що спільного в безсполучникового складного речення зі складносурядним і відмінного зі складнопідрядним

Сформулювати повне визначення безсполучникового складного речення.

  1. Творче спостереження з елементами зіставлення

Прочитати пари складних речень. З’ясувати, чи можна вважати їх граматичними синонімами. Визначити смислові відношення між частинами складних сполучникових речень, скориставшись таблицею.

1. Мені здається, що пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі (Ю. Яновський).— Мені здається: пейзажі в нас на Україні якоїсь приголомшливої краси й величі.

2. Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, і блищать на сонці хвилясті хребти (М. Коцюбинський).— Біжить за вітром пшениця, немов табун лисиць, блищать на сонці хвилясті хребти. 

Дослідити, чи однакові смислові відношення властиві синонімічним конструкціям.

Зробити висновок: які смислові відношення характерні безсполучниковим складним реченням.

Смислові відношення
між частинами безсполучникового складного речення

 

  1. Пояснювальний диктант

Прочитати прислів’я та приказки. Визначити, які смислові відношення виражають частини безсполучникових складних речень. Списати речення, накреслити їхні схеми.

1. Обізвався грибом — лізь у кіш.

2. Робиш добро — кайся, робиш зло — зла сподівайся.

3. Кішки гризуться — мишам привілля.

4. Люди як люди: були б ми добрі.

5. Усе минається, одна правда лишається.

6. Книгу прочитав — на крилах політав.

7. Учись змолоду: пригодиться на старість.

8. Зайця ноги носять, вовка зуби годують.

9. Життя прожити — не навколо хати обійти.

10. Бережи час: його й за гроші не купиш (Нар. творчість).

V. Підсумок уроку

VІ. Домашнє завдання

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
511
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку