Урок "Складносурядне речення" 9 клас

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 9 кл на тему: "Складносурядне речення" (конспект та презентація)
Перегляд файлу

Картка самооцінки

Критерії   оцінювання

 

 

2 б.

     

       1,5 б.

     

       1 б.

      

    0,5 б.

самооцінка

     Вид роботи

1.Розподільний акродиктант

усі слова написані правильно

помилки в

1-4 сл.

помилки в

5-6 словах

помилки в

7-8 словах

 

2.Синтаксичний розбір

усі члени речення підкреслені  правильно, у дужках подана чітка і правильна  характеристика речення

помилки в

1-4 членах речення

помилки в

 5-6 членах речення

помилки в

7-8 членах речення

 

3.Кодований     диктант

Усі 5 речень позначені правильно

неправильно 1 речення

неправильно 2 речення

неправильно 3 речення

 

4. Тести (максимально

 5 балів)

1-3 тест – по 1 б. за правильну відповідь

4 тест – по 0,5 б. за правильну відповідь

 

 

 

 

 

    

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Урок української мови в 9 класі на тему: “Складносурядне речення. Тренувальні вправи” Підготувала: Андреєва Альона Олександрівна вчитель української мови та літератури учитель-методист Миколаївського ліцею №55

Номер слайду 2

Сузір..я, Севіл..я, рев..ю, ефір.., кеш..ю, українс..кий, рибал..ство, лев..ячий, Чеч..ня, ад..ютант, ек..ю, ялтинс..кий, н..юанс, дон..чин, дит..ясла, нян..чин, н..явчати, нав..язливий, ескадрил..я, олів..є, якнаймен..ший. Розподільний акродиктант

Номер слайду 3

Апостроф сузір’я кеш’ю лев’ячий ад’ютант дит’ясла нав’язливий олів’є М’який знак Севілья український рибальство ялтинський доньчин няньчин ескадрилья Апостроф, м’який знак ревю ефір Чечня екю нюанс нявчати якнайменший

Номер слайду 4

Номер слайду 5

- повторити теоретичний матеріал про ССР; - закріпити знання про вживання розділових знаків між частинами ССР; - формувати пунктуаційну грамотність та вміння визначати смислові зв’язки між частинами ССР; - удосконалювати навички синтаксичного розбору ССР; - розвивати увагу, логічне мислення, усне і писемне мовлення; - виховувати патріотизм, повагу до української культури через пізнання творчості українського художника М. Пимоненка . Мета :

Номер слайду 6

ЛІНГВІСТИЧНЕ ІНТЕРВ’Ю Яке речення називають складним? Чим відрізняється складне речення від простого? Назвіть види складних речень. Які існують засоби зв'язку частин складного речення? Які розділові знаки треба ставити в складносурядних реченнях? Сформулювати правила вживання крапки з комою і тире в складносуряд- них реченнях. . Яке речення називається складносурядним?

Номер слайду 7

Душа художника, як дзеркало, має відображати в собі всю природу; і освічений смак його вибере з неї прекрасне, а талант передасть у картині. Карл Брюллов Микола Корнилович Пимоненко (1862-1912) ЕПІГРАФ

Номер слайду 8

Тонкий знавець звичаїв і обрядів Микола Пимоненко передовсім був поетом народного побуту. Його батько був відомим київським різ..б..ярем по дереву й живописцем і саме він прищепив синові повагу до простого люду і до праці. Навчався Пимоненко в (п,П)етербурзькій академії мистецтв але за станом здоров’я Микола Корнилович покинув навчання і повернувшись до Києва почав викладати малярство в рисувальній школі Мурашка та працювати над картинами. «Святочне ворожіння» Пунктуаційний практикум

Номер слайду 9

«Пимоненко, не шукаючи ніякої реклами, спокійно та з любов’ю робить свою справу художнього прославляння рідної України з її життєрадісним і гарним народом», — написано в одній з ювілейних статей у 1910 році. «Молодиця» «Квітникарка» «Жниця»

Номер слайду 10

М. Пимоненко – найкращий художник води. «На річці» «Брід» 9 березня 2012 р. відзначали 150- річчя з дня народження художника.

Номер слайду 11

Робота в групах А. Взаємовиключення Б. Протиставлення (зіставлення) В. Швидка зміна подій 1.Пишний український весільний обряд ще добре зберігається в пам'яті старших людей, однак усе менше чути на весіллях традиційних пісень. 2. Після запросин наречена поверталася з дружками до хати, і вже там починався дівич-вечір і відбувалося вбирання весільного деревця стрічками, калиною, кольоровими квітами. 3.У нову хату молоду переводили через вогонь, або ступала вона на долівку нового дому по білому полотну, простеленому від порога до столу. 4.Озирнулася - і парубок у білій свитці, з яскравими очима стояв перед нею. «Весілля»

Номер слайду 12

Відповідь: Чому дане речення зайве? Після запросин наречена поверталася з дружками до хати, і вже там починався дівич-вечір і відбувалося вбирання весільного деревця стрічками, калиною, кольоровими квітами. А.3 Б.1 В.4

Номер слайду 13

«Свати» «Засватали» Фразеологічна хвилинка Колупати піч Подати рушники Покуштувати гарбуза Покривати молоду Надягати на голову молодої убір заміжньої жінки. Обрядова дія молодої під час сватання. Одержати відмову на сватанні. Дівчина, приймаючи пропозицію, перев’язує рушниками сватів.

Номер слайду 14

Великодня служба Божа триває всю ніч. Її найурочистіший момент настає опівночі, коли священик сповіщає: «Христос воскрес!», а всі присутні відповідають: «Воістину воскрес!» Після служби процесія тричі обходить навколо церкви, а потім починається процес освячення обрядових пасхальних страв: пасок, крашанок, ковбас. Господині збирають їх у кошики, прикрашені вишиваними рушниками і свічками. Вибірковий самодиктант До Великодня віруючі готуються впродовж семи тижнів Великого посту — одного з найсуворіших постів. Особливе значення має Великий четвер - день, коли Ісус разом зі своїми учнями під час Таємної вечері розділив останню трапезу. Цей день ще називають Чистий четвер, і всі православні по можливості намагаються причаститися. «Ранок Христового воскресіння»

Номер слайду 15

Синтаксичний розбір 1 варіант Цей день ще називають Чистий четвер, і всі православні по можливості намагаються причаститися. 2 варіант Після служби процесія тричі обходить навколо церкви, а потім починається процес освячення обрядових пасхальних страв: пасок, крашанок, ковбас.

Номер слайду 16

Утворіть складносурядні речення, використовуючи подані пари іменників: небо – зорі весна – душа художники - письменники Гра «Хто швидше ?»

Номер слайду 17

Кодований диктант ПР – просте речення, ССР – складносурядне речення, СПР – складнопідрядне речення Краса – це радість нового життя. Людина стала людиною тому, що побачила глибину блакитного неба, мерехтіння зірок, рожевий розлив вечірньої зорі, безмежну долину степів, журавлиний ключ у небесній блакиті, відображення сонця в міріадах краплин, ніжну стеблинку і голубий дзвіночок проліска… Вона побачила і вражена пішла по землі, створюючи нову красу. Зупинись і ти в здивуванні перед красою, і в твоєму серці розквітне благородство. Дорожи красою, бережи її. Код: ПР, СПР, ПР, ССР, ПР

Номер слайду 18

«В похід» «Перед походом» Робота в парах Козацькі голови завжди в ціні, та ми не даємося, брате- коню, даром! Все було: хурделиці, негоди, нескінченні далі чужини та завжди я радісно приходив до калини неньки і весни. Слава козацька свідомість розбудить, й не буть нам безпам’ятним племенем сірим. Отак козаччина пройшла, а ми немов не чули. Найменший шелест або стук, і моє серце падає і завмирає. Навкруги лунали музики, і полошили нічну тишу пісні.

Номер слайду 19

Моделювання- дослідження Жнива розпочалися влітку… Світло хвилями ллється з неба… Жниці вийшли в поле… Україна – край золотої пшениці… Українці – народ працелюбний… «Сінокіс» «Жнива»

Номер слайду 20

Над полем зарошені віти Зелене верхів’я звело. У парі з тобою ми будем любити Усе, що на душу лягло. І стеляться обрії милі, І вечір в ясній далині, І карії очі, і рученьки білі Ночами насняться мені. А.Малишко Ми підем, де трави похилі, Де зорі в ясній далині, І карії очі, і рученьки білі Ночами насняться мені. За річкою за голубою Дві чайки у хмару зліта, В краю придніпровськім Ми стрілись з тобою, Веселко моя золота. Поетична хвилинка «Побачення» «Українська ніч»

Номер слайду 21

Творче моделювання То [ ], то [ ] . [ ], але [ ]. [ ], і [ ]. [ ] - і [ ]. «Побачення» «Суперниці біля колодязя» «Українська ніч» «Ідилія» «Святе мистецтво! В пензлі чи пері Є сила дати вічність кожній рисі…» Твір - мініатюра на тему: 1 група 2 група

Номер слайду 22

1 ВАРІАНТ 1. Взаємовиключення явищ виражають частини ССР: А. Криве дерево, та яблука солодкі . Б. Дбайте про ріллю — та й вона про вас подбає. В. Багато є таємниць у світі, і одна з найбільших з-поміж них — мова . Г. Чи то синь озерна губиться в зелених масивах лісів, чи то зелені острови плавають у сині озерній? 2 ВАРІАНТ 1. Чергування явищ виражають частини ССР: А. Вітер напинає вітрило, а вдалині височіють вітряки, повернувши крила вітрові назустріч. Б. То вітерець дихне, то коник в житі засюрчить. В. Зібралася до кошового січова старшина, і тут розповів Тарас про свої пригоди. Г. За кілька днів» Петро викликав Тараса, і вони перепливли на більшу Хортицю в байрак. Тест 1

Номер слайду 23

2. Перед сполучником і кома не ставиться між частинами ССР (розділові знаки випущено). 1 ВАРІАНТ А. Зжаті стебла господиня клала навхрест і вони лежали до закінчення жнив. Б. За татарським бродом з червоного маку народжується місяць і коло козацької могили висікається старий вітряк. В. Часом втома в жилах розіллється і тривога в очі загляда. Г. Тарас напився води і йому полегшало. 2 ВАРІАНТ А. Сніг падав щораз більший і холодний вітер проникав через одежу до самого тіла. Б. На козацьких суднах залунала пісня і забриніла бандура. В. Пройшовся березень з підсніжником на шапці над татарським бродом і під його ходою вибухнули криги. Г. Тепер від воріт закричав пугач і в ту ж мить загорілись бочки зі смолою. Тест 2

Номер слайду 24

3. Тире ставиться у складносурядному реченні (розділові знаки випущено). 1 варіант А. Кожна ниточка на рушнику любовно заплетена і з того вирізування просвічувалося лапасте дубове гілля . Б. Господар лежить і все лежить. В. На хвилях перешіптувалися, шерехтіли крижини і кожна з них несла в далечінь шматки украденого щастя. Г. Мені шумлять октави тополині і льон у синій повені сія. 2 варіант А. Тут і трава буйніша і верба над водою росте, свої гнучкі віти до води простягає. Б. Німує небо і мовчить земля. В. Соломії жаль стало молодого змарнованого життя і вона заплакала. Г. У хаті мовчки сиділи зажурені люди а на столі лежало шість з восковими свічками хлібин. Тест 3

Номер слайду 25

4.Установіть відповідність між складносурядними реченнями і смисловими зв'язками, що виражають їх частини . Смислові зв'язки 1. Одночасність. 2. Послідовність. 3. Протиставлення (зіставлення). 4. Чергування явищ. Речення А. Мовні запозичення відбуваються по-різному, а іноді в процесі засвоєння чужих слів трапляються й курйози. Б. Веслували так до вечора, і тоді судно спинилося. В. Чи то настане нічка темна, чи то веселий день шумить. Г. Реве Дніпро, й лани широкі медами пахнуть, колосом шумлять. Тест 4

Номер слайду 26

Відповіді на тести 1 варіант 1. Г 2. В 3. Б 4.- 1. Г. 2. Б. 3. А. 4. В. 2 варіант 1. Б 2. Б 3. В 4.- 1. Г. 2. Б. 3. А. 4. В.

Номер слайду 27

Експрес - інтерв’ю «Закінчіть речення»

Перегляд файлу

Андреєва Альона Олександрівна

учитель-методист Миколаївського ліцею №55

Тема. Складносурядне речення. Тренувальні вправи

Мета:   - повторити теоретичний матеріал про ССР;

- закріпити знання про вживання розділових знаків між частинами ССР;

- формувати пунктуаційну грамотність та  вміння визначати смислові зв’язки між частинами ССР;

- удосконалювати навички синтаксичного розбору ССР;

- розвивати увагу, логічне мислення, усне і писемне мовлення;

- виховувати патріотизм, повагу до української культури через пізнання  творчості українського художника М. Пимоненка.

Обладнання: презентація, відеоролик «Галерея картин М. Пимоненка».

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Орфографічна розминка

Розподільний акродиктант

Розподіліть слова в три  колонки: 1- слова з апострофом, 2- слова з м’яким знаком,  3- слова без апострофа і м’якого знака. Якщо завдання виконаєте правильно, то прочитаєте закодоване словосполучення.

 

 

 

 

  1. Оголошення теми, мети уроку

 

           Ми вивчили складносурядне речення. На сьогоднішньому уроці будемо  повторювати, закріплювати та узагальнювати вивчене.              Будемо виконувати різні тренувальні вправи, давати відповіді на запитання, розповідати правила, робити синтаксичний розбір речень. Та найголовніше наше завдання – правильно визначати ССР  і ставити розділові знаки, вміти складати складносурядні речення та правильно використовувати їх у своєму мовленні.

 

 

Інструктаж за «Карткою самооцінки» (учні виставляють самооцінку за розподільний акродиктант)

 

Картка самооцінки________________________________

Критерії   оцінювання

 

 

2 б.

     

       1,5 б.

     

       1 б.

      

    0,5 б.

самооцінка

     Вид роботи

1.Розподільний акродиктант

усі слова написані правильно

помилки в

1-4 сл.

помилки в

5-6 словах

помилки в

7-8 словах

 

2.Синтаксичний розбір

усі члени речення підкреслені  правильно, у дужках подана чітка і правильна  характеристика речення

помилки в

1-4 членах речення

помилки в

 5-6 членах речення

помилки в

7-8 членах речення

 

3.Кодований     диктант

Усі 5 речень позначені правильно

неправильно 1 речення

неправильно 2 речення

неправильно 3 речення

 

4. Тести (максимально

 5 балів)

1-3 тест – по 1 б. за правильну відповідь

4 тест – по 0,5 б. за правильну відповідь

 

 

 

 

 

  1. Узагальнення теоретичних знань

Лінгвістичне інтерв’ю

Учні ставлять запитання з теорії «ланцюжком» один одному.

Запитання:

  • Що називається складним реченням?
  • Що називається складносурядним реченням?
  • Які змістові відношення можливі між частинами ССР?
  • Якими сполучниками приєднуються частини ССР?
  • Коли ми ставимо кому в ССР? Тире? Крапку з комою? Кому не ставимо?

 

 

  1. Мотивація навчальної діяльності

Запитання вчителя:

  • Для чого нам необхідні знання з даної теми?
  • Чи можемо ми в житті застосувати вміння будувати ССР?
  • Спробуємо перевірити. Дайте відповіді на запитання складносурядним реченням:
  •  Чим займалися на вихідних?
  • Чи вдалося гарно відпочити?
  • Що плануєте робити сьогодні?

 

  1. Узагальнення та засвоєння учнями системи знань  

 

  1. Вхід в соціокультурну тему (робота за епіграфом)

 

 

  • Чи згоджуєтеся ви зі словами К. Брюллова? Поясніть.
  • Сьогодні протягом уроку ми не тільки будемо працювати зі ССР, а й познайомимося з творчістю талановитого українського художника М. К. Пимоненка.
  • Визначте, якого виду речення в епіграфі? Доведіть.
  • Підкресліть граматичні основи, визначте зі скількох умовно простих речень складається дане ?
  • Поясніть вживання розділових знаків у даному реченні.

 

  1. Пунктуаційний практикум (робота в парах)

Завдання:  переписати речення, поставити розділові знаки і пояснити    їх вживання.

 

 

  1. Перегляд відеоролика «Галерея картин М. Пимоненка» (завдання перед переглядом: - До яких тем звертався у своїй творчості М. Пимоненко?)

 

  1. Бесіда про творчість художника (за слайдами № 8, 9)

Повідомлення учня

«Художники пишуть очима любові, і лише очима любові слід судити їх»- цими словами  Г. Лессинга  можна охарактеризувати творчу художню спадщину Миколи Пимоненка.

Український художник-живописець  Микола Корнилович Пимоненко -  яскравий представник українського живопису.

Він народився 9 березня  1862 року на мальовничій околиці Києва Пріорці. Його батько – Корнилій Данилович Пимоненко мав невеличку іконописну майстерню і займався різьбленням по дереву. З одинадцятирічного віку майбутній художник їздив з батьком по ближніх містечках і селах, де старший Пимоненко споруджував олтарі й робив розписи церков. Ці поїздки прилучали до батькової роботи і, водночас, дарували ті перші враження, що визначають світосприйняття людини на все життя. Для молодшого Пимоненка вони стали живильним джерелом любові до рідної землі .        Пимоненко – дуже національний художник. Його інколи називають  "співцем українського села". І це, безумовно, правда. Дитячі враження від поїздок з батьком, любов до рідного краю знайшли відображення в багатьох його жанрових картинах – і це є яскравим свідченням його закоханості в Україну та глибокого знання повсякденного життя людей праці.

Тонкий ліризм, яким пронизаний кожний мазок майстра, видає щиру любов до своїх героїв. До речі, картина «Гопак» у 1909 році була придбана  Лувром, а Микола Пимоненко був за цю картину удостоєний золотої медалі Салону де Парі Товариства французьких живописців. Не цурався він й історичних мотивів: його погляд на минувшину – немов народна пісня про  козаків.

 Пимоненко  брав участь у розписах Володимирського собору в Києві. Він виконав образи  Святої Анни і Миколи Мірлікійського та деякі образи  на фронтоні. У 1897 році він отримав за ці розписи орден Святої Анни ІІІ ступеня.

 Його роботи не лишалися непоміченими, їх охоче брали на виставки в Берліні, Парижі, Лондоні, Мюнхені. Окрім Товариства пересувних виставок, він став ще членом Товариства південноросійських художників, Товариства мюнхенських художників і Паризького інтернаціонального союзу мистецтв та літератури. А в 1904 році Рада Імператорської Академії мистецтв  присвоїла  Пимоненку звання Академіка живопису.

Утім, попри нагороди, звання і славу,  він завжди залишався дійсно народним художником. Мистецька спадщина, яку залишив по собі цей невтомний трудівник, – величезна. Значна кількість його полотен і малюнків зберігається в Національному музеї мистецтв України .У цьому році з нагоди стоп'ятдесятирічного ювілею Майстра проходить велика виставка   сотень його  картин, які представили світові  рідну Україну та її народ.

  1. Робота в групах (слайд № 10, відповідь - слайд №11)

 

 

  1.  Фразеологічна хвилинка

 

 

  • Чому дані фразеологізми рідко використовуються у мовленні?
  • Як ви вважаєте, чи потрібно сьогодні відроджувати  звичаї у традиції українського народного весілля?

 

  1. Вибірковий самодиктант

(Завдання: виписати ССР; 1 варіант - синтаксичний розбір першого виписаного речення; 2 варіант - синтаксичний розбір другого виписаного речення (2 учні виконують розбір на дошці) (слайд №13, 14)

Учні ставлять самооцінку за синтаксичний розбір.

  1. Гра «Хто швидше» (усно - слайд № 15)

 

  1. Кодований диктант

 

(записати речення за допомогою кодів, слайд № 16, відповідь – висвічується для самоперевірки і самооцінки).

              

  1.  Робота в парах (слайд № 17)

 

(завдання: визначити речення, у яких допущено пунктуаційні помилки; виписати їх і пояснити вживання розділових знаків)  

                  

  1.   Моделювання – дослідження (слайд № 18)

 

(Завдання: додати продовження речення, щоб утворилося 1- просте з однорідними членами і  2 - ССР)

              

  1.  Поетична хвилинка  (слайд № 19)

Завдання:

 - Чи співзвучний вірш А. Малишка з картинами М. Пимоненка, розміщеними на слайді?

- Визначте ССР. Із кількох умовно простих речень складається?

- Яким художнім засобом є дане речення в поезії?(паралелізм)

             

  1. Диференційовані творчі завдання (слайд № 20)

 

              

  1. Виконання тестів (слайди № 21-24, відповіді для самооцінки - слайд № 25)

 

  1. Підсумок уроку

 

Експрес - інтерв’ю «Закінчіть речення»

 

 

  1. Оголошення домашнього завдання
zip
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
22 грудня 2022
Переглядів
380
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку