Тема. Двокрапка у безсполучниковому реченні. Тренувальні вправи.
Культурологічна тема: «Свята минулого й сучасності»
Мета: удосконалювати в учнів загальнопізнавальні вміння правильно інтонувати
безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями причини, пояснення
й доповнення тощо, пунктуаційні вміння й навички, пов’язані з уживанням
двокрапки в безсполучниковому реченні;
розвивати творчі вміння відновлювати, моделювати й конструювати
безсполучникові складні речення зі смисловими відношеннями причини, пояснення
й доповнення;
виховувати повагу до звичаїв і традицій українського народу, ціннісне ставлення
до людей.
Методи і прийоми: орфоепічна розминка, бліц-опитування, пояснювальний диктант, конструювання речень, словникова робота.
Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань
1) Перевірка д/з (усний вибірковий переказ)
2) Орфоепічна розминка
Весняний, завжди, мабуть, разом, український, корисний, залишити, донести, чарівний, завдання.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку
Слово вчителя
- Лютий багатий не тільки на холоди та сніговії, але й на свята, традиційні українські і не тільки. Вчора, 14 лютого, ми святкували День святого Валентина - одне з наймолодших свят в нашій країні, яке відзначають з початку 90-х років. Ми обмінювались валентинками, приємними побажаннями та подарунками.
Походження свята пов'язана з легендою про святого Валентина. Згідно з нею, римський імператор Клавдій II заборонив жінкам виходити заміж за військових, а воїнам - одружуватися, оскільки вважав, що шлюб заважає бойовому духу. Всупереч указу молодий священник Валентин таємно вінчав коханих. За це його посадили у в'язницю і засудили до страти. В ув'язненні святий Валентин познайомився з красивою дочкою наглядача Юлією. Перед стратою він написав їй любовний лист з підписом "Твій Валентин". Його страта сталася 14 лютого 269 року.
- Пропоную для створення позитивного настрою написати один одному побажання. Подумайте, які слова сподобаються вашим однокласникам і викличуть у них радість та посмішку.
Я бажаю тобі …
(учні обмінюються сердечками з побажаннями)
- Не можу не згадати і те свято, як українці відзначають сьогодні, 15 лютого. Хто з вас знає, про яке свято йде мова?
- Так, мова йде про Стрітення. Тож сьогодні на уроці ми закріпимо вивчене про безсполучникове речення та вивчені розділові знаки у ньому, спираючись на культурологічну тему «Свята минулого і сучасності».
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Пригадайте вивчений матеріал про безсполучникове речення. Отже, починаймо…
Рубрика «Збагачуймо своє мовлення»
Кохати
1. Почувати глибокі сердечні (романтичні) почуття до особи, здебільшого протилежної статі. Приклади: «Так ніхто не кохав, через тисячі літ лиш приходить подібне кохання» (Володимир Сосюра).
2. Плекати, вирощувати щось. Приклади: «Лукаш усе садовину ростив та кохав» (Марко Вовчок), «Доню моя, доню моя, цвіте мій рожевий! Як ягідку, як пташечку, кохала, ростила на лишенько…» (Тарас Шевченко).
Любити
1. Почувати глибоку відданість, прихильність до когось, чогось, мати інтерес, потяг до чогось. Приклади: «Любіть Україну, як сонце, любіть, як вітер, і трави, і води… » (Володимир Сосюра), «Терентій любить пісню і сам уміє з душею співати» (Михайло Стельмах).
2. Потребувати якихось умов для існування. Приклад: «Виноград любить, щоб коло нього ходити» (Михайло Коцюбинський).
Назвіть твори, у яких є закохані пари:
Наталка Полтавка і Петро («Наталка Полтавка», І.Котляревський)
Маруся і Василь («Маруся», Г.Квітка-Основ’яненко)
Ромео і Джульєтта («Ромео і Джульєтта», Шекспір)
Ассоль і Грей («Пурпурові вітрила», О.Грін)
Оксана і Вакула («Ніч перед Різдвом», М.Гоголь)
Вправа 339
Скласти безсполучникові речення, використовуючи схеми та інформацію про Стрітення.
Вода, освячена на Стрітення, вважалася цілющою: нею кропили вулики, її давали
пити худобі під час хвороби.
На Стрітення дівчата співали закличні веснянки, господарі ворожили на урожай, жінки випікали жайворонків і відправляли з ними дітей закликати весну.
Спостерігаючи за змінами в природі, люди переконались: ясна і тиха погода в цей день віщує добрий урожай поля і роїння бджіл.
На Стрітення дорогу перемітає – весна буде пізньою і холодною.
Свято зустрічі весни завершувалося; лиш де-не-де дівчата продовжували співати, закликаючи весну, та не вгамовувались дітлахи, розбурхані весняними ігрищами.
IV. Домашнє завдання
Повторити вивчене про безсполучникове речення, вивчити правила на вживання тире в БСР, вправа 342. Додатково: виконати тестові завдання.
V. Підсумок уроку
1) Притча про 4 свічки
Чотири свічки спокійно горіли й поволі танули … Було так тихо, що чулося, як вони розмовляють.
Перша сказала: «Я – СПОКІЙ. На жаль, люди не вміють мене зберегти. Гадаю, мені не залишається нічого іншого, як згаснути!» І вогник цієї свічки згас.
Друга сказала: «Я – ВІРА. На жаль, я нікому не потрібна. Люди не хочуть нічого слухати про мене, тому немає сенсу мені горіти далі». Щойно вона вимовила це, подув легкий вітерець і загасив свічку.
Дуже засмутившись, третя свічка вимовила: «Я – ЛЮБОВ. У мене немає більше сил горіти далі. Люди не цінують мене і не розуміють. Вони ненавидять тих, хто їх любить найбільше, – своїх близьких». І ця свічка згасла.
Раптом до кімнати зайшла дитина і побачила три згаслі свічки. Злякавшись вона заволала: «ЩО ВИ РОБИТЕ?! ВИ ПОВИННІ ГОРІТИ! Я БОЮСЯ ТЕМРЯВИ!» Промовивши це, дитина заплакала.
Схвильована четверта свічка сказала: «НЕ БІЙСЯ І НЕ ПЛАЧ! ПОКИ Я ГОРЮ, ЗАВЖДИ можна запалити й ІНШІ ТРИ СВІЧКИ. Я – НАДІЯ!»
2) Заключне слово вчителя
Багато звичаїв відійшли, на жаль, в минуле, але щось таки залишається в наших душах із тих часів. Згадуючи минуле, згадуємо тих, що були з нами - батьків, рідних, знайомих. Засвітимо стрітенську свічку. Створімо неповторне відчуття цього свята. І нехай світло стрітенської свічки в висвітлює кожну оселю, закликає щасливу і добру долю.
Любіть наш край, наші звичаї, то найбільший скарб.
Цікаві факти про Стрітення Господнє
Цікаві факти про Стрітення Господнє
Безсполучникове складне речення (підготовка до ЗНО)
1. Безсполучникове складне речення можна утворити, якщо до фрагмента «Головною в байках Сковороди є його філософія...» додати
А безцінне «зерно істини», пізнане автором.
Б а не їхня складна мова чи прозова форма.
В саме вона становила сенс життя мудреця.
Г і ми прагнемо осягнути її глибинну суть.
Д прихована в алегоричних образах.
2. Двокрапку треба поставити в складному безсполучниковому реченні (розділові знаки пропущено)
А Здобули волю відшукали долю.
Б Посієш впору збереш зерна гору.
В Гаї шумлять я слухаю хмарки біжать милуюся.
Г Повіяв вітер по долині пішла дібровою луна.
Д Знаю одне мені вистачить сил подолать перешкоди.
3. Двокрапку треба поставити в реченні (розділові знаки пропущено)
А Вже тиха осінь ходить берегами на вербах трусить листячко руде.
Б Сашко задихався та зморився більше години вони бігли з Сіроманцем.
В Сонце зайшло степові озера стали на якийсь час темно-червоними.
Г Брязне клинок об залізо кайданів піде луна по твердинях тиранів.
Д Спочатку Тимко образився і хотів піти потім передумав і залишивс
4. Двокрапку треба поставити, якщо до частини «Люблю теплу весняну пору…» додати фрагмент рядка
А… кидаю всі невідкладні справи та йду в поля далекі.
Б… у цей час народжуються нові потаємні мрії та сподівання.
В… час пробудження природи від тривалого зимового сну.
Г… ласкаву, сонячну, повну радісних пташиних переливів.
Д… коли з-під снігу виглядають перші блакитні проліски.
5. Приєднайте до частини «Парламентарі неодмінно ухвалять це рішення...» запропоновані варіанти та з'ясуйте тип кожного з утворених речень.
Варіант завершення речення
1...завчасно провівши тривалі консультації у фракціях.
2...потім же все залежатиме від професійних дій уряду.
3...як у сесійній залі оголосять початок пленарного засідання.
4...але доручать Кабінетові Міністрів розробити програму дій.
Тип речення
А просте з однорідними членами
Б просте з відокремленим членом
В складнопідрядне
Г складносурядне
Д складне безсполучникове
6. Доберіть приклад до кожного випадку вживання коми.
Випадок уживання коми
1 між однорідними членами речення
2 при відокремленому члені речення
3 між частинами безсполучникового речення
4 між частинами складносурядного речення
Приклад
А Не страшна тобі ані посуха, ані дощ.
Б Сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.
В Жайворонок висить на невидимій нитці, співаючи весну.
Г Лягло сонце за горою, зірки засіяли. ДЗоре моя вечірняя, зійди над горою.