Урок "Біографія Миколи Гоголя. Містицизм у творчості письменника".

Про матеріал
Конспект уроку для вчителя на тему "Біографія Миколи Гоголя. Містицизм у творчості письменника". Мета: ознайомити учнів з життєвим шляхом та творчістю Миколи Гоголя, розкрити питання національної приналежності автора, розповісти цікаві факти з життя письменника. Обладнання: мультимедійні засоби навчання, роздаткові матеріали, підручники.
Перегляд файлу

Тема. Біографія Миколи Гоголя. Містицизм у творчості письменника.

Мета. Ознайомити учнів з життєвим шляхом та творчістю Миколи Гоголя, розкрити питання національної приналежності автора, розповісти цікаві факти з життя письменника.

Обладнання. Мультимедійні засоби навчання, роздаткові матеріали, підручники.

Актуалізація.

Записати на дошці епіграф:

Гоголь створив духовний образ України.

Олесь Гончар

Запитати учнів, як вони розуміють ці слова.

 

І. Міні-лекція про біографію Миколи Гоголя

  Є легенда, за якою Микола Гоголь народився прямо у степу на повозі, яка застряла в березневих коліях. Мабуть, у цьому є сенс, бо, майже не все життя письменник провів у дорозі. Власну сім’ю Гоголь так і не завів, і, взагалі, невідомо, чи були у нього які-небудь зв’язки з жінками. Щоправда, навесні 1850 року Гоголь робив пропозицію (перше і останнє) А. М. Вієльгорській, але отримав відмову.

Майбутній письменник з'явився на світ в небагатій поміщицькій родині Гоголів-Яновських 20  березня  1809  року  в  с. Великі  Сорочинці   на   Полтавщині.  Гоголь був з багатодітної сім’ї – третьою дитиною із дванадцяти (!) дітей: шість хлопчиків і шість дівчаток. Мати Гоголя вважалася першою красунею Полтавщини, була видана заміж у 14 років за батька письменника, вдвічі її старше. Вважається, що саме мати сприяла розвитку у письменника релігійно-містичних почуттів.

У селі Василівка неподалік від Миргорода, де знаходилася садиба Гоголів-Яновських, щоосені проходили ярмарки. їх із дитинства любив спостерігати Гоголь, і саме вони послужили йому джерелом для зображення знаменитого Сорочинського ярмарку.

Майбутній письменник дуже погано навчався в Ніжинській гімназії.  "Туп, слаб, резов”, - так характеризували Гоголя його вчителі з училища. Досить посередньо писав Гоголь й шкільні твори. Реалізовувався юнак здебільшого як актор у театрі ліцею. Але проявляв себе яскраво! До нас дійшли спогади глядачів вистав за його участі, в яких йдеться про те, що аудиторія «помирала» від сміху, спостерігаючи за гоголівськими персонажами на сцені. Акторські здібності молодого Гоголя дозволяли не помічати його негарних рис, невеликого зросту, сором’язливості Миколи Васильовича. Та, понад усе Гоголь мріяв стати великою, значною, видатною особистістю. Пошук своєї особливої місії в житті поступово приводить його в літературу.

Закінчивши навчання, 1828 року Гоголь їде в омріяний Петербург, працює чиновником і переживає глибоке розчарування: не таким він бачив свою літературну діяльність. Проте, з часом. Після виходу циклу «Вечори на хуторі біля Диканьки» автор стає відомим. Гоголь починає писати. Йому згадується Україна, він просить матір прислати йому описи звичаїв, національних костюмів, пісні, казки, легенди українського народу.

Микола Васильович дуже любив подорожувати по закордонних містах. Це давало йому ковток свіжого повітря і натхнення для написання багатьох своїх п’єс. Його улюбленим містом був Рим.

Драматургія Гоголя славилась новим словом в історії вітчизняного театру. Початок творчої діяльності на цьому терені прийнято датувати 1832 роком, саме в цей час сформувалися перші задуми письменника. Микола Васильович дуже яскраво висловлював своє співчуття до «маленької людини», це відображається у багатьох його повістях.

Загальновідомо, що талант, геніальність нерідко супроводжуються різноманітними неординарностями, відхиленнями від норми. Микола Гоголь не був винятком із цього правила. За сучасним розумінням він був неабияким диваком і містиком. Приміром, подейкують, що Гоголь полюбляв ходити на похорони, носити чорний одяг, гуляти на кладовищах. Працював письменник здебільшого вночі.

У 1848 Гоголь повернувся в Росію, посилено працював над другим томом «Мертвих душ», але незадовго перед смертю спалив рукопис. Невдовзі після цього Микола Васильович Гоголь помер. Опис майна Гоголя показав, що після нього залишилося особистих речей на суму 43 рублі 88 копійок. Предмети, що потрапили в опис, були обносками і свідчили про повну байдужість письменника до свого зовнішнього вигляду в останні місяці його життя.

Гоголь уперше в українській історіографії заговорив про державну незалежність України. У статті "Роздуми мазепи" Микола Гоголь чи не вперше в українській історіографії нагадує нам про тисячолітню історію нашого народу. Через призму роздумів гетьмана Мазепи він підкреслив відмінність українського народу від російського, виклавши своє розуміння тогочасних подій в Україні і показав трагічне становище Гетьманської держави в умовах Російської колоніальної імперії. Гоголь заявив, що українська волелюбна нація може мати "самобутню державу" з демократичним ладом управління, але під протекторатом Росії.

Філологічний аналіз гоголівських текстів може досить яскраво довести, що навіть пишучи російською, Гоголь використовує лінгвістичні конструкції, притаманні саме українській, а не російській мові. Також і через це більшість російських критиків не сприйняли його як свого, зреагувавши на "Ревізора" і "Мертвих душ" як на твори, ворожі Росії.

 

ІІ. Вікторина з цікавими фактами про Миколу Гоголя.

Вчитель ділить учнів на кілька груп (по 4-6 дітей) та просить їх об’єднатися в кола. Далі пропонує ввести адресу сайту в своїх же ґаджетах join.naurok.ua , де ті, спільно зі своїми однокласниками в групі, проходитимуть тест. Після цього вчитель аналізує разом з учнями помилки зроблені в тесті та, запитує, що нового дізнались діти.

 

ІІІ. Кросворд

В тих же групах учні разом розвязують кросворд.

  1. Навчальний заклад в Ніжині, де навчався Гоголь.
  2. Ім’я чудотворця, в честь якого назвали Гоголя.
  3. В яке місто переїхав письменник 1828 року?
  4. Держслужбовець царської Росії.
  5. Перше і останнє платонічне кохання Гоголя.
  6. Рід письменника мав назву Гоголі-…

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

   

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

35

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

56

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповіді:

 

1г

і

м

н

а

з

і

я

 

 

2м

и

к

о

л

а

й

 

3п

е

т

е

р

б

у

р

г

   

 

4ч

и

н

о

в

н

и

к

 

 

5в

і

є

л

ь

г

о

р

с

ь

к

а

6я

н

о

в

с

ь

к

і

 

 

IV. Підсумки

І до цього часу Гоголь викликає до себе неоднозначне, нерідко суперечливе ставлення. Володимир Набоков писав про україноненависництво письменника. Російський критик Бєлінський вказував на хворобливість уяви письменника.Водночас Пантелеймон Куліш вважав, що Гоголь "покликав українців до пізнання своєї національності". Критик і літературознавець Сергій Єфремов у своїй статті "Між двома душами" проголосив: "Після книжки Гоголя вперше я відчув себе сином рідної землі, що з "Тараса Бульби" запала мені в душу іскра національної свідомості".Добре сказав Євген Сверстюк, що якби Микола Васильович жив у середині ХХ століття, він обов’язково був би ув’язнений КГБ, як український буржуазний націоналіст.

Як ви думаєте, чому саме так висловився літературний критик та поет Євген Сверстюк?

 

 

 

V. Домашнє завдання

Вчитель демонструє учням одну з ілюстрацій із творчого проекту Олексія Фрея, де художник запропонував власне бачення того, який вигляд могли б мати класики літератури, якби вони жили у наш час. Завданням учнч є створити коротку історію «Гоголь 2019». Як на думку дитини міг би Виглядати Гоголь в нас час або описати епізод зустрічі Миколи Гоголя та учня; описати ситуацію з життя письменника в нас час. (Необхідно бути впевненим, що опис автора послідовно відображає його як реально існуючу особу в історії (звичайно, можна творчо домислювати деякі особливості характеру письменника, вигадувати певні ситуації і діалоги).

 

 

 

 

VІІ. Домашнє завдання за бажанням: подивитись лекцію про Миколу Гоголя на мистецькому каналі «WiseCow» в «Youtube»: https://www.youtube.com/watch?v=NjvsxBNEy0s

 

 

 

doc
До підручника
Українська література 9 клас (Слоньовська О. В., Мафтин Н.В., Вівчарик Н.М., Курінна Н.С., Шевчук Л. Т.)
Додано
29 листопада 2019
Переглядів
3948
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку