9 клас Біологія
Тема: Біологічні основи запліднення та розвитку організму людини.
Мета освітня: ознайомити з біологічними структурами та механізмами що відповідають за запліднення та розвиток людини; ознайомити з генетичним набором чоловіків і жінок, поглибити знання про запліднення;
виховна: формувати і виховувати елементи статевого виховання, гендерної ролі у суспільстві.
розвиваюча: розвивати біологічний світогляд учнів;
Обладнання: рис. до параграфу 50, модель молекули ДНК.
Основні поняття та терміни:каріотип, хромосоми, статеві хромосоми,
гамети, запліднення, мейоз.
Хід уроку
I. Організаційний етап.
II. Актуалізація опорних знань.
1. Що таке сім’я? Яке її значення в житті людини?
2. Доведіть, що сім’я має біосоціальну суть?
3. Чому у статевій функції людини немає нічого непристойного?
III. Мотивація навчальної діяльності.
Питання для бесіди.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1. Біологічні структури і механізми запліднення.
Запліднення – злиття чоловічої і жіночої статевої клітини з утворенням зиготи, що неодноразово ділиться.
Характерна спадковість і мінливість.
Хромосоми – структурні елементи ядра із спадковою інформацією. Хромосома з двох ланцюгів молекули ДНК.
Ген – ділянка молекули ДНК, що містить певну спадкову інформацію.
Генотип – сукупність генів організму. Кожен вид має йому властивий набір хромосом у клітині.(рис.103, с.142).
Каріотип – хромосомний набір клітини.
Організм
Соматичні клітини Статеві клітини= гамети
Хромосоми парні =гомологічні Хромосоми непарні набір
набір диплоїдний гаплоїдний 23 хромосоми
46=23 пари
22 пари аутосоми ХУ
23 – я-статеві ХХ
Мейоз – поділ клітини, що веде до зменшення кількості хромосом. Проходе у статевих залозах і утворюються гамети.
Гаметогенез – процес розвитку та формування гамет.
Статеві клітини
Чоловічі Жіночі
22+Х, 22+О 22+Х
2. Запліднення.
1. Зливаються чоловіча і жіноча гамети з гаплоїдним набором.
2. Утворюється зигота з диплоїдним набором як у соматичних.
3. Містить ознаки двох організмів.
3. Спадковість і мінливість
Спадковість – властивість організмів передавати ознаки нащадкам.
Мінливість – здатність організму набувати нових ознак.
Форми мінливості
Спадкова Неспадкова
(генотипова) (фенотипова)
зміни і мутації в генотипі зміни в організмі під впливом
середовища і часу.
V. Закріплення і систематизація знань учнів.
1. Чому хромосоми вважають «цеглинками» спадковості?
2. У чому відмінність між соматичними і статевими клітинами?
3. У чому відмінність між чоловічими і жіночими статевими клітинами?
4. Що таке запліднення?
5. Яке його біологічне значення?
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 50, завдання 1-9; 1-2;*ст. 144.