Урок "Бісероплетіння. Мозаїчна сітка"

Про матеріал
навчання учнів технічним прийомам бісероплетіння, ознайомлення з виражальними можливостями бісероплетіння, формування практичних навичок бісероплетіння та творчої активності, виховання любові до культури
Перегляд файлу

Трудове  навчання

Урок

Класс: 4 (5 або 6)

Тема: Основні прийоми бісероплетіння. Мозаїчна сітка.

Мета уроку:

  • навчити учнів технічним прийомам бісероплетіння;
  • ознайомити учнів з виражальними можливостями бісероплетіння;
  • формування практичних навичок бісероплетіння та творчої активності;
  • створити творчу атмосферу для дітей;
  • розвивати естетичний смак учнів;
  • виховувати любов к культурі, вчити ретельності при роботі з бісером.

Обладнання:

  1. Матеріали та інструменти для учнів: бісер, намистини, камені, голки для бісеру №11, №10, ліска, нитки поліестерові.
  2. Репродукції творів майстрів бісероплетіння, дитячі роботи з бісеру, роботи майстрів бісероплетіння, кольорові приклади основних схем бісероплетіння.

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

 

Учитель:

Добрий день, діти! Чи помітили ви, як ступає весна по дивовижній нашій землі? Яскравими тюльпанами прикрашає вона землю-годувальницю, землю-матінку. Пустує у березових гаях вітерком-пустуном. Та так було завжди! Радість, любов, молодість – от прикмети красуні Весни. Поет Боротинський писав:  Весна, весна! Как воздух чист! Как ясен небосклон!

                           Своей лазурию живой слепит мне очи он.

                           Весна, весна! Как высоко на крыльях ветерка,

                           Ласкаясь к солнечным лучам, летают облака!

Які дивовижні одежі шиє собі Весна, які чудові візерунки вона малює на лісової  полявині! В цей час року уся природа просипається, наповнюється живучою силою! Так здавна поводилось на Русі. Довгими зимніми вечорами дівчини-молодиці пряли, ткали, вишивали собі убрання, а ще вони з задоволенням плели бісерні прикраси, щоб з  появою перших теплих променів сонця одягти їх, порадувати округу.

 

ІI. Пояснення нової теми.

 

Сьогодні епіграфом к уроку послужать слова великого російського поета Олександра Блока:  Бледна, с лицом к столу склонённым

                                  Ты нижешь бисерную нить.

Ми з вами сьогодні

  1. Оволодієм основними прийомами бісероплетіння.
  2. Навчимося плести мозаїчну сітку.
  3. Прилучимося до культури рідного краю.
  4. Усе наше заняття буде сприяти розвитку естетичного смаку.

Для того, щоб ми реалізували намічені цілі, необхідно буде проявити активність, охайність, творчу фантазію. Працювати будемо як в групі, так і індивідуально.

Почнемо роботу із зустрічі з юними поетами, які сьогодні весь урок будуть не тільки виготовляти бісерні прикраси, але і порадують нас своїми поетичними думками. Вони допоможуть нам пірнути в звичну атмосферу нашої роботи. Будь ласка, …   і  …, ми слухаємо ваше незвичайне групове домашнє завдання:

Учень:  Мы приглашаем Вас в кружок, пусть сложное название.

Мы арабески здесь плетём, получите задание…

Но только помните, друзья, душа должна открытой быть,

из бисера ведь нужно нам здесь чудо сотворить!

Учень:  Любой орнамент лишь тогда поведает историю,

когда узнаете сполна Вы бисера мелодию.

Тогда сквозь кружево стекла, чем бисер был в начале,

Увидим, Волга как текла, где предки кочевали.

И вмиг холодное стекло, согретое дыханьем,

Предстанет пред тобой, мой друг, красивейшим созданьем.

Учитель:

Спасибі, молодці! Бачите, діти, не тільки техніці бісеру вчимося ми на заняттях, кожен з вас всю любов до цього старовинного мистецтва може передати і в поетичній мові.

Поетична пауза закінчилася, і ми приступаємо к повторенню тих основ знань, без яких починати практичну роботу неможна.

Отже, наш традиційний інструктаж по техніці безпеки:

Що потрібно памятати, коли займаєшся рукоділлям?

Учень: Необхідно працювати охайно, не поспішати.

Учень: Усі інструменти повинні бути чистими, неполаманими.

Учень: Бісер та інші матеріали повинні знаходитися в спеціальних чашечках або блюдцах, інакше він може розсипатися. Тканини, нитки повинні лежати на столі. Потрібна ганчірка із фланелі або бавовняної тканини, де буде знаходитися бісер, щоб він не розкатувався по поверхні стола під час виконання роботи та щоб  зручно було його нанизувати на голку.

Учень: Голки повинні знаходитися у голкових подушечках. Ножицями треба працювати охайно та обережно, щоб не порізатися.

Учень:  Під час роботи повинно бути добре освітлення, вироби повинні знаходитися на столі, а не на руках. Якщо використовується станок, то він повинен бути закріпленим на столі.

Учитель: Спасибі. Тим, хто все-таки іноді буває неуважним, допоможуть інструкції-пам’ятки, які знаходяться у вас на столах.

Тепер, діти, приступимо до нашого теоретичного блока. Почнемо його з бліцопитування.

Працює ліва половина класу.

Які матеріали потрібні для виготовлення наших  прикрас?

Учень: Нам потрібні бісер, намистини, стеклярус, стрази, блискітки, камені.

Учитель: Що таке бісер?

Учень: Бісер – це маленькі  кульки із скла, металу, пластмаси або кості із наскрізними отворами для нанизування. Бісер може бути прозорим та непрозорим, блискучим або матовим, із перламутровим покриттям та без нього. Особливо яскраво блискотить парчовий бісер: його роблять із прозорого скла, а внутрішню поверхню отворів покривають блискучою фарбою. Такий бісер іноді називають «вогник» або «бісер із срібною ниткою». Красивий і райдужний  (або «бензиновий») бісер: його поверхня блискотить  різними відтінками , як бензинова плівка на воді.

Учень:  Бісер – дуже різноманітний матеріал. Його кольорова гама не знає меж, він буває різних розмірів та форм. Розмір круглого бісеру (величину його діаметру) позначають номером: чим дрібніше бісер, тим більше номер.

Учитель: А яку ще різноманітність бісеру ви знаєте?

Учень: Ми знаємо ще рубаний бісер або, як його називають для короткості, рубка. Він являє собою циліндрики (короткі трубочки), іноді грановані. Довжина рубаного бісеру приблизно дорівнює його діаметру. Розмір рубаного бісеру також позначається номером.

Учитель: Мені хочеться, щоб в нашому бліцопитуванні прийняла участь і права половина класу. Запитання Вам, друзі:   Що таке стеклярус?

Учень: Стеклярус – трубочки з кольорового скла, використовуються для прикраси одягу та інтерєрів. Стеклярус буває різних розмірів, кольору, форми та відрізняється від рубки тим, що його довжина набагато більше діаметру. Головний розмір стеклярусу – його довжина. Зустрічається кручений стеклярус.

Учитель: Що потрібно памятати, коли вибираєш бісер?

Учень: Вибирати рубку та стеклярус треба з рівними краями, щоб вони не різали нитку, браковані відкидати. Бажано, щоб, між двома рубками або паличками знаходилася бісеринка.

Учитель: Які інструменти використовують майстри?

Учень: Використовують голки №10, 11 для бісеру. Нитки арміровані або поліестер, ліска d=0,2мм.

Учитель: Яка фурнітура та для яких цілей потрібна?

Учень: Замочки – для намиста, феничок, кольє, браслетів, поясів для щільного прилягання до тіла. Швензи – застібки для сережок.

Учитель: Спасибі, молодці! А тепер наша поетична хвилинка. Своє відношення до бісеру висловлюватиме     .

Учень: Платье девичье висит, всё стеклярусом горит.

Каждый чудо-завиток – это лёгкий ветерок,

Это луг и поле маков, разнотравье, копны злаков…

Бисер, как песок у речки, - тёплый, словно хлеб на печке…

Тайны девичьи хранит, нам о многом говорит…

Нужно только постараться, в технике сей разобраться,

Тогда сможешь ты узнать, как творение создать…

Учитель: Молодець, відмінно!

А тепер подивіться на ці репродукції, які чудові вироби зробили   великі майстри бісероплетіння. Це не тільки фенечки, намиста, браслети, це також фігурки тварин, квіти та дерева.

 

ІІІ. Практична робота учнів.

 

Сьогодні ми з вами навчимось плести самі прості візерунки, а також почнемо плести мозаїчну сітку для браслету.

Ланцюжок «зубчики» №1. Плетемо в одну голку. На нитку набираємо п’ять бісеринок чорного кольору (1, 2, 3, 4, 5), вісім золотого кольору (6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13). Пройдемо в шосту золоту бісерину (6) – замкнули колечко. Знову набираємо п’ять чорних бісеринок (14, 15, 16, 17, 18) та вісім золотих. Пройдемо голкою у дев’ятнадцяту золоту – замкнули друге колечко. Продовжуємо плести ланцюжок до потрібного розміру.

 

Ланцюжок «зубчики» №2. Будьте уважні з чергуванням кольорів. Наберіть дві  чорні бісерини (1,2), одну золоту (3) та одну чорну (4). . Потім пройдіть в золоту бісеринку (3). Нитку підтягніть. Ще раз наберіть дві чорних бісеринки (5,6), одну золоту (7) та одну чорну (8). Нитку протягніть через золоту (7) і т.д.

 

Ланцюжок «зубчики» №3.  Візьміть на нитку три чорні бісеринки (1, 2, 3) та три бісеринки золотого кольору (4, 5, 6). Поверніться в останню чорну бісеринку (3). Нитку підтягніть.

Наберіть ще три чорні бісеринки (7, 8, 9) та три золоті (10, 11, 12), протягніть нитку через чорну бісеринку (9). Продовжуйте набирати три чорні, три золоті і т.д.

 

Ланцюжок «трикутники». На нитку потрібної довжини наберіть одну червону бісерину (1), три чорні (2, 3, 4), одну червону (5), три чорні (10, 11, 12). Пройдіть через червону бісеринку (1). Колечко замкнулося.

Наберіть три чорні бісеринки (13, 14, 15), одну червону (16), три чорні (17, 18, 19). Пройдіть через червону бісеринку (9). Нитку підтягніть.

 Набрав три  чорні (20, 21, 22), одну червону (23), три чорні (24, 25, 26), протягніть нитку через червону бісеринку (16). Продовжуйте плетіння.

 

«Мозаїчна сітка». Її можна виконувати з бісеру, стеклярусу, рубки. Частіше плетемо вертикально по відношенню до ланцюжка.

Наберіть вісім бісеринок (1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8) та увійдіть голкою в сьому (7). Протягніть нитку.

Наберіть три бісеринки (9, 10, 11) та увійдіть в четверту (4). Протягніть нитку. Наберіть три бісеринки (12, 13, 14) та пройдіть через бісеринку 1. Продовжуйте плетіння по схемі.

 

IV. Актуалізація набутих знань.

 

Скажіть, будь ласка, діти! Де крім можна використовувати ці узори?

Правильно, можна плести фенічки, браслети, намиста, пояси.

 

V. Підсумок уроку.Діти! Час уроку закінчується. Дома ви закінчите плести для себе браслет, а на слідуючому занятті ми з вами навчимося його декорувати.

Всі ви сьогодні постаралися. Молодці!

docx
Додано
12 березня 2020
Переглядів
704
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку