Урок "Брати Грімм. «Пані Метелиця». Моральні цінності в казках. Характеристика образів персонажів. Антитеза"

Про матеріал
Допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки; розвивати навички співвіднесення казкових подій із реальними; вміння аналізувати образи героїв за їхніми вчинками та моральними якостями; виховувати працьовитість, чесність та інші моральні якості, що становлять загальнолюдські цінності
Перегляд файлу

Тема. Брати Грімм. «Пані Метелиця». Моральні цінності в казках. Характеристика образів персонажів. Антитеза

Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст казки; розвивати навички співвіднесення казкових подій із реальними; вміння аналізувати образи героїв за їхніми вчинками та моральними якостями; виховувати працьовитість, чесність та інші моральні якості, що становлять загальнолюдські цінності.

Наскрізні лінії: використовує народну мудрість у повсякденному житті для уникнення конфліктних ситуацій (НЛ-2); навчається кмітливості й винахідливості (НЛ-4).

Обладнання: портрети братів Грімм, збірки їхніх казок, ілюстрації до них; сигнальні кружечки із зображенням емоцій, презентація, карточки з текстом.

Теорія літератури: конфлікт, народна казка, образ-персонаж, план твору, антитеза.

Тип уроку: урок застосування знань, умінь і навичок

Перебіг  уроку

І. Виклик

1. Розминка

Настрій «Посміхайко»

— «Підняти настрій» (кожен по черзі розповідає про свій настрій, якщо у когось настрій сумний, діти піднімають його настрій за допомогою жестів, міміки, лагідних слів, віршів).

2. Обгрунтування навчання

Вступне слово вчителя. Я знову вас запрошую у світ казки. Ви знаєте, що «Казка вчить, як на світі жить». Ми познайомилися з казковими героями багатьох казок, але попереду на нас чекають не менш захопливі пригоди. На сьогоднішньому уроці, працюючи зі змістом казки та обговорюючи вчинки її персонажів, ми доторкнемося до народної мудрості, до духовних цінностей всього людства . Кожна казка чогось навчає і вкінці сьогоднішнього уроку ви повинні дати відповідь на проблемне запитання: « Чого навчила мене казка братів Грімм «Пані Метелиця».

 Оголошення теми і мети уроку.

Формулювання мети разом із учнями.

Після уроку ви будете знати…

вміти…

застосовувати…

Запис у зошит теми уроку

 Актуалізація знань

Гра «Закінчи речення»

1) Пасербиця мусила виконувати всю хатню роботу, була…

( Попелюшкою в домі)

2) Починок упав у криницю , дівчинка побігла до мачухи та…

( розказала про таке нещастя)

3) Хліб почав гукати до неї : «Ох , витягни мене. Витягни ,бо…

( згорю , я вже давно спікся»)

4) Яблуня просить до неї : « Ох , обтруси мене . Яблука мої…

( давно вже достигли.»)

5) А щойно пасербиця ввійшла в двері , півень злетів на цямрину і заспівав …

(« Кукуріку, кукуріку ! Наша дівчина їде, на ній золота без ліку»)

6) І прийшла ледащиця додому , вся вкрита смолою, а півень, побачивши її ,злетів на цямрину і загорлав…

(Кукуріку , кукуріку! Наша ледащиця іде, що брудна буде довіку!)

Виправити помилки у тексті

«Порушена послідовність»

(робота в групах)

— Учням пропонується кілька речень з тексту, записаних у порушеній послідовності.

— Учнів об’єднують у групи. Кожна група повинна запропонувати свою послідовність поданих речень.

— Читання тексту і перевірка результатів.

— Обговорення.

Картка № 1

«Порушена послідовність»

Піднялися ті ворота, і коли дівчина опинилася під ними, раптом пішов сильний золотий дощ, і все золото залишилося на ній, так що вона повністю була вкрита золотом.

Стала мачуха її сильно лаяти і була такою жорстокою, що сказала:

– Якщо ти веретено впустила, то зумій його і назад дістати.

Вона пішла луками далі й прийшла до печі, і було в ній повно-повнісінько хліба, який кричав:

– Ах, витягни мене, витягни, а не то я згорю, – я давно вже спікся!

Вона старалася в усьому догоджати старій і кожного разу так сильно збивала перину, що пір’я злітало навкруги, ніби сніжинки, і тому дівчині жилося добре, і вона ніколи не чула від старої поганого слова, а вареного й смаженого щодня було вволю.

Дівчина втратила свідомість, але коли вона знову опам’яталася, то побачила, що перебуває на чудовій луці, і світить над нею сонце, і ростуть на луці тисячі різних квітів.

Повернулася дівчина до колодязя і не знала, що їй тепер і робити; стрибнула вона з переляку в колодязь, щоб дістати веретено.

Нарешті прийшла вона до маленької хатинки, з якої виглядала у віконце старуха, і були у тої такі великі зуби, що стало дівчині страшно, і вона хотіла було втекти.

Пішла далі і прийшла до дерева, і було на ньому повно-повнісінько яблук, і сказало їй дерево:

– Ах, обтруси мене, обтруси, мої яблука давно вже достигли!

Картка № 2

«Порушена послідовність»

Відповіла ледарка яблуні:

– Ще чого захотіла, адже якесь яблуко може мені впасти на голову! – і рушила далі.

І вона посадила її біля колодязя прясти пряжу; а щоб веретено було в неї теж у крові, дівчина поколола собі пальці, сунувши руку в густий терник, потім кинула веретено в колодязь, а сама вона стрибнула слідом за ним.

Першого дня вона була старанна і слухалася пані Метелиці, коли та їй що доручала, – вона все думала про золото, яке їй подарують.

Підійшла вона незабаром до яблуні, і заговорила яблуня:

– Ах, обтруси мене, обтруси, мої яблука давно вже достигли!

Пані Метелиця повела її теж до воріт, але коли вона стояла під ними, то замість золота перекинувся на неї повний казан смоли.

– Це тобі нагорода за твою роботу, – сказала пані Метелиця і замкнула за нею ворота.

Коли підійшла до домівки пані Метелиці, не було в неї ніякого страху, – адже вона чула про її великі зуби, – і відразу ж найнялася до неї робітницею.

Але наступного дня стала вона трохи лінуватися, а на третій і того більше, а потім і зовсім не захотіла вставати рано-вранці.

Потрапила вона, як і її сестра, на чудові луки і пішла тією ж стежинкою далі. Підійшла до печі, а хліб знову як закричить:

– Ах, витягни мене, витягни, а то я згорю, – я давно вже спікся!

ІІ. Усвідомлення змісту

1. Словникова робота

Антитеза - (грец.— протиставлення) — це стилістична фігура, яка утворюється зіставленням слів або словосполучень, протилежних за своїм змістом. Наприклад: «Думав, доля зустрінеться — спіткалося горе» (Т. Шевченко).

2. Бесіда

· Назвіть героїв казки.

· Які з них позитивні , а які негативні?

· Хто з героїв вам найбільше сподобався?

· Які два світи зображені у казці?

3. Робота над характеристикою персонажів казки.

3. Робота в групах.

Учні діляться на три групи:

перша - ті , які співчувають пасербиці ;

друга - ті , які засуджують вдовину доньку;

третя - ті, які порівнюють образи дівчат.

Відповідаючи на запитання учні наводять аргументи і художні засоби.

Перша група

· Чому ви співчуваєте героїні?

( Мачуха не жаліла її, лаяла. Роботяща , щодня пряла. Добра : допомогла витягти хліб, обтрусила яблуню. Все старанно робила у пані Метелиці.)

Отже, пасербиця мала право бути нагородженою.

Друга група

· Чому ви засуджуєте вдовину дочку?

( Мачуха її любила. Була байдужа до пасербиці. Ледача, нічого не робила. Жадібна і заздрісна , сама пішла до бабусі за золотом. Не допомогла хлібу і яблуні . На другий день у пані Метелиці почала лінуватися.)

Третя група

· Що ви можете порівняти в казці ?

( Золотий дощ – чорна смола . Ці два кольори , схожі на дві долі дівчат. Одна отримала нагороду за свій добрий , лагідний, привітний характер та шляхетні вчинки. Інша була покарана за заздрість , лінощі, жадібність та погані вчинки. Одна до кінця життя не буде соромитися себе, а інша , як горлав півень : «Брудна буде довіку».

4. Фізкультхвилинка.

Дружно вправними руками

Допоможемо ми мамі.

Посуд гарно перемиєм,

Витрем насухо, складем,

І при цьому не поб'єм.

Пил зітремо й підметем –

Скрізь порядок наведем!

Чому саме цю фізкультхвилинку я обрала для сьогоднішнього уроку?

5.Складання порівняльної характеристики героїнь

 

 

Пасербиця

Рідна дочка

працьовита, скромна, лагідна, привітна, люб’язна, добра, чуйна

ледача, груба, жорстока

готова допомогти іншим, альтруїстка

усе робить тільки для себе, егоїстка

«гаряче серце»

«холодне» серце

Автор (народ)

захоплюється пасербицею

засуджує рідну дочку

ІІІ. Рефлексія

Скласти сенкан


Пасербиця

Працьовита, ввічлива

Працює, допомагає, співчуває

Працює і отримує винагороду.

Бджілка

 

Ледащиця

Лінива, груба

Спить, лінується, ображає

Усе робить для себе

Егоїстка


2. Відповідь учнів на проблемне запитання :

«Чого навчила мене дана казка?»

3. Слово вчителя.

«Казка – цінна спадщина кожного народу. У ній відбито найзаповітніші думки й сподівання , розум і мудрість , велич і духовну красу багатьох поколінь,» - пише у передмові до казок братів Грімм В. Романець. Великим щастям стає для людини зустріч в дитинстві з казкою.

Домашнє завдання. Підготувати інсценівки-діалоги за казкою «Пані Метелиця»; навчитися характеризувати героїв та робити висновки.

Оцінювання навчальних досягнень учнів.

Настрій

 

docx
Додано
27 жовтня 2020
Переглядів
4350
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку