Урок "Будова слова. Орфографія. Значущі частини слова"

Про матеріал
Учні вивчають новий матеріал; удосконалюють вміння і навички щодо практичного використання знань з розділу «Будова слова й орфографія»; закріплюють відомості про значущі частини слова, удосконалюють орфографічні навички, вміння добирати спільнокореневі слова, розрізняти форми слова й спільнокореневі слова, правильно використовувати їх у мовленні; розвивають продуктивне мовлення, логічне мислення, творчі здібності щодо використання значущих частин слова у створенні нових слів та їхніх форм; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу дітей звертають увагу на красу української мови.
Перегляд файлу

Тема:  Будова слова й орфографія. Значущі частини слова і закінчення

Мета:

  •  навчальна: навчати та  удосконалювати вміння і навички п'ятикласників щодо практичного використання знань з розділу «Будова слова й орфографія»; закріпити відомості про значущі частини слова, удосконалити орфографічні навички, вміння добирати спільнокореневі слова, розрізняти форми слова й спільнокореневі слова, правильно використовувати їх у мовленні;
  •  розвивальна: розвивати продуктивне мовлення, логічне мислення, творчі здібності щодо використання значущих частин слова у створенні нових слів та їхніх форм;
  •  виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу звернути увагу дітей на красу української мови.
  • Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

                                                      Хід уроку
I. Орг. момент
II. Повідомлення теми, мети, завдання уроку

III. Актуалізація опорних знань
Бліц  – опитування

  1. Розділ мовознавства, у якому розглядаються правила передачі слів на  письмі…(орфографія).
  2. Випадання одного зі звуків називається…(спрощенням).
  3. Одним із засобів уникнення збігу голосних і приголосних є …(чергування у-в, і-й).
  4. За допомогою яких букв передається м’якість приголосних на письмі ? (я, ю, є, і. ь)
  5. Чому у слові Горький (прізвище) після букви р пишемо м’який знак, а у слові Харків –  ні? (виняток).
  6. Яку фразу треба запам’ятати, щоб сформулювати правило «9»? (Де ти з’їси цю чашу жиру). (д, т, з, с, ц, ж, ш, ч, р, перед наступною літерою, що позначає приголосний звук (крім "й") літеру "и" на місці "і": сигнал, динамо).
  7. Де вживається буквосполучення ЙО, на початку складу,  у середині чи в кінці складу? (на початку).
  8. Чому в слові денний відбувається подвоєння, а в слові листяний немає подовження ? (день + н = денний / основа на н +-н-;).
  9. Відгадайте загадку

Я такий же, як знак розділовий, і відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуйте лиш написати ім’я зразу стану потрібним і я.   (апостроф)

IV. Вивчення нового матеріалу.

Будова слова -  розділ науки про мову, що вивчає значущі частини слова, їхнє значення і функціонування.

Значущі частин слова – будівельний матеріал для нього (слова).

Закінчення – значуща частина слова, що змінюється (нульове або звукове)

Звукове закінчення – виражено звуком, а не письмі позначено буквою.

Нульове закінчення – якщо не позначено буквою і не виражено звуком.

Закінчення служить для зв’язку слів у словосполученні та реченні. Закінчення виражає граматичне значення слова (рід, число, відмінок, час тощо). Приклад: піч – нульове закінчення, жін. рід., Н.в. 

C:\Users\User\Desktop\PXC.png

 

 

Роль у мові

Служить для утворення нових слів і форм слова

Види морфем

префікс

корінь

суфікс

закінчення

У якій частині слова знахо­диться?

 

Що означає (виражає)?

перед коренем

 

 

 

нове зна­чення

всередині

 

 

 

виражає загаль­не значення всіх спільнокореневих слів

після кореня

 

 

 

нове зна­чення

вкінці

 

 

 

змінює граматич­не значення (рід, число, відмінок, особу)

 

V. Закріплення вивченого матеріалу
Виконання вправ з підручника.

Словниковий диктант

  •   Запишіть під диктовку слова. Підкресліть орфограми, розберіть за будовою слова.  Змалку, голос, проганяти, преосвященство, пристаркуватий,  розсада, рослинний, підробити.
    Розподільний диктант
  •   Прослухайте. Розподіліть слова у два стовпчики: а) з нульовим закінченням; б) з префіксами. Складіть по 2 речення зі словами  (на вибір) з 1 та 2 колонки.

Вересень, прогностик, осінній, свято, пролісок, вихід, листок, холод, зозуля, прекрасний, зробив, гладіолус, дикий, урожай, зв'язати, снопи.
Мовний аналіз

  •   Зробіть фонетичний розбір слова свято, калинонька.

Робота з текстом

  •   Прослухайте поезію Олександра Олеся. Які почуття викликає цей вірш? Випишіть виділені слова, визначте в них корінь, префікс, основу і закінчення.

Гроза пройшла... Зітхнули трави,
Квітки голівки підняли,
І сонце, тепле і ласкаве.
Спинило погляд на землі.
Літає радість, щастя світить,
Дзвенять пташки в садах рясних.
Сміються знову трави, квіти...
А сльози ще тремтять на них.
Олександр Олесь

  Моделювання нових слів

  •   Від зазначених слів за допомогою суфіксів і префіксів утворіть нові слова. Виділіть основу й закінчення.

Товариш, грати, горіти, брат, ткач, козак, синій, молодь, кравець, птах, боягуз, убогий, садівник, біг, усміх, пух.

  •   З'ясуйте лексичне значення виділених слів. У разі потреби скористайтеся тлумачним словником.

V.  Підсумки уроку. Оцінювання.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Параграф _____,  вправа _________
docx
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
2204
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку