Тема: Будова слова й орфографія. Значущі частини слова і закінчення
Мета:
Хід уроку
I. Орг. момент
II. Повідомлення теми, мети, завдання уроку
III. Актуалізація опорних знань
Бліц – опитування
Я такий же, як знак розділовий, і відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуйте лиш написати ім’я зразу стану потрібним і я. (апостроф)
IV. Вивчення нового матеріалу.
Будова слова - розділ науки про мову, що вивчає значущі частини слова, їхнє значення і функціонування.
Значущі частин слова – будівельний матеріал для нього (слова).
Закінчення – значуща частина слова, що змінюється (нульове або звукове)
Звукове закінчення – виражено звуком, а не письмі позначено буквою.
Нульове закінчення – якщо не позначено буквою і не виражено звуком.
Закінчення служить для зв’язку слів у словосполученні та реченні. Закінчення виражає граматичне значення слова (рід, число, відмінок, час тощо). Приклад: піч – нульове закінчення, жін. рід., Н.в.
Роль у мові |
Служить для утворення нових слів і форм слова |
|||
Види морфем |
префікс |
корінь |
суфікс |
закінчення |
У якій частині слова знаходиться?
Що означає (виражає)? |
перед коренем
нове значення |
всередині
виражає загальне значення всіх спільнокореневих слів |
після кореня
нове значення |
вкінці
змінює граматичне значення (рід, число, відмінок, особу) |
V. Закріплення вивченого матеріалу
Виконання вправ з підручника.
Словниковий диктант
Вересень, прогностик, осінній, свято, пролісок, вихід, листок, холод, зозуля, прекрасний, зробив, гладіолус, дикий, урожай, зв'язати, снопи.
Мовний аналіз
Робота з текстом
Гроза пройшла... Зітхнули трави,
Квітки голівки підняли,
І сонце, тепле і ласкаве.
Спинило погляд на землі.
Літає радість, щастя світить,
Дзвенять пташки в садах рясних.
Сміються знову трави, квіти...
А сльози ще тремтять на них.
Олександр Олесь
Моделювання нових слів
Товариш, грати, горіти, брат, ткач, козак, синій, молодь, кравець, птах, боягуз, убогий, садівник, біг, усміх, пух.
V. Підсумки уроку. Оцінювання.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ