БУДОВА СЛОВА
Мета: поглибити відомості про значущі частини слова; виробляти в учнів уміння розрізняти форми слова і спільнокореневі слова; формувати культуру мовлення.
Тип уроку: урок осмислення нових відомостей про будову слова, формування умінь і навичок на основі набутих знань.
Обладнання: узагальнюючі таблиці, текстовий роздатковий матеріал.
ХІД УРОКУ
I. Вступна частина
II. Актуалізація опорних знань учнів
КРАЇНА СЛІВ
У прекрасній країні жили-були собі слова. Кожне з них — перлина. Звучали воно гордо, чарівно, нагадуючи спів солов'я. Усе більше і більше ставало слів у цій країні. Ніколи вони не сварилися, жили дружно, допомагали одне одному.
Та ось трапилося лихо. Засперечалися слова між собою. Лісок став доводити, що він головніший, бо у ньому більше літер, а пролісок зовсім задер носа, порівнюючи себе із словом ЛІС. Мабуть, ідо бійки дійшло б, якби не допомогло слово САД. Порадило воно слову ЛІС вийти зі слів лісок і пролісок. У ту ж мить відчули ці слова, що якось їм незатишно стало, і запропонували помиритися та знайти назву для нових слів, як ЛІС, ПРОЛІСОК, ЛІСНИЧИЙ тощо. А самі дали слово честі, що будуть жити в злагоді на радість людям.
Відповісти на поставлені учителем запитання:
III. Узагальнення та систематизація відомостей про значущі частини слова за допомогою таблиці
Роль у мові |
Служить для утворення нових слів і форм слова |
|||
Види морфем |
префікс |
корінь |
суфікс |
закінчення |
У якій частині слова знаходиться?
Що означає (виражає)? |
перед коренем
нове значення |
всередині
виражає загальне значення всіх спільнокореневих слів |
після кореня
нове значення |
вкінці
змінює граматичне значення (рід, число, відмінок, особу) |
IV. Виконання практичних завдань
шкільний, школярі, школа, пришкільна, школою, школу, школярство, у школі.
Земля —
Зелень —
Основа слова — це частина слова без закінчення. Основа слова виражає лексичне значення.
V. Формування умінь і навичок
а) значущі частини, б) склади. Чим розрізняється такий поділ?
Дорога, дорожній, придорожній.
Пам'ятний, прадід, садівник, садочок, підземний, переказ, розмовний, перенісся, безводний, провідник.
3. Прочитати текст, переказати його. До виділених слів дібрати спочатку спільнокореневі слова, а потім змінити форми цих слів. За
писати їх.
ІВАН СІРКО
Талановитого і доброго козака Івана Сірка вісім разів обирали кошовим отаманом Чортомлицької Січі. Ніхто більше не заслужив така шани й честі.
Протягом 20 років боровся Іван Сірко проти турецько-татарських завойовників, змушував ворогів тремтіти, а коли вони насмілювалися йти на Україну, козацький ватажок гнав їх геть аж у Крим.
Знищуючи нападників у полі й на морі, він наганяв їм такого переполоху, що грабіжники мусили рятувати своє життя.
Для ворогів він був страшнішим за нечисту силу. Для рідної землі. Сірко був вірним оборонцем і захисником. (За І. Шаповалом)
VI. Підсумок уроку
Користуючись таблицею, дати відповіді на питання:
Повторити теоретичний матеріал. Виконати вправу ____ на сторінці ____ .