Урок "БУДОВА СЛОВА. Вивчення теми будова слова"

Про матеріал
БУДОВА СЛОВА Мета: поглибити відомості про значущі частини слова; виробляти в учнів уміння розрізняти форми слова і спільнокореневі слова; формувати культуру мовлення. Тип уроку: урок осмислення нових відомостей про будову слова, фор¬мування умінь і навичок на основі набутих знань. Обладнання: узагальнюючі таблиці, текстовий роздатковий матеріал. ХІД УРОКУ I. Вступна частина 1. Оголошення теми і мети уроку. 2. Запис дати у зошитах. II. Актуалізація опорних знань учнів 1. Виразне читання лінгвістичної казки. КРАЇНА СЛІВ У прекрасній країні жили-були собі слова. Кожне з них — перлина. Звучали воно гордо, чарівно, нагадуючи спів солов'я. Усе більше і біль¬ше ставало слів у цій країні. Ніколи вони не сварилися, жили дружно, допомагали одне одному. Та ось трапилося лихо. Засперечалися слова між собою. Лісок став доводити, що він головніший, бо у ньому більше літер, а пролісок зо¬всім задер носа, порівнюючи себе із словом ЛІС. Мабуть, ідо бійки ді¬йшло б, якби не допомогло слово САД. Порадило воно слову ЛІС вийти зі слів лісок і пролісок. У ту ж мить відчули ці слова, що якось їм неза¬тишно стало, і запропонували помиритися та знайти назву для нових слів, як ЛІС, ПРОЛІСОК, ЛІСНИЧИЙ тощо. А самі дали слово честі, що будуть жити в злагоді на радість людям.
Перегляд файлу

БУДОВА СЛОВА

 

Мета: поглибити відомості про значущі частини слова; виробляти в учнів уміння розрізняти форми слова і спільнокореневі слова; формувати культуру мовлення.

Тип уроку: урок осмислення нових відомостей про будову слова, фор­мування умінь і навичок на основі набутих знань.

Обладнання: узагальнюючі таблиці, текстовий роздатковий матеріал.

ХІД УРОКУ

I. Вступна частина

  1. Оголошення теми і мети уроку.
  2. Запис дати у зошитах.

II. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Виразне читання лінгвістичної казки.

КРАЇНА СЛІВ

У прекрасній країні жили-були собі слова. Кожне з них — перлина. Звучали воно гордо, чарівно, нагадуючи спів солов'я. Усе більше і біль­ше ставало слів у цій країні. Ніколи вони не сварилися, жили дружно, допомагали одне одному.

Та ось трапилося лихо. Засперечалися слова між собою. Лісок став доводити, що він головніший, бо у ньому більше літер, а пролісок зо­всім задер носа, порівнюючи себе із словом ЛІС. Мабуть, ідо бійки ді­йшло б, якби не допомогло слово САД. Порадило воно слову ЛІС вийти зі слів лісок і пролісок. У ту ж мить відчули ці слова, що якось їм неза­тишно стало, і запропонували помиритися та знайти назву для нових слів, як ЛІС, ПРОЛІСОК, ЛІСНИЧИЙ тощо. А самі дали слово честі, що будуть жити в злагоді на радість людям.

Відповісти на поставлені учителем запитання:

  • Про які частини слів йшлося в казці?
  • Як називаються слова типу: сад, садочок, садівник, саджати, посадка (Спільнокореневі).

III. Узагальнення та систематизація відомостей про значущі частини слова за допомогою таблиці

Роль у мові

Служить для утворення нових слів і форм слова

Види морфем

префікс

корінь

суфікс

закінчення

У якій частині слова знахо­диться?

 

Що означає (виражає)?

перед коренем

 

 

 

 

 

нове зна­чення

всередині

 

 

 

 

 

виражає загаль­не значення всіх спільнокореневих слів

після кореня

 

 

 

 

 

нове зна­чення

вкінці

 

 

 

 

 

змінює граматич­не значення (рід, число, відмінок, особу)

IV. Виконання практичних завдань

  1. Із запропонованого ряду слів виписати в одну колонку спільноко­реневі слова, а в іншу форми одного й того самого слова:

шкільний, школярі, школа, пришкільна, школою, школу, школярство, у школі.

  1. Від поданих слів утворити спільнокореневі, виділити ті частини, за допомогою яких утворили ці слова. Як ці частини називаються?

    Земля —

Зелень —

 

Основа слова — це частина слова без закінчення. Основа слова виражає лексичне значення.

V. Формування умінь і навичок

  1. Розділити подані слова на:

а) значущі частини, б) склади. Чим розрізняється такий поділ?

Дорога, дорожній, придорожній.

  1. Графічний диктант. Записати схеми будови слів.

Пам'ятний, прадід, садівник, садочок, підземний, переказ, розмовний, перенісся, безводний, провідник.

3. Прочитати текст, переказати його. До виділених слів дібрати спочатку спільнокореневі слова, а потім змінити форми цих слів. За
писати їх.

ІВАН СІРКО

Талановитого і доброго козака Івана Сірка вісім разів обирали кошовим отаманом Чортомлицької Січі. Ніхто більше не заслужив така шани й честі.

Протягом 20 років боровся Іван Сірко проти турецько-татарських завойовників, змушував ворогів тремтіти, а коли вони насмілювалися йти на Україну, козацький ватажок гнав їх геть аж у Крим.

Знищуючи нападників у полі й на морі, він наганяв їм такого переполоху, що грабіжники мусили рятувати своє життя.

Для ворогів він був страшнішим за нечисту силу. Для рідної землі. Сірко був вірним оборонцем і захисником. (За І. Шаповалом)

VI. Підсумок уроку

Користуючись таблицею, дати відповіді на питання:

  1. Яка роль морфем у мові?
  2. На які види поділяються морфеми?
  3. У якій частині слова знаходяться префікси і суфікси?
  4. Що виражає кожна із значущих частин?
  5. З яких частин складається основа слова?
  6. Чим відрізняються форми слова від спільнокореневих слів?
  1. Домашнє завдання

Повторити теоретичний матеріал. Виконати вправу ____ на сторінці ____ .

 

 


 

 

doc
Додано
15 січня
Переглядів
347
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку