Урок "Будова та функціонування сенсорних систем"

Про матеріал

Тема. Будова та функціонування сенсорних систем.

Мета. Узагальнити знання учнів про сприйняття людиною інформації з навколишнього середовища та особливостями взаємодії їх між собою. Розвивати мовлення, уяву, творчі здібності учнів, уміння логічно мислити та робити відповідні висновки; сприяти формуванню комунікативної, здоров'язберігаючої та інформаційної компетентності. Виховувати бережливе ставлення до свого організму та оточуючих людей.

Перегляд файлу

Тема. Будова та функціонування сенсорних систем

Мета.

Освітня. Узагальнити знання учнів про сприйняття людиною інформації з навколишнього середовища та особливостями взаємодії їх між собою.

Розвивальна. Розвивати мовлення, уяву, творчі здібності учнів, уміння логічно мислити та робити відповідні висновки; сприяти формуванню комунікативної, здоров’язберігаючої та інформаційної компетентності.

Виховна. Виховувати бережливе ставлення до свого організму та оточуючих людей.

Тип уроку. Узагальнення знань.

Форма уроку. Захист проектів.

Матеріали та обладнання: плакати, ноутбук, м/м проектор.

Основні поняття та терміни: органи чуттів, сенсорні системи, аналізатори.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Добрий день діти. Сподіваюсь у вас гарний настрій і він залишиться таким наприкінці нашого уроку. Завжди цікаво відкривати, щось нове, особливо, якщо воно стосується безпосередньо тебе, твого здоров’я.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Вже багато цікавого і корисного дізналися ми, мандруючи шляхами людського організму. Протягом останніх уроків ви відкривали для себе світ сенсорних систем. І сьогодні на уроці ми підсумуємо і, сподіваюсь, відкриємо нові горизонти ваших знань про них, особливо про їх значення та взаємозв’язок.

Кожен з вас на початку нашої подорожі світом сенсорних систем обрав одну з його країн для більш близького знайомства і «оселився» в ній на певний час разом зі своїми друзями. І сьогодні ви представляєте делегації цих країн на нашому форумі. Перед кожною делегацією стоїть завдання представити свою нову Батьківщину в усій її неповторності, розкрити її значущість. 

ІІІ. Узагальнення окремих фактів і явищ.

Зараз кожна делегація представить себе та країну, з якої вона прибула.

  1. Представлення груп (повідомлення назв країн (під країною розуміється певна сенсорна система), їх основних законодавчих принципів у вигляді крилатих фраз, прислів’їв тощо, демонстрація національних символів: прапору, гімну, аромосимволу, відповіді на запитання вчителя)

Що ж, кожна делегація гарно попрацювала і тепер іноземцям обов’язково захочеться відвідати всі три країни, а, можливо і оселитися в якій-небудь з них. Проте, щоб не потрапити у незручне становище у чужій країні, варто знати мову, звичаї її мешканців.

То ж пропоную перевірити свої знання про представлені країни.

Кожна делегація підготувала завдання на знання особливостей її Батьківщини.

  1. Представлення кожною групою по 3 запитання іншим командам.

Для отримання в’їзної візи вам також доведеться скласти невеличкий тест. (Учні виконують завдання). Обміняйтеся, будь ласка, листками і перевірте відповіді один одного за зразком.

Ви продемонстрували гідні знання чужих країв.

Ми вже познайомилися з особливостями розташування та функціонування країн світу сенсорних систем. А які ж принади має кожна з них для відпочинку?

  1. Представлення кожною командою релаксаційної хвилини (спокійна музика, заспокійливі фото та запахи).

Що ж, сподіваюся, ви відпочили. Час з’ясувати, які умови для проживання створено в кожній країні. Делегації підготувала звіт по цьому питанню.

  1. Представлення командами результатів: анкетування, досліджень в галузі впливу кольору, стилю музики та ароматів, відповідно, на людину, виявлених взаємних впливів сенсорних систем одна на одну.

Дякуємо доповідачам!

Всі ви згадали про взаємний вплив сенсорних систем одна на одну. Дійсно, досі ми вивчали кожне відчуття окремо. Проте в реальному житті вони працюють в контакті, єдності.

Трапляється, що під впливом подразника одного аналізатора виникають відчуття, характерні для іншого аналізатора. Найчастіше трапляється таке явище, коли людина при дії різних звуків бачить різні кольори, відомо, що здатністю кольорового слуху володіли такі композитори, як Н.А. Римський-Корсаков, О.М.Скрябін. На основі цього явища інженер К.Л. Леонтьев створив апарат, що перетворює звукові сигнали у кольорові. Такою властивістю володіють далеко не всі люди, але нікого не дивує вживання таких виразів: оксамитовий голос, холодний колір, солодкий звук, гострий смак.

Проте на сьогоднішній конференції у нас представлені делегації не всіх країн світу сенсорних систем. Назвіть, будь ласка, які з них ми ще не згадали сьогодні. Тож пропоную вам виступити і від їх імені. Для підготовки до виступу у вас буде 2 хвилини, а визначитися з пунктами доповіді допоможуть запропоновані запитання.

  1. Команди відповідають на запитання вчителя щодо сенсорних систем смаку, рівноваги, рухи, дотику, температури, болю.

Питання

  1. Про яку сенсорну систему нагадує зображення? (смакову)
  2. У якому органі знаходяться її рецептори і до якого типу вони відносяться? (язик, хеморецептори)
  3. Чому гіркий смак ми сприймаємо пізніше за інші? Який смак сприймає кожна з пронумерованих ділянок язика? (ми сприймаємо його коренем язика, 1 - солоне, 2 – гірке, 3 – кисле, 4 – солодке)
  4. Людина може лишитися зору, слуху, смаку. При нежиті зникає нюх. І тільки одне відчуття ніколи не кидає людину! Яке?(дотик)
  5. Де містяться рецептори дотику та центр шкіряної чутливості? (шкіра, тім’яна частка кори великих півкуль)
  6. Які ще рецептори містяться у шкірі? (температурні: холоду та тепла, больові)
  7. Яка сенсорна система анатомічно пов’язана з слуховою? (вестибулярна)
  8. Чому виникає і у чому виражається хвороба руху?(при сильних подразненнях вестибулярного апарата, виражається в запамороченні голови, порушенні серцевої діяльності й ритму дихання, нудоті.

 

Час підводити підсумки нашої конференції.

Яке значення в нашому житті відіграють сенсорні системи?

Чи можна без втрат позбутися якої-небудь із них?

Слід пам'ятати, що бувають люди, позбавлені якого-небудь відчуття (сліпі, глухонімі, тощо при цьому у даних людей загострюються інші почуття. Звичайно, щоб відчувати себе повноцінною людиною, необхідно мати весь комплекс відчуттів, берегти їх, розвивати їх чутливість і вдосконалювати.

Людина одержує об'єктивну інформацію про зміни зовнішнього і внутрішнього середовища організму за допомогою сенсорних систем (аналізаторів). Усі сенсорні системи мають однакову загальну структуру: рецептори, провідникові шляхи (нервові імпульси), нервовий центр. Кожна сенсорна система сприймає тільки специфічний вид подразника.  Отже, за допомогою кожної із сенсорних систем у людини виникають різні види відчуттів: світлові, звукові, смакові, температурні, больові тощо. Але людина не може свідомо виділити якийсь окремий вид відчуттів. У кожний момент часу в неї виникають цілі комбінації відчуттів – сприйняття. Людина сприймає світ як одне ціле, і образи зовнішніх предметі та явищ, що формуються в неї, - це результат спільної роботи багатьох сенсорних систем.

IV. Надання д/з. Пригадати, як працює нервова система, користуючись § 31. Виконати завдання тесту на с. 222-223 (Дослідницький практикум Визначення типу вищої нервової діяльності та властивостей темпераменту)

V. Підсумок. Враження. Оцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Візуалізація запитань

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Представлення учнівських досліджень (фрагменти)                                                            Додаток 2

 

 

 

 

 

docx
Додано
5 липня 2018
Переглядів
929
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку