Тема: «Танцювальна палітра»
Мета:
Музичний матеріал: угорський народний танець «Чардаш», грузинський народний танець «Лезгінка», відеофрагмент з кінострічки «Грек Зорба», український народний танець «Гопак»; пісня Б.Савельєва «Різнокольорова гра»; звуки природи (дощ); інструментальна музика (арфа).
Наочні посібники: географічні карти Європи; олівці; словник засобів музичної виразності; палітра засобів музичної виразності; нотна хрестоматія; партитура пісні Б.Савельєва «Різнокольорова гра»; плакат з фонопедичними вправами; картини із зображенням різних видів танцю.
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер; презентація до уроку; фортепіано, сопілка.
Тип уроку: інтегрований.
Вид уроку: урок-подорож.
Хід уроку:
І. Організаційна частина (вхід учнів до класу під звучання українського народного танцю «Гопак»).
Музичне привітання:
Починаємо урок, щоб дістатись до зірок.
Ми по сходинках підемо, з піснею до них дійдемо.
Сходинка за сходинкою, а за кроком крок.
Із цієї пісеньки почнемо урок.
Створення позитивного емоційного настрою.
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
Для того, щоб передати радість на картині, художник використав багато відтінків кольорів, композицію, пози головних героїв.
Композитори за допомогою засобів музичної виразності також «малюють» свої музичні картини.
Тема нашого уроку – «Танцювальна палітра».
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні на уроці ми здійснимо подорож різними країнами, багато чого дізнаємося про мистецтво танцю та спробуємо навчитися знаходити головні особливості звучання народних танців Угорщини, Грузії, Греції. Ці знання допоможуть нам краще зрозуміти та відчути красу мистецтва танцю, неповторний колорит народної творчості.
V. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу
- Як ви гадаєте, чому виник танець?
Є одна дуже красива легенда про появу танцю. Одного разу до мудреця прийшов чоловік і попросив його навчити відрізняти правду від брехні, красу від каліцтва. Мудрець подумав та навчив людину танцювати…
Про танець було складено дуже багато легенд, приказок та загадок. Я починаю приказку , а ви продовжуєте… (Учні виконують завдання)
Танець – це вірш, в якому кожен рух є… словом.
Танець – це можливість на декілька хвилин стати… іншим.
Танець – це ковток чогось… нового.
Перша країна нашої подорожі – Угорщина. У вас на партах є географічні карти. Спробуйте знайти на ній цю країну Європи та намалювати поряд прапорець. (Робота в групах).
У вас є інформація про Угорщину. Проінформуйте нас!
Угорщина – країна Центральної Європи з населенням маже 10 мільйонів людей, столиця – Будапешт, мова – угорська, країна танцювальна та музична. (Композитори – Ф.Ліст, Б.Барток, З.Кодай тощо).
Танець, яким пишаються угорці!!! Він належить до найбільш популярних танців світу.
Чардаш – традиційний угорський танець. З’явився він в Угорщині, а пізніше був поширений в ближніх регіонах.
Чардаш танцюють чоловіки та жінки. Жінки одягнені в традиційні спідниці червоного кольору. Під час танцю вони утворюють характерну округлу форму.
Чардаш, який ви зараз почуєте, був написаний на основі мелодій угорських народних танців. Створив його італійський скрипаль і композитор Віторіо Монті.
Завдання:
(Сприймання відео фрагменту)
Как будто девушка запела,
И в зале словно посветлело.
Звучит мелодія так гибко,
Затихло все: играет …(скрипка)
Характеристика чардашу (Зосередити увагу на контрасті характеру мелодії, темпу, ритму, інтонацій, динаміки).
Наступна наша зупинка – Грузія. Знайдіть на карті цю країну, яка розташована на східному узбережжі Чорного моря та поставте позначку.
Європейська назва цієї країни «Georgia» походить від св. Георгія, який вважається покровителем Грузії. Населення складає 3,7 мільйони людей, столиця – Тбілісі, мова – грузинська.
Як же звучать безкраї простори Кавказьких гір, нестримний темперамент гірських річок?
Грузинський народний танець Лезгінка допоможе нам відчути колорит національної музики цього народу, його характер.
Завдання:
Відеоролік виступу балету (звернути увагу на ритм та тембр).
(Відповіді учнів, аналіз музичного твору)
Вгадайте країну, яка подарувала світу Олімпійські ігри, стародавні міфи, театр та багато музичних термінів, які ми використовуємо – МУЗИКА, РИТМ, МЕЛОДІЯ, ТОН, ГАМА, ГАРМОНІЯ… Це – Греція. (Діти ставлять позначки на карті)
Греція знаходиться на Балканському півострові (Південна Європа). Столиця – Афіни, мова – грецька. Кількість населення маже 11 мільйонів.
Давньогрецькою покровителькою танцю є муза Терпсіхора.
Грецький композитор Мікіс Теодоракіс написав музику до художнього кінофільму «Грек Зорба», який був створений у 1964 р. Після виходу фільму на екран, танець Сиртаки став одним із символів Греції.
Завдання:
(Перегляд фрагменту фільму, аналіз музичного твору, звернути увагу на відхилення темпу та ритму).
Агогіка – в музичному виконанні невеликі відхилення від темпу та метру, підпорядковані художній виразності.
Природа – джерело натхнення для розвитку творчості людини, яка створювала музику, поезію, скульптуру, музичні інструменти і танці.
Спробуємо і ми показати танок дощу.
Вправа-енергізатор «Дощ»
Вправа для зняття фізичної напруги «Чарівний букет»
Фонопедична вправа «Питання – відповідь»
Завдання:
Послухайте музичну інтонацію та впізнайте її. З якого музичного твору ця інтонація (фрагмент пісні Б.Савельєва «Різнокольорова гра»).
Розспівування (вправи на дикцію, звукоутворення).
Робота над текстом 2 куплету.
VI. Рефлексія
Як художник на палітрі поєднує кольори та створює нові відтінки, так і композитор поєднує засоби музичної виразності для написання музичних творів.
Заповніть палітру засобів музичної виразності, які лежать у вас на парті (звучить музика, діти виконують завдання).
(Заповнення інтерактивної таблиці)
Угорщина |
Грузія |
Греція |
Терміни та поняття |
|
|
|
Контраст |
Чардаш |
|||
Мелодійність |
|||
Лезгінка |
|||
Скрипка |
|||
Терпсіхора |
|||
Тбілісі |
|||
Віторіо Монті |
|||
Сиртаки |
|||
Будапешт |
|||
Гострий ритм |
|||
Афіни |
VII. Підсумок уроку.
Домашнє завдання, оцінювання, вихід з класу під музику.