поглибити знання семикласників про часи дієслова; удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати час дієслів; розвивати творчі вміння доцільно використовувати дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часів у текстах
Часи дієслова. Теперішній час
українська мова 7 клас
Мета:
• навчальна: поглибити знання семикласників про часи дієслова; удосконалювати загальнопізнавальні вміння визначати час дієслів;
• розвивальна: розвивати творчі вміння доцільно використовувати дієслова теперішнього, минулого і майбутнього часів у текстах;
• виховна: за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу знайомити семикласників з життям наших пращурів.
Внутрішньопредметні зв'язки:
• Лексикологія і фразеологія: уживання дієслів-синонімів, антонімів у переносному значенні; засвоєння найуживаніших фразеологізмів (зокрема приказок і прислів'їв), крилатих висловів, до складу яких входять дієслова.
• Текст (риторичний аспект): складання висловлювань у художньому стилі з дієсловами у 2-й особі однини; ділових паперів (інструкція) з дієсловами у 3-й особі множини.
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок на основі повторення.
Соціокультурна лінія: Я і Батьківщина (історія).
Перебіг уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАННЯ УРОКУ
IV. ОПРАЦЮВАННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Часи дієслів
Минулий |
Теперішній |
Майбутній |
Дієслова минулого |
Дієслова теперішнього |
Має три форми: просту, |
часу змінюються |
часу творяться від |
складну і складену. |
за родами й числами. |
основи теперішнього |
Складна форма твориться |
Творяться від основи |
часу недоконаного виду |
від інфінітива + особове |
інфінітива + суфікси |
особове закінчення |
закінчення |
-в, -л- (знала, учив) |
(знаю, думаю, вчиш) |
Складена форма твориться |
|
|
додаванням до інфінітива |
|
|
бути в особових формах |
► Розкажіть за таблицею про особливості дієслів минулого і теперішнього часу.
► Які форми мають дієслова майбутнього часу?
Дієслова теперішнього часу означають дію, що відбувається в момент розповіді про неї: Весна у вікна заглядає, хмарки у синяві пливуть (В. Сосюра).
Теперішній час мають лише дієслова недоконаного виду.
Дієслова теперішнього часу змінюються за особами й числами. Закінчення дієслів, що змінюються за особами й числами, називаються особовими закінченнями.
Дієслова теперішнього часу утворюються від основи інфінітива дієслів недоконаного виду додаванням особових закінчень.
V. ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
► Прочитайте текст, випишіть дієслова, визначте їх час і вид. Назвіть ознаки тексту, визначте основну думку. Доберіть влучний заголовок.
Ще в сиву давнину люди знали про нерозривний зв’язок минулого, сучасного і майбутнього.
Щоб орієнтуватися в житті, щоб бути освіченою людиною, треба вивчати минуле свого народу, його історію.
Історія народу, як і життя людини, має героїчні, трагічні, щасливі й нещасливі сторінки. У героїчному найбільше проявляється національний характер народу, його душевна краса, його талант. Ці сторінки особливо хвилюють і викликають почуття національної гордості.
В історичному минулому українського народу було таке неповторне і легендарне явище, як Запорозька Січ. Це про неї М. В. Гоголь у своєму творі «Тарас Бульба» писав: «Так ось вона, Січ! Ось те гніздо, звідки вилітають усі ті горді й дужі, як леви! Ось звідки розливається воля й козацтво на всю Україну» (З кн. «Як козаки воювали»).
Вправа з ключем
► Розподіліть слова у три колонки: І — минулий час, II — теперішній, III — майбутній. Підкресліть другу від початку слова літеру. За умови правильного розподілу слів розшифровується початок речення: «Хто не знає минулого, той не вартий сучасного і не має майбутнього». Поясніть зміст вислову.
Входив, знає, утворювала, дарує, мовчала, з’єднує, знайшов, уміє, перелазив, читає, гнатиму, оздобив, буду ходити, зловлю, боротимусь, згадаю, побачу.
Творче конструювання
► Прочитати текст. З’ясувати його стилістичну належність. Замінити дієслова минулого часу на теперішній.
► Зіставте тексти. Зробіть висновок про вживання дієслів у теперішньому часі в значенні минулого. Яких ознак тексту додає цей прийом?
Текст 1
Море запінилося і кипить, а вітер надув сосни на вершках скелі, і мчить острів на тих чорних вітрилах, як корабель.
Море поблискує злою блакиттю, водяний пил бє його білим крилом. Вигнулось, знялось крило вгору і, пронизане сонцем, упало. А за ним летить ідруге, і третє. Здається, що незнайомі блакитні птахи полетіли раптом на море і б’ються завзято грудьми, піднявши вгору білі широкі крила... вітер заганяє дихання назад у груди. Узяв дерева за чуба і гне до землі (М. Коцюбинський).
Текст 2
Василько торкнувся коней, коні знялися з місця і нешвидко побрели по великому снігу. Але що це? Василько виразно побачив свою хату. Йомувидалось, що в маленьких вікнах блимнув вогонь. Василько зрадів і повернув до хати. То був кущ, обсипаний снігом. Василько й руки опустив. Що тут чинити? (М. Коцюбинський)
Коментоване письмо
Прочитати. Записати текст, ставлячи дієслова у потрібній часовій формі. Виділити закінчення.
Військовий флот Війська Запорізького (скласти) виключно чайки, що (звати) ще байдаками. Правда, були випадки, коли за часів Самійла Кішки та Сагайдачного, запорожці (користуватися) в боях і кораблями, та їх вони самі не (будувати), а (відбивати) в турків. Чайки ж (виробляти) в Січі. Днище (видовбуватися) з липи. До нього (примальовувати) дерев’яні ребра, а на ті ребра (набивати) боки з товстих дощок. Виготовлена чайка (мати) сажнів до десяти в довжину. Після того її (конопатити), (приробляти) на обох кінцях чердаки, на яких під час походів (пересувати) харчі та зброю (За А. Кащенком).
Творчий диктант
Утворити дієслова 2-ї особи однини і множини теперішнього часу.
Помічати, пишатися, зберегти, наслідувати, перемагати.
Утворити всі форми майбутнього часу. Виділити закінчення.
Дивитися, вивчати, порівняти, здолати, рости.
Робота біля дошки.
Завдання: від поданих дієслів утворити і записати форми теперішнього часу 2-ї і 3-ї особи однини, позначити закінчення.
Зустрічатися, з’являтися, сміятися, дивитися, летіти, творити.
Висновок: в українській мові в дієсловах, що закінчуються на -ш, -шся м’який знак, на відміну від російської мови, не пишеться, а в дієсловах, що закінчуються на -ть, -ться — пишеться.
VI. ПІДСУМКИ УРОКУ
♦ Чим різняться часові форми дієслова?
♦ Як визначити час дієслова?
♦ Як творяться дієслова теперішнього часу?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
[1]