Система уроків української мови в 7 класі
ЧАСТКА
Опрацьовуючи тему «Частка», значну увагу приділяю розкриттю специфіки цієї частини мови, її граматичних функцій, а також повторенню пройденого про інші частини мови.
Перший урок відводжу вивченню теми «Частка як частина мови»;
другий – «Розряди часток за значенням»;
третій – «Написання часток»;
четвертий і п’ятий уроки – «Не і ні з різними частинами мови».
На шостому уроці учні узагальнюють вивчене про частку як службову частину мови, вчаться робити морфологічний розбір її, набувають вмінь і навичок уживати частки у власному мовленні. Як відомо, учні мало використовують у живому спілкуванні ці слова. Більше всього тому, що не розуміють мовних функцій часток.
З’ясування різних особливостей часток допоможе учням усвідомити семантико-функціональну природу цієї частини мови, розмежувати однозвучні частки і сполучники, а також сприятиме збагаченню і піднесенню культури усного мовлення школярів.
І урок
Тема. Частка як службова частина мови
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя. Оголошення теми і мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Бліц-опитування:
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями нового матеріалу
1. Поетична хвилинка
На екрані учням пропонуються рядки із творів В. Симоненка:
Вибирати не можна тільки Батьківщину.
І нехай пливе за роком рік.
Буду, мамо, горда і вродлива, З тебе дивуватися повік…
2. Робота в парах
Робота з підручником §48, с. 179 (О. Заболотний. Українська мова, підр. для 7 класу. – К: «Генеза», 2015, 255с.)
Прочитати визначення частки і провести взаємоперевірку.
3. Опрацювання таблиці «Частка як службова частина мови» (на екрані)
Лексичне значення |
Морфологічні ознаки |
Роль у мові |
Синтаксична роль |
Не має |
Незмінне слово |
Утворює окремі слова, граматичні форми, надає реченню або словам певного відтінку |
Самостійно членом речення не буває |
ІV. Закріплення знань та формування в учнів умінь
1. Прочитати на екрані речення лівої і правої колонки. Зіставте їх.
Дайте відповіді на запитання:
Гарно взимку в лісі. Загін прийшов на місце збору першим. Затрималось при переході двоє. |
Як гарно взимку в лісі! Загін не прийшов на місце збору першим. Затрималось при переході лише двоє. |
Вчимося культури мови
Учитель: Багато часток мають омоніми серед інших частин мови. Порівняйте (підручник с.182)
2. Робота в групах.
А) Пригадайте визначення сполучника. Зіставте їх роль у реченні з роллю часток. Доведіть свою думку, показавши різницю між однозвучними сполучниками та часткою і в поданих реченнях.
Б) Ігровий момент «Весела перерва»
(Яка група виконає швидше і краще?)
Відгадати загадки. Назвати частки і з’ясувати, яких відтінків значення надають частки реченням
Відгадки: Сухих. Сльози. Сопілка. Сіль. Родовід.
V. Підсумок уроку. Рефлексія
- Що вивчалося на уроці?
- Чого ви навчилися?
- Що найбільше сподобалось?
VІ. Домашнє завдання
Вивчити §48, повторити §42, 45; впр. 512 (виконують всі).
За бажанням скласти 2 – 3 власні загадки, використовуючи частки.