Система уроків української мови в 7 класі
ЧАСТКА
ІV урок
Тема. Не і ні з різними частинами мови
Мета:
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя. Оголошення теми і мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Назвати головні ознаки частки як частини мови.
2. Продовжити ланцюжок слів, об’єднаних однаковим правописом
а) Абияк, …
б) Як-небудь, …
в) Хіба що, …
3. Виключити зайве слово в кожному рядку і довести правильність своєї думки:
а) Якби, нібито, немовбито, щодо, будь-як, якийсь.
б) Будь-як, казна-коли, хтозна-що, хтозна в кого, як-небудь.
в) Тільки що, дарма що, щодо, що ж до, що то за.
ІІІ. Усвідомлення теоретичного матеріалу в процесі практичної роботи
1. Робота в парі
Опрацювання таблиці підручника, в якій зведено основні правила написання не з різними частинами мови (с. 171)
2. Словниковий диктант
Нероба, неук, немовля, необхідність, ненависть; неозорий, незмірний, ненависний, немічний; негайно, невтомно, незримо, ненароком, неухильно, ненавидіти, неволити, нехтувати.
На основі аналізу слів диктанту учні роблять висновок: не пишеться разом із словами, коли вони без не не вживаються.
3. Творчий диктант.
Від поданих слів за допомогою префікса не утворити антоніми, дібрати до них синоніми без не і записати.
Зразок: друг – недруг (ворог).
Доля, воля, порядок, веселий, сподіваний, добрий, рідко, голосно, далеко.
Довідка: лихо, рабство, безладдя; сумний, раптовий, злий; часто, тихо, близько.
Зробити висновок про написання не.
4. Списати речення з дошки, розкривши дужки. Пояснити, як пишеться не з дієприкметниками.
Учні пригадують правила:
а) у ролі префікса не – в дієприкметнику вживається тоді, коли дієприкметник виступає в реченні означенням без залежного слова;
б) не виступає в ролі частки, якщо при дієприкметнику є залежне слово або дієприкметник – складений присудок.
5. Прочитати речення на картках. З’ясувати, якого смислового відтінку надає частка не цим реченням.
Учні роблять висновок, що не виступає в ролі частки, коли в реченні є протиставлення із сполучником а або коли не є запереченням наявності предмета, ознаки, дії; при числівниках, займенниках.
ІV. Рефлексія. Метод «Мікрофон».
V. Домашнє завдання.
Опрацювати §50, повторити §48, 49; вправа 533 (всі), вправа 534 (за бажанням).