Система уроків української мови в 7 класі
ЧАСТКА
ІІІ урок
Тема. Написання часток
Мета:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя (тема, мета уроку)
ІІ. Актуалізація знань учнів з теми
1. Письмова робота
Записати речення, підкреслити частки, з’ясувати, до якого розряду вони належать і яку роль в реченні виконують.
2. Учень розповідає про розряди часток, зачитує речення із домашнього творчого завдання на тему «Мій рідний край», вказуючи і характеризуючи частки.
ІІІ. Осмислення нового матеріалу
1. «Ажурна пилка»
Опрацювати §49, с.183
Пропонується такий порядок роботи:
а) Учитель об’єднує учнів у три «домашні групи», які розходяться в різні кінці класу. Кожний в групі отримує картку червоного, синього, зеленого кольору з номером своєї «домашньої групи».
б) Кожна «домашня група» одержує завдання.
Наприклад.
І група – опрацювати матеріал про частки, які пишуться разом;
ІІ група – про частки, що пишуться через дефіс;
ІІІ група – про частки, які пишуться окремо.
(О. Заболотний, Українська мова. Підручник для 7 класу – К: «Генеза», 2015 – 255с.)
в) Робота в «Експертних групах». Учні розходяться по групах відповідно до кольору своєї картки.
І група – «червоні»;
ІІ група – «сині» і т.д.
У кожній групі є учень, що володіє інформацією про правила написання часток разом, через дефіс і окремо. Кожна «експертна група» вислуховує по черзі представників кожної «домашньої групи», отримує повну інформацію про правопис часток.
г) Повернення в «домашні групи» за номером картки. Кожен ділиться інформацією, отриманою в «експертних групах». Інформація про правопис часток узагальнюється.
ІV. Усвідомлення нових знань у процесі виконання тренувальних вправ.
1. На екрані подано три рядки часток:
2. Самостійна робота.
І варіант
(Вправа 524, с. 185)
ІІ варіант
Скиньте / но, скинути / б, вирушили / ж, домовились / таки, ще / й, відпочинь / бо, відгорніть / же, таки / відбили, якось / то, вдарили / ж/ таки, як / от, записав / же, все / таки, принесіть / же, невже / сказав, саме / тому, майже / вчасно, наверстали / таки, таки / виконали, схаменіться / ж/ бо,навряд / чи/ справились, хоча / б/ знати.
3. Робота в парі з орфографічним словником.
Виписати 10 слів, до складу яких входять частки. Поясніть правопис «Хто швидше?»
4. Відгадайте загадки.
(Відповідь: Чи-ж. Ні-ж. Он, де, не. Хай, нехай).
V. Підсумок уроку. «Мікрофон»
- Яке завдання було найцікавішим?
- Яке найскладнішим?
VІ. Домашнє завдання.
§49, повторити §48, вправа 528, 529 (на вибір).